FORTSÄTTNING - Hur bra låter egentligen en Mp3:a?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

FORTSÄTTNING - Hur bra låter egentligen en Mp3:a?

Inläggav Koffe » 2007-04-09 12:21

Mina vänner och faktiskt medlemmar,

Ett nytt test av mp3-formatet. Denna gång i form av ett ”graderingstest”. Ett klargörande: - Detta är inte ett vetenskapligt test. Ev. resultat från testet kan inte användas för att dra generella slutsatser. Men jag tror att det är intressant ändå. Målet är att några av er skall få testa och få en möjlighet att reflektera över hur mycket olika komprimeringar och bitrater i mp3-formatet påverkar den upplevda ljudkvalitén. Detta är ett kompistest. Det vore också intressant att också jämföra mp3 med (tex.) mp4 och proprietära filformat. Men det gör vi inte i det här testet. Det skulle bli svårt att få fram en entydig kvalitetsordning – ett facit. Jag har labbat med bla. mp4-filer men inte inkluderat dem i testet. Nu är det, på gott och ont, mp3 som gäller.

Mer om bakgrunden kan ni läsa i slutet på den gamla tråden.

Jag vill be er läsa hela denna inledning noga innan ni ställer frågor.

I testet har jag utgått från flacar som jag rippat med EACs standard inställningar (default installation) – ingen av rippningarna har visat på några fel vid läsning. Jag tycker därför att vi kan anta att utgångsmaterialet är ”bit-perfekt”.

All konvertering, encodning och decodning har skett med foobar v 0.9.4.2. Jag avinstallerade – laddade ner en ny – och installerade default för att vara säker på att jag inte hade gjort fel tidigare. Jag har använt LAME v3.97. Också den nyinstallerad. Ett av testformaten är det ”klassiska” 128 cbr (Constant Bit Rate). Det formatet stöds inte längre i Foobar. Den konverteringen har jag gjort direkt i kommandopromten med de inställningar som rekommenderades i den medföljande hjälpfilen (lame –h test.wav test.mp3).

Klippning av filerna ner till en minut långa test-snuttar har jag gjort med Audacity v1.2.6. I Audacity har jag också gjort en ca 2 sekund lång intoning i klippet. Likaledas en uttoning. Detta för att det inte skall bli ”elaka” knäppningar när snutten klipps in/ut.

Formaten som testas är:

0. = [wav- original] - Finns med för att öka svårighetsgraden i testet - Man måste visa att man kan "plocka ut originalet"
1. = [-V3 --vbr-new (~175 kbps)] - Detta är den lästa bitrate som HydrogenAudio menar är transparent. Obs detta är alltså lite "sämre" än default i foobar, som är V2 - det som förr hette 192 kbps
2. = [-V5 --vbr-new (~130 kbps)] - Detta är ett steg under vad som kallas "perceptual transparency" av HydrogenAudio. Här skall det alltså gå att höra problem vid komprimeringen.
3. = [Fixed bit rate jstereo 128kbps encoding, high quality] - den så föraktade 128:an. Detta är cbr. När man säger Mp3 är detta vad de flesta menar. OBS - det säljs fortfarande rätt mycket 128 cbr - filer på nätet.

När ni får filerna så är alla filer decodade tillbaka till wav. Det som ni lyssnar på är alltså hur väl EAC/foobar/lame-kombinationer hanterar mp3-format. Det finns inget som säger att andra decoders/encoders inte gör ett bättre eller sämre jobb. EAC/foobar/lame är dock någonsorts praxis och brukar anser var bra.

Kedjan är alltså:

Flac=>Foobar=>Wav=>Audacity=>Wav=>Foobar=>Encode=>Mp3=>Foobar=>Decode=>Wav

Detta ”simulerar” alltså mp3-kodning och uppspelning. Alla felen från mp3:an finns med i den sista wav-filen. Men eftersom det är wav går det inte att se vilken som är vilken. Eftersom det är wav går det också att bränna ut testfilerna och köra i den vanliga cd-spelaren. Eller i bilen. Eller på den sunkiga köksradion. Jag rekommendera att ni provar på flera olika ställen.

Musikfilerna som vi testar med är:

Sample_set 1 - En minut klassisk musik. Jag valde ett känt stycke med körsång för att göra det lite lättare. Partiet är relativt dynamisk och innehåller en tydlig rumsklang.
Sample_set 2 - En minut opera. Två mansröster. Går från ett relativt tyst parti till full pådrag. Mycket bleckblåsinstrument i bakgrunden. Lyssna högt.
Sample_set 3 - En minut popmusik av världsmusik typ. Personlig favorit. Modern och snygg produktion. Tydlig kvinnoröst.
Sample_set 4 - En minut popmusik/jullåt (ni kan gissa vad jag valt... men inte i tråden ). Mansröst - blandad kör. Massvis med detaljer. Massvis. Komplex rytm. tråblås mm.
Sample_set 5 - En minut rocklåt. Kvinnoröst. Dynamisk produktion. Understundom skramligt. Grymma trummor. Har ni en sub så får den jobba.

Varje sample_set består alltså av fyra wav-filer. Varje sample_set är ett separat test. Filerna märka A, B, C, D. Ni skall ordna dessa i fallande kvalitetordning. Ni skall alltså ordna (idenitifiera) filerna så att den första är originalet och den sista är 128 cbr-filen.

Exempelvis:

C, B, A, D – Då är det filen C som ni identifierade som original. Filen B är V3, 175 vbr. Filen A är V5, 130 vbr och filen D identifierade ni som 128 cbr.

Detta skall göras för alla fem Sample_seten. Obs - det är alltså ganska mycket musik att lyssna på. Total 20 minuter.

När ni testat och graderat alla fem sample_seten PM:ar ni mej era resultat. Formatet att rapportera är:

Sample_set 1 – A, D, B, C
Sample_set 2 – B, C, A, D

Osv.

Att ha identifierat originalet och 128:an ger 0,5 poäng. Att ha identifierat alla filerna i sample_set:et ger 2 poäng. Max poäng är alltså 10 poäng (5*2=10).

Totalt sett är det ca 200 Mb med testfiler man måste ladda hem. Dessa är packade som zip-arkiv. Om man inte kan ladda hem 200 Mb eller vet hur man packar upp zip-ar kan man inte vara med i testet. Detta är förutsättningar.

Om ni vill deltaga gäller följande:

Testet är begränsat till medlemmar på faktiskt. Av praktiska skäl vill jag inte ha mer är 20 st anmälda testare. När jag kommer upp till dessa 20 stänger jag intagningen. Jag vill inte att ni diskuterar artisten/verket i tråden. I tråden kallar vi det Sample_set X eller möjligen ”jullåten”. Detta gäller även om ni har hört vilken artist eller inspelning jag har använt. Specifika frågor om musiken besvarar jag via PM.

Skicka mej ett PM och meddela detta så svarar jag med en hemlig url där ni kan ladda hem testfilerna. Jag kommer att ta i mot anmälningar fram till det blir fullt (mer än 20 testare) eller fram till fredag kväll (2007-04-13). Ni får fortsätta att rapportera in resultat fram till söndag kväll (2007-04-15). Jag kommer att lägga ut ”facit” i den här tråden under måndagen eller tisdagen. Om någon har ALLA rätt meddelar jag det i tråden. Annars förblir ni anonyma.

Verkar detta roligt? Om ni tycker det vill jag att ni läser detta inlägg en gång till och är säkra på att ni har förstått det. Sen anmäler ni er till med med PM så får nu url:en till filerna.

Lycka till. Det är INTE lätt. När jag har gjort filerna har två av mina fördomar kommit på skam.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-09 18:18

Då så! Då är det i full gång. Fem testare har anmält sig. Ni har nu fått url:en där ni kan ladda hem testfilerna. Lycka till!

Till er som testar:
Glöm inte att rapportera dina resultat. Reflektera gärna över hur du upplever lyssningen på filerna i tråden. Men berätta inte dina testserier förrän jag har lagt ut facit. Nämn heller inte namnet på artisterna i tråden.

:-)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-09 20:02

En eloge till Koffe förstås för detta utmärkta initiativ, men fy för in i h-vete så svårt det var! Jag lär nog få äta upp mitt uttalande om att 128 Kbps CBR skulle vara för lätt att detektera... :oops:

Mycket måste ha hänt på mp3-encoderfronten sedan sist jag testade själv. Märkligt att så många mp3:or man hittar är så dåliga. Kan det vara så att det är okunniga personer som sparar samma fil som mp3 flera gånger i rad med kaskadkodningsartefakter som följd?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-09 20:08

Magnuz skrev:Mycket måste ha hänt på mp3-encoderfronten sedan sist jag testade själv. Märkligt att så många mp3:or man hittar är så dåliga. Kan det vara så att det är okunniga personer som sparar samma fil som mp3 flera gånger i rad med kaskadkodningsartefakter som följd?

Mig skulle det inte förvåna om någon ger bort mp3-filer genom att göra ljud-cd av dom och att mottagaren rippar om dom till mp3 och lägger ut på nätet.... Jag har hört dom som tror att man återställer ljudet till originalkvalitet om man konverterar från mp3 till wav....

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-09 20:59

Bill50x skrev:
Magnuz skrev:Mycket måste ha hänt på mp3-encoderfronten sedan sist jag testade själv. Märkligt att så många mp3:or man hittar är så dåliga. Kan det vara så att det är okunniga personer som sparar samma fil som mp3 flera gånger i rad med kaskadkodningsartefakter som följd?

Mig skulle det inte förvåna om någon ger bort mp3-filer genom att göra ljud-cd av dom och att mottagaren rippar om dom till mp3 och lägger ut på nätet.... Jag har hört dom som tror att man återställer ljudet till originalkvalitet om man konverterar från mp3 till wav....

/ B
:) 8O 8)

Ni får inte avslöjja något nu ;)

Magnuz, nu förstår du kanske varför jag ville ha med 128kb också :)

Jag har inte lysnat ännu, det är ingen idé så svullet allt är på mig nu, men tidigare gick min definitiva hörbarhetsgräns med de förutsättningarna jag har, vid 256kb...

Skall bli spännande!

Superjobb Koffe!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-09 21:31

Jag tror att nedladdade filer bland har blivit ovarsamt behandlade. Det kan nog vara så som ni beskriver - att de blivit kodade och omkodade igen. Jag tror också att en del av problemet är programvarorna som används. Det skulle inte förvåna mej för fem öre om win media player använder funktioner ur windows mixern - med skitljud som resultat. Nä, vi skall behandla bittarna ömt och kärleksfullt även vid låga bitrater. Då blir det bra. Sen tror jag att det handlar om någon sorts placebo - man förväntar sig att det skall låta skitilla. Då gör det det. Man tror att originalet är så mycket bättre... men icke.

Sen är det så att mycket nedladdat är alldeles utmärkt rippat. Ett tecken på att det är så är att loggen från EAC är inkluderad.

MEN detta handlar inte om nedleddningens vara eller inte vara. Detta handlar om filformat och våra egna fördomar. Våra ideer om kommande systems kvaliteter. Och vårt egna lyssnande.

Det är nu sex stycken anmälda. Det finns alltså gott om plats för fler testare. PM:a mej.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-09 21:51

jag har inte gjort några seriösare tester men generellt tycker jag 320 är väldigt väldigt bra, jag kan inte skilja det från en cd med samma material, jo kanske eventuellt om jag får sitta o lyssna fram och tillbaka en massa gånger. men det finns egentligen ingen anledning, det duger bra som det gör.

192 är fullt tillräckligt för mej, det är ofta enormt liten skillnad mellan det och 320 tycker jag. men det är skillnad. men 192 duger gott och väl för mej, har inte så stora krav egentligen, själva musikens inspelningskvalitet/kodning är väl det minsta problem jag har, med råge.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-09 22:13

housemicke skrev:192 är fullt tillräckligt för mej, det är ofta enormt liten skillnad mellan det och 320 tycker jag. men det är skillnad. men 192 duger gott och väl för mej, har inte så stora krav egentligen, själva musikens inspelningskvalitet/kodning är väl det minsta problem jag har, med råge.

Du vill inte vara med och testa? ;-)

PM:a mej :-)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-09 22:56

jo det kan jag vara, men inte just ikväll. men imorron kväll går det bra. ska dra iväg ett pm imorrn.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Klar skillnad...

Inläggav Zzombie » 2007-04-10 13:33

på en CD och 320 kbps, i alla fall med min cd-spelare
Mp3 låter "gråare" på något sätt...särskilt i diskanten, det händer också något med närvaron...
Men testet är ju ett bra alternativ för dom som verkligen vill veta vad odm kan stå ut med, vad som är acceptabelt eller bra...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Klar skillnad...

Inläggav Koffe » 2007-04-10 13:37

Zzombie skrev:på en CD och 320 kbps, i alla fall med min cd-spelare
Mp3 låter "gråare" på något sätt... [...] Men testet är ju ett bra alternativ för dom som verkligen vill veta vad odm kan stå ut med, vad som är acceptabelt eller bra...

Du vill inte vara med och testa och se vad du kan höra när du testar blint? Jag tror att det ofta finns en placebo-effekt - man TROR att mp3:or låter sämre än vad de i verkligheten gör... PM:a mej få får du tillgång till filerna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-10 13:38

Bill50x skrev:

/ B

Oj, menar ni att MP3-generationen inte vet bättre? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-10 14:31

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Oj, menar ni att MP3-generationen inte vet bättre? 8O

Och där har vi den tröttsamma kommentaren igen :?

Hur gammal är du Morello? Jag undrar eftersom jag inte riktigt vet hur gammal man ska vara för att tillhöra/inte tillhöra "MP3-generationen". Jag är 42 - tillhör jag "MP3-generationen"?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-10 14:38

Jag laddade ner filerna igår kväll och snabblyssnade innan jag la mig - det kommer inte bli lätt att hitta rätt :) . Kommer att försöka lyssna ordentligt innan helgen. Kommer dels att lyssna på datorn: foobar - hörlurar och dels via Squeezeboxen. Det ska bli spännande.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-10 15:16

Morello skrev:Oj, menar ni att MP3-generationen inte vet bättre? 8O

Tyvärr är det inte bara "mp3-generationen", vilka de nu är. Vi har ju lätt att se "generation" som en åldersfråga, men det behöver det ju inte vara. Mp3-generationen är helt enkelt de som nyttjar mp3:or i sitt lyssnande. Och då är ju även jag involverad - trots min ålder :-)

Det finns ju sajter och hubbar på DC++ där enbart flac och andra lossless format accepteras. Men för att inte folk (i god tro) ska konvertera mp3:or till lossless så krävs en verifiering att filerna är äkta. Ibland blir det ett löjets skimmer över det kravet när ursprungsmediet är en svajig kassettkopia upptagen med en simpel mikrofon mitt ute i publikhavet på någon 70-tals rockkonsert :D

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 16:09

Nu är 18 testare anmälda. En har rapporterat sina resultat. :-)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-10 16:13

får sätta dom på nedladdning i natt
gick så satans långsamt att tanka ner

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 18:59

boyafraid skrev:får sätta dom på nedladdning i natt
gick så satans långsamt att tanka ner

Jag sitter på 100 Mbit fiber... Men jag tror inte att jag får ut mer än 3 Mbit genom routern när jag kör portforward. Det kanske var många andra på vi tillfället.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 19:31

Nu så!

Nu är det 20 st testare anmälda. Nu stänger jag antagningen. Ni som har fått url:en kan fortsätta att ladda hem filer till och med fredag - sen stänger jag nedladdningen. Ni kan rapportera era resultat fram till och med söndag kväll.

Ni får gärna berätta om hur ni tycker att det är... lite subjektiva intryck. Är skillnaden större eller mindre än ni trott?

:-)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-10 19:33

Koffe skrev:Ni får gärna berätta om hur ni tycker att det är... lite subjektiva intryck. Är skillnaden större eller mindre än ni trott?

Mindre, helt klart. Jag visste att filerna med hög bitrate och VBR skulle vara svåra att knäcka, men jag trodde att 128 CBR skulle vara en ganska enkel match. Det var det inte...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-10 19:59

kan direkt säga att det kommer bli svårt, själv tycker jag man enbart kan höra ev skillnader i vissa små stycken av musiken, men det är svårt ev omöjligt att peka ut vad som är vad. att sätta alla i en playlist bara och lyssna igenom funkar inte, jag hör ingen skillnad då.

/ din rasp i röven

raindog

Inläggav raindog » 2007-04-10 20:03

Magnuz skrev:
Koffe skrev:Ni får gärna berätta om hur ni tycker att det är... lite subjektiva intryck. Är skillnaden större eller mindre än ni trott?

Mindre, helt klart. Jag visste att filerna med hög bitrate och VBR skulle vara svåra att knäcka, men jag trodde att 128 CBR skulle vara en ganska enkel match. Det var det inte...

Instämmer helt och fullt!

Intressant att det var så svårt att särskilja mellan mp3-varianterna och ännu mer intressant att det var så svårt (omöjlig på vissa exempel) att hitta orginalfilen.

Jag spelade via squeezebox:en en gång och via bränd cd en gång. Om det nu verkligen är stor skillnad mellan wav (lossless) och MP3 så bör man ju höra den direkt, utan att behöva nagelfara exempelfilerna flera gånger för att hitta subtila skillnader.

Det här testet var ett mycket bra initiativ!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-10 20:11

Det håller jag med om, att det är ett bra initiativ alltså :)

Nu har jag inte haft möjlighet att studera det hela, men kan tänka mig att utslaget och skillnaderna kan variera i tydlighet beroende på musikval. Skall bli kul att lyssna på det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 22:06

Satt just och lekte med filer i 24/96. Det skulle kunna vara nästa test... flac i 24/96 i mot Mp3 128 cbr - kan man man höra skillnaden? ;-)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-04-10 22:11

Tycker det är väldigt svårt. Tror det tog mig en timme att ta mig igenom 8 filer. Tror trots det bara jag är säker på 1-2. Med mp3/wmaspelare med ett par dåliga hörlurar kunde jag inte höra någon skillnad. Med mina hörlurar kopplade till datorn fanns det eventuellt några skillnader. Men inte så att jag kan gradera dem säkert. Så nu har jag bränt ut en cd och sitter och lyssnar, men det kommer ta tid.

raindog

Inläggav raindog » 2007-04-10 22:18

Koffe skrev:Satt just och lekte med filer i 24/96. Det skulle kunna vara nästa test... flac i 24/96 i mot Mp3 128 cbr - kan man man höra skillnaden? ;-)

ja, eller jämföra om flac verkligen är lossless: hörbar skillnad mellan skillnad wav/flac?

Har jämfört lite mellan mina orginalskivor, mina mp3-rippar från dessa skivor och de filer via flac som du använde i testet och jag undrar om det inte händer något med filerna i den bearbetningskedja som du har använt...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-04-10 22:30

Är det bara jag som sitter och tänker vilket intressant, elakt (och därför roligt) experiment det vore att lägga ut exakt samma fil?

Eller har jag bara blivit paranoid av att lyssnat för många gånger på koffes filer? :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-04-10 22:43

landa skrev:Är det bara jag som sitter och tänker vilket intressant, elakt (och därför roligt) experiment det vore att lägga ut exakt samma fil?

Eller har jag bara blivit paranoid av att lyssnat för många gånger på koffes filer? :)

Det är inte bara du :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 22:54

Nix... det är inte samma fil. Och jag kan bevisa det när testet är klart. Det är exakt det som jag beskrivit - vare sig mer eller mindre bittar eller komprimering. Lovar... och bevisar senare :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-10 22:59

raindog skrev:Har jämfört lite mellan mina orginalskivor, mina mp3-rippar från dessa skivor och de filer via flac som du använde i testet och jag undrar om det inte händer något med filerna i den bearbetningskedja som du har använt...

Du har inga flac- eller wav- rippar som jag kan få titta på? Om du vill så kan du få mina flac "original" obearbetade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi