Moderator: Redaktörer
Britt-Gunnar skrev:Hej jag undrar vad det finns några för och nackdelar mellan dessa principer. Efter som jag mistänker att de flesta här på forumet föredrar "vanliga" högtalare framför jag ett argument för dipoler nämligen att man med dessa eliminerar lådfärgningar(OBS har inga argument för detta utan är vad jag läst på en hemsida för just denna typen av högtalare).
Andra synpunkter motages gärna
Mvh carl
lasselite skrev:IÖ skrev:mellanformen kardioida högtalare
Googlade och ofann. Berätta mer
Zzombie skrev:Nackdelarna är bland annat att:
1. De blir lätt resonanta på grund av att de saknar en stabiliserande låda.
2. De får väldigt dålig mekanisk verkningsgrad (ljudtryck per membranrörelse) i djupbasområdet.
3. De blir stora ytmässigt, om de skall fungera rimligt väl.
4. Det är ofta svårt att få de olika registren att samarbeta perfekt. I synnerhet om de arbetar dipolärt bara vid låga frekvenser.
5. De behöver stå långt ifrån högtalarväggen för att slippa få problem med reflexionerna från den.
Elimineras (om än inte helt) inte nackdelarna 1, 2 och 4 med elektrostater, typ ESL-63?
Zzombie skrev:Min tanke ang. 1 är snarare att membranet i en esl är så mycket lättare än en pappkon som kastas en cm fram och tillbaka, och därför fortplantas inte så mycket energi till ramen. Dvs. kopplingen till luften är bättre i en esl.
Ang. 5 lever jag fortfarande med förespeglingen att esl låter tunna i basen för att distorsionen är så låg även där. Dvs. den totala energin är lägre pga. av att deltonernas bidrag till denna energi är mycket mindre och inte låter så "maffigt". Men där kan jag ju ha helt fel...
Callisto skrev:Mina dipoler är förvånansvärt lättmöblerade. Får de bara ordentligt med luft omkring sig och ingen vägg alltför nära så låter de fantastiskt bra. De verkar faktiskt vara lättare att möblera än många konventionella högtalare, faktiskt
Zzombie skrev:
Ang. 5 lever jag fortfarande med förespeglingen att esl låter tunna i basen för att distorsionen är så låg även där. Dvs. den totala energin är lägre pga. av att deltonernas bidrag till denna energi är mycket mindre och inte låter så "maffigt". Men där kan jag ju ha helt fel...
Morello skrev:Zzombie skrev:
Verkligen, distorsionen vid låga frekvenser är högst påtaglig.
IngOehman skrev:
Inget större problem alltså om det inte finns någon närvarande (kurvigare) som tycker att ett par högtalare som står mitt ute i rummet står i vägen.![]()
Vh, iö
Morello skrev:Zzombie skrev:
Verkligen, distorsionen vid låga frekvenser är högst påtaglig.
Inget större problem alltså om det inte finns någon närvarande (kurvigare) som tycker att ett par högtalare som står mitt ute i rummet står i vägen.
Vh, iö
phloam skrev:En fråga: om man skulle vilja ha en liten högtalare, utan hifi-krav (speciellt i basen då), skulle man då kunna göra en dipol-högtalare med små element? Eller, hur små? FInns det s.a.s storleksmässiga faktorer som gör dipoler ett olämpligt val? (om man skulle vilja slippa låda även för små högatalare alltså, om det vore primärt)
nl1970 skrev:lasselite skrev:Hmm, ska jag starta en ny tråd?
Tror du ska lugna dig med skrivandet om såna här saker, det sätter igång dom två grå, får ju ingen lugn och ro![]()
phloam skrev:nl1970 skrev:lasselite skrev:Hmm, ska jag starta en ny tråd?
Tror du ska lugna dig med skrivandet om såna här saker, det sätter igång dom två grå, får ju ingen lugn och ro![]()
Precis... märker att jag omedvetet ser mig om efter existerande och icke-existerande baffelytor och/eller ställen som skulle passa.... agh
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 25 gäster