Nu ska jag berätta om bakgrunden till varför jag ställde frågan. Anledningen var förstärkarrågorna och de flesta var överens om att musiken inte bör vara dynamiskt komprimerad. I mitt arbete så jobbar jag mycket tillsammans med SR:s utvecklingsavdelning. De har det ständiga "bekymret" att när inslagen har för stor dynamiskt innehåll, så klagar lyssnarna, dels på att måste ratta på volymratten hela tiden, de vill helst av allt att nivån ska vara så jämn som mäjligt. Det är mycket svårt att göra program som både har stor dynamik och likartad nivå. Därför tillgriper även SR dynamisk kompression, om än inte i lika hög grad som de kommersiella radiostationerna. En annan anledning att komporimera dynamiken är att man kan få bättre mottagning också gennom att sändarens styrs ut mera. Så det är inte helt uppenbart att man vill ha så stor dynamik som möjligt vid alla tillfällen. T ex vid lyssning i bilen har man buller från motorn, däcksbuller, och vindbuller m m, som måste överröstas. Om då musiken är mycket varierande i ljudnivå, så kan det bli så att man inte ens nås av de små nyanserna i musiken.
Frågan var alltså en liten provokation till er för att se om ni kunde "luras" att trycka det nedersta alternativet att ni vill ha likartad ljudnivå hela tiden. Och som synes så gick de flesta på det!!

Fundera alltså över varför, och i vilka sammanhang som det kan vara bra med stort dynamiskt omfång och när det kan vara passande med mindre dynamiskt omfång. Tyvärr är det svårt att framställa fonogram och uppspelningsmiljöer som passar alla lyssnargrupper.
Själv röstade jag på det översta alternativet, jag står gärna ut med att skruva på volymratten hellre än med komprimerad dynamik. De gjorde bara två till, dvs 15%. Resten av rösterna, 16 st (84%), hamnade på alternativet att det är jobbigt med varierande nivå.
Om det digitalradion (DAB) blir det framtida radioutsändningssystemet som SR, Teracom, och riksdagen vill ha mest p g a att "bra" frekvenser i etern är en begränsad naturtillgång, så kan det innebära att dynamiken i musiken kan bli bevarad till de kräsna radiolyssnarnas fromma. I systemet finns det inbyggt att man kan valbart komprimera dynamiken
i mottagaren istället. Då kan man enkelt ändra dynamiken beroende på vilken lyssnarmiljö man befinner sig i, det dynamiska innehållet i själva musiken från början, eller kanske bara efter tycke och smak om man så vill. Dessutom är dynamikkompressionsalgoritmen i DAB synnerligen välljudande, det kan vi tacka SR och i synnerhet Torbjörn Wallentinus på SR för, det är nämligen hans uppfinning.
P.S. Frågan blev lite felformulerad ska jag erkänna. Under en kort tid fanns den korrigerade frågan uppe, men den raderades av Hali för han hade inte sett att frågan var omformulerad. Genom editeringsfunktionen så GÅR DET INTE att ändra i omröstningar, tyvärr. D.S.