Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur,
så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla
Nattlorden skrev:-Vilken fin anläggning du har!
-Japp, men låt bli att röra volymen - du riskerar att frysa fast.
Kraniet skrev:Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).
Känns som förvånansvärt lite hänt de senaste tio åren på både cpu och superledarsidan.Alexi skrev:Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande
Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur, så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).
Där har vi väl dessvärre inte kommit långt, kanske t.o.m. kommit längre från målet om masterkvalitet?
Kraniet skrev:I en idyllisk framtid kommer dock film vara underbart producerad HDTV-kvalité på ca 20Gb/speltimme.
Vi kommer ha 24bit 192 stereoinspelningar som är perfekt mastrade genom hela kedjan så kvalitén bibehålls (mao masterkvalité i hemmet).
Det kommer finnas multikanalljud kodad i åtminstonde 16bit 42khz(äkta) i varje diskret kanal.
Jag håller inte alls med! Jag tycker man gått just mot större kvantitet i antal pixlar, istället för kvalite så som större färgdjup, separat alfa-kanal, mindre komprimering.petersteindl skrev:På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvisionMed 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.
Mvh
Peter
Alexi skrev:Jag håller inte alls med! Jag tycker man gått just mot större kvantitet i antal pixlar, istället för kvalite så som större färgdjup, separat alfa-kanal, mindre komprimering.petersteindl skrev:På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvisionMed 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.
Mvh
Peter
Alexi skrev:Jag håller inte alls med! Jag tycker man gått just mot större kvantitet i antal pixlar, istället för kvalite så som större färgdjup, separat alfa-kanal, mindre komprimering.petersteindl skrev:På filmsidan kan man nog säga att verkligheten till och med kommit längre än Kraniets idylliska framtidsvisionMed 4k så är bildsidan mer än idyllisk och 20 Gbit/h är väl överträffat. Man har valt kvalitet framför kvantitet.
Mvh
Peter
Alexi skrev:Känns som förvånansvärt lite hänt de senaste tio åren på både cpu och superledarsidan.Alexi skrev:Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande
Och om supraledarna har hunnit bli billiga och fungera i rumstemperatur, så kan vi släppa kabel debatten en gång för alla
Precis separat alfa-kanal!KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.
Sen finns en hel del att hämta ur bättre färghantering.
Problemet är bara att skriva kod som kan nyttja flera kärnor. Min sambos tio år gamla bärbara dator känns snabbare än de helt nya budget bärbara vi provat och det hade jag inte kunna sagt 2004.staffanw skrev:Alexi skrev:Känns som förvånansvärt lite hänt de senaste tio åren på både cpu och superledarsidan.Alexi skrev:Om tio år kommer vi ha datorer med en procossorkapasitet på närmare 30GHz som förhopningsvis ska kunna räkna ut en heldel rumskorrigerande
På processorsidan har väl hänt en hel del även om Intel inte höjt klockfrekvensen.
2004 fanns Pentium 4 Prescott som snurrade i 3.8GHz på 90nm med en kärna, och senaste Ivy Bridge-EX-15 har 15 kärnor med ungefär samma klockfrekvens på 22nm. Sent 2014 kommer Haswell-EX med upp till 20 kärnor så visst har det hänt mycket. Jämfört med en Xeon server från 2003 så har du mer processorkraft i din telefon idag.
Alexi skrev:Precis separat alfa-kanal!KarlXII skrev:Pixlar? Näe. Kontrast, speciellt simultankontrast är den nya fronten tycker jag. Mer ljus i toppen och mindre i botten mao.
Sen finns en hel del att hämta ur bättre färghantering.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster