Har varit på Gignos HiFi-mässa idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Har varit på Gignos HiFi-mässa idag

Inläggav Bill50x » 2006-02-05 23:18

Och måste säga att ljudkvaliteten överlag var mycket bättre än förra året. Om det beror på mitt humör, allmän uppryckning eller bättre lokaler kan jag inte avgöra. Men det var sällan det lät huvudvärksskapande illa.

Ocellia hos Subas lät ovanligt bra och det jag gillar hos dessa udda högtalare är den naturlighet och lätthet som musiken kommer fram. På minuskontot är ett ibland lite märkligt ljud, snudd på burkigt ljud. Och det ska det inte vara för 75 tusen svenska beskattade kronor.

Precis det motsatta förhållandet gäller för Krell/Wilson Audio. Otroligt detaljerat ljud, stort, varmt, tungt och helt oansträngt. Men inte speciellt snabbt. Dvs ett mycket snyggt ljud, men när den första upphetsningen över ljudet - inte så kul och engagerande som prislappen antyder....

Några ställen lät bra men var totalt intetsägande. Någonstans (minns ej var) spelades Putte Wickman på vinyl. Det svängde noll! Jag är ingen fan av hans musik, men det brukar svänga. Inte så här, det var så trist så klockorna stannade.

Carlsson lät bra, tiden räckte bara till 50 och 52 men det lät stort, bra, svängigt och mycket naturligt. Lite tunnt stundtals, nästan så jag önskade att det golvstående 52:orna skulle upp en halvmeter och placeras på varsin subba som ger basstöd. Att lyssna på 52:orna är lite som att sitta på andra balkong i en konsertsal och lyssna.

Men allt som allt, bättre ljud än förra året, bättre än Sheraton året innan.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-05 23:54

Jag vet inte... Jag störde mig på något nästan överallt. Oftast var det rumsresonanser i basen tror jag, men även resonant beteende högre upp som jag inte tror berodde på rummen.

Det var nog bara 4 ställen som jag tyckte var ok, hifiklubbens två rum, varav dalirummet var bäst, och sedan två outsiders på min lista; Jamo och Genelec. Jag var inte in överallt, men 80% av rummen fick nog åtminstone en kort lyssning.

Det må ha varit bättre än de små hotellrummen sist, men var faktiskt riktigt skönt att komma hem.

Det verkar svårt det där med mäss-spelning. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-02-06 00:14

Det kanske var bättre förr...

När mässorna gick på ställen som Älvsjömässan ex vis. Rummen, båsen, var kanske inte så stora men med tanke på att de flesta var fyllda till bristningsgränsen så fungerade de som stora läckande lådor med väldigt mycket absortionsmaterial i. Basen var aldrig så där överväldigande men det berodde sannolikt på att högtalarna, frekvensmässigt, stod mitt på ett jättestort golv. Det blev i alla fall inga resonanser... varken lågt eller högt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-06 00:30

I vanlig ordning bjöd Ocelia på den mest komiska "återgivningen"- P. Barber var för andra gången förvrängd på ett sådant sätt att jag med svårighet kunde identifiera hennes röst. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-06 00:36

Bill50x skrev:Ocellia hos Subas lät ovanligt bra och det jag gillar hos dessa udda högtalare är den naturlighet och lätthet som musiken kommer fram.

Morello skrev:I vanlig ordning bjöd Ocelia på den mest komiska "återgivningen"- P. Barber var för andra gången förvrängd på ett sådant sätt att jag med svårighet kunde identifiera hennes röst. 8O

Ibland förstår jag varför vi bråkar här :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Har varit på Gignos HiFi-mässa idag

Inläggav Naqref » 2006-02-06 01:52

Bill50x skrev:Carlsson lät bra, tiden räckte bara till 50 och 52

Var såg du några 50'or? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-06 12:04

Jag tyckte Larsen spelade på tok för högt nåra gånger, En låt han spelade första gången jag lyssnade så spelade han så att diskanterna lät illa i dom stackars oa58´orna.

Inne hos audio concept lät det mycket trevligt tyckte jag, även i Hifiklubbens Dali´Nad rum.

hörde även piP för första gången inne hos Veteran Hifi, trevlig liten högtalare men dock väldigt dåligt skick på vinylskivorna dom spelade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 12:47

Jag blev lite imponerad av b&w 802D (lät bra men svårt att avgöra hur bra pga alla huvuden som var i ljudvägen), wilson audio sophia / maxx-2(amerikanskt imponator-highend(!) med örfilsdiskant och snärtbas :) instumenten var stora som mindre fritidshus) och veteran-hifi-rummet till viss del. Man märker att pip låter oansträngt och högupplöst men lite synd på vinylerna som distade svårt. Annat som var intressant var genelec där de spelade upp någon bisarr rockkonsert med blåa figurer spelandes på pvc-rör. Kef tyckte jag lät riktigt anständigt men varför dessa kitchiga kromdetaljer och supertweeters överallt? :)
Von Schweigkert hade sina bra sidor men vad var det med mellanbasen, på tok för tungt. Hificonsult gav ett seriöst intryck tyckte jag även om de små akustikmedlen antagligen mest var för syns skull i det stora rummet.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-02-06 13:02

Det var 800D som var i hifiklubbens ena rum.
Usher var en av mina favoriter, blev grymt besviken på rummet med Lexicon och vad de nu spelade på.

Över lag en bra mässa. Inga direkta toppar och en del floppar, precis som en mässa ska vara :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-06 13:25

Martin:

De blå figurerna är ju Blue Man Group, rekommenderas varmt. :)

Håller med om att det spelades lite väl högt inne hos Carlsson, det skulle ha funkat bättre med lite lägre volym. Hursomhellst, det är ju fantastiskt att det finns nya oa51.3 för de hugade köparna!

Mässans stora nackdel OCH stora fördel på samma gång var alla nya ansikten man egentligen kände från förr. Tyvärr så blev det så mkt trevliga samtal att dagen försvann för tidigt... :( Iaf de nya jag lyckades skaka tass med var:

FBK
Mayro
Phon
NNord
Lazyworm
Gulbrandsen (mr Carlssonplanet)
Martin Dellstig
Baltazar
Svalander
Zalve (vinkades till, tror jag)
Lasse K från Holographic A.

(...och säkert ännu fler som jag inte kommer ihåg. Ignorerade ofrivilligt Razor tex... :( :wink: )
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-06 13:47

Vee-Eight skrev:Mässans stora nackdel OCH stora fördel på samma gång var alla nya ansikten man egentligen kände från förr. Tyvärr så blev det så mkt trevliga samtal att dagen försvann för tidigt...

Tyckte de fick dagen att gå fortare i o m att jag inte kunde springa fritt som jag brukar. De nya ansiken jag kommer på just nu att jag snackade med var:

FBK
Phon
Martin Dellstig
Razor
Paa
+ en några trevliga människor till som jag inte minns namnet/användarnamnet på just nu som hämtade sina Carlssontröjor!

Sedan så fanns ju de gamla filurverna där som:
Sladd
Sanoj
Robban
Larsen (som firades med sånginsats på utställarmiddagen på Lördagskvällen efter att han hade sluntit med tungan att han fyllde 60 år just den dagen!)

Jax
Gullbrandsen
Pekka
Knoppen
Mayro
Mozarello
Latmasken
Jorma
och många fler :)

Inte en enda otrevlig snubbe faktiskt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-02-06 14:06

Det var en trevlig mässa, tyvärr så han man inte med allt som vanligt. Missade bla. Usher som många lovordade.
Men det fanns guldkorn dom Jamos stora as till högtalare, de lät riktigt bra med Holfi och Meridian elektronik.
Även en av mina favorit högtalare, Energy Veritas 2.4i lät helt okej. Men de låter normalt sätt mycket bättre än vad de gjorde på mässan kan jag upplysa om. Burmesteranläggningen lät bra som vanligt.

Största Besvikelserna var Genelec, och Triangle hos Hifi Art. Och mina egna Dynaudio som kördes med någon RÖR historia ifrån McIntosh, totalt livlöst. Så min uppfattning att dessa burkar behöver kraft och kontroll blev bara ännu mer tydlig. Har hört Dyanaudio förut med McIntosh, men då har det inte varit med deras rör stärkare och då har det låtit kanon.
Sedan så undrar man varför Veteran Hifi ställer upp piP ännu en gång med fel förutsättningar, helt kalt rum. Misstänker att IÖ inte gillade det han hörde där, men det är ju ett bra sätt att få ner antalet beställningar på.

Den enda Faktiskt medlemmarna som jag råkade på var V8,Nagref, Tank och Ranefjord och det var trevligt att få skaka tass med dessa herrar :) .
Senast redigerad av distad 2006-02-09 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 15:26

Jag blev mest besviken på Intelligent Sound som jag hade haft större förhoppningar om. Men visst fanns det mindre bra ljud på mässan men de prylarna kommer jag inte ens ihåg vad de hette.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-06 15:49

Mest prisvärda var helt klar anläggningen med Usher, Electrocompaniet och Midgard audio. Precis som förra året, men då lirades det på de två minsta modellerna i 6xxx serien.
Häftigast (bäst?) var ju Audionord, särskilt efter stängningsdags då det spelades lite normal musik.
Största besvikelsen var hifiklubben med sina B&W, otroligt dåliga val av både musik och film, ljudet var mer likt Genexxa och Proson än något som liknade high-end. Lät som två tre filtar på varje högtalare. (Var på flera demos så det var ingen engångspryl).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-06 16:43

Naqref™ skrev:
Inte en enda otrevlig snubbe faktiskt! :)

Jo NN

otrevlig :)
NN

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-06 16:56

Naqref™ skrev:Inte en enda otrevlig snubbe faktiskt! :)

Inte? Då har du nog listat för många namn... :twisted:

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-02-06 16:59

För mig var Veteranhifi + Inopip ett av dom bästa rummen, imponerades av stort ljud i liten låda. Gillade också ljudet i rummet med högtalarna som var stora och öppna baktill + vinylspelaren (tyska grejer, tror jag). Har själv Oa 14.3 och blev inte alls sugen på några av dom andra Carlssonlådorna efter att ha lyssnat där! Det var faktiskt väldigt förvånande!! Kanske ett tecken på rummets betydelse? Tycker annars att det var ganska tråkigt med så många STORA och DYRA (och FULA)"orealistiska" anläggningar.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-06 17:02

petern skrev:Har själv Oa 14.3 och blev inte alls sugen på några av dom andra Carlssonlådorna efter att ha lyssnat där! Det var faktiskt väldigt förvånande!! Kanske ett tecken på rummets betydelse?

Tror du ska lyssna på fler ställen, tycker inte heller dom gjorde sej bra i det där rummet, oa58 har inte övertygat mej i något rum jag hört den men Oa51 och Oa52 låter riktigt mycket bättre än vad dom gjorde där.

Användarvisningsbild
Arthur

Inläggav Arthur » 2006-02-06 17:08

Jag själv anser att Krell/Wilson Audio spelade mkt för högt! Ljudvolymen var konstant kring 110-115 decibel! :x

Visst, måste säga att det var ett imponerande ljud fån dom stora högt, men jag anser att Sophia lät bättre, läs, varmare.

Jag var inne och lyssnade på Elac´s monitorhögtalare (De för 50.000kr), & måste säga att dom låter väldigt bra! Men minst lika bra låter de Elac som kostar 7000kr!

De personer jag träffade som jag känner;

Morello

De personer jag träffade som jag inte känner men som var mkt trevliga;

Bengt (Bestsound)

:lol:

Mvh
//Arthur

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-06 17:51

Ingen som såg mig? Jag såg några av er iaf. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-06 18:04

Jag kom sent till mässan på söndagen så jag missade en del men Elac´s monitor tillsammans med Mark Levinson lät riktigt bra!

Krell/Wilson demot var väl genomfört men svårt att motivera en prislapp på 2,5 miljoner kronor! Deras priser.........

Annars var det väl som vanligt med demon av anläggningar där främmande musik spelas som jag har svårt att referera till! Inte så lätt att bilda sig en uppfattning då!

/Jon :)

Användarvisningsbild
Arthur

Inläggav Arthur » 2006-02-06 18:05

Är det någon här som känner till/vet vilken/vad det var för låt som dom spelade i Wilson rummet;

Det var en klassisk trum låt med lite bling i. Typ; Bling, da da da da dum dum dum, da da da da da dum dum dum da da dum, Bling, da da da dum dum dum Osv, osv...... :D

Det lät som ett stycke ur Kromata men det var det inte. Låten skulle kunna hittas på en tysk sida, typ; mangel/manger.de eller liknande!?

Mvh
//Arthur

Användarvisningsbild
x-43

Inläggav x-43 » 2006-02-06 18:15

Arthur gick den inte så här: bling da dum dum dim bling pam pam poff?

Nej det måste vara ngn annan jag tänkte på! :D :D :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 18:32

Det jag tycker är intressant är att lyssna hur ljudbilden förändras när man förflyttar sig. Det säger iaf en del om hur bra högtalarna låter även om man inte känner igen musiken.

Förresten är det någon som vet vad det var för låt de spelade först i wilsonrummet, på sophia/effbi-aj? Det var någon indisk (eller något) kille som snackade i början och sedan kom en hård djupbasgång och ett långsamt drum'n'bass-beat en bit in i låten.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-06 18:35

Martin skrev:Det jag tycker är intressant är att lyssna hur ljudbilden förändras när man förflyttar sig. Det säger iaf en del om hur bra högtalarna låter även om man inte känner igen musiken.

Förresten är det någon som vet vad det var för låt de spelade först i wilsonrummet, på sophia/effbi-aj? Det var någon indisk (eller något) kille som snackade i början och sedan kom en hård djupbasgång och ett långsamt drum'n'bass-beat en bit in i låten.

Det bör ju ha varit Nitin Sawhney. Jag var dock inte där...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-06 18:38

Jag funderade på om det var det, men jag är väldigt osäker. Lät inte riktigt som han brukar göra.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-06 18:55

Det Krell-killen spelade sist på skulle jag vilja veta... härligt trumspår!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-02-06 18:56

Det var en klassisk trum låt med lite bling i. Typ; Bling, da da da da dum dum dum, da da da da da dum dum dum da da dum, Bling, da da da dum dum dum Osv, osv......

Ahh, den gamla dängan 8)
The O-zone Percussion Group med låten Jazz Variants var det som spelades. Den finns med på Manger-skivan som kan beställas enklast på svalander.se.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Arthur

Inläggav Arthur » 2006-02-06 19:23

Sanoj skrev:
Det var en klassisk trum låt med lite bling i. Typ; Bling, da da da da dum dum dum, da da da da da dum dum dum da da dum, Bling, da da da dum dum dum Osv, osv......

Ahh, den gamla dängan 8)
The O-zone Percussion Group med låten Jazz Variants var det som spelades. Den finns med på Manger-skivan som kan beställas enklast på svalander.se.

// Jonas

.

Åhh, tack! Du är en Ängel!

Tack igen!

:D

Mvh
//Arthur

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Har varit på Gignos HiFi-mässa idag

Inläggav Bill50x » 2006-02-06 19:55

Naqref™ skrev:
Bill50x skrev:Carlsson lät bra, tiden räckte bara till 50 och 52

Var såg du några 50'or? ;)

Kanske tänker jag fel, dom röda på stativ?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi