Renovera gamla Quad ESL57

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Renovera gamla Quad ESL57

Inläggav David_A » 2005-03-03 09:30

Har haft dessa ståendes hemma hos mina föräldrar i källaren under en mycket lång tid.. Har inte tänkt så speciellt mycket på dom pga deras minst sagt fula utstrålning, en röd en vit. Men det skulle ändå vara roligt att kunna använda dom!
Var kan man vända sig för eventuell renovering, och är det mycket pengar vi pratar om? Det jag kan komma ihåg är att det KNAPPT gick att få dom att spela när dom väl hamnade därnere. Den ena verkar vara i sämre skick än den andra.

Är det någon ide att göra nåt åt dom? Eller är det skroten nästa som gäller?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-03 09:55

N-N-n-nej!!! Inte skroten!! Jag vet inte hur man renoverar högtalare. Men jag har begått skrott-misstaget (må jag späkas) med en Thorens td124, som var i en Tandberg plint (gudarna förbanne mig).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-03 10:25

MatsT på hififorum har jag för mig kan mycket om renovering av dessa.

Röd och vit :?: :?: :?:

Bilder vore intressant.... :roll:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-03 11:19

Ur återgivningssynpunkt har ELS:erna, i likhet med andra dipoler, problem med utstrålningen bakåt. Men att bevara hifi-historia kan ju vara trevligt i sig! Quadarna är definitivt värda att bevara om du är beredd att lägga ner lite jobb på dem. Jag har själv gjort en hel del renoveringsarbete på de gamla ESL-erna, för att i slutändan använda stackade par (två på varje sida).
Koppla ur strömförsörjningen åtminstone några timmar innan du arbetar med Quadarna!
Om du ska lyssna aktivt på dem, och inte bryr dig om att ha dem i originalskick (rött och vitt låter inte som original!) kan du kasta metallgrillarna och köra med glest högtalartyg som du spänner runt ramarna. Tändstickor fungerar perfekt att fästa med i spåren på baksidan! Tänk bara på att du exponerar dig och omgivningen för höga spänningar!
Rengöring är aldrig fel. Torka av elementen försiktigt med en fuktad trasa.
Koppla in och lyssna på dem. Om de är tysta när du inte spelar och du vid spelning kan urskilja rent ljud från de sex separata elementen borde det vara lugnt.
Om så inte är fallet: kolla först om skyddsplasten till elementen gått sönder. Mindre repor och hål kan hjälpas med en liten bit tunn tejp, t ex packtejp. Om det finns stora revor måste du byta ut hela skyddsplasten. Jag behövde inte göra det, men en bekant använde tjock gladpack av den typen man har i charkdiskar.
Om ett element pyser kan det bero på överslag mellan plattorna, vilket yttrar sig genom att ett hål frätts i den svarta film som sitter mellan plattorna. Metallen är ofta lätt missfärgad kring ett sådant hål. Här kan man med lite tur klara sig genom att peta med något litet vasst föremål, och på så vis stoppa pysandet. Därefter lagar man som sagt skyddsplasten med en liten tejpbit.
Quadarna bör placeras riktade rakt fram med mitten i öronhöjd. Jag satte mina på tre högar gjorda av fem tegelstegar, en hög för vardera benet. Snyggare är kanske att snickra till något y-format stativ och fästa i det mellersta av de tre skruvhålen för trälisterna på sidorna.
Vissa har gett sig på transformatorerna, anslutningsterminalerna och dioderna. Jag skulle råda dig att avstå om allt ändå fungerar.
Var mycket försiktig med Quadarna eftersom det som sagt rör sig om mycket höga spänningar! Koppla alltid ur dem i mycket god tid innan du ska arbeta med dem!
Det finns en hel del tips både på nätet och i gamla hifi-tidningar om hur man tar hand om sina 57:or.
Lycka till!

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-03 11:49

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-03 15:24

Idag är det väl www.quadmusikwiedergabe.com som gäller? De har t.o.m. tagit över hanteringen av service och reservdelar från Quad i England. Bl.a. återfinns här de gamla jiggarna från Quad-fabriken. På hemsidan finns också prisuppgifter. På Internet finns mängder av självutnämnda experter. Källkritik är aldrig fel....

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-03-05 18:47

MatsT och Esl på HF sysslar med Quadrenovering.
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio ... /index.htm
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Återgå till Generellt om hifi