Har ditt musikval ändrats efter hur bättre din musikanläggni

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har ditt musikval ändrats efter hur bättre din musikanläggning blivit?

Omröstningen slutade 2006-04-03 21:53

Ja
32
43%
Nej
36
49%
Vet inte...
6
8%

Antal röster : 74

Användarvisningsbild
manger

Har ditt musikval ändrats efter hur bättre din musikanläggni

Inläggav manger » 2006-03-27 21:53

Jag har en fundering :? ; Ändras ens musikval efter hur bättre ens musikanläggning blir?
När man var liten räckte det med Trazan & Banarne på en gammal kassettradio. Sen blev det första egna anläggningen och man hängde allt som oftast i skivdiskarna och rotade fram all sköns pop och rock. Efterhand så har lyssnat sig igenom en hel del olika anläggningar och har en hel del musik på hyllorna. Jag finner idag att min musiksmak har ändrats en hel del med åren.
Är det bara en mognadsak eller är det ett resultat av att man söker kvalitativt bättre musik (och inspelningar) och finner den i andra musikstilar än man brukar?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-27 22:00

Viss skivor är snudd på plågsamma att lyssna på pga inspelningskvaliteten. Dom går bort.

Samtidigt så har jag tack vare en del tips om väl inspelad musik hittat ny kul musik.

Dessutom har jag dissat en del musik pga bandet inte är tajt, det svänger helt enkelt inte (tycker det framgår bättre på en bättre anläggning).
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-03-27 22:02

Jag röstade på mitt favoritalternativ. Vet inte.

Dels har min skivsamling utökats i ungefär samma takt som anläggningen har blivit bättre. Dels hade jag ingen smak från början. :wink: Jag lyssnar nämligen på allt utom death och dansband. (Vissa stilar i mindre utsträckning än andra förstås, men det beror nog mest på hur jag letar efter musik, inte efter vilken musik jag gillar.)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-03-27 22:04

Min musiksmak har nog inte förändrats alls av att stereon har blivit bättre, visst har jag ett par "audiofilplattor" men dom spelas sällan eller aldrig.

Bonusen med en bättre anläggning är att även Trazan och Banarne låter bättre, för övrigt är det bra drag i Zvampen ;)

Ett aber kan vara att vissa riktigt dåliga inspelningar avslöjas obarmhärtigt som just dåliga, men helt bortkastat är inte ens det för förutom att man hör att det är dåligt ljud så blir även läsbarheten bättre så man hör tydligare vad som trots allt spelas även om det låter dåligt.

Just nu sitter jag och njuter Richard Marx "Rush Street", skön västkustrock som inte är särskilt audiofilaktig även om den är hyfsat proffsigt inspelad och faktiskt blev det ett lyft även där med senaste uppgraderingen(Sony DVP-NS900V som CD-spelare). Bättre än så här har jag aldrig hört just den skivan, och då pratar jag musikalisk information aka musik :D

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-27 22:13

Jag kan inte heller lyssna på dåliga skivor, det kryper i kroppen av olust. Ju bättre prylar, ju färre skivor går att spela av samlingen. Därmed har musikvalet ändrats med anläggningen.

Jag är samtidigt lite avundsjuk på vänner och bekanta som har kompaktstereosar som låter mycket trevligt på dåligt producerade / mastrade skivor och MP3or. Vill ibland byta för att kunna lyssna på allt. Dessutom blir det enklare att möblera :)
Som tur är kan jag lyssna hemma ändå, för att skitmaterial svänger rejält med mitt Creative-PC-högtalar-junk-system

Jag väljer helt klart material efter hur det låter, problemet är att man inte vet innan man köpt skivan, vilket ofta [s]är irriterande[/s] gör mig förbannad.

Vh
/T

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-03-27 23:30

nix, musiken kom först. sedan kom intresset för återgivning av inspelad musik. efter det kom intresset för att spela in musik.

/ptr

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-28 00:19

När jag tog steget från resegrammofonen (stereo faktiskt) till riktig hifi-stereo i slutet på 60-talet, ökade mitt intresse för klassisk musik påtagligt. Nackhåret gav sig till känna. :)

Från enbart standardvinyler tog jag vidlyftiga steg in i den klassiska och även den modernare konstmusikens oändliga värld.
I övrigt lyssnade jag ju då som innan på dåtidens popmusik också, jazzen kom senare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-28 11:35

Ja, men inte p.g.a anlæggnignen. Musiksmaken har utvecklats med åren och blivit allt bættre och mer sofistikerad. Samtidigt har ekonomin med åren blivit bættre. Æven kunskapen har væxt med tiden. Det senare har bidiragit till bættre ljud.
Men min mer "audiofila" period tog nog slut før øver 10 år sedan. En mørk tid, då jag køpte skitmusik med bra inspelningar bara før att det læt så bra...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-28 11:40

Har ditt musikval ändrats efter hur bättre din musikanläggning blivit?

Nej, däremot har min anläggning förändrats efter hur mycket sämre mina plattor låter.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-28 11:48

Nej. Musiken kommer i första hand. En superb skiva är superb även i nåns originamonterade bilstereo. Huvudsaken är att man tillfreds, även om inte grejorna är superduper. Fast det är de ju nu till stora delar 8)

Likaså med filmer. Gökboet var enormt bra första gångerna jag såg den, inspelad från tv med vhs-videoapparat. Datorspel är kul, även spelade på en c64 med svart/vit tv. Fast... det är ju klart att vissa spel och filmer med väldigt bra musik och ljudeffekter ger en väldig stämningshöjande effekt och påverkar helheltskänslan mycket. Spelet Halflife 2 exempelvis blev ju en höjdare med ljud spelad genom en hemmabioanläggning. Nu drev jag iväg lite off-topic på slutet men svaret är alltså nej.

edit: fast jag köper fler skivor

mvh
/Pinnick
Senast redigerad av Pinnick 2006-03-29 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-28 11:58

torbod skrev:Jag kan inte heller lyssna på dåliga skivor, det kryper i kroppen av olust. Ju bättre prylar, ju färre skivor går att spela av samlingen. Därmed har musikvalet ändrats med anläggningen.

Jag lider med dig trots att jag egentligen inte förstår. För mig låter även dåligt inspelad musik bättre på en bra anläggning. För även om man hör skräpet så blir allt mycket tydligare. Jag har en del sk Low-Fi skivor, inspelade i någons vardagsrum, åtminstone låter det så. Det distar och skramlar, men illusionen av att vara i någons vardagsrum, fullbelamrad med dåliga mikar och inspelningsapparatur, den är superb! Jag har även några Real Audio videosnuttar där det musikaliska är helt OK trots skramlet.

För många audiofiler är det själva välljudet som är det intressanta, för mig är det musiken. Är det bra musik så är det. "En ros är en ros om än i sprucket krus".

Däremot har jag en bredare musiksmak nu med bättre anläggning. Musik som ligger i utkanten av min musiksmak är betydligt angenämare och enklare att ta till sig när det låter bättre.

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-03-28 12:52

Tank skrev: Jag lyssnar nämligen på allt utom death och dansband.

det där är ju min kommentar! :wink: :D

Jag röstade iaf JA. Min musiksmak exploderade efter det att jag blev intresserad av hifi och det därför att all sorts musik helt plötsligt blev mycket mer intressant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-28 14:11

Visst har det påverkat. Men ingeting jämfört med internet. Siter som tex All Music Guide står nog för minst 50% av den "nya" musik som jag hittar.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-28 14:16

Håller med Bill50x om mycket - jag kan älska en inspelning där man hör att det är en inspelning, så att säga. Philemon Arthur and the Dung blir i mitt tycke inte sämre på en bra anläggning! :)

Kan nog inte säga att min musiksmak ändrats, däremot lyssnar jag med större nöje på till exempel klassisk musik eftersom upplevelsen inte längre är så fjärran från en konsertsituation.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-28 15:18

Jag tycker att det påminner om hur man tolkar in vissa ord i sångtext själv när det inte hörs tydligt vad som sjungs. Man få en "egen" version, s.a.s.

När man sen läser texten nånstans (eller hör musiken på en bättre anläggning) så kan det kännas rätt konstigt på nåt sätt. Det ifrågasätter liksom den kanske enormt bra musikupplevelse man hade tidigare.

Men inte att ens smak skulle ändras. Möjligen att man upptäcker nya områden.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-28 17:10

Margaux skrev:Visst har det påverkat. Men ingeting jämfört med internet. Siter som tex All Music Guide står nog för minst 50% av den "nya" musik som jag hittar.

Tack för det tipset, Joachim! Det var inget dumt sätt att bläddra bland skivor man inte känner till, baserat på sådant man redan lyssnar till.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-28 17:52

Helt klart har min skivsamling ökat med tips erhållna inom såväl HIFI-sfären som den andra världen men om den påverkat mer än att jag funnit anna bra musik vet jag inte! Jag tro det dock. Fast ett som är säkert är att jag köper mer säkra skivor idag än förr, och att jag helt klart har letat skivor (klassiska) med bättre inspelningar efter att jag hört ett stycke.

/J
admin

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-28 18:25

perstromgren skrev:
Margaux skrev:Visst har det påverkat. Men ingeting jämfört med internet. Siter som tex All Music Guide står nog för minst 50% av den "nya" musik som jag hittar.

Tack för det tipset, Joachim! Det var inget dumt sätt att bläddra bland skivor man inte känner till, baserat på sådant man redan lyssnar till.

Visst är det en fantastisk musiksite? :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-28 19:14

Har blivit en ovärderlig site för mig, helt underbar.
Har använt och rekommenderat den i flera år. :)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-03-28 19:20

Jag kan konstatera att min musiksmak inte ändrats ett dugg pga mitt intresse (ett ord jag tvekar inför) av god återgivning. Några skivor har köpts in pga den allmänna hype som drabbar somliga artister på hififora, men så gott som alltid har jag fått ångra dessa köp (nån som vill köpa en Chris Jones-platta? :roll:).

Nya skivköp börjar i allmänhet med att jag hör något bra på internetradiostationen Groove salad (somafm.com). Sajten http://www.discogs.com är också ovärdelig, och jag föredrar helt klart denna framför Allmusic pga dess rena layout och mer kompletta diskografier (även om den dock är inriktad mot elektronisk musik).
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-03-28 20:05

Jag vill bara tillägga att mitt tidigare inlägg att svaret är baserat på frågan. Dvs, ja musikvalet har ändrats med anläggningen.
Observera att det inte betyder att musiksmaken ändrats ett dugg, jag gillar fortfarande samma musik (i stort sett alla genres beroende på humör).

Dåliga phonogran kan man ju lyssna på i bakgrunden, eller i bilstereon eller på datorn, det fungerar ju alltid. Men att "finlyssna" gör jag helst enbart till det som låter bra.

Vh
T

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-28 21:49

nej min har inte ändrats pga bättre ljudkvalitet. fast den har ändrats.. jag lyssnar iofs bara på mer eller mindre klubborienterad musik, men det är mycket olika för mej. jag byter oftast bara houseinriktning ett tag ev lite breakbeat eller nåt mer avslappnat, det räcker för att man inte ska tröttna tycker jag. när jag va mindre (5-10 år sen) lyssnade jag mycket på trance fast trance har jag tröttnat på totalt nu. usch
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-29 08:33

Ja & nej!

Det är kul att ta fram trevliga & bra inspelningar & njuta av detaljer mm. men det är minnst lika roligt att lyssna på mina gamla platter, visserligen kan det låta lite si & så men det kommer man snabbt över om man inser att "var sak (CD) har sin tid".

Det jag gillar mest är att det är så mycket roligare att lyssna på all musik när man hyffsat till anläggningen lite granna :)

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-29 10:08

Affald skrev:Det jag gillar mest är att det är så mycket roligare att lyssna på all musik när man hyffsat till anläggningen lite granna :)

/JB

Jo tonkontroller kan göra underverk vid sådana tillfällen. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-29 16:36

NEJ! Bra musik är bra musik oavsett ljudkvalite
Dålig musik är dålig musik oavsett ljudkvalite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-29 16:44

Jag har nog breddat mitt musikintresse pga att det helt enkelt är roligare att lyssna nu.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-29 16:46

Min musikkonsumtion har definitivt breddats i takt med att återgivningen förbättrats. Med god återgivning får jag lättare att ta till mig både ambitioner och klanger i musik som jag tidigare inte intresserat mig för. Ute lyssnar jag högst ogärna på hip-hop, ambient och modern dansmusik, men hemma spelar jag numera dessa genrer emellanåt - på hög volym dessutom när inspelningarna så tillåter. Likadant är det med klassisk musik, som ofta är en pina i vänthalls- och restaurangmiljöer men desto mer njutbar hemma. Jazz och annan musikhögskoleinriktad musik verkar dock vara omöjligt att bli kompis med oavsett ljudkvalitet... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-29 17:28

Men så lika vi tyckte där Pekka.
Improvisations och fusion musiker skulle absolut få betala för att spela.
Annars så växer musiksmaken kul om det är en bra inspelning, synd om den är dålig men är gruppen bra så får man ta det iaf.
Flera HIFI-sjungande jazzkvinnor än Norah Jones orkar jag inte med numera.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2006-03-29 22:15

Japp, mitt intresse för musik inom nya för mig olika gengrer har ökat markant. Har blivit ännu hungrigare av musiken.
Musik är livet!! :)

/Mattias

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-29 22:35

Ragnwald skrev:
Affald skrev:Det jag gillar mest är att det är så mycket roligare att lyssna på all musik när man hyffsat till anläggningen lite granna :)

/JB

Jo tonkontroller kan göra underverk vid sådana tillfällen. :wink:

Tonkontroller? Att "hyffsa till sin anläggning lite granna" betyder väl inte att man börjar använda tonkontroller?

Alltså, all färgning består inte av tonkurveavvikelser. Om det vore så enkelt skulle alla problem med ljudåtergivning vara lösta för länge sedan. För att förtydliga, färgning är INTE lika med linjär distorsion. Men så diskuteras det ofta här på Faktiskt.se.

Att man hyffsat till sin anläggning (jag menar nu inte att tala i Affalds sak utan rent generellt) kan ju betyda att man tex lyckats få till rytm, homogenitet etc utan att förden skull ändrat frekvensgången.

Med tonkontroller ändrar man bara mängden av ett givet frekvensspektrum, inte kvaliteten på det.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi