Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:
Lösningen är inte fler kanaler - lösningen är färre!
/ B
Vad är det för fel på MONO? Då kan man sitta/vara var som helst i rummet och ljudet kommer ändå från samma punkt. Inga problem med "sweet-spot" här inte.
Svante skrev:Varför måste 5.1 vara i plasthögtalare?
Bill50x skrev:Svante skrev:Varför måste 5.1 vara i plasthögtalare?
Haha. nä. Det måste dom inte. Det var bara en tillspetsning av ett resonemang. Men det är ofta sådana anläggningar är som säljs i "vanliga" affärer.
Men de allra flesta människor jag känner har en begränsad budget som de avsätter till sin ljudanläggning. Och ju fler högtalare dessa slantar ska räcka till, ju sämre kvalité blir det för var och en.
/ B
En sådan högtalare ger ju som tidigare sagt i annan tråd skillnads-signalen mellan hö-vä. Resultatet är lite mer "rymd" men som vad rent praktiskt dessutom inträffar är att ljudbilden lyfts in en bit i rummet.
Nagrania skrev:Varför inte fler än två kanaler? Ja det kan man ju fråga sig. De flesta har problem med sina sweetspotar, man sitter fixerad och platsen är somregel bara för en i taget.
boyafraid skrev:tvett skrev:Vad ligger i begreppet "hemmabio" ? Dvd-spelare och ett halvtaskigt 5.1-system?
jag tror du vet vad det betyder
Svante skrev:Ah, ok, så att två kanaler är bättre än fem ... baseras alltså på en viss given, ganska tajt budget.
Bill50x skrev:Min poäng är däremot att det musikaliska utbytet inte blir bättre av att ljudet kommer från flera håll. Inte ens om fler högtalare används för att skapa "ambiens". Det kan visst vara maffigt ibland, men oftast bara bara påklistrat.
/ B
TCM skrev:När det börjar pratas om mono - det någon som har hört Singular?
tvett skrev:Jag personligen har två öron.
Bill50x skrev:Min poäng är däremot att det musikaliska utbytet inte blir bättre av att ljudet kommer från flera håll. Inte ens om fler högtalare används för att skapa "ambiens". Det kan visst vara maffigt ibland, men oftast bara bara påklistrat.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster