Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum.![]()
Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.
Mvh
Stefan
Harryup skrev:Har hört Sperrling dema ett riktigt trumset, spelat in det och sedan spelat upp det på sina horn. Det lät mycket övertygande.
Fast det var ingen F/E-lyssning förstås men väl en A/B test fram och åter.
Kanske runt 1975 på Upplandsgatan.
mvh/Harry
celef skrev:XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!
ok ok ok, xl-fidelity har nämnts några ggr dom senaste dagarna - är dessa schyssta grunkor?
Morello skrev:En bastrumma är förvisso stor (typiskt 20"-24"), men slagskinnets förskjutning är ganska begränsad då den är noll vid sargen och växer mot mitten av skinnet. Skulle gissa att medelförskjutningen av skinnet är högst 2-5 mm.
avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum.![]()
Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.
Mvh
Stefan
Alexi skrev:Dynamiktråden inspirerade mig till denna tråd, jag tror mig ställt samma fråga någon gång i forumets begynnelse, men hittade inte den tråden. Så jag ställer den igen:
Vad krävs för att man realistiskt ska kunna återskapa ett trumset?
Ja alltså hur mycket luft behövs flyttas osv hur stora ellement behöver man och i vilka register?
Vad pratar vi om för ljudtryck som behövs kunna skapas?
Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.
Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt.
Almen skrev:Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan"![]()
Lord Jimmy gör allting rätt.
Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.
/Peter
Det ska till rörmick för ändamålet.
Användare som besöker denna kategori: Conan, RogerGustavsson och 21 gäster