bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

bläddrade i high fidrlity

Inläggav RMA » 2007-07-31 23:04

Bläddrade i några nummer av high fidelity & läste en test om en aktiv nätkabel för 8900:-.som givetvis fick fina betyg.Hann knappt tänka var tokerierna ska sluta innan jag kom fram till test av jorma design kablar som kostade mellan 30000:- till bortåt 150000:- en extra meter kostade över 30000:- fick förståss fina betyg även den.Såg inte märkvärdigare ut än mina hemsnickrade kablar med lite strumpa över,förutom några tjusiga trä klumpar då.
Skulle ju vara fruktansvärt intressant & bjuda in dessa herrar på en blind lyssning mot lite EKK för några tior.Tror nog att dom skulle kunna välja EKK som det bättre alternativet om dom inte visste vad dom lyssnade på.Samtidigt måste man ju säga att dom är rätt smarta som kan tjäna en årslön för några kablar som dom knåpat ihop för några hundringar.Detta är bara en reflektion från min sida.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 00:14

exakt det här har diskuteras sen urminnestider...

jorma är även medlem på detta forum...men jag tycker definitivt inte att man ska klaga på det han pysslar med...han måste vara en riktigt duktig säljare ( rider väl en del på mårtentåget också)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 04:26

Att folk inte skäms över lura folk på pengar!?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-01 08:24

Kan bara hålla med.

Men, i sådana fall borde volvo, som säljer sin v70 modell, som i sin tur delar 90 % av sina komponenter med Ford Mondeo, inte lansera bilen som en " kvalitetsbil" ! Ford har dock vårdat Volvos image på ett fint sätt.

Det blir ett helsicke för volvo då Ford säljer nu. Troligen måste dom lägga ned både V50 ( Ford Focus ) och V70 ( Ford Mondeo ).

Nåja. detta var mycket offtopic.

Marknadsekonomi fungerar ju alltid som så att är kunden beredd att betala priset, är varan värd det, ivarjefall för kunden. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-01 08:29

Precis... de där 10%:en kan vara vilket skit som helst...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-01 08:32

Nattlorden skrev:Precis... de där 10%:en kan vara vilket skit som helst...

8O :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: bläddrade i high fidrlity

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-01 10:00

RMA skrev:Tror nog att dom skulle kunna välja EKK som det bättre alternativet om dom inte visste vad dom lyssnade på.Samtidigt måste man ju säga att dom är rätt smarta som kan tjäna en årslön för några kablar som dom knåpat ihop för några hundringar.Detta är bara en reflektion från min sida.

Tror det är väldigt svårt att skilja Jormas kablar från EKK. Det är inget fel på dom, tvärtom. Mycket bra, i alla fall dom jag känner till uppbyggnaden av. Vi snakcar högtalarkabel nu.
Nätkabel kan man använda i princip vilket skit som helst. Endast mycket dåliga apprater påveras av nätkabeln.
Vissa dyra signalkablar saknar dock skärm, så då kan dom plocka upp störningar från nätkabeln om dom ligger nära, kanske. Då kan en skärmad nätkabel vara nåt.
Billigare och bättre är dock köpa en bra skärmad signalkabel. Kostar några 10or.

För övrigt anser jag dyr-kablar vara på samma avdelning som exklusiva klockor. Kul och ha för entusiaster, men helt värdelösa för t.ex. mig. (Klocka har ju nästan alla andra. Och jag själv har en i telefon. Vad fan ska jag baxa runt 50 gram skrot på handleden för? Får man räkna det som ett extra träningspass i veckan?)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Re: bläddrade i high fidrlity

Inläggav Piotr » 2007-08-01 10:36

Max_Headroom skrev:För övrigt anser jag dyr-kablar vara på samma avdelning som exklusiva klockor. Kul och ha för entusiaster, men helt värdelösa för t.ex. mig. (Klocka har ju nästan alla andra. Och jag själv har en i telefon. Vad fan ska jag baxa runt 50 gram skrot på handleden för? Får man räkna det som ett extra träningspass i veckan?)

Klockrent... :lol: alltså jag håller med och resonerar lika.

Har inte använt klocka på tjugo år eller så och det skulle aldrig någonsin falla mig in att lägga pengar på ett dyrt arbandsur.

Okejdå.. någon enstaka gång har jag genom åren använt klocka vid idrott osv. pulsklocka tex.

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 10:43

50gram det får du ingen klocka för :)

här har du en riktig klocka ;)

Bild

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-08-01 10:48

Haakan_W skrev:50gram det får du ingen klocka för :)

Vad ska man ha den till?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 11:06

Snyggt!

Det är en fallosymbol och det är inte att förakta. Jag vill ha snygga kabalr för att få det estetiskt rätt samt att det känns bättre. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 11:32

hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad. Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel. I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget. Du vet resonomanget går åt båda hållen så man kan inte säga att det är bu eller bä. Antingen tycker man kablar är bra å då får man det eller så tycker man kablar inte gör någon skillnad å då får man tycka det :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-01 11:38

dwain1 skrev:Jag tycker inte ekk är något vidare bra i min anläggning utan jag föredrar en transparent kabel som kostar 200kr metern med andra ord ingen jättedyr kabel.

Transparent!? Det finns väl knappast någon högtalarkabel som är mer transparent än EKK!! Eller menar du Transparent? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 11:40

Hej och välkommen tillbaks, Kenth! :)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-01 11:41

subjektivisten skrev:Att folk inte skäms över lura folk på pengar!?

Hej! Subjektivisten, mfa

Alla som köper dyra kablar är inte lurade!!!!!!
Jag har köpt flera dyra kablar, helt medvetet 8O
Vet givetvis att deras reklam inte är specielt seriös, oftast inte bättre än t ex El Giganten, siba mfa.
Varför har jag då köpt dessa kablar, tja kanske för att de tilltalar mig rent estetiskt,min fåfänga gillar dyra prylar, som helst ska se just dyra ut, precis som jag förderar dyra viner framför t ex en 1 liters tetra med golden Gate.

Tror fakiskt att jag hör skillnad mellan mina kablar och t ex EKK mfa!
Inser också att en eventuell "subjektiv" förbättring inte motiverar prisskillnaden mellan t ex EKK och kablar för t ex 10000kr/m.

Men det kostar ju att ligga på topp, och sålänge jag upplever någon förbättring i min anläggning vare sig den är på "riktigt" eller ligger på ett "mentalt" plan så lägger jag ut hur mycket pengar jag vill utan att behöva "idiotförklaras" på detta forum.

Tycker att det är tråkigt att man blir klassad som mindre vetande om man t ex köper annat än EKK kablar på detta forum.

Detta forum är inte bättre än Hififorum där man snarare blir idiotförklarad om man använder/förespråkar just EKK kabeln.

Har dock i dag smygtittat på HF forum och faktiskt sett att flera personer just nu förordar EKK utan att bli påhoppade där. 8O

Kanske detta forum kan bli lite tålerantare också. :wink:

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 11:42

Jax skrev:

Vad ska man ha den till?

1. kolla tiden

2. flasha :)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 11:46

jadu i min anläggning så låter den mkt bättre än ekk så det så. Tråkigt att så fort man tycker annorlunda så har man fel

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-01 11:47

Man kanske skulle börja köpa in Mark-stereos och bygga in dom i snygga lådor och döpa dom till nåt flashigt och sälja för dyra pengar..

E ju inget lurigare än kabel-marknaden. Sälja nåt för 40.000 som kostar 2000 att tillverka.. Så länge kunden är nöjd så!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-01 12:13

dwain1 skrev:I framtiden kommer jag nog byta kabel till något dyrare inom transparent. Dom flesta som köper dyrkablar gör det för att dom tycker det gör skillnad å jag har väldigt svårt å tro att du känner sig lurade. Tvärtom tycker dom att ni ska känna er lurade som verkligen tror att ekk kan jämföras med en lite bättre kabel överhuvudtaget.

Klart folk får tycka vad de vill och köpa vilka kablar de vill. Så länge man känner till fakta är det ju inget problem, då kan man ju själv avgöra om man vill lägga sina pengar på dyrkabel eller inte. Däremot är det ju mindre bra om folk blir itutade att man måste ha en dyr kabel för att det överhuvudtaget ska vara lönt att hålla på med hifi. Eller att man behöver använda dyra kablar (med "hög upplösning") för att kunna höra skillnader mellan apparater o.s.v.

Detta samtidigt som inte ens kabeltillverkarna själva kan redogöra på ett vettigt sätt varför deras kablar skulle vara bättre än t.ex. EKK.

Jag gick själv på kabelmyten en gång i tiden och köpte en massa onödigt dyr kabel. Som tur var rörde det sig bara om några hundra i mitt fall, men ändå.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-01 12:14

Haakan_W skrev:
Jax skrev:

Vad ska man ha den till?

1. kolla tiden

Det var just det, flacha, bling-bling mm.

Fan HaakanW, har du blivit en sådan kärring som smäller på kjolpaket på bilen & massa annat skrot på armen, halsen, kanske bröstvårtan ock ;)

Pure naked is the real shit for real men :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-01 12:25

hmm kasst ärligt så tror jag nog inte ens en kabeltilverkare har jämfört med ekk då det knappast är troligt att den skulle vara bättre enligt dom.

Om man tittar på reference riggar runt om i världen så används inte ekk om du tittar på olika högtalartillverkare så använder dem inte heller ekk i sin reference rigg inte ens supra ply. Så uppenbarligen så hör dom också skillnad så antagligen är där skillnad också eftersom vi är så många som hör skillnad. Sen om det är prisvärt eller ej det är ju en annan fråga. Sen i mångt fall så misstänker jag stenhårt att det handlar om avundsjuka för att man inte har råd å lägga sina slantar på dyra kablar alltså så intalar min sig själv att där inte finns någon skillnad å sen utifrån det så har man vipps sparat sina slantar å kan lägga dem på något annat. Gäller nog ungefär samma sak när det gäller den hära hysterin kring att denonrecivrar skulle vara sinnessjukt mkt bättre än mkt annat som är fasansfullt mkt dyrare. Folk har väll antagligen inte råd å ha mkt bättre grejor å ja menar det man har själv är ju alltid bäst det säger sig självt för vem fasen skulle erkänna att man har gått å köpt dåliga grejor?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 12:27

Affald skrev:
1. kolla tiden

Det var just det, flacha, bling-bling mm.

Fan HaakanW, har du blivit en sådan kärring som smäller på kjolpaket på bilen & massa annat skrot på armen, halsen, kanske bröstvårtan ock ;)

Pure naked is the real shit for real men :)

nej nej nej en riktig man har en riktig klocka...samt en ferrari el lambo...

nå jävla piercingar är bara för fikusar....nån hyfsad gadd kan dock va rätt ok

bilar ska vara original....är dom fula original har man inte öppnat plånboken nog mycket

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-01 12:33

Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro. 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-01 12:37

meanmachine skrev:Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra.

Nej, den presterar (något) bättre, eftersom alu-fälgarna väger mindre och är 100% runda;)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-01 12:39

dwain1 skrev:hmm kasst ärligt så tror jag nog inte ens en kabeltilverkare har jämfört med ekk då det knappast är troligt att den skulle vara bättre enligt dom.

Och hur ska de kunna veta det om de inte har jämfört?

dwain1 skrev:Om man tittar på reference riggar runt om i världen så används inte ekk om du tittar på olika högtalartillverkare så använder dem inte heller ekk i sin reference rigg inte ens supra ply. Så uppenbarligen så hör dom också skillnad så antagligen är där skillnad också eftersom vi är så många som hör skillnad.

Det är mycket möjligt att de hör skillnad. Det är också mycket möjligt att där verkligen är en skillnad. Frågan är vilken skillnad det är. Att något är annorlunda betyder inte att det är bättre.

dwain1 skrev:Sen i mångt fall så misstänker jag stenhårt att det handlar om avundsjuka för att man inte har råd å lägga sina slantar på dyra kablar alltså så intalar min sig själv att där inte finns någon skillnad å sen utifrån det så har man vipps sparat sina slantar å kan lägga dem på något annat.

Det har jag svårt att tro. Jag känner i alla fall ingen avundsjuka gentemot de som lägger enorma summor på kablar, snarare tvärtom, jag tycker lite synd om dem.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-01 12:43

dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.

Lustigt nog brukar skilnaderna helt försvinna eller kraftigt förminskas till att bli svåra att alls upptäcka så fort lyssningstestet görs under kontrollerade former. Alla vet att det är så, men varför bry sig, om man nu tycker att det låter så mycket bättre (när man lyssnar "öppet") och är breedd att betala för effekten?

Ang. reference riggar: Hur många har du sett som ens haft högtalarna invinklade? Jag har inte sett en enda. Dom flesta är uppställda så att man sitter och lyssnar på ljudet 20-23 gader ut i horizontalplanet, från högtalaren sett. Inte direkt där man kan förvänta sig att högtalaren preserar sitt yttersta...

Att man ställer högtalarna på hårda fjärdrar för att få upp egenfrekvensen långt in i hörbara området är legio, liksom att ställa gramofoner på hårda fjädrar för att öka den akustiska återkopplingen är också vanligt. Helt stick i stäv med vad som är lämpligt. Men bra om man vill ha lite extra "sväng"...

Så, kunskaperna vad gäller ljudåtergivning hos dom med dessa ofta hyseriskt dyra reference riggar brukar ofta (men inte alltid) vara starkt begränsad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-01 12:43

dwain1 skrev:Sen i mångt fall så misstänker jag stenhårt att det handlar om avundsjuka för att man inte har råd å lägga sina slantar på dyra kablar alltså så intalar min sig själv att där inte finns någon skillnad å sen utifrån det så har man vipps sparat sina slantar å kan lägga dem på något annat.

nä det är många som har ganska dyra anläggningar och dessutom råd att köpa iprincip vad som helst...skillnaden är väl att här finns lite större tekniskt kunnande

jag har iofs ganska dyra kablar :D inte 150k men nypris ligger väl över 10 iaf? men dom är köpta pga deras snygga yttre och sina egenskaper som passar mina talare bra

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-01 12:57

meanmachine skrev:Alltså är det någon som ifrågasätter en kille som köper en vinge till sin honda för 6000:- och en uppsättning fälgar till den samme för 20000:-. Jag menar plåtfälg och vinglös presterar bilen lika bra. Det behövs inget x-tra alls i eran askestillvaro. 8)

Jo jag brukar faktiskt göra det om det är en 18-åring som köper en 89as CRX som är värd 10.000, sen kostar han på den 25.000 på pokemon-tillbehör och sen betalar han 20.000 i försäkring per helår.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 13:04

dwain1 skrev:hmm har du tänkt på att dom kanske inte lurar folk ändå?`uppenbart så finns det människor som hör skillnad tillexempel jag å jag känner mig inte lurad.

Under 30 år har ingen fixad dessa skillnader i kontrollerade blindtester, det säger väl det mesta? Det är ju sedan länge rätt klart vad som påverkar och inte. Visst KAN det finnas saker man inte tänkt på eller visste om men sålänge dessa guldöron inte gör något för bevisa sina upptäckter så faller allt under placebo enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-01 13:07

majjen04 skrev:Men det kostar ju att ligga på topp, och sålänge jag upplever någon förbättring i min anläggning vare sig den är på "riktigt" eller ligger på ett "mentalt" plan så lägger jag ut hur mycket pengar jag vill utan att behöva "idiotförklaras" på detta forum.

Om du läste vad jag skrev så hade du sett jag tyckte försäljare och tillverkare av detta trams borde skämmas. Flera har ju uppenbara lögner i reklam mm. Bonnfångeri rent ut sagt.
Såklart du kan få köpa en snygg kabel, inget fel med det. Det är när tramset att en dyrare kabel ger "bättre" ljud som man allt behöver lite mer under fötterna än "määh jag tööcker sååå". :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi