Vart i består värdet av hifiapparatur.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Vart i består värdet av hifiapparatur.

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 20:25

Jo eftersom jag inte kommer undan vissa saker och med all säkerhet retar gallfeber på många av er tänkte jag ta en till tråd. :)

Vi talar ofta om dyr elektronik och dess värde eller inte.

Vad av består värdet i.

jag ser på saker ur ett visst ljus. Alla sinnens intryck. Här på faktiskt verka saken rätt uppenbar att endast det ljudliga värdet är av betydelse.

1. Estetik.
2. Funktion.
3. Känsla.
4. Personlighet.
5. Ljud så klart.

Finns säkert fler men vart i finner du värde av hifiprodukter och hur mycket skulle du vara villig att avstå för den sakens skull.

Själv avstår jag från all typ av spel och dobbel, Alkohol, och dagens Lunch.

Detta ger mig plenty av pengar över till att leka med prylar. Jag finner detta värt.

Hur är det med dig. Vad är max i utlägg och vad är viktigt för dig.? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 20:28

JO ni som mest läser och sällan skriver. JAG VÄLKOMMNAR ER TILL DENNA TRÅD DÄR INGET ÄR RÄTT ELLER FEL. SKRIV!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-15 20:40

skriver väl lite då: :)

Skall jag köpa någon ny hifipryl är utseendet och känslan viktigt förutom ljudkvaliten. (fast det blir ju inte alltid som man vill...)

Skulle alltså inte vilja ha t.ex. nad208 synliga i vardagsrummet, gillar inte heller "dyrhifidesign".

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-15 20:42

Kul ge ex gärna med bild och pris på vart din smärtgräns går och om vad du skulle avstå för att förverkliga detta. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-15 20:42

Här på faktiskt verka saken rätt uppenbar att endast det ljudliga värdet är av betydelse.

Det stämmer verkligen inte med min uppfattning av forumet som sådant.. men det stämmer bra på mig.. :)

1. Ljudet
2. Ljudet
3. Ljudet
4. Ljudet
5. Priset (helst lågt då såklart)

Finns många här som berättar om att pryttlarna gärna får vara snygga, vara användarvänliga och även färga ljudet på ett i deras tycke trevligt vis. Dessa är ofta LTS'are och faktisktveteraner till och med.. har du missat det?

/Peter

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-15 20:49

HeHe nu måste jag väl skriva :D

Köper sällan hifi men när jag gör det värderar jag enligt följande:
Funktion viktigast. Sen om det ser bra ut är det en bonus. Högtalarna är väl svårast att gömma så de får gärna vara snygga. Fast jag hade gärna haft ett sånt där tvåkanalssystem med ett litet HIFIaltare med typ electrocompaniet ,rega eller kanske brutal NAD och Carlsson OA52(snyggast). Men det blir i en annan lya. Känslan också bonus hos mig. Sen har jag dåligt med resurser så billigt=bra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Vart i består värdet av hifiapparatur.

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-15 20:55

meanmachine skrev:Själv avstår jag från all typ av spel och dobbel, Alkohol, och dagens Lunch.

Jag också, men pengarna räcker ändå inte. Inte till dyra HiFi-prylar i alla fall.
Så, om jag ska hålla mig till det som jag faktiskt har råd med så är flera faktorer viktiga. Olika, beroende på vad för slags produkt det är.

1. Slutsteg. Ska Ge tillräckligt med kräm och ha tillräckligt låg dist. Utseende: 19" rack regerar!

2. Försteg. Det som finns på marknaden och är anävndbart kostar som en bättre begagnd bil. Så jag fick bygga eget. Dyrt det också, men hade kunnat bli avsevärt billigare om jag inte valt en så snobig låda...

3. CD-splare: Teknik var viktigt vid valet. Multibit ska det vara! Och alla knappar ska finnas på fronten = alla normala HiFi-spelare går bort och endast studio-grejjor finns att välja på. Tror dock McIntosh har en med nummer-knappar på fronten. Kostar nog inte mer än 10 ggr mer än den spelare jag köpte.

Om jag hade råd skulle känsla och utseende få spela en mycket större roll. Utrustnignen skulle bestå av Accuphase, McIntosh och Manley.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-09-15 21:00

Hmmm

1. Estetik: Vacker, robust,sexigt,.....
2. Funktion. Alla tänkbara Hifi,Hi end funktioner
3. Känsla. Som en smekning
4. Personlighet. Tydligt avvikande
5. Ljud så klart. Bästa möjliga

MVH
Lech :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 21:03

Bryr mig egentligen bara om ljudet samt att det kostar så lite som möjligt för det jag vill uppnå.

Den mesta hifi är rätt ful egentligen, om man tänker efter, och man vill ju inte fastna med någon himla B&O-produkt för något i världen.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-15 21:13

meanmachine skrev:Kul ge ex gärna med bild och pris på vart din smärtgräns går och om vad du skulle avstå för att förverkliga detta. :)

Hmm svårt att svara på då jag knappt köper några färdiga hifiprylar, men om man får räkna DIY-prylar är väl de svängda sidorna på högtalarna jag byggt exempel på utseende som inte har någon direkt betydelse för ljudet (min smärtgräns överskrids varje gång det är dax för nya högtalare och slipning av sidorna.... ) :wink:

Skulle behöva en ny tyst cd-spelare, men där är jag för snål för att hitta nåt jag tycker är snyggt, bra och prisvärt (där går min pengagräns vid några tusen)

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-09-15 21:17

I början är desigen och estetiken rätt kul. När apparaten är nyinförskaffad sneglar man gärna lite extra på den och myser nöjt. Men efter ett tag när nyhetens behag lagt sig är det egentligen bara ljud och funktion som är av något värde för mig. Resten samlar ju bara damm :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-09-15 21:22

1. Ljud (såklart viktigast, eftersom det är därför man köpt prylen)
2. Hållbarhet (är trött på grejer som går sönder)
3. Funktioner (anslutningsmöjligheter osv)
4. Utseende (Inte så viktigt, men vill ändå inte ha ful elektronik)
5. Onödiga funktioner (sådant som kan vara kul, men inte påverkar ljudet)
Senast redigerad av Supernollan 2007-09-15 21:24, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 21:23

Erol skrev:I början är desigen och estetiken rätt kul. När apparaten är nyinförskaffad sneglar man gärna lite extra på den och myser nöjt. Men efter ett tag när nyhetens behag lagt sig är det egentligen bara ljud och funktion som är av något värde för mig. Resten samlar ju bara damm :)

Det är riktigt man vänjer vid hur en pryl ser ut oavsett om den är snygg eller ful.

Det gäller också för flickvänner, förresten.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-15 21:25

Chris_Lymme skrev:
Erol skrev:I början är desigen och estetiken rätt kul. När apparaten är nyinförskaffad sneglar man gärna lite extra på den och myser nöjt. Men efter ett tag när nyhetens behag lagt sig är det egentligen bara ljud och funktion som är av något värde för mig. Resten samlar ju bara damm :)

Det är riktigt man vänjer vid hur en pryl ser ut oavsett om den är snygg eller ful.

Det gäller också för flickvänner, förresten.

Angående flickvänner så vänjer man sig väl tyvärr bara vid snyggheten :cry: .

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-15 21:28

Ljudet är det minst intressanta för mig. Fråga 1) Gillar jag apparaten som sådan? Fråga 2) Går det att lyssna på musik med den?

Båda frågorna är rätt komplexa i sig, men 1 kommer alltid före 2. Som jag ser det så är de ljudmässiga skillnaderna väldigt små jämfört med de skillnader som uppträder hos apparaterna i sig.

Ta två mp3-spelare ex.vis. båda kan låta nästan precis lika bra (lika till, tja, 98%?) med de lurar jag använder. Däremot är skillnaden som natt och dag mellan deras känsla, handhavande osv.

Jag resonerar likadant vad gäller annan hifi; jag måste gilla apparaten innan jag ens kan börja tänka på ifall den låter bra eller ej.

Idealet är naturligtvis en apparat med helt rätt känsla _och_ mycket bra ljud. Bra ljud innebär då att det gärna får vara lite färgat, om det stämmer med känslan hos apparaten (t.ex. vintageprylar). Det hindrar inte min musikupplevelse det minsta, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-15 21:34

Den ideala hifiprylen är väl en någorlunda liten pryl i borstad aluminium som låter himmelskt. varför inte en kub på 25 x 25 x 25 cm? I värsta fall får man väl lägga en duk över den eller nåt. Så länge den låter bra och är någorlunda lätt att placera så är väl allt frid och fröjd.

patrikf skrev:Angående flickvänner så vänjer man sig väl tyvärr bara vid snyggheten :cry: .

Inte enligt min erfarenhet.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-09-15 22:22

För mig finns det många infallsvinklar.

När jag var yngre tyckte jag det var häftigt med många finesser och funktioner, gärna som man kunde justera själv. Det var kul att justera nåltryck och antiskating på skivspelare, bias och inspelningsnivå på kasettdäck mm. Med stigande ålder uppskattas enkel användning mera. (Och fjärrkontroll!)

Vad som skall investeras i hifi är ofta en vägning mot andra intressen och behov. Hon som jag är gift med kan tycka att det är viktigare med en ny dammsugare än en ny förstärkare! :D

En annan aspekt är ju möblering/inredning. Här kan vi också ha olika uppfattning. Drömmen är ju att ha ett helt eget "ljud/filmrum" som man kan inreda kompromisslöst. Tror att många med mig skulle önska sig större yta att husera med sitt intresse på.

Dessutom går intresset i vågor, vissa perioder kan jag lägga en större peng på hifi, sen kan det gå flera år innan intresset vaknar igen. Numera lägger jag nog mest pengar på skivor.

Conny

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-15 23:04

Men - egentligen kanske man inte nödvändigtvis måste blanda in ljudet när man pratar om värdet av själva apparaturen - d.v.s. kan en hifiapparat ha värde enbart som föremål? I så fall, hur/varför?

Jag menar, en gammal fet Marantz-receiver är ju helt underbar även som trasig :) Jag kan även tänka mig olika apparater som _inte_ har denna speciella kvalitet. Edit: ......som man skulle vilja slå sönder med slägga även som nyköpta s.a.s :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-15 23:32

Såhär funkar det för mig. Utgångsläget är hårt, jag spenderar inte mkt pengar på hifi och har inte råd till det heller. Men som designer till yrket så kan man inte låta vad som helst gå genom dörren.

Jag har ett enligt mig själv ett fint hem, jag vill att det så skall förbli och därför tycker jag att anläggningens visuella intryck är av ganska stor betydelse.

MEN, musik är en stor del av mitt liv, även om det kommer i en halvbra form som mp3. Det lyssnas ofta, många timmar per dag och oftast via lur. Därför tycker jag att det visuella intrycket ihop med ljud gör min vardag. Jag behöver bara några RCA in ... och fett ljud, sen är jag nöjd. Men det får faktiskt vara snyggt...Sen vad som är snyggt är vår allas subjektiva bedömning..

/F

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-16 07:55

phloam skrev:Men - egentligen kanske man inte nödvändigtvis måste blanda in ljudet när man pratar om värdet av själva apparaturen - d.v.s. kan en hifiapparat ha värde enbart som föremål? I så fall, hur/varför?

Jag menar, en gammal fet Marantz-receiver är ju helt underbar även som trasig :) Jag kan även tänka mig olika apparater som _inte_ har denna speciella kvalitet. Edit: ......som man skulle vilja slå sönder med slägga även som nyköpta s.a.s :)

Håller helt med. Köpte en NAD 7240PE härom dagen för att ersätta min förra burk, en Denon PMA 2000AE. Denon-burken är ju en betydligt mer påkostad historia med lite retrostuk på designen men känslan inför den apparaten infann sig aldrig, inte på samma sätt som jag blev förälskad i NAD:en. Trots det är NAD:en en ganska ful historia men den är funktionell och låter bra (vilket även Denon gjorde). Den saknar fjärr, vilket nästan är en del av skönheten för min del. Fjärrar och småbarn går inte ihop och att leta efter dem är bara ett stressmoment jag helst vill undvika. Det bästa av allt - NAD:en kostade mig 650:- mer än tio gånger mindre än vad jag fick för min Denon när jag sålde den.

Designmässigt kan inte NAD:en jämföra sig med en gammal Marantz-reciever men ändå har den något. Dess design är ett tidsdokument. Den var egen för sin tid, något som inte kan sägas om Denon. Jag antar att det gör att jag ändå gillar den lilla fulingen.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-16 08:32

Själv älskar jag vintage och pretandan som där ger mig kickar fortfarande. Jag förväntar mig rätt mycket av en apparat som kostar 40000:- men en apparat jag köpt för 600:- och som leverear är det kick jag riktigt älskar. :) Gamla apparater t.ex. Nämnda Marantz är chockerande bra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-09-16 09:44

meanmachine skrev:Själv älskar jag vintage och pretandan som där ger mig kickar fortfarande. Jag förväntar mig rätt mycket av en apparat som kostar 40000:- men en apparat jag köpt för 600:- och som leverear är det kick jag riktigt älskar. :) Gamla apparater t.ex. Nämnda Marantz är chockerande bra.

Problemet för mig, när det börjar dra iväg i pris, så blir relationen en annan till apparaten. Det infinner sig nästan automatiskt ett tvivel, kan en apparat verkligen vara värd så mycket pengar. För den pengen vill man verkligen veta att man har fått det bästa som går att få för pengarna. Med en 600-kronorsmaskin behöver man inte fundera på sådana saker.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-16 09:57

Det gör heller inget om den går sönder. :)

hifiguru@spray.se

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-09-16 10:30

Vem sammanställer koncencus???
Av tråden
Initiator???
Lech :D

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-16 10:35

Det gör heller inget om den går sönder.

Det här med saker som går sönder är ju jätteaktuellt för oss med barn.
Skulle inte kunna slappna av med ett highend-altare inom barnens räckhåll. Intryckta dammkåpor är det värsta jag vet.
Då hade jag fått köra med kravallstaket som Nattlorden.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-16 11:13

subsand skrev:Då hade jag fått köra med kravallstaket som Nattlorden.

:lol:

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-16 11:21

1. Ljudet (För mig personligen, en självklar första plats)
2. Robust/Hållbarhet
2. Designen (Delar andra platsen. Anledningen att den kommer så högt upp, är nog p.g.a mitt yrke)
4. Funktion/Användarvänlighet
5. Personlighet
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-16 12:28

1. Ljudet givetvis

2. Känslan - gillar exempelvis inte att stoppa in en CD i en plastig och bullrande DVD-spelare. Gillar det som är robust och gediget. Att vrida på en ratt eller att slå om en omkopplare ska kännas "rätt".

3. Funktioner och utseende

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-16 15:23

1. Ljud
2. Prisvärdhet
3. Funktion
4. Kvalitetskänsla
5. Estetik

Men man måste hålla isär musikintresset och Hifi-intresset, det ena är medel i det andras mål och vice versa.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-16 15:30

Lätt fråga för mig att svara på!

1. Ljudåtergivningen.

2. Ergonomin (i de fall man behöver pilla).

2. Estetiken (som jag i och för sig tycker är närbesläktad med ergonomin).

2. Priset.

2(3?). Tillförlitligheten.

Har gjort en sorts rangordning mellan viktigast (1) och viktigt (2). Men jag kan inte rangordna alla dem som fått 2, eftersom de alla måste vara tillfredsställande för att jag skall vara intresserad av att skaffa apparaten ifråga.

Möjligen kan tillförlitligheten få en trea, men inte för att det är mindre viktigt, utan för att den är svårst att ta ställning till. Brister därvidlag blir ju för det mesta en överraskning. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi