Suck... Tyvärr har vissa tolkat "moraliskt ansvar" bokstavligt, trots att det står inom citationstecken...
Jag syftar mest på attityden hos vissa musiker, där många envist betraktar tekniken som ett hinder eller ett problem, istället för att lära sig hur man med hjälp av tekniken fångar framförandet.
Min egen uppfattning är snarast den, att den som hanterar ett instrument mer än till husbehov, bör lära sig en del om de egenskaper och förutsättningar som gäller för att spela in det på bästa sätt. Det ligger väl i högsta grad i musikerns intresse att hjälpa tekniker och producenter att överföra så mycket som möjligt av musikupplevelsen och "musikerns identitet" till lyssnaren hemma i soffan?
"Become the best you can be!"
Jag vet exempel på unga sångerskor som vid liveframträdanden har med sig sin egen sångmikrofon sin egen multieffekt/processor. De har provat ut hur de skall låta så bra som möjligt.
Jag tycker sådant är mycket proffsigt, och vittnar om stor respekt för publiken och sig själv.
Ett exempel på motsatsen utgörs av John Lennon (jo, han), som tröttnade på förberedelserna inför ett sångpålägg i studion. "Det här verkar besvärligt - varför "linear" vi inte sången istället", sa han... Jo, det lär vara sant.
/Alexander