Slimline brilliant...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nasoferm

Slimline brilliant...

Inläggav nasoferm » 2003-10-06 22:16

Har läst lite här och där om ovanstående nätdel till Karik.
Kan någon förklara fördelar/nackdelar/förbättringar osv ??

Sedan undrar jag lite om skillnaden mellan låt säga en Karik4 och en Genki ?
Har en kompis som kör en äldre Karik och denna låter verkligen bra, men det som imponerar ordentligt är den stabila släden...hugaligen!! Är Genkin lika bra eller bättre på något sätt?
Erfarenheter tack! :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-06 22:27

nackdelar finns det sådana det skulle väl vara om man inte får tag på en, fördelar allt blir tydligare lättare att följa musiken mer detaljer kommer fram. vad gäller gämförelsen mellan Genki och en sen Karik vill jag inte utala mig om (kan inte).

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-06 22:49

Genkin tar ut svängarna lite mer där Kariken verkar hålla igen.
Kariken är väldigt rytmisk och behaglig men charmar inte fullt lika mycket som Genkin.

Genkin kan också paras ihop med icke Linn prylar på ett annat sätt än vad som är lämpligt med Kariken.

Kariken låter väldigt bra i ett klassiskt Linn system.
Men det är inte särskilt svårt att höra att Genkin är märkbart bättre!

Detta påstår jag baserat på att jag har jämfört den senaste Kariken mot Genkin.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-06 23:03

Sondek, var detta med eller utan Numerik?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-10-06 23:31

Vet inte om jag kan höra skillnad på slimline eller inte. Karik är bra med brilliant och steget upp till Genki är inte självklart tycker jag. Ikemi är den naturliga efterträdaren till Karik. Och då har jag inte räknat in Numerik.
Let forever be

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-07 00:27

Ja, Mimik -> Genki och Karik -> Ikemi. Därmed inte sagt iofs att en Karik spöar en Genki alla dagar, snarare tvärtom. Det händer mycket på CD-fronten, så trots att en ny Karik kostade 8k mer än en Genki gör idag skulle jag tro att en Karik IV som mest går en jämn match med Genki. Fast egentligen ska jag inte säga något, jag spekulerar bara - har inte fått tillfälle att höra en Karik IV. Takt&Ton har väl en hemma dock - gå och lyssna! Och kom tillbaka med intryck. :)

Parar du ihop en senare Karik med en senare Numerik har jag svårt att tro att Genki kan hänga med. Vet flera som till och med föredrar Karik/Numerik-kombon framför Ikemi. Dessa är väl visserligen långt ifrån i majoritet, men det faktum att Ikemi trots allt inte är självklart bättre i allas ögon säger ändå en del om K/N-kombon.

Inkluderar även lite info om skillnaden mellan olika Karik-modeller, om någon undrar:

• I - Första (duh). Saknar egen DAC.
  • II - Har egen DAC. Senare tvåor har Brilliant-nätdelen.
  • III - Brilliant, ytmonterat moderbord.
  • IV - Slimline Brilliant.
  • V - Ny transport.

(fritt efter http://www.stereokompaniet.se/nyheter/karikhistory2.htm )

Användarvisningsbild
nasoferm

Inläggav nasoferm » 2003-10-07 12:21

Tackar för intrycken!
Hur är släden på Genkin ?
Densamma på Kariken var skrämmande stabil, och det var riktigt kul att prova "rucka" på den och känna hur stadigt den satt :D :D

Jag får nog ta och göra samma antagande som Ayn0r (Det var bättre med bara Ayn haha) nämligen att Karik/Numerik av senare modell är en ruggig combo. Att den ska nå upp till Ikemi låter mäktigt, men det kan nog vara svårt att tro på.

Finns liknande historik att finna om Genkin ?
Ovanstående om Kariken visar ju tydligt att Linn har satsat ordentligt på Kariken, vilket i sin tur borde bevisa dess populära ljudideal inte sant ?
Man måste ju även titta på det ur ett ekonomiskt perpektiv.
En numerik att komplettera sin Karik IV med borde inte kosta så mycket begat, och känner man att det spöar Ikemi så kan jag inte annat än gratulera då man förmodligen har sparat en massa pengar och kan köpa skivor för dom :) :)
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den", Oscar Wilde

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-07 22:23

Kariken var fristående utan Numerik vid den jämförelse jag var med om. Håller med om att sitter man med en Karik+Numerik så finns det förmodligen ingen anledning att byta till Genki.

En beg Genki kan man väl få runt 9-10 kkr.
Sen Karik ca 7-8 kkr
Sen Numerik ca 5 kkr

En beg Ikemi går däremot på minst 20 kkr och när det gäller prissättningen på begagnade Linn prylar så brukar priserna spegla den kvalite som erbjuds.
AD-omvandlaren i Ikemi är besläktad rent tekniskt med den som sitter i CD-12:an och även om jag inte jämfört så kan jag inte tänka mig annat än att den spöar Karik+Numerik.

Vet att en del av oss Linnister fortfarande favoriserar det klassiska Linn soundet där all fokus ligger på stampa takten och inte så mycket hifi. Jag vill påstå att det som skiljer de nyare CD-spelarna Ikemi och Genki mot de gamla är att dom förutom att spela musikaliskt också presterar på väldigt hög nivå när det gäller mer klassiska hifiparametrar.

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-10 17:15

nasoferm skrev:Tackar för intrycken!
Hur är släden på Genkin ?
Densamma på Kariken var skrämmande stabil, och det var riktigt kul att prova "rucka" på den och känna hur stadigt den satt :D :D

Släden i Genki är inte rolig, men man vänjer sig. Vill dock påpeka att kvaliten på själva släden inte har något med ljudet att göra. Den enda uppgift den har är att transportera skivan ut och in i apparaten. Men visst tycker man att man borde få en släde som ger ett bättre intryck när det gäller handhavandet av apparaten för 16000:-

Om Genkin låter bättre eller sämre än Karik alt. Karik + Numerik vet jag inte. Jag tror man måste avgöra det själv, eftersom jag misstänker att alla tre alternativ har sina fördelar. En kompis jämförde dock sin Karik lll + senaste Numerik mot Genki. Det slutade med att han böt in Karik + Numerik och istället kom hem med Genkin. Tyvärr var jag inte med och jämförde.

Användarvisningsbild
new-order

Inläggav new-order » 2003-10-28 00:24

när jag skaffade min genki för tre år sedan så jämförde jag den mot en nyare karik på takt o ton.jag funderade på att skaffa en begad karik och spara lite pengar,men det var absolut uteslutet efter att ha gjort jämförelsen mellan de båda!skillnaden var lika stor mellan karik och genki som det var mellan wakonda och kolektor,eller lk100 mot lk140.genki var bättre på allt!!
sen finns det dom som föredrar linns äldre ljudideal och dom säger precis tvärtom.jämför gärna själva,jag tror att ni kommer att märka att karik är förbisprungen i alla bemärkelser när ni gör en jämförelse(förutom när det gäller släden då som är helt fantastisk).dom påstod dessutom på taktoton att genkin dessutom spöar kombinationen karik/numerik,det har jag inte hört själv men jag betvivlar det inte.
att sen då ikemi och speciellt unidisk 1.1 dessutom är löjligt mycket bättre än karik och genki är självklart,men det visste ni väl redan.

Återgå till Generellt om hifi