Subbar från REL.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Subbar från REL.

Inläggav Ranefjord » 2005-03-02 23:06

Erfarenheter? Hur är deras små Quakar? Strata III? Superduper deluxmodellerna, etc? Någon som lyssnat?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-02 23:17

Spelar tight o fint tycker jag, har iof bara lyssnat på den lite större Stadium III o den var väldigt bra. Tyvärr har subbarna inte inbyggt HP-filter
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-03-03 00:17

Jag kan inte svara på hela din fråga, men farsan råkar äga en Stadium III, så den modellen har jag lyssnat en hel del på...

Som så ofta med basmoduler så har resultatet givetvis mycket med placering och inställning att göra. I ett rum med akustikreglerad efterklang och med en hel del tid och möda nedlagd för att justera och placera den, så lyckades vi uppnå ett enastående fint resultat - med bara en basmodul, kan jag tillägga, så det var verkligen trixigt att få till placeringen...

Innan rummet akustikreglerades, så var dock resultatet allt annat än bra - bumlig och oartikulerad bas som låg som fetvadd oavsett hur man försökte justera och ställa in den... Och däri ligger det intressanta. Jag är ganska övertygad om att nästan vilken basmodul som helst, med rimligt låg distorsion och bra ljudtrycksförmåga även under 20 Hz, hade presterat helt likvärdigt med REL Stadium III under så goda akustiska omständigheter som vi lyckades åstadkomma i lyssningsrummet.

Det var faktiskt erfarenheterna ifrån farsans gamla lyssningsrum och våra mödor med att få basen tight som öppnade mina ögon för hur fruktansvärt överj*vla viktigt det är att få till en kort efterklangstid i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-03 00:31

Det var faktiskt erfarenheterna ifrån farsans gamla lyssningsrum och våra mödor med att få basen tight som öppnade mina ögon för hur fruktansvärt överj*vla viktigt det är att få till en kort efterklangstid i lyssningsrummet

Aaaaamen!

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-03 00:42

japp,
att jämföra olika basmoduler mellan olika rum är meningslösa. Man vet inte vad man lyssnar på om dom inte jämförs på samma plats.
Rum och injusteringar är extremt viktigt för subbor.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-03 07:44

Kan ingenting om just REL men vill dela med mig av min erfarenhet att:

1) Det är svårt att trolla. Subbas tar plats och kräver total volym (välj stora subbor och stor total membranyta).
2) Det är svårt att trolla. Bas kräver flera subbar.
3) Det är svårt att trolla. Bas kräver dämpning och/eller equalisering.
4) Det är svårt att trolla. Subbas kräver avancerad bassmanagement (analog eller digital) så att de integrerar fint med högtalarna.

Först när ovanstående är uppfyllt kan man börja fundera på märke. REL har säkert modeller som gör de flesta glada.

Felet jag gjorde i början var jag att trodde att det räckte med att köpa en Velodyne 10 HGS som mätte kanon på pappret, sätta den i en hörna och problemet skulle vara löst :cry:

De där sista 20-80 Hz:en var för mig de dyraste, svåraste och fulaste (ur inredningsynpunkt) att få till. När jag väl fick till det så insåg jag att det var värt allt ihop.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-03 17:50

Är det inte nästan helt omöjligt att dämpa vid 20-80hz i ett vanligt rum ?

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-03 18:22

80Hz är inga större problem men det är värre med 20Hz. Det går ju med stora reaktiva doningar.. eller metertjockt med glasfiber. :)

Vid 50-10Hz är tubetraps, membran och helmholtz absorbenter tämligen effektiva.

edit: haha, 50-10Hz, jo jo lycka till... menade naturligtvis 50-100Hz :)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-03-03 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-03 18:41

Tack för alla svar hittills. Ingen som lyssnat på de små söta REL Quake-subbarna?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-03 21:03

En vän till mig har en REL sub, vet tyvärr inte vad modellen heter men det är en mindre modell. Tror det sitter en 8 eller 10 tummare mitt under. Den är även fjärrkontrollerbar.
Han använder den i en hembiouppsättning.

Jag är inte imponerad av den, men som sagt det är en av de minsta i RELs sortiment.

Återgå till Generellt om hifi