Moderator: Redaktörer
Hej,har inte korkat igen utbåset för transmissionlinjen utan jag har satt igen ena hålet där bas nr 2 ska sitta.Mvh.Magnuz skrev:Att den spelar djupare låter ju onormalt. Snarare borde den väl spela med en enorm puckel i den övre basen, om jag nu förstått din beskrivning rätt. D.v.s. att det du gjort är alltså att du korkat igen transmissionslinjen och i princip monterat in elementen i en liten sluten låda?
Hej,det är ett par luxor orchestra,dom jag har med en bas heter luxor 8071.Mvh.IngOehman skrev:Om du inte är orolig för effekttåligheten: Nejdå, då går det alldeles
utmärkt bra att köra med en bas!
"Effektivare" med ett element är den bara allra längst ned dock
(se det jag skriver om verkningsgrad mitt förr-förra inlägg).
Vh, iö
- - - - -
PS. Nyfiken fråga: Varför byggde du (eller vem som nu gjorde det) den med två basar från början?
Jocke skrev:Är det inte samma fenomen oberoende av om det är TL eller annat kabinett? 2 element i samma volym som ett lirar väl egentligen i en hälften så stor volym per element? Att ljudtrycket ökar i basen med en dubbel så stor volym är väl då vad man kan förvänta sig?
/Jocke
BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.
//BB
Jocke skrev:BB skrev:Vill bara göra det tillägget att seriekoppling av baselement i en ljudledning om möjligt bör undvikas, åtminstone om elementen sitter i följd under varandra. Tryckvågen är tidsberoende och det får bl.a. till följd att elementen inte kommer att röra sig absolut parallellt.
Något annorlunda ställer det sig om man som i IMF's fall har utformat ljudledningen som ett omvänt paraboliskt horn (med en stor kavitet omedelbart bakom baselementet/baselementen). Där är tryckskillnaderna mellan baselementen i stort obefintliga.
//BB
Hej Bosse!
Kul att en auktoritet på TL deltar i tråden! Har skummat lite på ytan av Augspurgers studie och där framhålls ju att man kan utsträcka basåtergivningen i en TL genom 2 element. Det ena placeras i änden och det andra vid 20% av kanalens längd. Du menar att det det skulle ställa till problem om man inte har en stor kavitet bakom elementen? Då tappar man ju liksom poängen med 2 element ur den här aspekten!
/Jocke
zapanasta skrev:Hej igen,ska renovera filtren i dessa lådor,sitter nu en polyester till diskanten ock en elektrolyt till mellanregistret.Vad skulle ni rekommendera för sorts kondensatorer?.Har renoverat ett par högtalare förut med polyester kondensatorer ock det blev en klar ljudmässig förbättring.Mvh.
IngOehman skrev:Jag tycker vissa Polypropylenkondensatorer fungerar mycket bra, medan rätt många inte gjort det (för det mesta på grund av mekaniska tillkortakommanden, alltså främst inre olinjära(!) resonansproblem).![]()
Nästan alla polyesterkondensatorer jag stött på har däremot varit bra, men inte riktigt lika bra som de allra bästa PP-kondensatorerna.
Hur du samma erfarenhet BB?
Vh, iö
zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.
Jocke skrev:zapanasta skrev:Hej.tack för svaren,har nu beställt polyester kondningar då de verkar vara bra kondensatorer(finns pp kondningar som är bättre men då måste man vara säker på att få rätt sort enligt förr förra inlägget) ,så dessa verkar vara säkrare kort.Mvh.
Schysst att få hjälp och tips av sådana riktiga "tungviktare"!
Det kommer säkert att bli himla bra!![]()
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 35 gäster