CD-växlare som CD-drive!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

CD-växlare som CD-drive!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-28 11:46

Någon kanske minns att jag funderat på detta ett tag, att jag t.o.m. beställde en Denon-växlare från Tyskland men senare abvbeställde pga leveransbekymmer? Nåväl, nu har jag i alla fall slagit till på en dylik (fast en Sony) och resultatet är ju hur kul som helst... Hur bra det låter, vågar jag ännu inte yttra mig om men det första intrycket är i.a.f. klart positivt.

Jag betalade 750:- på Pantbanken, Drottninggatan i Gbg, och fick en funktionsgaranti på några dagar. Allt visade sig funka perfekt och nu spelar den av alla mina (5) Built To Spill-plattor utan uppehåll. Riktigt trevligt och klart roligare än att ha på radion i bakgrunden. Växlaren är förresten optiskt kopplad till min DA9... Kommentarer?

_________Sony CDP-CE375__________
Bild

Technical Data

Remote Commander remote control
Variable line output
Headphone jack & volume control
Play 1, Exchange 4 capability
CD-R/RW playback capability

Jog Dial control with Direct Access track selection
20-Track Music Calendar
32-Step programming
Peak Search
Hybrid Pulse D/A converter

Digital Servo Control
Frequency Response 2Hz-20kHz ±-0.5dB
Signal to Noise Ratio 102dB
Dynamic Range 93dB
Analogue Out Variable

Digital Output Optical
D/A Converter Type Hybrid pulse
Headphone Jack Yes
RM Commander: Yes
Power consumption 11w

Dimensions: 430x110x400mm WxHxD
Weight: 5.1 KG

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-28 12:01

Jag har liknande funderingar... Sony tillverkar en 300+1 CD/DVD växlare som jag funderar på att skaffa för att ställa i garderoben typ. Däri placerar jag sedan alla "mainstream" (valfri tolkning ;)) CD och mindre öhum... viktiga DVD filmer (hm ?). Sedan kan den stå på shuffle hela kvällen utan att jag bryr mig när jag ändå håller på och far runt som i ett jehuj i bostaden - sweetspot lär ju inte påverka om man så säger...

Och ja jag har provat med en hög mp3or i HTPCn som den växlar mellan, men av skäl som jag inte kan förklara så duger inte det - jag blir helt enkelt inte nöjd....
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-28 12:10

Visst, ingen dum idé. Dock måste jag tillstå att åtminstone denna växlare duger väldigt gott som CD-drive, även vid finlyssning. En annan kul grej märkte jag just: Satt och fundrade på vilken av Built To Spill-plattorna jag egentligen lyssnade till (lätt att blanda ihop dem och återkommer hela tiden till att spetsa öronen extra mycket då platta "3" avspelas), så det var ju bara att trycka på 1) ex-change 2) open/close och 3) disc skip för att se vilka de fyra andra var och sen använda uteslutningsmetoden. Visst, det var förstås Ancient melodies for the future, som dessutom fortsatte spelas under tiden jag snurrade på CD-karusellen. Bara en sån sak... :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-02-28 16:23

Pantbanken 8O den enes död den andres bröd :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-02-28 16:43

Bamsefar skrev:Jag har liknande funderingar... Sony tillverkar en 300+1 CD/DVD växlare som jag funderar på att skaffa för att ställa i garderoben typ. Däri placerar jag sedan alla "mainstream" (valfri tolkning ;)) CD och mindre öhum... viktiga DVD filmer (hm ?). Sedan kan den stå på shuffle hela kvällen utan att jag bryr mig när jag ändå håller på och far runt som i ett jehuj i bostaden - sweetspot lär ju inte påverka om man så säger...

Och ja jag har provat med en hög mp3or i HTPCn som den växlar mellan, men av skäl som jag inte kan förklara så duger inte det - jag blir helt enkelt inte nöjd....

Sluta och fundera och köp en! :lol:

Sedan kan du förmedla dina intryck här så att jag vet i fall det är en bra idé :lol: :lol: :lol: för jag är oxå väldigt nyfiken hur bra de är :wink:

MVH Kribban

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-28 19:08

Hotspur:
Jag kommer ihåg att du frågade! :wink:

Du kanske kommer ihåg att jag svarade att jag själv använder en Sony-CD-växlare sedan lång tid tillbaka? 8)

/J.

(edit: rågade blev frågade...)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-28 23:15

Du kanske kommer ihåg att jag svarade att jag själv
använder en Sony-CD-växlare sedan lång tid tillbaka?

Ja, det gör jag kanske:) Är det en likadan? :wink:

mike34

Re: CD-växlare som CD-drive!

Inläggav mike34 » 2005-03-01 17:50

Hotspur skrev:Kommentarer?

Ja en,
PÖRSK att man måste jobba i stället för att ränna runt å hitta bra affärer !
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-02 21:59

mike34 skrev:

Ja en,

Ibland är det bra att ha obekväma arbetstider! :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-03 08:29

Jag skulle gärna vilja veta hur mycket det skiljer mellan olika cddrivverk. Jag ägde en Pioneer PDS901 som jag köpte efter att den blivit bäst i test i H&M ( :oops: jag vet..) och den lät inte alls bra som cdspelare men fungerade helt ok som drive när jag fick tag i en audiolab-dac. Min dåvarnade flickvän hade en H/K växlare och vi kopplade in den men det fungerade inte lika bra som min Pioneer.
Det kan ju vara ide att köpa en gammal men välbyggd cdspelare mot en ny dvd eller växlare. :?:

Vad är viktigast för en bra drive?

- Bra mekanik? (då borde en växlare inte vara optimalt)
-Bra utgångar? koax hellre än optiskt??
- Snacket om jitter?? (är det jidder..?)
- Hur är det med klockning??

Den enda gång jag testat drivverk var just med denna H/K och Pioneeren. Många frågor men det kunde vara kul att veta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-03 08:57

Jag har fått höra (och tyckt mig uppfatta själv) att många DVD-spelare låter mycket bra som CD-drive (även om de låter trist som CD-spelare) och att det skulle bero på deras mer påkostade digitalutgång (som på en DVD-spelare ju är en primärfunktion). Rätt eller fel, ja det kan man ju undra... :roll:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-03 11:26

Hotspur skrev:
mike34 skrev:

Ja en,

Ibland är det bra att ha obekväma arbetstider! :wink:

Det tycker jag jag alltid har haft :mrgreen:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till Generellt om hifi