Musikstil/ljudkvalitet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Musikstil/ljudkvalitet

Inläggav Svante » 2006-11-26 22:24

Man pratar ju ibland om att hifinördar bara spelar tråkig jazz. Men hur är det egentligen, låter inspelningar av olika musikstilar olika bra?

Mina egna fördomar ser ut ungefär så här:

Jazz: Finns flera mycket bra inspelningar, och förstås en massa urgammalt som låter apa.

Punk: Har det nånsin låtit bra?

Klassiskt: En av de få stilar som det är accepterat att ha med rumsklang. Kan låta riktigt bra.

Reggae: har jag aldrig hört nåt bra.

Techno: kan var hyfsat.

...jag stannar där. Det finns förstås hur många musikstilar som helst, och gränserna är förstås luddiga, men jag tycker ändå att man kan säga att det finns samband mellan stil och kvalitet.

Tråden handlar om inspelningskvalitet, inte om musiken i sig är bra. Och allt är subjektivt, jag vill veta vad ni tycker.

...och ge gärna exempel på bra/dåliga inspelningar!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-26 22:35

Jazz, klassiskt, blues och Folkmusik är väl stilar man kan förvänta sig rumslig återgivning på fonogrammen.

Storbandsjazz verkar vara det i särklass svåraste att få återgivet utan en massa modulation etc.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-26 22:52

Marley och Ramones låter tårta på en bra anläggning.

För f-n Svante :) E det så att du inte diggar Punk å Reggej?

Phil Spector knåpa till nåt eller ett par av Ramones album.

Marley har släppt flera album med bra ljudkvalitet. Ska kolla vicka som är de bättre. Har för mig att jag håsat Live och Rastaman Vibration tidigare.

/Peter

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-26 23:26

Och även när det gäller Metal finns ju en del trevliga produktioner med riktigt bra ljud... tex Rage Against The Machine!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-26 23:55

Piotr skrev:Marley och Ramones låter tårta på en bra anläggning.

För f-n Svante :) E det så att du inte diggar Punk å Reggej?

Phil Spector knåpa till nåt eller ett par av Ramones album.

Marley har släppt flera album med bra ljudkvalitet. Ska kolla vicka som är de bättre. Har för mig att jag håsat Live och Rastaman Vibration tidigare.

/Peter

Kan du rekommendera en välljudande cd-utgåva med Ramones? Jag köpte nyligen både Ramonesmania och All the hits and more och båda låter oerhört illa jämfört med lp-utgåvan av Rocket to Russia.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-26 23:58

Lyssnar man på musik som spelas vid "utvärdering" av utrustning så tror man att det bara är jazz och annan "gles" musik som är bra inspelad.

Själv tror jag att all inspelning egentligen är kraftigt limiterad i kvalité men det hörs minst i lugn och gles musik. Att återge rockmusik med full dynamik kräver otroliga resurser, att återge en lugn singer/song-writer är mycket enklare.

/ B

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-11-27 03:45

Hej Bullen, jag är en go grabb på 27 jordsnurr å jag har ett problem. Jag älskar death metal. Nu ligger det till på så vis att jag även lider av svårartad audiofili. Jag har således fått lära mig den hårda vägen vad omöjlig kärlek innebär. Jag gråter mig till sömns varenda kväll. Vad skall jag göra?

PS. Det är inte grabben i inlägget som skrivit brevet.

...eller, jo förresten det är det visst.

Användarvisningsbild
Manzarek

Re: Musikstil/ljudkvalitet

Inläggav Manzarek » 2006-11-27 04:26

Svante skrev:Punk: Har det nånsin låtit bra?

Jag tycker det (Bad Religion - the process of belief). Fast den är i punk mått mätt en förfärlig inspelning. Låter jättemesig från en billig bergssprängare på bak en moped, vars förares största nöje är att regebundet skrika könsord åt gamla tanter på stan.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-11-27 04:57

Visst har Bill50x rätt i att så gott som all inspelad musik låter sämre än den borde göra. Det distar för mycket och pangar för lite. Så är det nästan alltid oavett musikgenre.

Men olika genrer är ju olika kännsliga för dåliga inspelningar. Om producenten skall fucka upp en ensam man och hans akustiska gitarr så illa att det bara inte går att lyssna på elendet, då får han allt ligga i och använda hela sin arsenal av trasiga mikar och knasiga signalkedjor.

All musik som inte låter bra "sån som den är akustiskt" blir ju avsevärt mycket svårare att få till. Till exempel trummisar som slår för hårt på cymbalerna och för löst på virveln (nästan alla trummisar med andra ord). Då måste man börja närmicka allt på separata kanaler, kanske komprimera och så vidare. Tänk dig ett storband eller en symfoniorkester där varje instrument skall spelas in på en separat kanal. Det blir minst sagt svårt för produenten att inte ratta bort sig.

Än värre blir det förståss i all musik där man vill ha med distade gitarrer. Ju mer dist man vill ha desto lurigare att få till ett riktigt fett ljud. Disten börjar ju skära och göra ont i öronen redan på ganska låg volym. På den här punkten är death metal den i särklass värsta genren.

All lite hårdare metal-musik lider liksom av ett moment 22: Man måste dista gitarrerna rimligt mycket för att få klös, men gör man det kan man inte avnjuta musiken på så pass hög volym att basen känns i magen ordentligt. Man kan anldrig få en riktigt fet lyssningsupplevelse. Och det blir ju ganska fånigt eftersom metal är tänkt att vara maffigt!

Det skall ju kännas som att bli våldtagen av en ångvält (fast på ett bra sätt, givetvis :-)) när man sätter på en riktigt hård platta och crankar upp volymen. Men så känns det aldrig. Det känns mer som att bli stucket i örat av en liten elak dvärg med en vass synål.

De flesta metal-producenter verkar vara så döva (dvärgen har väll antastat dem några gånger för mycket) att de inte ens tycks förstå problemet. Och hur skall man komma till rätta med ett problem som man inte ens fattar att det finns?

Snälla, ge mig ett riktigt brutalt gitarrljud helt berfriat från intermodualtionsdist och elaka-dvärg-fasoner?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-27 09:06

Du får in många puckar där vigor när det gäller metal å mycket hårdrock öht. För att få till punchen får man vrida upp jättehögt å sätta på sig hörselskydd för att stå ut med den "elake dvärgen". Alternativet är väl en EQ eller en rejält färgande anläggning som tippar åt det mörklare hållet.

Det är tur att man är gammal jazzfantast oxå med en skaplig samling dylik musik. Dom flesta jazzplattorna köpte jag på 70-talet för att jag gillade musiken, hifi kom definivt i andra hand på den tiden. Nu när man har en bra anläggning är det kul att sätta på sina gamla favoriter å upptäcka att många dessutom låter fantastiskt bra. Att trolla sig bort till nån liten jazzklubb är inte så svårt heller, jag har besökt klubbar som vart obetydligt större en vårt nuvarande storarum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-27 14:42

Svante:

Øvningsuppgift 1A: Lyssna på Peter Tosh - Johnny B Good. Rapportera hær sedan.

Uppgit 2: Defeniera punk. Ræknas Green Day och Supergrass som punk?

Jag har en Green Day-platta med bra ljudkvalitet. Har dock glømt namnet på den. 3 extra poæng om du kan atal om vilken det ær!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-11-27 17:50

Ett par av Marleys tidiga plattor låter ju jäkligt bra. Inget fel på inspelningarna där. Catch a Fire, till exempel. De flesta punkplattor låter ju skit men jag kommer ihåg hur det var på den tiden. Då växte det upp alla möjliga 16-kanalsstudios med mindre begåvade tekniker bakom rattarna. Då skulle varenda kanal utnyttjas och alla maskiner som hade köpts in skulle prompt användas vare sig det behövdes eller inte. Närmickade trummor skulle det också vara.

Det var ofta som råmixen, som man fick med sig hem inför slutmixen, var bättre än slutresultatet...

Tärnström

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-27 17:59

Jag växte upp med punk, så punk för mig är Ebba och KSMB och en hög med brittiska band.

Men att definiera det, nej det vill jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-11-27 19:08

Det där med att råmixen ofta låter bättre än slutmixen är ju ingalunda ett problem som försvunnit! Människans okuvliga vilja att skruva på rattar är nog tyvärr här för att stanna. Finns det en ratt, regel, plugg eller apparat tillgänglig i studion, då skall den fan användas till max! Det spelar liksom ingen roll hur bra någonting låter - man kan ALLTID förbättra soundet genom att skruva hejvillt.

Vore det för övrigt inte mer "punk" att låta bandet spela hela låten tillsammans från början till slut utan pålägg eller klipp? Man fångar ljudet med ett AB-par och mixar genom att flytta de olika ljudkällorna olika nära mikarna.

Fast det är klart, det skulle kanske låta för mycket hi-fi om resultatet. Och hur "punk" är hi-hi på en skala? 8)

Falkis
Forumpoet

Ang. punk

Inläggav Falkis » 2006-11-27 19:16

Punk, ramones och sånt. Det är liksom meningen att det ska låta skit, de kunde inte spela alls. Hackande kvintar på en distad elgitarr, en plektrumbas som ligger på åttondelar/fjärdedelar och pumpar. Sedan en sångare, i ramones fall, som verkar ha svalt sina läppar eller något i den stilen, gutturalt urhasplande sig "provokativa" texter. Blää! Men iallafall, punk handlar/handlade väl mest om agression och frustration.. Det SKA låta ILLA. Åtminstone så gör det det..

Man vill ju äta delikat mat, om man är gourmand. Inte mcdonalds varmhållna fett-salta knyten.

Men det är jag det, och visst, punken har en plats i musikhistorien..
Skräpmat är om inte annat synnerligen populärt...

edit: jag har full respekt för de som diggar punk, en synnerligen god frände till mig har den "läggningen".. "whatever makes your sun shining"

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-11-27 20:28

Finns det någon anläggning som kan låta så att det låter som om Håkan Hellström träffar en enda ton någotsånär rent?

Om låta illa är kriteriet för punk så måste Hasse "Kvinnaböske" Andersson vara punkare :idea:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-27 21:01

DrMabuse skrev:Finns det någon anläggning som kan låta så att det låter som om Håkan Hellström träffar en enda ton någotsånär rent?

Om låta illa är kriteriet för punk så måste Hasse "Kvinnaböske" Andersson vara punkare :idea:

Om Håkan Hellström låter bra genom en anläggning så måste den nog ha auto-tuner inbyggt (och säkerligen ett gäng andra filter också)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-27 21:11

det spelar ingen roll hur bra jazz och patricia barber låter musiken är hissmusik och sådan besudlar inte membranen i mina i28or :?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-11-27 22:10

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-27 22:21

profbd skrev:det spelar ingen roll hur bra jazz och patricia barber låter musiken är hissmusik och sådan besudlar inte membranen i mina i28or :?

Barber är en talangfull, bildad, mogen och uttrycksfull musiker. Det är ok att inte gilla hennes konst eller att inte kunna tillgodogöra sig hennes uttryck , men att kalla det hissmusik är direkt okunnigt och säger faktiskt mer om dig än om musiken. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-27 22:36

Morello skrev:
profbd skrev:det spelar ingen roll hur bra jazz och patricia barber låter musiken är hissmusik och sådan besudlar inte membranen i mina i28or :?

Barber är en talangfull, bildad, mogen och uttrycksfull musiker. Det är ok att inte gilla hennes konst eller att inte kunna tillgodogöra sig hennes uttryck , men att kalla det hissmusik är direkt okunnigt och säger faktiskt mer om dig än om musiken. 8)

Man måste inte gilla Barber. Har för mig att tom du förbannade vissa spår på senaste plattan. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-27 22:45

Barber är en talangfull, bildad, mogen och uttrycksfull musiker. Det är ok att inte gilla hennes konst eller att inte kunna tillgodogöra sig hennes uttryck , men att kalla det hissmusik är direkt okunnigt och säger faktiskt mer om dig än om musiken.

nu träffade vi en öm punkt och genast kom de retoriska knepen fram :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-27 22:50

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:

Man måste inte gilla Barber. Har för mig att tom du förbannade vissa spår på senaste plattan. 8)

Nej, man måste inte gilla Barber, men det är okunnigt att kalla musiken för hissmusik - då har man inte tillgodogjort sig hennes uttryck. Hissmusik/muzak är som bekant något helt annat, inte sant?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-27 22:58

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:
Morello skrev:

Nej, man måste inte gilla Barber, men det är okunnigt att kalla musiken för hissmusik - då har man inte tillgodogjort sig hennes uttryck. Hissmusik/muzak är som bekant något helt annat, inte sant?

Nä, inte för en som är totalt ointresserad av Barber. En som dessutom avskyr Barber skulle också tillskriva henne mer färggranna uttryck än så. Men man är inte mindre kunnig för sin avsky av en specifik artist/musiker/konstnär, eller för en hel genre. Kanske skulle man kalla det för respektlöst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-27 23:02

Ex. Sten Broman avskydde dragspel. :(

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-27 23:05

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:
Vee-Eight skrev:
Morello skrev:

Nä, inte för en som är totalt ointresserad av Barber. En som dessutom avskyr Barber skulle också tillskriva henne mer färggranna uttryck än så. Men man är inte mindre kunnig för sin avsky av en specifik artist/musiker/konstnär, eller för en hel genre. Kanske skulle man kalla det för respektlöst.

NU jämför ni äpplen med päron.

Avsky Barber så mycket du vill, men det är lik förbaskat okunnigt att påatå att det är hissmusik, barockmusik, dödsmetall eller någon annan genre helt utan beröringspunkter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-27 23:08

Trodde hissmusik var en hånfull omskrivning av just planlöst plinkplonkande? Eller finns det speciella musiker i genren man skall beakta?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-27 23:09

Morello skrev:NU jämför ni äpplen med päron.

Avsky Barber så mycket du vill, men det är lik förbaskat okunnigt att påatå att det är hissmusik, barockmusik, dödsmetall eller någon annan genre helt utan beröringspunkter.

Nja, lyssnar man bara på dödsmetall kan jag faktiskt förstå att man tycker barber och hissmusik inte är helt olika. Jag tror faktiskt att barber skulle passera i en hiss, men knappast dödsmetall.

Samtidigt förstår jag att du ser stora skillnader. :wink:

Bild

Åter till ämnet nu!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-27 23:52

Har punk låtit bra? Ja, vissa clash-album låter med dagens popmusikmått synnerligen bra.

I övrigt lockar popmusiken en ganska omogen och anspråkslös publik, varför ljudkvalitet inte är något man behöver sträva efter; tvärtom har olika "sound", vilka av audiofiler betrakatas som sunkig kvalitet, kommit att bli en del av det "musikaliska uttrycket". :)

Lyssna tex. på Dada Fair:

www.myspace.com/dadafair

Det finns ingen likhet mellan hur trummspåren låter om man plockar bort alla effekter. (Jag spelade in trumspåren under 4 dagar i januari 2006). Jämför vrivelljudet på "fire" med någon annan låt. Det är exakt samma virvel, samma stämning och samma mikrofon (röde NT3). Det tog mig 10 timmar att färga "fire"-trummorna så att trummsien blev nöjd.
Bandet spelar för övrigt live 12:e januari på "Landet", Telefonplan i Stockholm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-28 00:05

Morello skrev:Lyssna tex. på Dada Fair:

www.myspace.com/dadafair

Bandet spelar för övrigt live 12:e januari på "Landet", Telefonplan i Stockholm.

Kanske en forumträff där?

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi