dipoler vs "vanliga" högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

dipoler vs "vanliga" högtalare

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-08-21 22:29

Hej jag undrar vad det finns några för och nackdelar mellan dessa principer. Efter som jag mistänker att de flesta här på forumet föredrar "vanliga" högtalare framför jag ett argument för dipoler nämligen att man med dessa eliminerar lådfärgningar(OBS har inga argument för detta utan är vad jag läst på en hemsida för just denna typen av högtalare).
Andra synpunkter motages gärna
Mvh carl

Användarvisningsbild
PEGE

Re: dipoler vs "vanliga" högtalare

Inläggav PEGE » 2007-08-21 22:44

Britt-Gunnar skrev:Hej jag undrar vad det finns några för och nackdelar mellan dessa principer. Efter som jag mistänker att de flesta här på forumet föredrar "vanliga" högtalare framför jag ett argument för dipoler nämligen att man med dessa eliminerar lådfärgningar(OBS har inga argument för detta utan är vad jag läst på en hemsida för just denna typen av högtalare).
Andra synpunkter motages gärna
Mvh carl

Håller med, inga lådor, inget lådljud.

Har aldrig tyckt om att lyssna på lådor...........

Dipoler rules :D, har inga andra synpunkter ........
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-08-21 22:54

kan vara lite svårmöblerade ...
har desutom erfarenhet fr. 3 olika lyssningstillf. av samma högtalare(jamo 909 referens) dels där det lät bra ett välbesökt hotellrum med mycket åhörare...(gott om absorbenter)
dels ett gammalt skyddsrum (lät för djävvligt) trots att han inte spelade särskillt starkt och hade god plats till bakvägg både bak högtalare och bak lyssnare men det var för tomt tror jag
sedan den som lät sådär det var ett mindre rum bra absorbenter i taket och en bra matta men kanske en anings för lite folk...
det tyder på att de är oerhört placeringskänsliga och känsliga för hur mycket som man stoppar in i rummet /tillfälle mao inget för mig men dock jamo 909 referens är bland det sexigaste man kan hitta 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-08-22 00:55

[dock jamo 909 referens är bland det sexigaste man kan hitta 8)[/quote]
hej, håller helt med dig om det, var faktiskt lite sugen på just dessa för nått årsedan men tyvärr var dom dock för stora för mitt rum
mvh carl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 02:07

Fördelarna med dipoler är att:

1. Man slipper bygga en låda.

2. De ger något högre andel direktljud/reflexljud, vilket kan göra arbetet med rummet lättare.

3. De blir små volymmässigt.

Nackdelarna är bland annat att:

1. De blir lätt resonanta på grund av att de saknar en stabiliserande låda.

2. De får väldigt dålig mekanisk verkningsgrad (ljudtryck per membranrörelse) i djupbasområdet.

3. De blir stora ytmässigt, om de skall fungera rimligt väl.

4. Det är ofta svårt att få de olika registren att samarbeta perfekt. I synnerhet om de arbetar dipolärt bara vid låga frekvenser.

5. De behöver stå långt ifrån högtalarväggen för att slippa få problem med reflexionerna från den.
(Förvisso spelar de inte mera bakåt än en monopolär högtalare gör, men skillnaden är att interferensen i lågfrekvensområdet är destruktiv (och inte konstruktiv som med rundstrålare) med dipoler.)

Huruvida de är en bättre lösning än monopolära högtalare kan man diskutera, det är ju en fråga som involverar både behov, förutsättningar och smak. Men det är intressant att mellanformen kardioida högtalare som saknar flera av de ovan uppräknade nackdelarna, knappt förekommer överhuvudtaget.

Vh, iö

- - - - -

PS. Min upfattning är den att det är förvånansvärt ovanligt med dipolhögtalare som är förnuftigt dimensionerade. De flesta konstruktioner använder alldeles för liten membranyta, trots att en av de mest uppenbara fördelarna med principen är att membranyta inte behöver kosta en massa högtalarstorlek.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-22 07:44

Mycket intressant och informativt inlägg IÖ. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-22 08:07

Nackdelarna är bland annat att:

2. De får väldigt dålig mekanisk verkningsgrad (ljudtryck per membranrörelse) i djupbasområdet.

4. Det är ofta svårt att få de olika registren att samarbeta perfekt. I synnerhet om de arbetar dipolärt bara vid låga frekvenser.

5. De behöver stå långt ifrån högtalarväggen för att slippa få problem med reflexionerna från den.

Elimineras (om än inte helt) inte nackdelarna 1, 2 och 4 med elektrostater, typ ESL-63?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-22 08:16

IÖ skrev:mellanformen kardioida högtalare

Googlade och ofann. Berätta mer
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-22 08:28

lasselite skrev:
IÖ skrev:mellanformen kardioida högtalare

Googlade och ofann. Berätta mer

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14014
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-22 08:47

Dette er vel sånn noenlunde halvveis dipoler, norske, ganske gode, visstnok :D Forsman heter de etter konstruktøren.

Bild

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 11:11

Mina dipoler är förvånansvärt lättmöblerade. Får de bara ordentligt med luft omkring sig och ingen vägg alltför nära så låter de fantastiskt bra. De verkar faktiskt vara lättare att möblera än många konventionella högtalare, faktiskt 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-22 11:28

Zzombie skrev:Nackdelarna är bland annat att:

Elimineras (om än inte helt) inte nackdelarna 1, 2 och 4 med elektrostater, typ ESL-63?

Nja, just punkt 1 har varit det som ofta har klagats på. Inte minst var/är de gamla Quadarna bättre på den punkten. Modellerna efter Quad ESL-63 har ju förbättrats på just denna lite svaga punkt. Tidiga Martin Logan hade ruggit resonanta trärammar.

Angående punkt 2. Lågbas är ju knappast något som Quad ESL stoltserar med...

Punkt 4 är nog Quad ESL's styrka.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2007-08-22 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-22 12:25

Min tanke ang. 1 är snarare att membranet i en esl är så mycket lättare än en pappkon som kastas en cm fram och tillbaka, och därför fortplantas inte så mycket energi till ramen. Dvs. kopplingen till luften är bättre i en esl.

Ang. 5 lever jag fortfarande med förespeglingen att esl låter tunna i basen för att distorsionen är så låg även där. Dvs. den totala energin är lägre pga. av att deltonernas bidrag till denna energi är mycket mindre och inte låter så "maffigt". Men där kan jag ju ha helt fel...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-22 12:45

realist skrev:Dette er vel sånn noenlunde halvveis dipoler, norske, ganske gode, visstnok :D Forsman heter de etter konstruktøren.

Bild

Är det MM som fotograferat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-22 13:02

Zzombie skrev:Min tanke ang. 1 är snarare att membranet i en esl är så mycket lättare än en pappkon som kastas en cm fram och tillbaka, och därför fortplantas inte så mycket energi till ramen. Dvs. kopplingen till luften är bättre i en esl.

Ang. 5 lever jag fortfarande med förespeglingen att esl låter tunna i basen för att distorsionen är så låg även där. Dvs. den totala energin är lägre pga. av att deltonernas bidrag till denna energi är mycket mindre och inte låter så "maffigt". Men där kan jag ju ha helt fel...

Jo, så är det kanske men du får också betänka att membranets rörliga massa inkl. luften ändå ska vara liten i förhållande till "ramen". Menbranet är väl också betydligt hårdare kopplat till ramen än vad de flesta dynamiska element är och därigenom strömmar kanske en hel del energi den vägen?

Distorsionen i basen är vid högre nivåer hög. Om dessutom högre frekvenser ska alstras med samma membran fås väl Doppler-distorsion? Dioler tar ju heller inte hjälp av rummets basförstärkning och sedan blir det mer eller mindre kortslutning mellan fram- och baksida vid låga frekvenser. Det är dock stor skillnad på stora och små dipoler när det gäller just kortslutningen. Ett par Tympani-basar som tar halva rummet i anspråk klarar sig rätt bra jämfört med ett par smala elektrostater typ Audiostatic eller Audio-Exklusiv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-22 13:09

Callisto skrev:Mina dipoler är förvånansvärt lättmöblerade. Får de bara ordentligt med luft omkring sig och ingen vägg alltför nära så låter de fantastiskt bra. De verkar faktiskt vara lättare att möblera än många konventionella högtalare, faktiskt 8O

Javisst, se min fördel nummer 2.

Lätt är det - men i vägen hamnar dom... :wink: (Se min nackdel nummer 5.)

Inget större problem alltså om det inte finns någon närvarande (kurvigare) som tycker att ett par högtalare som står mitt ute i rummet står i vägen. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-22 13:12, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-22 13:11

Zzombie skrev:

Verkligen, distorsionen vid låga frekvenser är högst påtaglig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-22 15:14

Morello skrev:
Zzombie skrev:

Jag kan tänka mig att man uppfattar dessa som om de har lägre distorsion just för att de ofta är ganska så rejält avrullade redan vid 40Hz.
Detta ger i sin tur att de inte sätter igång rumsresonanserna så mycket och i de flesta rummen så brukar det vara åtminstone någon topp på +10dB i spannet 30-60hz, dessa toppar gör ju att hela basregistret kan kännas som en sluddrig distorderande massa på högtalare som har en relativt jämn frekvensgång ner mot 20-30HzHz :)

Sen så faller det ju till sin natur att lägre distorsion inte bör ger ett tunnare ljud då andra och tredjetonerna kommer vid ljusare frekvenser än grundtonen :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 19:02

IngOehman skrev:
Inget större problem alltså om det inte finns någon närvarande (kurvigare) som tycker att ett par högtalare som står mitt ute i rummet står i vägen. 8)

Vh, iö

Jag är faktiskt förvånad att det räcker med ca 1 m från vägg. De behöver inte stå ute i rummet och tur är väl det av den anledning som du påtalar :) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-22 19:07

Morello skrev:
Zzombie skrev:

Det är väl inte många som kör fullrange idag? De flesta använder väl en konventionell bas av just den anledningen.
Sedan kan man även skaffa sig en riktigt bra subwoofer som arbetar i de lägsta registren :P . och dela upp signalen med Morellos hantverk "Delo" för att optimera basljudet så bra som möjligt :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-22 19:24

En fråga: om man skulle vilja ha en liten högtalare, utan hifi-krav (speciellt i basen då), skulle man då kunna göra en dipol-högtalare med små element? Eller, hur små? FInns det s.a.s storleksmässiga faktorer som gör dipoler ett olämpligt val? (om man skulle vilja slippa låda även för små högatalare alltså, om det vore primärt)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-23 08:31

Kortslutning mellan fram- och baksida inträffar väldigt högt i frekvens för små dipoler. Det krävs en motsvarande höjning (oftast elektriskt) av basen för att få en anständig frekvensgång. Detta är i princip omöjligt då dels stor effekt kommer att matas in i elementet, dels kommer det att kräva stora membranutslag som det lilla elementet förmodligen inte kommer att tycka om.

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2007-08-23 08:58

Inget större problem alltså om det inte finns någon närvarande (kurvigare) som tycker att ett par högtalare som står mitt ute i rummet står i vägen.

Vh, iö

You´ve got a point there Ingvar, skulle kunna tro att Du känner min kurvigare närvarande :lol: :lol: .
Emellertid har ju de flesta dipoler den fördelen att de är lätta att flytta. Tack vare deras ringa djup kan de enkelt placeras dikt mot vägg när de inte används. När den "kurvigare" lämnat lokalen flyttar man således ut dem och njuter av musiken !!

Mvh Quadfreak

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-23 09:08

Eller så sätter man dem i sovrummet och kallar dem för påklädningsskärmar... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-23 09:58

phloam skrev:En fråga: om man skulle vilja ha en liten högtalare, utan hifi-krav (speciellt i basen då), skulle man då kunna göra en dipol-högtalare med små element? Eller, hur små? FInns det s.a.s storleksmässiga faktorer som gör dipoler ett olämpligt val? (om man skulle vilja slippa låda även för små högatalare alltså, om det vore primärt)

Du kan använda små element. Men du behöver ändå en bred baffel. Det är, bland annat, därför IÖ menar att det är dumt att inte använda ett stort element. (du har ju ändå ingen låda bakom som behöver bli större.)

Skulle man kunna skruva upp bafflarna på väggen, med lite fluff bakom, och få en funktion liknande Lilla Hjärtat?

Om man delar mot sub, kan man då få rimlig storlek på "tavlorna"?

Kan man vinkla in tavlorna mot lyssnaren och hur påverkar variationen i storlek på spalten (mellan baffel och vägg) resultatet?

Hmm, ska jag starta en ny tråd?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-08-23 20:49

lasselite skrev:Hmm, ska jag starta en ny tråd?

Tror du ska lugna dig med skrivandet om såna här saker, det sätter igång dom två grå, får ju ingen lugn och ro 8) :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-23 20:54

nl1970 skrev:

Tror du ska lugna dig med skrivandet om såna här saker, det sätter igång dom två grå, får ju ingen lugn och ro 8) :)

Precis... märker att jag omedvetet ser mig om efter existerande och icke-existerande baffelytor och/eller ställen som skulle passa.... agh :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-23 23:20

phloam skrev:
nl1970 skrev:

Precis... märker att jag omedvetet ser mig om efter existerande och icke-existerande baffelytor och/eller ställen som skulle passa.... agh :)

Hahaha, gjorde precis samma sak när jag kollade på TV :D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-08-24 08:25

"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-25 01:22

Nästa

Återgå till Generellt om hifi