Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du har missat poängen om du tror att det handlar om "kickar".
Det handlar mer om att få en helhet, att basområdet inte skall vara en begränsande faktor.
Du verkar tro att det handlar om att spela starkt, för de flesta handlar det om att spela med låg dist.
Jag skulle tro att om du hörde en sådan anläggning skulle du inse att den har väldigt lite gemensamt med de anläggningar du tidigare fått dina kickar av.
peetwa skrev:Heller ingen djupbas än dålig.
Strmbrg skrev:Hm,
Det är väldigt mycket trådar och diskssioner om extremer och ytterligheter.
Hur långt går det att tänja gränserna?
Det är en stor nyfikenhet på vad som finns att upptäcka i utkanterna.
...
Detta var en beskrivning av hur jag själv tänker.
Det behöver inte uppfattas som pekpinnar till andra.
Strmbrg skrev:Det spelar mej idag inte så stor roll hur 20Hz återges.
Det intresserar mej inte så väldigt mycket ifall det går att höra ens en 18kHz-ton.
Det är all musik däremellan som jag bryr mej mest om.
Musikaliska skeenden ganska långt från ytterligheterna.
Jag bryr mej inte heller om att kolla hur högt jag kan dra på.
Många anläggningar och rum klarar inte att på ett trovärdigt sätt återge en stor stråkorkester.
Det piper, visslar och tutar och kontrabasarna låter mest som ett buller.
Strmbrg skrev:Vad den handlar om, framgår för den som önskar ta del av den.
Piotr skrev:Jag förstår Strmbrg och håller i stort med. Jag har ju själv lyssnat på bandbreddsbegränsade dipoler med stort nöje flera år men har förvisso nu bestämt mig för att tänja ut bandbredden tre oktaver eller så för att få det "lilla" sista. Kanske jag bantar ner nån oktav eller några dB SPL om nåt år eller så men jag är för nyfiken på extrem prestanda för att avstå som det känns nu.
/Peter
MagnusÖstberg skrev:Kan du berätta vad han menar då så kanske jag förstår det bättre?
Strmbrg skrev:Ja,
Det här lilla - men dock - inlägget är alltså bara en undran över varför det talas så mycket om extremerna.
Och så lite om det som förekommer "där emellan" där ju det mesta av musiken håller till.
Men det har jag väl redan skrivit i det första inlägget?
Men, som vanligt blir det ju en massa argumentation om rätt och fel.
Det var inte mitt syfte.
Erik_AA skrev:Varför mellan 100 Hz och 10kHz. Varför inte mellan 200 Hz och 2kHz t.ex? Känns som en otrolig förenkling att lokalisera musikens "själ" på ett så definitivt sätt.
Strmbrg skrev:Allteftersom jag mer och mer lyssnar på klassiskt och jazz, så får jag helt andra kickar.
Der är inte ytterligheterna som intresserar mej så mycket längre.
Det är innehållet.
conny_a skrev:Mellanregistret tas ofta för givet och jag tror det beror på fixeringen vid specifikationer.
Högtalare A: -3dB, 200W, 50-16kHz
Högtalare B: -3dB, 200W, 30-25kHz
Högtalare A måste ju vara sämre än högtalare B, eller hur? Mätningen indikerar ju en större bandbredd på högtalare B ...
Fixeringen vid låg bas och hög diskant blir naturligtvis samtalsämnet ... men mellanregistret glömmer man - det är ju så att säga alltid inkluderat i frekvensgången.
En Djangoplatta i mono låter faktiskt otroligt bra i en anläggning som kan återge mellanregistret på ett bra sätt ... det finns ju inget att återge mellan 20-50Hz och 8-25kHz ... prova en sån platta nästa gång du lyssnar på en anläggning!
Strmbrg skrev:Nu börjar det likna nåt.
Åtminstone börjar det likna mitt synsätt.
+1Johan_Lindroos skrev:Hellre bra djupbas än dålig.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 43 gäster