Katter och hifi hör inte ihop :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Katter och hifi hör inte ihop :)

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-22 11:40

Jag kände bara att jag ville skriva av mig mig irritation. Igår kväll så satte jag in en annons på Hifimagasinet där jag säljer mina Energy C-100 stativhögtalare. Jag har bara haft dem i 3 månader och endast använt dem sporadiskt som surroundhögtalare. Mao så var de i nyskick.... Det är de inte längre, jag kom upp nu på morgonen och hittade en av högtalarna på golvet. Min katt har rivit ner den under natten. Resultat: Ett av fästena till frontskyddet har gått av, samt att en del av pianolacken på en hörnet av högtalaren har skavts av....

Ljudmässigt så är det ingen skillnad, och det syns inte heller någon skada när frontskydden sitter på, men det var ändå bara att ta bort annonsen samt tvinga undan impulsen att tillaga kattstuvning till lunch :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-22 11:52

Jaja, dom små liven :-)

Samma sak hände med min ena DQ10, men eftersom högtalarna inte är till salu spelar det ingen roll. Däremot har skadan (och reparationen) visats upp i HiFi & Musik då dom lånade högtalarna för fotografering till en artikel om gamla klassiker.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-22 14:08

Hur gick det med den stackars katten?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-22 18:19

phon skrev:Hur gick det med den stackars katten?

.

Hon lever, än så länge... :wink: Men hon är numera satt under utökad bevakning. Jag misstänker att hon har planer på att hoppa upp på mina fronthögtalare som står på stativ.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2007-09-22 21:48

Länge leve katten :lol: :wink:
Ska du göra något så ge henne whiskas, eller något annat gott :wink:

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-09-22 22:01

Min "älskling" kröp in genom basporten på mina Klipsch RF-3 och bet av det interna kablaget...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-22 22:25

Bara ren osis att högtalaren inte spelade just då, för då hade den nog inte gjort om det.

Hittade du katten i högtalaren eller var du tvungen att öppna den för att se vad som hade hänt?

Snacka om mysterium när högtalaren inte funkar och innan man öppnar och hittar katthår och bitmärken.

:lol:
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-23 00:11

Min katt fick räksmörgås nyss, medan vi lyssnade och tittade på Tequila Sunrise med Eagles. Hon kommer alltid när man börjar spela .... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-23 00:15

Jag har lyssnat till min katt som kurrade i 2,5 timmar bara av att ligga bredvid..

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-23 01:58

Kanske du lär dig att skaffa högtalare som står stablit i framtiden för katttens skull. Alla vet ju att katter gillar att ligga högt ibland och kunna övervaka... Självklart skall katten efter denna tragiska olycka, som var husses fel, få en skål med färska högkvalités räkor.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-23 04:13

Tycker att katter passar rätt bra med hifi :)

Bild

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-23 04:35

Strauss skrev:Tycker att katter passar rätt bra med hifi :)

Bild

Hmmmm...
Såg du till att högtalana(-s färg) matchade katterna när du köpte dem?

Eller tvärt om katterna (pälsfärg) blev in-matchade efter högtalarna när du blev med katt?

Hur som helst verkligen vackra spinnare...
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-23 05:42

Mycket billigare än sandmöss och schaktistenar........ :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-23 06:35

Richard skrev:Mycket billigare än sandmöss och schaktistenar........ :D

Inte i drift kanske men inköpspriset låg bara på 100:- paret!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-23 11:51

Empress skrev:Kanske du lär dig att skaffa högtalare som står stablit i framtiden för katttens skull. Alla vet ju att katter gillar att ligga högt ibland och kunna övervaka... Självklart skall katten efter denna tragiska olycka, som var husses fel, få en skål med färska högkvalités räkor.

Hehehe, visserligen var det mitt fel som inte såg till att högtlarna stod säkrare, men att belöna henne känns inte helt ok.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-23 11:52

Strauss skrev:Tycker att katter passar rätt bra med hifi :)

Bild

Det där fungerar bra när man har golvhögtalare, men inte för mig som har stativare. Jag har inte visat henne din bild, jag vill inte ge henne några dumma ideer. :wink:

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-24 04:03

Kevin_Mitnick skrev:
Empress skrev:Kanske du lär dig att skaffa högtalare som står stablit i framtiden för katttens skull. Alla vet ju att katter gillar att ligga högt ibland och kunna övervaka... Självklart skall katten efter denna tragiska olycka, som var husses fel, få en skål med färska högkvalités räkor.

Hehehe, visserligen var det mitt fel som inte såg till att högtlarna stod säkrare, men att belöna henne känns inte helt ok.

Sa inget om att belöna vad jag kan minnas..;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-24 21:08

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-24 21:19

meanmachine skrev:Bild

Du har också fått in ohyra i huset ser jag ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-24 21:22

3st 8O + en hund. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-25 11:35

Min nyinskaffade tissetass på 11 veckor satt framför mina nya JBL 250 och sträckte upp tassarna, krökte rygg och skulle precis testa hållfastheten på fronttyget när jag upptäcte henne...
Tjoade så kattstackarn i ren skräck säkert förlorade tre av de nio...
Nån som har nåt seriöst tips för att slippa ha en katt med världens dyraste klösbrädor? Hon har en klösbräda indränkt med nåt katter ska gilla men den ignorerar hon... :cry:
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-25 12:00

Stig Carlsson
Civ.ing.

Hmmm. Tänk vad det skulle klia med tiden... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-09-25 13:00

Mjau. 8)

Bild

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-25 16:31

Stig Carlsson
Civ.ing.

Men tänk vad bra det skulle låta, iaf enl Stig... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-25 17:46

Wideglide skrev:Min nyinskaffade tissetass på 11 veckor satt framför mina nya JBL 250 och sträckte upp tassarna, krökte rygg och skulle precis testa hållfastheten på fronttyget när jag upptäcte henne...
Tjoade så kattstackarn i ren skräck säkert förlorade tre av de nio...
Nån som har nåt seriöst tips för att slippa ha en katt med världens dyraste klösbrädor? Hon har en klösbräda indränkt med nåt katter ska gilla men den ignorerar hon... :cry:

Tja, jag har tyvärr inget seriöst tips. Det verkar som ett lotteri när man skaffar katt, en del håller sig i skinnet, andra förstör allt i sin väg.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2007-09-25 18:54

Kevin_Mitnick skrev:
Tja, jag har tyvärr inget seriöst tips. Det verkar som ett lotteri när man skaffar katt, en del håller sig i skinnet, andra förstör allt i sin väg.

Hur ser en katt ut som inte håller sig i skinnet? :?

Vår katt har någon gång hoppat upp på mina Carlsson, men det är ju ingen fara med OA12 och OA14. Däremot är det inte fullt lika bra med OA50.2 (tyghuv), de har hållit än så länge, men katten vet numera att det inte är tillåtet och han verkar acceptera det rätt bra.

Conny

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-09-25 18:59

Hundar har husse och matte, katter har tjänstefolk. Visst kan de vara fina och mjuka, men för det mesta är de opålitliga och styrs helt av sina instinkter. Högtalare och annan heminredning prioriteras inte högre än att klösas på och skvättas ner.

Nåja, det är inte så att jag skyr katter utan anledning och det finns ett stänk av humor i det jag skriver. Jag råkar vara något så kopiöst allergisk att just katter blivit ett problem för mig av ganska stora proportioner. Många av mina vänner har katter och det är bara att hålla sig utanför ytterdörren om det inte ska bli mycket obehagligt. Det brukar bli ganska smalt i passagen ner till lungorna efter sisådär 2-3 minuter. :(

Vackra djur, eleganta och spänstiga, men inget för mig.

Ps. Ett roligt kattminne kan jag dela med mig av i alla fall. I oförstånd kastade en kompis till mig en katt i ankdammen när vi var 12-13 år gamla. Vad som hände sen kan nog bara en katt göra; att springa på vatten utan att bli nämnvärt blöt! Ds. :)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-09-25 20:04

Det finns något som kallas "Fy spray"; doftar svagt av något som katter inte gillar. Spraya på det föremål som du vill att dom skall undvika. Fungerar ganska bra. Effekten avtar efter något dygn.

Sen går det faktiskt att "fostra" katter; ett sprut med en blomspruta med vatten och ett tydligt "Nej" kan fungera bra. Jag har kört det ganska mycket och ett tag så ruskade katterna på sig bara man sa "Nej". :lol:

Håll även klorna ganska korta. Då klöser dom inte lika mycket men ffa så gör klorna inte lika stor skada!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-26 09:11

Ska testa med fy-spray, antagligen bäst att spraya på en trasa eller liknande och lägga i framkant på lådorna ifall det förstör finnish på lådor eller front. Det sämsta är att Mette-Marit (hon är norsk skogskatt :D ) tycker sig se andra kattungar i lådorna då hon speglas i pianolacken. Detta resulterar i ett snurrande runt lådorna i jakten på kamraterna som bara syns ibland.. :lol:
Man kanske kunde sticka ett par små lovikavantar till tassarna för att eliminera risken..?
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-09-26 12:43

Enkelt att avvänja katter med elektrostater...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi