Fasfel på vinylskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
alfasud

Fasfel på vinylskiva?

Inläggav alfasud » 2006-07-11 08:15

Hej på er
Jag har en vinylskiva, en Sheffield, Discovered again med Dave Crusin och det står på convoluten att om man vill uppnå det högsta kvalitet på återgivning måste man byta polaritet mellan förstärkare och högtalaren!
Det kan jag inte antyda från texten om det gäller båda högtalare eller bara på en!
Nån som vet varför måste man göra det?
Tack på förhand
Spiros

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 09:44

???

Lustigt. Antingen är det så att de har graverat fel av misstag och då ska du bara fasvända ena högtalaren för att motverka det felet. Det är dock tveksamt om en sån skiva skulle vara spelbar överhuvudtaget, monosignalen (som ju innehåller den största amplituden) skulle bli graverad i riktningen upp-ner i stället för vänster-höger och risken är äl stor att nålen helt enkelt skulle hoppa ur. Men det kanske går.

Andra alternativet är att det är ren mumbo-jumbo, att de tror att man kan höra absolut fas. Och i sådana fall menar de att man ska byta på båda högtalarna, men eftersom polariteten är lite olika på olika förstärkare, så kanske det redan är gjort.

Jag föreslår att du antingen lyssnar på skivan; om den ger en ovanligt bred stereobild "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet"* så kan du vända på ena högtalarens anslutningar, eller så ställer du högtalarna front mot front och spelar skivan, och provar att vända polariteten på ena högtalaren, den anslutning som ger kraftigast bas är "rätt".

*Äldre hifinördar brukar le när de läser/hör den här frasen, yngre brukar bara titta oförstående. Det var en snutt som sändes i motfas i stereoradions barndom för att kolla just att man hade fasat stereohögtalarna rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2006-07-11 10:22

Tackar, problemet är att mia högtalare väger 400Kg/st och då subwoofferna är inte beräknade!
Kanske de menar apsolute polaritet och inte på en högtalare enbart, jag hör inga fel direkt! Men, kanske jag har redan en sån förstärkare som inverterar signalen på sin utgången!
Spiros

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-11 10:36

Ja, oavsett om du har en förstärkare som inverterar eller inte så skulle du inte höra någon skillnad på det.

Om du har en subwoofer så skulle basen bli väldigt svag om skivan var graverad med fel fas, så om du bara har något ljud ur subwoofern så tror jag att skivan inte är graverad i motfas. Och är det inte så, så behöver du inte göra någonting.

Hur löd texten på omslaget, ordagrannt? Är det en klisterlapp som är påklistrad efteråt, eller är det tryckt samtidigt som den övriga texten på fodralet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2006-07-12 14:16

Det står som jag skrev innan och texten är inte efteråt påklistrat!
Spiros

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-12 14:18

Det bör väl gå att höra skillnad om man spelar något höggradigt asymmetriskt på synnerligen stark nivå, så att luften börjar likrikta lite.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-12 18:22

Jag kollade lite på min Sheffield, Discovered again med Dave Crusin som jag köpte i april 1977 ..... inspelad juni 1976. Ja skivan är det då inget fasfel på, inte änns överbredd men väl full stereobredd. Jo det står tryckt i skivans konvolut att man bör fasvända båda högtalarna för att få en bättre transientåtergivning. :? Jag gjorde det men kan inte höra någon skillnad. Om man graverar en stereoskivan out of phase då är det illa, för då kommer graverdosan med skärverktyget, ibland att lyfta från skivans yta. När man sedan spelar skivan kommer pickupen att fara iväg över skivans yta. Jag har några stereoskivor från runt 1960 där man spelat in musiken med överbredd. Man kan se det på skivspåren att dom bitvis är otroligt tunna för att sedan gräva ner sig i vinylen och bli mycket breda.
Det bör väl gå att höra skillnad om man spelar något höggradigt asymmetriskt på synnerligen stark nivå, så att luften börjar likrikta lite.

Det här får du Morello nog förklara på ett mer begripligt sätt så att även jag förstår som inte är så tekniskt kunnig. :? :roll:

Användarvisningsbild
JanA Igen

Re: Fasfel på vinylskiva?

Inläggav JanA Igen » 2023-03-30 09:41

Superbump!

På tal om fasvändning, jag har mycket vaga minnen från mitten av 70 talet att jag kopplade om högtalarna bak på stärkarens utgångar, men om jag bara polvände kablarna eller om jag även byglade något minns jag inte.
Men effekten var att på vissa skivor så blev det en intressant lyssning där en gitarr eller en körsång blev upplyft och hördes mycket tydligt, ungefär som dagens klipp på nätet där alla utom ett instrument är "muted"

Kan någon med kunskap sprida den vidare?
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 12:28

Sheffield-svamlet handlar som vanligt om en gammal HiFi-myt. Absolut polaritet är under normala lyssningsförhållanden inte hörbar som sådan. Däremot kan man vid polaritetsvändning för båda kanalerna ibland höra skillnad vad gäller inverkan av asymmetriska olinjäriteter, d.v.s. andratonsdistorsion, vilket bl.a. Stereophile demonstrerade i ett lyssningstest med låg- och högdistorderande högtalare på 80-talet.

Om man däremot bara vänder polariteten för den ena kanalen så släcker man ut summasignalen för direktljudet, vilket ger gigantisk inverkan. Basen och en hel del annat försvinner nästan helt och andra delar i mixen framträder tydligare. Dessutom uppstår märkliga spatiella effekter med onaturligt diffusa ljud lite varstans.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 12:42

Är du säker på att det bara handlar om andratonsdistorsion i högtalare?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1199648
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 12:53

Svar ja, och det visste du redan https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2262264#p2262169.

Andratonsdistorsionen måste vara lägre än i ditt fall för att man ska kunna utesluta inverkan från denna även om man med hörlurar uppnår betydligt högre detekterbarhet. Frågan har stötts och blötts i många rapporter och för musiklyssning i normala rum är det en icke-fråga.
Senast redigerad av I-or 2023-03-30 13:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 12:56

I-or skrev:Svar ja, och det visste du redan https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2262264#p2262169.

Andratonsdistorsionen måste vara lägre än i ditt fall för att man ska kunna utesluta inverkan från denna. Frågan har stötts och blötts i många rapporter och för musiklyssning i normala rum är det en icke-fråga.

Andratonen i hörlurarna är mycket låg där effekten är mer hörbar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 13:06

Visst, men inte tillräckligt låg (<< 0,1 %).

Man kan för övrigt höra massor av smådetaljer i hörlurar som inte är hörbara med högtalare i rum. Det finns flera lyssningstest, där man har uppnått hörbarhet för absolut polaritet i hörlurar. Med speciella testsignaler tycks det vara särskilt tydligt. Det har mig veterligen dock aldrig säkerställts att asymmetriska olinjäriteter inte har någon inverkan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 13:17

I-or skrev:Visst, men inte tillräckligt låg (<< 0,1 %).

Man kan för övrigt höra massor av smådetaljer i hörlurar som inte är hörbara med högtalare i rum. Det finns flera lyssningstest, där man har uppnått hörbarhet för absolut polaritet i hörlurar. Med speciella testsignaler tycks det vara särskilt tydligt. Det har mig veterligen dock aldrig säkerställts att asymmetriska olinjäriteter inte har någon inverkan.

Så du menar att det går att höra en skillnad på < 0,1 dB för en musikgenererad andraton som ligger på -15 dB relativt nyttosignalen? Var finns det ABX-testet presenterat?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 14:07

Som vanligt är det inte andratonen som är hörbar vid musiklyssning, utan intermodulationsprodukterna som uppstår från de underliggande olinjäriteterna. Som jag har varit inne på många gånger tidigare finns det alldeles för lite vetenskap inom området eftersom det är så komplext. Ingen vet med säkerhet var hörbarhetsgränsen går och dessutom har asymmetriska olinjäriteter visat sig vara en vanlig felkälla tidigare, så det finns goda anledningar till att vara försiktig här. Vid mina egna lyssningstest har jag utnyttjat extremt lågdistorderande hörlurar i kombination med relativt låga ljudtrycksnivåer för att vara på den säkra sidan.

Hur som helst är detta ett sidospår. Ingen har, mig veterligen, demonstrerat hörbarhet för polaritetsändringar med musiksignaler för högtalare i normala lyssningsrum, vilket var vad jag framhöll inledningsvis. Detta för oss vidare till en viktig notering från den länkade tråden ovan:

I-or skrev:Dock kan man förvisso höra skillnader från polariteten under vissa förutsättningar, men saken är den att det bara låter en hårsmån olika med musiksignaler och att lyssnarna sällan kan bestämma vad som låter bäst. Jag har även noterat detta för egen del vid lyssning i hörlurar och speciellt utvalt programmaterial. Rent allmänt tycker jag att folk har en tendens att gräva ned sig i den här typen av frågeställningar och glömma bort andra delar som är tiopotenser viktigare. Frågan man bör ställa sig är inte om polaritetsändring i extrema fall är (möjligen) hörbar, utan om det spelar någon roll. Det går ändå inte att fastställa vad som är korrekt polaritet efter att inspelnings- och avspelningskedjorna har gjort sitt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 18:42

Oavsett vad, så borde det finnas ett ABX-test som visar det du hävdar. Som visar att det är jämna toners distorsion från systemet som orsakar hörbarheten även vid -60 dB eller lägre. Och inte polariteten.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 19:53

I-or skrev:Som vanligt är det inte andratonen som är hörbar vid musiklyssning, utan intermodulationsprodukterna som uppstår från de underliggande olinjäriteterna. Som jag har varit inne på många gånger tidigare finns det alldeles för lite vetenskap inom området eftersom det är så komplext. Ingen vet med säkerhet var hörbarhetsgränsen går och dessutom har asymmetriska olinjäriteter visat sig vara en vanlig felkälla tidigare, så det finns goda anledningar till att vara försiktig här. Vid mina egna lyssningstest har jag utnyttjat extremt lågdistorderande hörlurar i kombination med relativt låga ljudtrycksnivåer för att vara på den säkra sidan.

Hur som helst är detta ett sidospår. Ingen har, mig veterligen, demonstrerat hörbarhet för polaritetsändringar med musiksignaler för högtalare i normala lyssningsrum, vilket var vad jag framhöll inledningsvis. Detta för oss vidare till en viktig notering från den länkade tråden ovan:

I-or skrev:Dock kan man förvisso höra skillnader från polariteten under vissa förutsättningar, men saken är den att det bara låter en hårsmån olika med musiksignaler och att lyssnarna sällan kan bestämma vad som låter bäst. Jag har även noterat detta för egen del vid lyssning i hörlurar och speciellt utvalt programmaterial. Rent allmänt tycker jag att folk har en tendens att gräva ned sig i den här typen av frågeställningar och glömma bort andra delar som är tiopotenser viktigare. Frågan man bör ställa sig är inte om polaritetsändring i extrema fall är (möjligen) hörbar, utan om det spelar någon roll. Det går ändå inte att fastställa vad som är korrekt polaritet efter att inspelnings- och avspelningskedjorna har gjort sitt.

Att jag, med viss förvåning, lyckades höra skillnad inte bara med hörlurar utan även med musiksignal och högtalare i ett normalt lyssningsrum gör att utsagan ovan inte stämmer. Vad som återstår att undersöka är att spektralt mäta signalen för att se om detta kan förklaras av högtalarens olinjäritet eller om det kan uteslutas. I annat fall måste det vara hörselns olinjäritet som ställer till det.

När det gäller vad som är rätt eller fel är en separat fråga - den primära fråga från min sida rör hörbarheten.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 21:21

Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.

Hela frågeställningen är dock i mitt tycke ointressant eftersom effektstorleken närmar sig det infinitesimala, precis som vanligt inom HiFi. Jag avslutar min del av diskussionen med ett citat från Dr Toole som gäller generellt för fasavvikelser:

"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."
Senast redigerad av I-or 2023-03-30 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 21:29

I-or skrev:Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.

Hela frågeställningen är dock i mitt tycke ointressant eftersom effektstorleken närmar sig det infinitesimala, precis som alltid inom HiFi.

Det är riktigt, vilket jag också skrev tydligt i inlägget. Men inte heller, mig veterligen, har jag sett något bevis som visar att 0.1 % distorsion rörande jämna övertoner är hörbart när andratonen för nyttosignalen ligger på -15 dB.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 21:46

Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:

http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html

http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html

Vanliga dödliga har, som jag har varit inne på alldeles för många gånger tidigare, extremt svårt för att höra all annan distorsion än lavindistorsion och därför kommer man som konstruktör oftast undan med allsköns fulheter, men det är en helt annan sak med känsliga lyssnare.

Som jag skrev ovan handlar det om att säkerställa att jämna ordningars olinjäriteter inte är vad som ger hörbarhet och då måste man se till att man har en viss marginal.

jansch

Inläggav jansch » 2023-03-30 21:54

Thomas_A skrev:
I-or skrev:Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.

Hela frågeställningen är dock i mitt tycke ointressant eftersom effektstorleken närmar sig det infinitesimala, precis som alltid inom HiFi.

Det är riktigt, vilket jag också skrev tydligt i inlägget. Men inte heller, mig veterligen, har jag sett något bevis som visar att 0.1 % distorsion rörande jämna övertoner är hörbart när andratonen för nyttosignalen ligger på -15 dB.

Vill man höra hur 180graders fasvridning "låter" kan man polvända ena sidan på ett par hörlurar. Beroende på hur musiken är inspelad kan man höra lite skillnad men det är svårt att bestämma sig för vilket som är rätt och fel.
Det som är mest intressant är att hörseln inte uppfattar någon som helst "utsläckning" av basen, ej heller någon riktningsförändring av basen* - givetvis helt korrekt/naturligt. Alltså motsvarande den utsläckning som vi får i luften genom superposition vid lyssning via högtalare i basområdet.

*basområdet, inte transienter/övertoner.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 21:58

I-or skrev:Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:

Vanliga dödliga har, som jag har varit inne på alldeles för många gånger tidigare, extremt svårt för att höra all annan distorsion än lavindistorsion och därför kommer man som konstruktör oftast undan med allsköns fulheter, men det är en helt annan sak med känsliga lyssnare.

Som jag skrev ovan handlar det om att säkerställa att jämna ordningars olinjäriteter inte är vad som ger hörbarhet och då måste man se till att man har en viss marginal.

Den där testen ger mig inget alls. Det handlar om att detektera 0,1% andraton där nyttosignalens andraton ligger på -15 dB. Med ABX. Svårare fråga än så är det inte.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 22:00

jansch skrev:
Thomas_A skrev:

Vill man höra hur 180graders fasvridning "låter" kan man polvända ena sidan på ett par hörlurar. Beroende på hur musiken är inspelad kan man höra lite skillnad men det är svårt att bestämma sig för vilket som är rätt och fel.
Det som är mest intressant är att hörseln inte uppfattar någon som helst "utsläckning" av basen, ej heller någon riktningsförändring av basen* - givetvis helt korrekt/naturligt. Alltså motsvarande den utsläckning som vi får i luften genom superposition vid lyssning via högtalare i basområdet.

Fast frågan är inte polvändning i en kanal, utan båda.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-30 22:11

Thomas_A skrev:
I-or skrev:Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:

Den där testen ger mig inget alls. Det handlar om att detektera 0,1% andraton där nyttosignalens andraton ligger på -15 dB. Med ABX. Svårare fråga än så är det inte.

Har du inte ett lämpligt nick för att arrangera ett test om det är önskvärt istället för bara ifrågasätta, har inte sett att någon annan hänvisar till något oomkullrunkelig forskning som stöd för den info som delas, men om du tycker att det är värt att ifrågasätta delade erfarenheter så föreslår jag publicering av en egen rapport på ämnet, så som vedertagen forskning brukar bedrivas.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 22:33

Chris71 skrev:
Thomas_A skrev:

Har du inte ett lämpligt nick för att arrangera ett test om det är önskvärt istället för bara ifrågasätta, har inte sett att någon annan hänvisar till något oomkullrunkelig forskning som stöd för den info som delas, men om du tycker att det är värt att ifrågasätta delade erfarenheter så föreslår jag publicering av en egen rapport på ämnet, så som vedertagen forskning brukar bedrivas.

Eftersom jag inte sett något test kan jag bara erbjuda ett par egna filer. Två filer, 100 Hz signal, med andraton på -14,9 dB respektive -15,1 dB, eller motsvarande 18%/17.6%. Kan användas i valfritt ABX-program.

https://www.dropbox.com/s/n218n11qiek1u ... 1.wav?dl=0
https://www.dropbox.com/s/t02k5hjglmhpj ... 2.wav?dl=0

Om det är hörbart kan man kanske säga att även -54 dB andratonsdist från systemet är hörbart där den antingen "adderar eller subtraherar" från nyttosignalen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-30 23:23

Återigen, det handlar inte om hörbarhet för harmoniska komponenter, så dina filer är av noll och intet värde. Studera gärna hur IMD fungerar istället.

Om du vill kan jag ta fram ett par musikstycken med 18 % andratonsdistorsion (eller annan lämplig distorsion) imorgon så kanske du blir lite klokare. Jag garanterar att alla kommer att höra skillnad.

För övrigt är det du som hävdar hörbarhet och därmed ligger bevisbördan fullt ut hos dig. Felkällor måste alltid hanteras för att testmetodiken ska hålla för en granskning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 23:27

I-or skrev:Återigen, det handlar inte om hörbarhet för harmoniska komponenter, så dina filer är av noll och intet värde. Studera gärna hur IMD fungerar istället.

Om du vill kan jag ta fram ett par musikstycken med 18 % andratonsdistorsion (eller annan lämplig distorsion) imorgon så kanske du blir lite klokare. Jag garanterar att alla kommer att höra skillnad.

Så vilka IMD-produkter genereras när absolut polaritet vänds? Jag kan mäta distorsionen från högtalarna vid tillfälle med och utan polaritetsswitch.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2023-03-30 23:37

I-or skrev:Återigen, det handlar inte om hörbarhet för harmoniska komponenter, så dina filer är av noll och intet värde. Studera gärna hur IMD fungerar istället.

För övrigt är det du som hävdar hörbarhet och därmed ligger bevisbördan fullt ut hos dig. Felkällor måste alltid hanteras för att testmetodiken ska hålla för en granskning.

Visst bevisbördan ligger hos mig och jag har visat att jag hör skillnad på musikstycken med polaritetsvändning och med ABX där THD är under 0,2% hos hörlurarna. Andratonsdistorsionen är det som hävdas nu kan påverka nyttosignalen vid polaritetsswitch.

jansch

Inläggav jansch » 2023-03-30 23:58

Thomas_A skrev:
jansch skrev:
Thomas_A skrev:

Fast frågan är inte polvändning i en kanal, utan båda.

Polvändning av båda kanalerna (180grader) är inte hörbart rent fysikaliskt. Dessutom är det 50/50 chans att hela signalkedjan har samma polaritet, från inspelning i studio till uppspelning i högtalarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-31 00:01

När olinjäriteterna i återgivningssystemet är asymmetriska kommer signalens polaritet att ge upphov till svagare och starkare olinjäriteter beroende på hur asymmetrin ser ut. Om t.ex. högtalarkonen uppvisar en större motorkraft när den rör sig inåt så kommer en signal med tonvikt på den negativa sidan att ge upphov till en viss distorsion. Om man vänder polariteten så minskar distorsionen.

Detta påverkar naturligtvis både harmoniska komponenter och intermodulationskomponenter som härrör från asymmetri (för frekvenserna f1 och f2 vid frekvenserna f2-f1, f1+f2, 2*f1, 2*f2 o.s.v. om det även finns fjärdeton, sjätteton m.fl. harmoniska komponenter). Så här kan det se ut för 1 % andratonsdistorsion och två sinusar om 400 Hz och 500 Hz:

dist1.png
dist1.png (19.43 KiB) Visad 1348 gånger

Med hörlurar kan du ligga nära den distorsionsgräns som krävs och här är det inget som säger att det är omöjligt att höra skillnad (jag har gjort det för egen del och det finns även några vetenskapliga rapporter med positiva resultat även om detta med asymmetriska olinjäriteter som felkälla inte alltid tycks vara kontrollerat). Med högtalare i rum är det dock betydligt svårare att höra skillnad och dessutom har högtalarna ofta alltför hög distorsion för att testet ska vara giltigt. Mycket av detta är beskrivet i en av länkarna ovan.

För övrigt är det precis som både jag och jansch skriver ovan inte möjligt att veta vilken polaritet som är korrekt. De perceptuella skillnaderna är heller inte av den digniteten att de är värda att orda om.
Senast redigerad av I-or 2023-03-31 00:11, redigerad totalt 4 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi