Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Efter läst en kommentar på ett annat ställe som löd:
Jag bryr mig inte, antingen var det fel på mätningen eller så har de dåliga värdena ingen som helst betydelse för ljudkvalitén.
Båda fallen leder till slutsatsen att man inte behöver titta på diagrammen eftersom de inte verkar ha någon som helst koppling till ljudkvalitén.
Om vi skippar vem som skrivit och varför, utan fokuserar på själva påståendet, att mätningar (detta fallet THD från en förstärkare*) är totalt ointressanta och visar inget. Något man ofta får höra.
Är det verkligen så illa att merparten av ljudintresserade personer är så totalt ointresserade och rent anti mätningar och vetenskap? Hur upplever ni det?
Vore trevligt med en debatt ur sandlådan denna gången, gäller alla inkl mig själv.
*THD+N var 3-7% vid 20kHz, 2,4 och 8 Ohm, mest dist vid lägre impedanser.
Vid 10k ligger disten på 1.8-4%. Allt mätt vid 40 watt.
Disten stiger helt linjärt med frekvensen. Dessutom så gott som bara uddatonsdist.
Floyd skrev:Ptja, min inställning till det hela är extremt enkel:
*Låter det bra i lyssnarens öron, så låter det bra
*Är lyssnaren/ägaren nöjd, så är han/hon nöjd.
*När de två ovanstående påståendena sammanfaller så kan man skita fullständigt i hur det mäter.
subjektivisten skrev:Är det verkligen så illa att merparten av ljudintresserade personer är så totalt ointresserade och rent anti mätningar och vetenskap? Hur upplever ni det?
Subjektivisten skrev:Är det verkligen så illa att merparten av ljudintresserade personer är så totalt ointresserade och rent anti mätningar och vetenskap? Hur upplever ni det?
Är det verkligen så illa att merparten av ljudintresserade personer är så totalt ointresserade och rent anti mätningar och vetenskap? Hur upplever ni det?
Phloam skrev:En sak som ofta förstör är att det i objektivitetens och vetenskapens namn skapas en känsla av grupptryck - man borde ha den o den, för den mäter ju bäst... råkar man då inte gilla den grej som objektivt sett är bäst så förpassas man med automatik till subjektivitetsdjungeln
enJohn skrev:När jag ska skruva upp hyllor på väggen använder jag aldrig tråkiga mätinstrument som måttband eller vattenpass. ...
subjektivisten skrev:Ja, det är ju lustigt att dom inte ens kommenterar (vad jag förstår, inte läst den) mätningarna när dom publicerar dom med recensionen. Varför tog dom mätningarna i sådant fall om dom inte var intresserade av vad dom skulle ge?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster