av Max_Headroom » 2003-11-22 01:49
DSD är ineffektivft på så vis att det går åt många (jfr PCM som DVD-A och CD använder) ettor och nollor för att beskriva en signal. Man får helt enkelt in ganska lite information per skiva, detta trotts att bitströmen är komprimerad. Kompressionen är icke-försörande, som en zip-fil ungefär.
"men hur mycket tar DSD bort jämfört med inspelning för DVD-A? "
Beror på frekvensen. Vid låga frekvenser - ingenting. Vid höga frekvenser - massor. Men dom största problemen finns alltså i ultraljudsområdet.
Jag lyssnar mest på musiken, sitter inte och hakar upp mig så mycket på ljudet. Sitter man och stör sig på att ljudet är för dåligt beror det mer på att musiken är för dålig. Riktigt bra musik kan man spela ändå.
Men jag vill ju förståss att artistens verk ska komma fram så som det var tänkt. Sen att det inte gör det så bra hemma hos mig är en annan sak, med många orsaker, men jag jobbar på det... Nya högtalare står näst på tur, därefter CDn, som jag aldrig varit riktigt nöjd med (men inte hellr så missnöjd att jag orkat göra något åt saken). Men visst, det går bra att komma över och lyssna.