Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Han hyllade bara "erfarna konstruktörer", alltså fritt fram för Voodoo. Nog måste det finnas mer konkreta saker än subjektiv lyssningserfarenhet för att påvisa den objektiva kvaliteten på en förstärkare?
Bill50x skrev:Ibland låter förstärkare olika trots på papperet likartade data. Det är naturligtvis inget voodoo över det, det är väl inte de relevanta data som presenteras. Eller så har man mätt fel saker. Hör man skillnad (och att denna skillnad är säkerställd och inte beror på humör, påverkan av gyllene drycker eller så) så finns det naturligtvis en skillnad rent tekniskt.
Är det verkligen så? Vad tycker du pekar på detta? För det första är det väl rätt svårt bara att koppla lyssningsintryck till uppmätta "värden". Vad är det som säger att det måste ha med apparatens egenskaper att göra att vi uplever stora skillnader. Tycker diverse blinda lyssningar pekar på att det snarare har med vem som lyssnar att göra.Små färgningar som vi knappt kan mäta ger mycket stor skillnad
soundbrigade skrev:Vi kommer kanske inte vidare - bl a beroende på den psykoakustiska upplevelsen, eller vad man ska säga.
Små färgningar som vi knappt kan mäta ger mycket stor skillnad, PLUS att vi hör olika.
Jag tycker inte att en hifianläggning skall försöka låta som det vi hörde när vi var tonåringar, utan den ska försöka låta som det hörseln är van att höra. I alla fall om man inte är kraftigt mycket hörselskadad.Jag skrev ju det - "vi hör olika". Jag som är gammal och schleten har redan tappat en del i övre registret och tycker nog att många stärkare låter murriga med en yngre och oförstörd person tycker ljudet är gällt och vasst.
Bill50x skrev:Och detta gör vi troligen för att det är så många variabler som påverkar hur musiken låter. Det är kanske inte enbart IM-dist som gör att det låter "hårt", det är kanske inte harmonisk dist som gör att ett rörsteg låter "varmare" eller "mer naturligt".
paa skrev:Jag tycker inte att en hifianläggning skall försöka låta som det vi hörde när vi var tonåringar, utan den ska försöka låta som det hörseln är van att höra. I alla fall om man inte är kraftigt mycket hörselskadad.Jag skrev ju det - "vi hör olika". Jag som är gammal och schleten har redan tappat en del i övre registret och tycker nog att många stärkare låter murriga med en yngre och oförstörd person tycker ljudet är gällt och vasst.
Drar man på 20 dB över 8 kHz tror jag inte någon tycker det blir njutbarare, antingen vi har så mycket tapp eller inte. Dessutom tror jag att den som har lite tinnitus får den ytterligare triggad av överdrivet ljust och framförallt av distorderat ljud.
Bill50x skrev:Och detta gör vi troligen för att det är så många variabler som påverkar hur musiken låter. Det är kanske inte enbart IM-dist som gör att det låter "hårt", det är kanske inte harmonisk dist som gör att ett rörsteg låter "varmare" eller "mer naturligt".
/ B
Jag hörde något om detta att vi bara kan uppfatta 3dB volymökningra, men att en ökning på 1-2dB uppfattade vi inte som högre ljudstyrka utan som skillnader i ljudkvalitet. Om det är så här skulle ne enkel parameter ge ganska komplexa ljudupplevelser.
silvervarg skrev:De ljudskillnader som vi lätt kan höra skillnad på har så vitt jag vet alltid kunnat mätas fram när man väl vet vad man skall mäta.
perstromgren skrev:Vet du någon ljudskilland som vi inte vet hur vi ska mäte?
soundbrigade skrev:perstromgren skrev:Vet du någon ljudskilland som vi inte vet hur vi ska mäte?
På RIFA konstruerades en kollega ett mätinstrument som skulle mäta tan(delta), alltså förlustvinkel i kondensatorer. Det var inte lätt att få till det instrumentet därför att den resistiva delen i kondensatorn var MYCKET liten och dels kom man ibland till lägen där instrumentet pga sin konstruktion faktiskt påverkade sig själv.
Kan tänka mig att instrument som mäter mycket små distortionsprodukter av alla typer av transient- och fasdistortioner är dels svåra att konstruera och kalibrera, dels kanske svåra att avläsa och göra en vettig bedömning av måtdata.
xeizo skrev:Samtidigt har han i viss mån rätt, det är ju omöjligt att döma en förstärkare efter specifikationerna, isåfall skulle en NAD-216 låta minst lika bra som en NAD-208 och det finns det ju otaliga vittnesmål om att den inte gör.
soundbrigade skrev:Colloms säger med sin artikel att det inte finns en objektiv kvalitet. Du har siffror som anger bandbredd, effekt, distortion osv, men dessa siffror säger inget om den subjektiva upplevelsen.
soundbrigade skrev:...dels kanske svåra att avläsa och göra en vettig bedömning av måtdata.
Max_Headroom skrev:Max sæger: Fel. Det ær fullt møjligt att dømma en førstærakre efter specen. Exempel: Før att uppnå ett visst ljudtryck åtgår en viss mængd effekt før en given høgtalare. Vissa førstærkare fallar alltså i från redan hær.
Vidare: færgningar p.g.a dist ær vælkænda och dokumenterade. men behøver inte lyssna på samma sak om och om och om och om igen. Det kan dock vara svårt att veta exakt hur færgat det låter och på vilket sætt, men det ær allmænt kænt att ær man ute efter att lyssna på sina skivor och inte sina apparater, ja då ær låg dist ett grundkrav.
soundbrigade skrev:Bill50x skrev:Och detta gör vi troligen för att det är så många variabler som påverkar hur musiken låter. Det är kanske inte enbart IM-dist som gör att det låter "hårt", det är kanske inte harmonisk dist som gör att ett rörsteg låter "varmare" eller "mer naturligt".
Jag hörde något om detta att vi bara kan uppfatta 3dB volymökningra, men att en ökning på 1-2dB uppfattade vi inte som högre ljudstyrka utan som skillnader i ljudkvalitet. Om det är så här skulle ne enkel parameter ge ganska komplexa ljudupplevelser.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Ogjort och 32 gäster