När du lyssnar på musik i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När du lyssnar på musik i bilden, tycker du då att:

Det är jobbigt att behöva ratta på volymratten när olika låtar spelas med så olika nivå sinsemellan. Ibland är det ju jättetyst så att man knappt hör något, och sedan kan helvetet braka löst så att, om högtalarna inte sprängts, man kanske kör i diket!
12
27%
Det är mycket bättre när musiken ligger på ungefär samma nivå hela tiden, för då slipper jag ratta på volymratten.
32
73%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

När du lyssnar på musik i bilen

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 16:27

Hur vill man alltså att det ska låta i bilen? Vad passar bäst för dig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-07 16:29

Vaddå ratta?! Jag har fjärrkontroll i bilen! :P
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 16:45

Ja det är ju jättelångt från ratten* till ratten** på bilradion, hela 20 cm! :lol:

* Bilens ratt asså
** Bilradions ratt asså

Användarvisningsbild
chrille

Inläggav chrille » 2003-11-07 16:48

"Ibland är det ju jättetyst så att man knappt hör något, och sedan kan helvetet braka löst så..."

Har jag faktiskt inte märkt förut när jag lyssnat på radio i bilen :?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 16:49

Du vet du vad du ska rösta på, eller hur?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-07 17:08

Många omröstningar bliré! :)

Jag skulle vilja ha en dynamikratt att ratta på i bilen (oxå!) så att jag själv kan bestämma dynamiknivån beroede på buller (hög fart?!), musikstil och humör! Kanske även beroende på om man är själv eller måste ta hänsyn till tråkiga medpassagerare som inte delar musiksmak eller är på samma humör.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 17:13

Det ska´ru ha en DAB-radio låter det som sörrö!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 17:36

Fasiken, min fråga är ju felformulerad! Båda svaren innebär ju samma sak! :oops: Jag gör nu om svarsalternativen lite!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-07 17:38

Johan_Lindroos skrev:Det ska´ru ha en DAB-radio låter det som sörrö!

Tyvärr så bor jag utan för DAB-zonen så det är ju inte helt aktuellt även om jag är sugen annars på att investera i en sådan här:
Bild

För 99£ (när jag drar tilll London i morgon) istället för de 1995kr som hifiklubben vill ha.

Synd att den inte har digitalutgång... :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 17:53

Albertsson som du känner men kanske inte andra, var i London igår och på Dixons så fanns det modeller som var portabla och hade digitalutgång! 120 pund kostade de. Kanske vore något att köra in i en extern DAC? Fast så var det ju det "lilla" problemet med täckningen då...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-07 21:01

Jag röstade B, men vill med emfas påpeka att jag absolut inte vill ha komprimerade radioutsändningar. Jag vill slippa vrida på volymen genom att musiken:

1. ...komprimeras i en kompressor som sitter i BILEN, inte att radiosändningen skall vara det. Den skall dessutom förstås vara valbar.

2. ...regleras av att bilen har en automatiskt volymreglering som styrs av oljudet i bilen, eller eventuellt en enklare lösning där volymen ställs av hastigheten bara.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Ludde

Inläggav Ludde » 2003-11-07 22:42

Vadå! Går det att lyssna på musik i bilen :-)
Min radio tar in P1. Det räcker i bilen. Bör komprimeras av bilradion.
//Ludde

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-07 23:25

I bilen lyssnar jag bara på prat, vrider ner när musik kommer. Låter så dåligt...

T

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-08 00:04

Eftersom jag mest lyssnar på Rammstein i bilen så är all ev. dynamik överflödig. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-11-08 12:11

För tillfället så är högtalarna i min bil alldeles för dåliga, så det är mer för skvalet man lyssnar. Mina pärons SAAB 9-5 hade ett suveränt ljud om man satt i förarplatsen. Kommersiella kanaler tycker jag lät riktigt sunkigt pga komprimeringen, P3 var mkt bättre, men jag lyssnade hellst på CD (försökt med vinyl, men puppan hoppar så förskräckligt :D ).

Dessutom så väsnas det så in i vassen i min SAAB V4 när man kör över 70-80 knutar. Så om jag inte ljudisolerar den på ett klyftigt sätt så är det egentligen ingen mening att försöka få hifi ur den räsern. Har funderat på att använda mina halvslutna hörlurskåpor istället... lite mer vilsamt mot öronen om man åker långt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-11-08 23:44

Jag lyssnar i princip bara på musik vid långkörning och då endast från cd, får nog av radiolyssning på jobbet.
Vid kortare körningar lyssnar jag hellre på motorljudet :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-11-11 11:51

Lyssnar aldrig högre i bilen än att jag har pejl på omgivningen.
Och det av ren självbevarelsedrift.
Och dessutom har bilen det mest ointresanta hifirum man kan tänka sig.
Senast redigerad av dole 2003-11-11 15:29, redigerad totalt 1 gång.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-11 15:19

Anmärkningvärt är att, ehuru implicit, 87% har röstar för kompression Skärpning! 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-11 15:22

Japp, skärpning ni 13% :!: :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-11-11 16:38

Näe alltså min BMW hade fartreglerad volym, så någom kompression var det inte tal om på alternativ B....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-11 21:27

Anmärkningvärt är att, ehuru implicit, 87% har röstar för kompression Skärpning!

Läs Ingvars inlägg, jag är själv av samma uppfatting. Tycker frågan är lite otydligt ställd :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-11-12 00:10

Jag tycker frågan är felformulerad. Jag vill inte trycka på något av alternativen.

Jag vill ha dynamik även i bilen. Men jag tycker inte det är jobbigt att ratta på apparaturen lite då och då. (I själva verket justerar jag volymen OFTA när jag kör bil, hemma har jag helst samma inställning hela skivan...)

mvh
JP

Användarvisningsbild
Mackan

Inläggav Mackan » 2003-11-14 10:17

IngOehman skrev:2. ...regleras av att bilen har en automatiskt volymreglering som styrs av oljudet i bilen, eller eventuellt en enklare lösning där volymen ställs av hastigheten bara.

Vh, Ing. Öhman

Detta finns i bla Volvo V40, vilket behövs med tanke på vägbruset i den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-14 11:01

Nu ska jag berätta om bakgrunden till varför jag ställde frågan. Anledningen var förstärkarrågorna och de flesta var överens om att musiken inte bör vara dynamiskt komprimerad. I mitt arbete så jobbar jag mycket tillsammans med SR:s utvecklingsavdelning. De har det ständiga "bekymret" att när inslagen har för stor dynamiskt innehåll, så klagar lyssnarna, dels på att måste ratta på volymratten hela tiden, de vill helst av allt att nivån ska vara så jämn som mäjligt. Det är mycket svårt att göra program som både har stor dynamik och likartad nivå. Därför tillgriper även SR dynamisk kompression, om än inte i lika hög grad som de kommersiella radiostationerna. En annan anledning att komporimera dynamiken är att man kan få bättre mottagning också gennom att sändarens styrs ut mera. Så det är inte helt uppenbart att man vill ha så stor dynamik som möjligt vid alla tillfällen. T ex vid lyssning i bilen har man buller från motorn, däcksbuller, och vindbuller m m, som måste överröstas. Om då musiken är mycket varierande i ljudnivå, så kan det bli så att man inte ens nås av de små nyanserna i musiken.

Frågan var alltså en liten provokation till er för att se om ni kunde "luras" att trycka det nedersta alternativet att ni vill ha likartad ljudnivå hela tiden. Och som synes så gick de flesta på det!! :roll: 8O Fundera alltså över varför, och i vilka sammanhang som det kan vara bra med stort dynamiskt omfång och när det kan vara passande med mindre dynamiskt omfång. Tyvärr är det svårt att framställa fonogram och uppspelningsmiljöer som passar alla lyssnargrupper.

Själv röstade jag på det översta alternativet, jag står gärna ut med att skruva på volymratten hellre än med komprimerad dynamik. De gjorde bara två till, dvs 15%. Resten av rösterna, 16 st (84%), hamnade på alternativet att det är jobbigt med varierande nivå.

Om det digitalradion (DAB) blir det framtida radioutsändningssystemet som SR, Teracom, och riksdagen vill ha mest p g a att "bra" frekvenser i etern är en begränsad naturtillgång, så kan det innebära att dynamiken i musiken kan bli bevarad till de kräsna radiolyssnarnas fromma. I systemet finns det inbyggt att man kan valbart komprimera dynamiken i mottagaren istället. Då kan man enkelt ändra dynamiken beroende på vilken lyssnarmiljö man befinner sig i, det dynamiska innehållet i själva musiken från början, eller kanske bara efter tycke och smak om man så vill. Dessutom är dynamikkompressionsalgoritmen i DAB synnerligen välljudande, det kan vi tacka SR och i synnerhet Torbjörn Wallentinus på SR för, det är nämligen hans uppfinning.

P.S. Frågan blev lite felformulerad ska jag erkänna. Under en kort tid fanns den korrigerade frågan uppe, men den raderades av Hali för han hade inte sett att frågan var omformulerad. Genom editeringsfunktionen så GÅR DET INTE att ändra i omröstningar, tyvärr. D.S.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-11-14 12:05

Hej Johan,

Din fråga var lite klurig, snudd på en kuggfråga :D

Intressant det du skriver att:

"De har det ständiga "bekymret" att när inslagen har för stor dynamiskt innehåll, så klagar lyssnarna, dels på att måste ratta på volymratten hela tiden, de vill helst av allt att nivån ska vara så jämn som mäjligt".

Frågan är då: Ska SR anpassa kompressionen till den breda massan eller till en klick välljudssökare :?: Det skulle vara intressant att göra en studie med en stor urvalsgrupp, för att undersöka hurvida man vill ha kompression eller ej. Jag tycker nog att man bör komprimera om det är vad folk vill ha; SR är ju trots att en organisation som finansieras av skattemedel. Naturligtvis vill jag att all radio skall sändas med maimal dynamik 8) Sedan kan man, med risk för att halka in på känsliga ämnen, diskutera hurvida man bör ha statlig TV och radio :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-15 03:09

Johan_Lindroos skrev:Frågan var alltså en liten provokation till er för att se om ni kunde "luras" att trycka det nedersta alternativet att ni vill ha likartad ljudnivå hela tiden. Och som synes så gick de flesta på det!! :roll: 8O

Kan det inte vara så att frågan var mycket ledande och att det därför var rätt enkelt att se vart du ville komma ?

Är nog ganska naturligt hos de flesta att rösta annorlunda om frågan blir för tydligt ledande.

Eller är det vad du menar ?

:wink:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-11-22 11:33

Jag lyssnar nästan bara på P1 i bilen, tycker inte att det är njutbart att lyssna på musik där. Hellre musiken från Alfans motor då!

Och kompression gillar jag generellt inte (utom i motorn). Men jag kan principiellt acceptera kompression just i bilmusik, eftersom ljudnivån där är så hög att man inte alls hör svaga toner annars. Jag lyssnar rätt mycket på P2 hemma och störs inte av att nivåerna varierar mycket. Däremot störs jag av att speakern oftast kommer in för starkt mellan musikstyckena, jag gillar att lyssna på musik på hög volym men inte skrikande mellansnackare!

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2003-11-22 14:11

Hmm, jag tycker att pollen inte ger tillräkligt med alternativ !

Jag vill ha dynamik. Min bilstereo anpassar styrkan till omgivningsbruset. Det verkar funka ganska ok. Justeringen är ganska långsam.

Nu åker jag tysk autobahn kryssare som är ganska tyst så jag ser gärna att man inte komprimerar för hårt ala' "Energy".

Sen skulle jag gärna lyssna på Arvo Pärt i bilen men det är ju nästa omöjligt. Här skulle komprimering vara kanon.

En knapp på bilstereon tack som komprimerer de stycken som jag vill !

Manipulera inte utsändningarna !

Kompressorn har jag under huven - tack !

/J

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-11-23 15:57

Jag lyssnar inte alls i bilen eftersom min stereo är paj. :(

Jag vill nog gärna slippa ratta med volymen när jag kör, så lite kompression kan nog vara bra, men den ska naturligtvis vara urkopplingsbar. Ibland står ju bilen stilla och då kan man ju vilja ha mer dynamik. Så mycket kompression som på t.ex. NRJ vill jag dock aldrig ha, det låter ju förskräckligt. Att sedan musiken också är förskräcklig gör ju inte direkt saken bättre.

"Dessutom så väsnas det så in i vassen i min SAAB V4 när man kör över 70-80 knutar."

:D :D Det är en riktig bil det! (Våldsam OT-varning) Har ni tänkt på att av alla gamla härliga bilar från den tiden så är det V4:an som verkar ha överlevt längst? Åtminstone tycker jag det verkar så. Nuförtiden är det ganska långt mellan gångerna man ser en Amazon eller en 142:a men V4:or puttrar glatt omkring lite varstans. Var det kanske så att V4:an såldes i fler exemplar än någon annan bil på den tiden?

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-11-23 19:34

äh.. Bara att inhandla någon Lexus som är riktigt tyst.

Sen är det ju förstås lite pill att få ur all Mark Levinson skit som sitter i den! :D
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Nästa

Återgå till Generellt om hifi