Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:
Sanning är viktigt!
phloam skrev:Piotr skrev:
Sanning är viktigt!
Här sa du nåt intressant. Är sanningssökandet särskilt viktigt för alla hifi-intresserade...?
Piotr skrev:Sanning är viktigt!
/Peter
subjektivisten skrev:Kabeltrådarna är väl snarare en symtom av en övertro på ens egna öron och upplevelse. Vore det mindre prestige i det hela skulle man inte hetsa upp sig utan man kunde lätt och enkelt träffats och gjort tester sedan långt tillbaka.
Max_Headroom skrev:Ena sidan har en ståndpunkt som kan beläggas med fysiska expriment, med samma resultat varje gång under kontrolerade former.
Andra sidan kan inte komma med något rent konkret som styrker deras uppfattning och dom blir förbannade när den första gruppen påtalar det. Dom hör ju skillnaden själva, ju! Mottagligeheten för alternativa förklaringar än den fysiska vill man inte lyssna på. Tyvärr, för det skulle nog ofta vara till nytta.
Dom båda fallangerna har ofta helt olika målästtnignar och idéer om HiFi, fast man verkar liksom tro att alla har samma mål, eller borde ha det.
Har man inte målet klart för sig, så är vägen dit ganska ointressant.
Piotr skrev:För mig är dom nog inte speciellt intressanta.. inte mer än trådar om andra länkar i kedjan. Dvs. om nån påstår att alla CD spelare, förstärkare eller högtalare låter likadant så kan jag ev. tänka mig att ägna nån halvtimme eller så åt att dementera den lögnen också..
Sanning är viktigt!
/Peter
berma skrev:Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.
Men ALLA kan byta kablar och känna sig som en riktig ”hifi-expert” (suck)
matereo skrev:berma skrev:Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.
Sucka på du baraNu när jag sedan en tid bytt från EKK till dyrkablar så har jag fått många, "ååhh vilka tjocka högtalarkablar du har" "vilka konstiha sladdar" osv. Ja det är roligare att ha feta underliga kablar som både jag och andra får för oss är uberbra
![]()
Jag älskar all denna perception som formar mitt och andras psyke (även den auditiva)![]()
Varför ha annan kabel än EKK? För att det är roligare förståss och ibland mer välljudande! Dock inte roligare än att(för dom som har litet anläggningskapital
att röra sig med) få ett sämre ljud pga fel prioritering.
berma skrev:matereo skrev:berma skrev:Kablar är nog intressanta därför att det är det enda en klantig amatör kan påverka själv. Det händer väl sällan att någon som saknar kunskap börjar modifiera förstärkare, CD-spelare och annat själv. Några fuskar med högtalare, ytterligt få modifierar akustiken i sina rum.
Sucka på du baraNu när jag sedan en tid bytt från EKK till dyrkablar så har jag fått många, "ååhh vilka tjocka högtalarkablar du har" "vilka konstiha sladdar" osv. Ja det är roligare att ha feta underliga kablar som både jag och andra får för oss är uberbra
![]()
Jag älskar all denna perception som formar mitt och andras psyke (även den auditiva)![]()
Varför ha annan kabel än EKK? För att det är roligare förståss och ibland mer välljudande! Dock inte roligare än att(för dom som har litet anläggningskapital
att röra sig med) få ett sämre ljud pga fel prioritering.
Jo, men så ser jag det nog också, som en barnslig lek, man lotsas vara "hifi-expert", och det känns som man gör något vettigt, även om det saknar all betydelse egentligen.
meanmachine skrev:Kablar är helt enkelt en förlägning av hobbyn. När du inte kommer längre med apparaturen så kan man ytterligare tweka lite för att tillslut hålla på shgakti och annat...Nåja. Nu har det blitt så att man helt enkelt säljer på 22åringar till deras första anläggning en shakti och transparentkabel till sonys bioreciver så ormoljan har klart vunnit makt. Dock är de ju också skoj. Det som irriterar mig är hos flera av er är sätter att trampa ner andra på i hetsjaket på ormoljemarknaden. Den kommer inte att försvinna lika lite som cigarettmarknaden. Jag tycker att den som kostar på sig 7500:- för ett par kablar är klart friskare i skallen än den som röker ett pack om dagen.
Patrik_B skrev:Att båda sidorna tror sig veta något som den andra sidan inte har fattat? Man vill ju givetvis upplysa de stackare som ännu inte har sett ljuset!
Richard skrev:Varför lägga ned tiotusentals kronor på ljudskillnader som är obefintliga, eller oftast, en hörbar försämring? Varför?
Är det för att kärleken till kablarna är större än passionen för musiken? , eller är det så att man tror att det rör sig om förbättringar?
Isåfall är man ju grundlurad.
subjektivisten skrev:Richard skrev:Varför lägga ned tiotusentals kronor på ljudskillnader som är obefintliga, eller oftast, en hörbar försämring? Varför?
Är det för att kärleken till kablarna är större än passionen för musiken? , eller är det så att man tror att det rör sig om förbättringar?
Isåfall är man ju grundlurad.
Tänk om man lagt dessa pengar på skivor istället.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster