Justerbar bredd i bion?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Justerbar bredd i bion?

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 14:32

Vore inte detta en fräck funktion att ha på surroundstärkaren? en inställningsmöjlighet där man kan knappa in hur bred tv man har och sen balanseras ljudet så att höger/vänster upplevs ljuda från kanterna av tvn?
det är ju liksom lite underligt när man har 3 meter mellan högtalarna och en tv på 30tum. bilen som kör ur bild på tvn låter 1,5 meter bredvid bilden!

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-03-09 15:29

Tja... det skulle ju gå att göra men är inte det lite fel väg att gå. Att begränsa stereobredden är ju att minska mängden information. Att förstöra ljudet för att kompensera för en "crappig" bildkälla känns ju inte så smart. Skaffa en pjojje istället så växer bilden ikapp ljudet. :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-09 15:50

finns inte detta redan? man kan ju tidskompensera högtalarna
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-03-09 16:10

då är det väl också lika bra att ta bort allt surroundljud eftersom det ljud som kommer ur bakkanalerna inte heller är i bild så ofta?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-09 16:45

helt fel väg att gå
skaffa bild som fyller ut mellan högtalarna istället :lol:

MickeN

Inläggav MickeN » 2005-03-09 16:54

då är det väl också lika bra att ta bort allt surroundljud eftersom det ljud som kommer ur bakkanalerna inte heller är i bild så ofta?

Nja, det håller jag inte med om. Det som är viktigt är ju att synintryck och hörselintryck stämmer överens. Det blir ju fel för hjärnan om något som låter i bilden, till exempel en liten kvittrande gul kyckling, rör sig en halvmeter i bilden medan ljudet från samma kyckling rör sig två meter. Däremot är det ju inget fel att man hör kycklingens tvåhundra kompisar som står och hoppar och kvittrar bakom en. Det har ju inget med bildstorleken att göra.

Jag håller helt med Kraniet om att en funktion som smalnar av stereobilden när man titta på en liten bildkälla vore användbar när man tittar på en liten tv men det känns fortfarande som att det är bilden och inte ljudet som det är fel på och att det är bilden man borde fixa.

finns inte detta redan? man kan ju tidskompensera högtalarna

Nix, det är inte samma sak. Tidskomenseringen är bara till för att ta hand om ifall det är olika långt till högtalarna (vilket förövrigt inte borde få användas på fronthögtalarana för det blir aldrig bra om avståndet är olika.) Att minska stereobredden skulle kräva att de två frontkanalerna delvis mixades samman.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 17:17

ja alltså fick man välja så är ju en stor bild att föredra.. men för de allra flesta människor (inkluderat dom som florerar här) så är det tv som gäller när man ska se på film.
en del kanske inte upplever det så störande. ska jag vara ärlig så är det inte så väldigt störande för mig heller men tanken har man ju haft ett par gånger. det är helt enkelt ett störmoment som jag funderat på om man inte skulle kunna lösa genom nån slags balansering av ljudet.
ibland fungerar det ju ganska bra och man har ljud som låter halvägs från tvn till högtalaren men det verkar bero väldigt mycket på hur det är mixat om ljudena följer vad som händer på bilden (vet iofs inte om detta existerar alls då bilden gärna får oss att tro att ljuden kommer från bilden och inte högtalarna).
men ibland så händer det dock att en person tex kliver ur en bil 1/4 av tvns bredd från kanten men ljudet kommer en meter längre bort när dörren slår igen.. ljud och bild stämmer alltså inte alls ihop och detta noteras ju.

men som sagt det är ju en akademisk fråga, dock tycker jag att det skulle vara en helt klart mer värdefull extra-grej istället för alla dessa konstiga dsp-program som följer med recievers.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-10 00:00

swek skrev:då är det väl också lika bra att ta bort allt surroundljud eftersom det ljud som kommer ur bakkanalerna inte heller är i bild så ofta?

Hur vet du det?:D
Skaffa en plasma till bakkanalerna också och kolla.
Tänk om det finns en 3D bild inspelad också på en del DVD:er där man behöver plasmor runt om.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-10 00:16

flytta högtalarna närmare tvn :lol:

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-03-10 00:24

Hehe, kom att tänka på när mina ribbons kommer för nära TV-n - rena kaleidoskopet...
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-10 09:37

profbd skrev:flytta högtalarna närmare tvn :lol:

då blir det ju fel uppställt istället..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-10 11:47

då har jag ett annat tips :D
mixa allt till mono