Jag har länge funderat på att dämpa upp min replokal ordentligt och igår tog jag tag i saken och började leta efter affärer som har Absorbenter med bra utdragen dämpkoeff.
Jag hittade ett företag i Sverige som installerat på bl.a Sveriges Radio, TV4, Dramaten och operan.
Dom har plattor från 10mm tjocklek till 100mm med densiteten 10-160kg/m3 så dom har verkligen plattor för ALLA tänkbara situationer

Detta företag vill ha 141kr/kvm för 40mm tjock 31kg/m3 plattor.
Denna platta är bra från 500Hz till +4000Hz
Jag hittade tillverkaren av dessa plattor, dom håller till i Ålesund och ovanstående platta kostar där 78kr/m3 inkl. moms.
man tjänar alltså 63kr/m3 att köpa därifrån.
Ifall jag hyr en lastbil i stockholm så kommer den kosta runt
3800 kr inkl de 220 mil det är till Ålesund och tillbaka.
En sån lastbil klarar upp emot 250kvm av 40mm tjocklek men redan vid 60inköpta kvadratmeter så är priset nere på samma som det skulle kosta att köpa den från Sverige, ifall vi kommer upp i 250kvm och fyller bilen kommer vi ner på runt 90kr/m2 för dessa plattor vilket är sjukt billigt.
Ni som är skeptiska till diverse rumsdämpningar kan betänka följande...
Det är ca 1Miljon gånger mer dist i en högtalare än i en lågdistande förstärkare, samtidigt så är det nästan lika mycket mer "dist" i ett rum som har över 1sek efterklang än i högtalarna...
Så man behöver ju inte vara geni för att inse om första 5hundringen ska gå till nätsladdskontakt ala Furutech eller till dämpning av rummet

Så här ser för övrigt kurvan ut till 50mm tjock platta med densiteten 25kg/m3, läs å njut

Detta är siten till Svenska företaget
http://www.fiberfloat.se
Obs! de priser jag pratat om är utan målat ytskikt, vill man ha det kostar det lite mer. men finns då i en hel del trevliga färger.
PLattorna är helt självbindande och tappar inte fibrer.
Nå vad säger ni, finns det intresse av att göra en sambeställning?