Om 10 år..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Om 10 år..

Inläggav NNord » 2004-01-19 14:45

Är det någon som har några ideér om hur HIFI och tekniken
bakom ser ut om tio år?

Till exempel, förstärkartekniken, högtalarelement etc

Olika musikmedia!

Är vi människor mer medvetna då, är branschfolket mer medvetna
om teknikens vara eller icke vara!

Fler bra produkter?

Undrar hur surroundljud kommer förändras, OM det gör det dvs.

Digitaltekniken..

Vinylskivan försvinner nog aldrig, nåde den dagen då
man inte längre kan snurra på sin 1210:a !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 15:40

jag tror mycket kommer vara hårddiskbaserat. videobandare med hårddisk bärbara mp3 spelare finns ju redan. Hårdisk blir bara billigare och billigare och mindre och mindre.

Film kommer vara underproducerad dvd-kvalité och musiken kommer vara underpoducerade mp3s. dock kommer tekniken för dessa medier vara förfinade så vi lättare blir lurade att de inte förvränger.

I en idyllisk framtid kommer dock film vara underbart producerad HDTV-kvalité på ca 20Gb/speltimme. Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet). Det kommer finnas multikanalljud kodad i åtminstonde 16bit 42khz(äkta) i varje diskret kanal.

Detta är absolut inget som är svårt att genomföra. Förutom den begrensade tillgången till diskutrymme så går allt att åstadkomma. Allt handlar om att musik och filmbranschen tar sig i kragen och bekymmrar sig mer för det artitiska värdet än det ekonomiska. Det borde räcka att bli miljonär varför ska man måsta bli multimiljonär. Män som tex Bill Gates skulle ju aldrig märka om hälften av tillgångarna försvann han skulle fortfarande vara "lika" rik.
Tills vi lyckas kontrollera vår besatthet för materiella ting så kommer denna världen aldrig bli bra.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-19 15:50

om 10 år är det inte otroligt att solid state memory sticks är så stora (lagrimgsmässigt), billiga och små (storleksmässigt) att de har ersatt hårddiskar som inspelningsbart medium för både ljud och bild. Nackdelen skulle kunna vara att de inte är särskilt arkivbeständiga annars har de förmodligen också ersatt inspelningsbara CD och DVD (eller snarare generationen efter i termer av optiskt media).

Tekniskt skulle detta kunna genomföras på ett par år men om det ska bli nåt så krävs det en massa standardiseringsövningar och volymförsäljning så jag gissar på 10 år.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-19 15:52

Holografiska kristallminnen, kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-19 15:58

Hej NN ( :D )!

A*lltså, strålande tider är o vänta! Stora fördelen med o vara ung(?) nu
resp på 70-talet är ju musikteknologin (samt i viss mån film & Co).
Tror o hoppas vi komma få se alltmer helhetslösningar à la B&O´s**, ATC´s***
med inbyggd DA samt "TacT"-korrigering för under... 10,000 kr :P :P !?

Konstig Epilog,
1st vän till A* (hon trodde f.ö. att B&O stod för: Bang och Luffsen, sött va ;))
hade köpt nya datormaskinsHtalare som lät... bra ändå, ingen bas direkt o till
MP3 förvisso men alltjämt helt ok, fråga vad det kostade? 85kr, inget extra pris!
M.a.o mindre än 35kr (exkl mums) per h-talare med inbyggt "slut/för-steg" innan ens
butik/grossist/tull/frakt/tillverkare fått ingenting 8O 8O!!

** http://hififorum.knaak.dk/Mattias/03110 ... 1608_1.JPG
*** http://www.atc.gb.net/products/popup/SCM150AS.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-01-19 16:02

hehe
Ja A* Luffsen!!

JAg tror att vanliga hemmabiorecivers kommer ha inbyggda
smarta kretsar för rumskorrigering osv.
Det början man ju se redan nu.

Kanske aktivt korrigerande med automatik..

ja vem vet.

flera smarta kretsar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-19 16:05

Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande :-)
Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur, så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-19 16:08

Det räcker nån gör en billig och bra maskin för att tyst generera flytande kväve... så kan vi få riktigt esoteriska nedkylda suprakablar... eh... supraledare. :D

-Vilken fin anläggning du har!
-Japp, men låt bli att röra volymen - du riskerar att frysa fast.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-19 16:10

Hej!
Alexi skrev:Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur,
så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla :D

- Ååhh vad sköönt det vore!! Om detta inträffa (oavsett A*nledning) så
lovA* o bjuda samtliga faktiskt.se-deltagare på Champange (riktig (såklart ;)))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-01-19 17:02

Nattlorden skrev:-Vilken fin anläggning du har!
-Japp, men låt bli att röra volymen - du riskerar att frysa fast.
:lol: :lol: :lol:
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-19 17:07

man skulle ju önska att det kom en standard för fjärrkontroller som alla följde. Det verkar dock inte som att braschen är intresserad av något sådant.

Annars så är väl hopkoppling av apparater via TCP/IP nåt vi kan vänta oss ganska snart.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2013-11-02 00:28

SUPERBUMP :D

Gott folk, denna tråd får sitt svar om ett par månader.... en del saker var bra gissat.

Jo, det är faktiskt kul att gå till de första sidorna och läsa vad som diskuterades då :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-02 00:45

Jäsiken vad synd att inte flera spekulationer hann komma på pränt.

Ytterst få inlägg i den där tråden. :( Jag kan inte minnas att jag ens
såg den då det begav sig,

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-02 01:12

Läge att starta en ny tioårstråd och då hoppas att SSD har blivit både stora (lagringsmässigt), små och billiga. Och att datorerna har nåt 30 GHz, om det ska vara nödvändigt. På högtalarsidan händer det inte något revolutionerande under den tioårsperioden heller, så vi sitter med våra 80-talsprylar o är nöjda då med. Jag har nog skaffat en ny lyssningsfåtölj. Vinylen har nått en topp och dalat igen i popularitet. Att fjärrkontrollerna ska standardiseras är väl en nåd att stilla bedja om. En god tanke dock.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-02 01:17

Det verkar som om Kraniet har bra koll :) NNord fick också en poäng.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-02 01:39

Mycket av det som ligger på borden idag är förhoppningsvis kommersialiserat om 10 år. Brukar ta runt 7-10 år i runda slängar. Fler och fler kandidater till potentiella halvledarmaterial ligger på borden och med nya material kommer även nya tillämpningar. Med bättre och bättre diverse fysikaliska egenskaper så kommer alla tänkbara applikationer att utvecklas "längre" inom elektronik, energi, högeffekts komp., miljö osv.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-02 02:24

Personligen tycker jag att hdmi med tv apparater och musiktjänster som spotify är det största som har hänt på 10 år. Jag har iaf inte ändrat något annat drastiskt än det, och som inte fanns tidigare.

På tio år till kanske det finns vettiga videotjänster.
Några stora grejer på sikt kan vara upphovsrätt och friheten på internet och möjligen om kvantdatorer men hur det skulle se ut går ju bara att sia om :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-02 08:27

Kraniet skrev:Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).

Där har vi väl dessvärre inte kommit långt, kanske t.o.m. kommit längre från målet om masterkvalitet?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 09:03

Alexi skrev:Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande :-)
Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur, så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla :D
Känns som förvånansvärt lite hänt de senaste tio åren på både cpu och superledarsidan. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-02 13:51

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).

Där har vi väl dessvärre inte kommit långt, kanske t.o.m. kommit längre från målet om masterkvalitet?

Som jag uppfattade det rörde det sig om ett slags drömscenario.

Kraniet skrev:I en idyllisk framtid kommer dock film vara underbart producerad HDTV-kvalité på ca 20Gb/speltimme.

Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).

Det kommer finnas multikanalljud kodad i åtminstonde 16bit 42khz(äkta) i varje diskret kanal.

På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvision :) Med 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.

För musikåtergivning är det så här "10 Years After" tyvärr katastrof :( som jag ser det. Man har valt bort kvalitet och ersatt i stort sett all form av kvalitet med kvantitet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 14:06

petersteindl skrev:På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvision :) Med 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.

Mvh
Peter
Jag håller inte alls med! Jag tycker man gått just mot större kvantitet i antal pixlar, istället för kvalite så som större färgdjup, separat alfa-kanal, mindre komprimering.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-02 14:08

Kan ju konstatera att mina framtidsvisioner känns mer avlägsna nu än de gjorde för tio år sedan... Trist.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-02 14:49

Alexi skrev:
petersteindl skrev:På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvision :) Med 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.

Mvh
Peter
Jag håller inte alls med! Jag tycker man gått just mot större kvantitet i antal pixlar, istället för kvalite så som större färgdjup, separat alfa-kanal, mindre komprimering.

Pixelupplösing måste väl ändå anses vara en kvalitetsparameter och
UHDTV anger en färgrymd som är avsevärt större än REC709 med 12bit färgupplösning i stället för 8bit (Bluray). Frame rate på 120FPS. Vilken komprimering som blir aktuell för distribuerat material återstår väl att se men jag förväntar avsevärda förbättringar där också.

Vad skulle alfakanal vara bra för i ett uppspelningsformat?

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-02 14:51

Alexi skrev:

Mvh
Peter

Större kvantitet i antal pixlar ger högre kvalitet, som jag ser det. Man skulle ju kunna tänka sig att formaten istället skulle vara att få in 20 långfilmer på en blu ray. I så fall skulle man eftersträva kvantitet istället för kvalitet som jag ser det d v s samma eftersträvan som inom musik. Men man har valt att öka informationsmängden på varje film. Det kallar jag för en kvalitetsökning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-02 15:21

Det gäller ju dock att alla pixlar nyttjas. Skalar man bara upp lågupplöst material så är den enda vinstensom går att göra dithrering så att pixlarna syns sämre. För en reell vinst krävs ju att materialet är högupplöst och okomprimerat och både de två lär vi säkerligen inte få. Komprimeringen kan man ju hoppas blir bättre dock.

Att man inte tar ett rejälare grepp om färgrymden stör mig dock, man borde ju söka gränsen för vad existerande teknik fixar och helst lite till så det finns mån för framtida vinster i uppspelarbyten.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-11-02 15:36

Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.

Sen finns en hel del att hämta ur bättre färghantering.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2013-11-02 16:14

Alexi skrev:
Alexi skrev:Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande :-)
Känns som förvånansvärt lite hänt de senaste tio åren på både cpu och superledarsidan. :(

På processorsidan har väl hänt en hel del även om Intel inte höjt klockfrekvensen.
2004 fanns Pentium 4 Prescott som snurrade i 3.8GHz på 90nm med en kärna, och senaste Ivy Bridge-EX-15 har 15 kärnor med ungefär samma klockfrekvens på 22nm. Sent 2014 kommer Haswell-EX med upp till 20 kärnor så visst har det hänt mycket. Jämfört med en Xeon server från 2003 så har du mer processorkraft i din telefon idag. 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 18:50

KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.

Precis separat alfa-kanal! :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-11-02 19:00

staffanw skrev:
Alexi skrev:

På processorsidan har väl hänt en hel del även om Intel inte höjt klockfrekvensen.
2004 fanns Pentium 4 Prescott som snurrade i 3.8GHz på 90nm med en kärna, och senaste Ivy Bridge-EX-15 har 15 kärnor med ungefär samma klockfrekvens på 22nm. Sent 2014 kommer Haswell-EX med upp till 20 kärnor så visst har det hänt mycket. Jämfört med en Xeon server från 2003 så har du mer processorkraft i din telefon idag. 8)
Problemet är bara att skriva kod som kan nyttja flera kärnor. Min sambos tio år gamla bärbara dator känns snabbare än de helt nya budget bärbara vi provat och det hade jag inte kunna sagt 2004.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-11-02 20:19

Alexi skrev:
KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.

Precis separat alfa-kanal! :)

Varför skulle alfakanal i uppspelning vara positivt för färgupplösning och dynamik?

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi