Moderator: Redaktörer
Det bör väl gå att höra skillnad om man spelar något höggradigt asymmetriskt på synnerligen stark nivå, så att luften börjar likrikta lite.
I-or skrev:Svar ja, och det visste du redan https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2262264#p2262169.
Andratonsdistorsionen måste vara lägre än i ditt fall för att man ska kunna utesluta inverkan från denna. Frågan har stötts och blötts i många rapporter och för musiklyssning i normala rum är det en icke-fråga.
I-or skrev:Visst, men inte tillräckligt låg (<< 0,1 %).
Man kan för övrigt höra massor av smådetaljer i hörlurar som inte är hörbara med högtalare i rum. Det finns flera lyssningstest, där man har uppnått hörbarhet för absolut polaritet i hörlurar. Med speciella testsignaler tycks det vara särskilt tydligt. Det har mig veterligen dock aldrig säkerställts att asymmetriska olinjäriteter inte har någon inverkan.
I-or skrev:Dock kan man förvisso höra skillnader från polariteten under vissa förutsättningar, men saken är den att det bara låter en hårsmån olika med musiksignaler och att lyssnarna sällan kan bestämma vad som låter bäst. Jag har även noterat detta för egen del vid lyssning i hörlurar och speciellt utvalt programmaterial. Rent allmänt tycker jag att folk har en tendens att gräva ned sig i den här typen av frågeställningar och glömma bort andra delar som är tiopotenser viktigare. Frågan man bör ställa sig är inte om polaritetsändring i extrema fall är (möjligen) hörbar, utan om det spelar någon roll. Det går ändå inte att fastställa vad som är korrekt polaritet efter att inspelnings- och avspelningskedjorna har gjort sitt.
I-or skrev:Som vanligt är det inte andratonen som är hörbar vid musiklyssning, utan intermodulationsprodukterna som uppstår från de underliggande olinjäriteterna. Som jag har varit inne på många gånger tidigare finns det alldeles för lite vetenskap inom området eftersom det är så komplext. Ingen vet med säkerhet var hörbarhetsgränsen går och dessutom har asymmetriska olinjäriteter visat sig vara en vanlig felkälla tidigare, så det finns goda anledningar till att vara försiktig här. Vid mina egna lyssningstest har jag utnyttjat extremt lågdistorderande hörlurar i kombination med relativt låga ljudtrycksnivåer för att vara på den säkra sidan.
Hur som helst är detta ett sidospår. Ingen har, mig veterligen, demonstrerat hörbarhet för polaritetsändringar med musiksignaler för högtalare i normala lyssningsrum, vilket var vad jag framhöll inledningsvis. Detta för oss vidare till en viktig notering från den länkade tråden ovan:I-or skrev:Dock kan man förvisso höra skillnader från polariteten under vissa förutsättningar, men saken är den att det bara låter en hårsmån olika med musiksignaler och att lyssnarna sällan kan bestämma vad som låter bäst. Jag har även noterat detta för egen del vid lyssning i hörlurar och speciellt utvalt programmaterial. Rent allmänt tycker jag att folk har en tendens att gräva ned sig i den här typen av frågeställningar och glömma bort andra delar som är tiopotenser viktigare. Frågan man bör ställa sig är inte om polaritetsändring i extrema fall är (möjligen) hörbar, utan om det spelar någon roll. Det går ändå inte att fastställa vad som är korrekt polaritet efter att inspelnings- och avspelningskedjorna har gjort sitt.
I-or skrev:Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.
Hela frågeställningen är dock i mitt tycke ointressant eftersom effektstorleken närmar sig det infinitesimala, precis som alltid inom HiFi.
Thomas_A skrev:I-or skrev:Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.
Hela frågeställningen är dock i mitt tycke ointressant eftersom effektstorleken närmar sig det infinitesimala, precis som alltid inom HiFi.
Det är riktigt, vilket jag också skrev tydligt i inlägget. Men inte heller, mig veterligen, har jag sett något bevis som visar att 0.1 % distorsion rörande jämna övertoner är hörbart när andratonen för nyttosignalen ligger på -15 dB.
I-or skrev:Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:
http://archimago.blogspot.com/2020/05/blind-test-results-part-i-is-high.html
http://archimago.blogspot.com/2020/06/blind-test-results-part-ii-is-high.html
Vanliga dödliga har, som jag har varit inne på alldeles för många gånger tidigare, extremt svårt för att höra all annan distorsion än lavindistorsion och därför kommer man som konstruktör oftast undan med allsköns fulheter, men det är en helt annan sak med känsliga lyssnare.
Som jag skrev ovan handlar det om att säkerställa att jämna ordningars olinjäriteter inte är vad som ger hörbarhet och då måste man se till att man har en viss marginal.
jansch skrev:Thomas_A skrev:I-or skrev:Utsagan ovan utgår naturligtvis ifrån att asymmetrisk olinjäritet inte är detekterbar och är fullt giltig för polaritetsvändning. Eftersom dina högtalare inte är av den lågdistorderande typen har du inte bevisat någonting alls.
Det är riktigt, vilket jag också skrev tydligt i inlägget. Men inte heller, mig veterligen, har jag sett något bevis som visar att 0.1 % distorsion rörande jämna övertoner är hörbart när andratonen för nyttosignalen ligger på -15 dB.
Vill man höra hur 180graders fasvridning "låter" kan man polvända ena sidan på ett par hörlurar. Beroende på hur musiken är inspelad kan man höra lite skillnad men det är svårt att bestämma sig för vilket som är rätt och fel.
Det som är mest intressant är att hörseln inte uppfattar någon som helst "utsläckning" av basen, ej heller någon riktningsförändring av basen* - givetvis helt korrekt/naturligt. Alltså motsvarande den utsläckning som vi får i luften genom superposition vid lyssning via högtalare i basområdet.
*basområdet, inte transienter/övertoner.
Thomas_A skrev:I-or skrev:Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:
Vanliga dödliga har, som jag har varit inne på alldeles för många gånger tidigare, extremt svårt för att höra all annan distorsion än lavindistorsion och därför kommer man som konstruktör oftast undan med allsköns fulheter, men det är en helt annan sak med känsliga lyssnare.
Som jag skrev ovan handlar det om att säkerställa att jämna ordningars olinjäriteter inte är vad som ger hörbarhet och då måste man se till att man har en viss marginal.
Den där testen ger mig inget alls. Det handlar om att detektera 0,1% andraton där nyttosignalens andraton ligger på -15 dB. Med ABX. Svårare fråga än så är det inte.
Chris71 skrev:Thomas_A skrev:I-or skrev:Jodå, känsliga lyssnare kan höra nästan försvinnande låga distorsionsnivåer, trots i sammanhanget tveksam utrustning. Nedanstående undersökning handlar om både andraton, tredjeton och en fallande grad av högre ordningar:
Den där testen ger mig inget alls. Det handlar om att detektera 0,1% andraton där nyttosignalens andraton ligger på -15 dB. Med ABX. Svårare fråga än så är det inte.
Har du inte ett lämpligt nick för att arrangera ett test om det är önskvärt istället för bara ifrågasätta, har inte sett att någon annan hänvisar till något oomkullrunkelig forskning som stöd för den info som delas, men om du tycker att det är värt att ifrågasätta delade erfarenheter så föreslår jag publicering av en egen rapport på ämnet, så som vedertagen forskning brukar bedrivas.
I-or skrev:Återigen, det handlar inte om hörbarhet för harmoniska komponenter, så dina filer är av noll och intet värde. Studera gärna hur IMD fungerar istället.
Om du vill kan jag ta fram ett par musikstycken med 18 % andratonsdistorsion (eller annan lämplig distorsion) imorgon så kanske du blir lite klokare. Jag garanterar att alla kommer att höra skillnad.
I-or skrev:Återigen, det handlar inte om hörbarhet för harmoniska komponenter, så dina filer är av noll och intet värde. Studera gärna hur IMD fungerar istället.
Om du vill kan jag ta fram ett par musikstycken med 18 % andratonsdistorsion (eller annan lämplig distorsion) imorgon så kanske du blir lite klokare. Jag garanterar att alla kommer att höra skillnad.
För övrigt är det du som hävdar hörbarhet och därmed ligger bevisbördan fullt ut hos dig. Felkällor måste alltid hanteras för att testmetodiken ska hålla för en granskning.
Thomas_A skrev:jansch skrev:Thomas_A skrev:
Vill man höra hur 180graders fasvridning "låter" kan man polvända ena sidan på ett par hörlurar. Beroende på hur musiken är inspelad kan man höra lite skillnad men det är svårt att bestämma sig för vilket som är rätt och fel.
Det som är mest intressant är att hörseln inte uppfattar någon som helst "utsläckning" av basen, ej heller någon riktningsförändring av basen* - givetvis helt korrekt/naturligt. Alltså motsvarande den utsläckning som vi får i luften genom superposition vid lyssning via högtalare i basområdet.
*basområdet, inte transienter/övertoner.
Fast frågan är inte polvändning i en kanal, utan båda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster