Nu är grabbarna igång....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

woland
Semesterfirare

Nu är grabbarna igång....

Inläggav woland » 2007-01-09 02:19

Visst blir det spännande.......

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... topic=3627

Hur kommer detta att sluta....Ska vi gissa?

Mvh

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-09 03:32

Asså det där låter ju ungefär lika osannolikt som volymknopparna i trä som ska förbättra ljudet....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-01-09 09:16

Timbre skrev:Det handlar i slutändan om intramolekylär formation och renhet i skivans lasergenomsläppande lager.

Herregud! 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-09 09:28

Varför inte ta steget fullt ut och fixa cd-skivor som blivit renade av munkar i Tibet? Beställa hem en shaman som åkallar ljudandar och renar sweetspot från distortionsvibbar?

Verkar annars som om det finns en tyst överenskommelse bland dessa hifi-mystiker, nästan som nåt slags avancerat insider-skämt...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-01-09 10:16

Undrar hur det ska gå för en annan i fortsättningen eftersom jag skaffat Squeezebox? Jag antar att man får behandla skivan innan man rippar den då? Hmm, ja så måste jag göra såklart. Jag märker stooor skillnad på de skivor jag redan rippat vilka jag grönmålade en gång i tiden jämfört med de omålade. De har liksom mycket mer lyster och lite gråare bakgrund tycker jag. Fan vet om inte displayen på SB:n lyser lite mindre lyssningströttande när man spelar dem... :roll:

Eftersom det här skrivs på nätet måste man väl påpeka att ovanstående är ironi. Haha.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-09 10:30

Men, dom har ju (eufånia-grabbarna, alltså) aldrig påstått att produkten fungerar, väl? Och skulle dom inte blindtesta? Eller har jag missat nåt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 10:42

Håller med Max, det verkar ju tom vara löjets skimmer i den texten. Tycker det är hatten av för sådana blindtest. Även om blindtest varit mycket på tapeten på detta forum så kan jag inte minnas en enda gång som någon seriöst blindtestat liknande tweak i syfte att döda myterna.

Hur kommer detta sig?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-09 10:52

Jag tycker den där Euphonia-tråden andas en "förtjust ironi" eller vad man ska kalla det för. Ironiska blinkningar till invigda. Fascination inför något som man kanske egentligen inte tror på, men ändå gärna skulle vilja tro på. Då kan man gömma sig bakom ironi så behöver man inte skämmas sen. Vi får väl se vart det hela barkar.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-09 12:04

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2007-01-09 12:12

Ja, ni har ju helt rätt Max, V8 och mapem - de ska ju göra ett seriöst test. Och de har inte alls sagt att prylen funkar, ska bli kul att se vad som händer.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-09 12:14

*Börjar lyfta ett finger......men slutar*
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-09 16:44

Ohyggligt roligt! Om de lyckas detektera prylen så borde någon i gänget ansöka om att få bli testade för att eventuellt kunna erhålla JREF-miljonen... Jag har tidigare länkat till den här ohyggligt roliga tråden: http://forums.randi.org/showthread.php?t=36074

Jag tycker det är synt att man inte lyckades enas om ett rimligt testprotokoll för Michael Anda. Man respekterade inte hans hifi-neuroser tillräckligt, och lyckades därför alienera honom. Om man bara hade satt sig in i de "troendes" föreställningsvärld så hade man nog kunnat komma överens med honom.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-09 18:00

Hetsporren skrev:
Timbre skrev:Det handlar i slutändan om intramolekylär formation och renhet i skivans lasergenomsläppande lager.

Herregud! 8O
Hur tokigt man än tycker vissa saker är, tycker jag det är trist att citera någon från ett annat forum. Men det är en rent personlig åsikt..

Jag tycker ju trådarna i det forumet rent generellt är tokiga...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-09 18:02

Brickman skrev:Fast det går att köpa.. 8O

http://www.machinadynamica.com/machina27.htm

Eftersom det finns massor med svagbegåvade och/eller obildade människor, måste det rimligtvis finnas möjlighet att tjäna stålar på tramset. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-01-09 18:08

Max_Headroom skrev:
Men, dom har ju (eufånia-grabbarna, alltså) aldrig påstått att produkten fungerar, väl? Och skulle dom inte blindtesta? Eller har jag missat nåt?

Ja, du har missat att de någonstans ser en möjlihet att tweaket eventuellt fungerar. Hur många skulle ens komma på tanken att göra något så absurt som ett blindtest av en sådan produkt??

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-01-09 18:14

Vee-Eight skrev:

Även om blindtest varit mycket på tapeten på detta forum så kan jag inte minnas en enda gång som någon seriöst blindtestat liknande tweak i syfte att döda myterna.

Nää, och det får man väl ändå se som ett sundhetstecken. Varför ödsla tid på sådana dumheter.

Mvh

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-09 19:04

Jag fick då inte intrycket att de själva tar testen seriöst ens med någon liten förhoppning om... Läser man lösryckta citat / tyckanden här i tråden får man dock intrycket att det handlar om ett gäng nötter.

Går det bli berusad genom att äta jäsande bulldeg? -Det bildas ju etanol under jäsningsprocessen, värt å testa kanske? :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-09 19:50

Adhoc skrev:Jag fick då inte intrycket att de själva tar testen seriöst ens med någon liten förhoppning om... Läser man lösryckta citat / tyckanden här i tråden får man dock intrycket att det handlar om ett gäng nötter.

Går det bli berusad genom att äta jäsande bulldeg? -Det bildas ju etanol under jäsningsprocessen, värt å testa kanske? :wink:

Akta så det inte blir en äkta blindtest...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-09 21:49

woland skrev:Vee-Eight skrev:

Även om blindtest varit mycket på tapeten på detta forum så kan jag inte minnas en enda gång som någon seriöst blindtestat liknande tweak i syfte att döda myterna.

Nää, och det får man väl ändå se som ett sundhetstecken. Varför ödsla tid på sådana dumheter.

Mvh

Tycker man skall lägga tid på dylika aktiviteter för att backa upp sitt påstående att det är trams. Annars är det ju per definition bara tuggande av luft. Det är en milslång skillnad mellan att det högst troligen är trams, eller de facto ÄR trams. Jag står fortfarande fast vid att testet på Euphonia är värt all heder.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Saknad

Inläggav Saknad » 2007-01-09 22:33

Veeee eight, jag håller helt med, här gnälls det ordentligt, fair enough att mycket kan tyckas att gå att avfärda, men varför bli så "högfärdig" att man dissar människor som i alla fall går igenom mödan att testa? Det ses ju som en kul grej, är det inte det som hifiintresset är för många? En kul grej som låter bra? Man pular lite, testar och så. Somliga blindtestar, men här verkar det som ni till och med dissar såna som faktiskt.se försöker blindtesta?

Märkligt, all heder åt killarna och tjejerna, om det finns någon tjej, som gör det på det forumet.

Ni som sitter här och dissar borde arra ett blindtest själva så vi får lite substans i allt gnället.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-09 23:08

om man köper 2 chip och använder dom samtidigt, blir det dubbelt så bra ljud då???
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-01-09 23:29

Adhoc skrev:Går det bli berusad genom att äta jäsande bulldeg? -Det bildas ju etanol under jäsningsprocessen, värt å testa kanske?

Jag läste bulldog! 8O :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-10 00:43

housemicke skrev:om man köper 2 chip och använder dom samtidigt, blir det dubbelt så bra ljud då???

Förutom att det är svårt att mäta "bra ljud"? Utan att uttala mig om just det här tweaket så borde det bara bli "dubbelt så stor förbättring" alternativt "förbättring^2"

(Obs, ingen korrekt matte]
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 01:48

Ja, detta ska ska ju ge skillnad enlig vissa dårar.

Sedan är det ju "kul" att se XXX

Ränderna går aldrig ur...

Lite osjysst att tala om de som inte kan försvara sig, speciellt i de ordalagen. /V8
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-01-23 23:25

Nu e dom klara. Trots goda förutsättningar, så klarade de inte av att gå hela vägen.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-24 10:29

En del åsikter här sympatiserar jag inte med. Först så dissas andra forum för att dom inte blindtestar, sen dissas det för att man testar fel saker.
Frågan är hur många här på forumet förutom LTS testpanel som har bidraget med blindtester?
Angående antydningar om att det är folk med låg intelligens och utbildning som köper dyra HIFI-anläggningar så är det enligt mina erfarenheter precis tvärtom.
Även obskyra tweeks sväljs av folk med hög utbildning just för att dom kanske tycker att det är kul att testa och att om det inte skulle funka så har dom inte tagit av sina sista pengar för att köpa grunkan så det gör dom inget.
Sen att det är oseriöst att tillverka en dylik grunka är ju en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-24 11:13

Håller helt med Harryup.

Shut up or put up som engelsmännen så bra formulerar det :)

Tycker gänget gjort ett gott försök i alla fall. Att genomföra ett blindtest efter konstens alla regler är mycket svårt men kan vara väldigt intressant.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-01-24 11:26

Brickman skrev:Tycker gänget gjort ett gott försök i alla fall.

Tycker jag inte. Pseudovetenskap under vetenskaplig flagg är värre än vanlig hederlig humbug.

Brickman skrev:Att genomföra ett blindtest efter konstens alla regler är mycket svårt men kan vara väldigt intressant.

Håller verkligen med. Innehållet i den refererade tråden hade dock ingenting med detta att skaffa.

/D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-24 11:51

Efter att snabbt ha läst igenom euphoniatråden tycker jag det verkar som att de små skillnader som eventuellt kunnat höras mellan skivorna snarare beror på att bränningen blivit lite olika än på påverkan från chippet. Och det är väl precis vad man kunde förvänta sig.

Man anar kanske en besvikelse från dem som gärna vill tro på undermedel. Och det kanske är därför som slutstatserna inte är så tydligt redovisade.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-24 11:54

Som sagt shut up or put up.... :twisted:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi