Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Inget jag skulle vara intresserad av. Känns som att man introducerar okända fenomen i spelaren. Att ta bort tonarmskabeln i en spelare med flytande upphängning är inte särskilt enkelt. Den är en del av inställningen av upphängningen.
Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Inget jag skulle vara intresserad av. Känns som att man introducerar okända fenomen i spelaren. Att ta bort tonarmskabeln i en spelare med flytande upphängning är inte särskilt enkelt. Den är en del av inställningen av upphängningen.
Jag tänkte mig att bygga in ett förstärkarsteg i chassit. Att bygga något ute på tonarmen ökar massan för mycket. Däremot skulle jag kunna tänka mig en liten förstärkare på tonarmsupphängningen. Det finns ju små ytmonterde IC-kretsar så det behöver nog inte väga mer än 10 gram.
Harryup skrev:Inget jag skulle vara intresserad av. Känns som att man introducerar okända fenomen i spelaren. Att ta bort tonarmskabeln i en spelare med flytande upphängning är inte särskilt enkelt. Den är en del av inställningen av upphängningen.
retikel skrev:Harryup skrev:Inget jag skulle vara intresserad av. Känns som att man introducerar okända fenomen i spelaren. Att ta bort tonarmskabeln i en spelare med flytande upphängning är inte särskilt enkelt. Den är en del av inställningen av upphängningen.
På en tolva blir det MYCKET lättare att få inställningen rätt eftersom tonarmskabeln är den mest störande delen för den flytande upphängninhen. Tonarmskabelns massa i sig är försumbar i sammanhanget.
Möjligen kommer den omvärderas i framtiden eftersom en bekant och väldigt duktig elektronik ingenjör köpt en likadan och öppnat nätdelen och funnit att det var det värsta skräp han sett. Dessutom har han mätt på konstruktionen och kunnat konstatera att spelare är väldigtkänslig för stabiliteten på nätdelen.
RJohan skrev:...när nätet varierade kunde man se på det inbyggda stroboskopet hur hastigheten ändrade sej!
Max_Headroom skrev:RJohan skrev:...när nätet varierade kunde man se på det inbyggda stroboskopet hur hastigheten ändrade sej!
Coolt! Eller kanske inte... Jag som har lite lösa planer på att bygga om en 1200a... Kanske behövs en annan nätdel till den också då?
Varför har man inte en pickup-förstärkare inbyggd i skivspelaren
Harryup skrev:retikel skrev:Man ändrar mycket mer genom att byta tonarm t ex. Prova innan du sågar.
Jag har mekat skivspelare sedan slutet på 70-talet. Andra får vara nöjda med lösningen. Jag kommer absolut inte testa.
Ronnie skrev:Varför har man inte en pickup-förstärkare inbyggd i skivspelaren
Av väldigt många anledningar.![]()
Vill du verkligen ha hjälp att lista dem?
Max_Headroom skrev:Varför har man inte en pickup-förstärkare inbyggd i skivspelaren, eller så när pickupen det går på ett rimligt sätt?
Morello skrev:Auktoritetsretorik kallas det. Sådana tilltag används när argumenten tryter.
retikel skrev:Harryup skrev:retikel skrev:Man ändrar mycket mer genom att byta tonarm t ex. Prova innan du sågar.
Jag har mekat skivspelare sedan slutet på 70-talet. Andra får vara nöjda med lösningen. Jag kommer absolut inte testa.
Sorry, jag har bara hållit på sen 80-talet.
Visst är den den där inställningen som gör att vi inte bor i grottor längre, eller var det tvärt om?
Ronnie skrev:Okej![]()
Ur ett tekniskt perspektiv:
Vibrationer från förförstärkarens nätdel kan nå pickupen, liksom elektromagnetiska fält, med resulterande rumble och brum.
Krångligt att komma åt förstärkaren om den behöver servas.
Texempel
EDIT: blandade ihop lite kommersiellt och tekniskt
Morello skrev:En nackdel är att man har en motor som spirder ströfält, vilka kan interferera ofördelaktigt med RIAA-steget.
Sett ur deta perspektiv kan det framstå som vettigare att leda ut signalen via en skärmad kabel till ett externt RIAA-steg med en mer gynsam miljö.
Ronnie skrev: Observera att jag inte är neggo till idén om man har förutsättningar som Phon ungefär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster