Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Limmet syftade jag på!!!!
Mycket bra fråga, som även jag gärna får litet klarhet i. Hur går digital volymkontroll till vanligtvis, om man inte bara räknar om samplingsvärdena?perstromgren skrev:Är det teoretiskt omöjligt att göra en korrekt digital volymkontroll?
Från min naiva horisont känns det som om det vore fullt möjligt att sänka volymen genom att räkna om samplen.
Vari ligger själva problemet?
perstromgren skrev:Är det teoretiskt omöjligt att göra en korrekt digital volymkontroll? [...] Vari ligger själva problemet?
Bamsefar skrev:Men har du en MP3a så har du redan förlorat mer än så, så där kanske det inte spelar så himla stor roll...
Kaffekoppen skrev:Kanske inte transparent, men hörbart svår att skillja från orginalet. Tycker jag an får säga det. Det är ju bevisligen borttaget rätt mycket information.
Ordblajjeri av mig, jag lever iallafall i samma starka hypotes. Undrar om någon kommer påpeka att vi har vax i öronen nuKoffe skrev:Kaffekoppen skrev:Kanske inte transparent, men hörbart svår att skillja från orginalet. Tycker jag an får säga det. Det är ju bevisligen borttaget rätt mycket information.
Förstår inte (inte retoriskt). Är det inte det som är det definitionen av "transparens" - att man inte kan höra skillnaden? f/e och allt det där...
Men mitt argument står sig ändå i modifierad form - Jag lever dock med den starka hypotesen att även en vettigt gjord mp3:a inte går att hörbart detektera från originalet.
IngOehman skrev:Det blir en test av Squeezebox i nästa MoLt!
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, han var faktiskt positivt överraskad, vår testare Bengtsson.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster