Återproducera trumsett, vad behövs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Återproducera trumsett, vad behövs?

Inläggav Alexi » 2008-02-18 19:58

Dynamiktråden inspirerade mig till denna tråd, jag tror mig ställt samma fråga någon gång i forumets begynnelse, men hittade inte den tråden. Så jag ställer den igen:

Vad krävs för att man realistiskt ska kunna återskapa ett trumset?
Ja alltså hur mycket luft behövs flyttas osv hur stora ellement behöver man och i vilka register?
Vad pratar vi om för ljudtryck som behövs kunna skapas?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 20:20

Du behöver memranarea och slaglängd i paritet med en baskagge. Högre upp i frekvens minskar behovet av luftpumpningsförmåga, men ändå, det behövs rejäla grejjor. Glöm i princip allt som säljs som "hifi". Det är för smått och ha för dålig verkningsgrad (effekten som behövs vid den ofta föga imponerande känsligheten normala HiFihögtalare har får det mesta att antingen gå sänder eller dista kraftigt).

Max recept i ett normalt vardagsrum:

4 st 15" basar (ev långslagiga 12or).
Toppar med 12-15"i botten. 2x8" fungerar också bra. 3 vägare kan dela av till en 8"are vid typ 300Hz (bra exempel: XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!).

Högatalarna måste tåla mycket effekt och inte låte sig påverkas nämnvärt av talspoleuppvärmning.

Kodord: JBL, Stage Accompany, Electro Vioce, PHL.

Många HiFi-nötter fnyser åt PA grejjor,eftersom dom sällan har hört högklassiga grejjor får chansen att presterasitt bästa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 21:35

XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!

ok ok ok, xl-fidelity har nämnts några ggr dom senaste dagarna - är dessa schyssta grunkor?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-18 21:37

Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum. :)

Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-18 21:43

Det är ju skillnad mellan mikade trummor och omikade anser jag. För att återge soundet och känslan på livekonserten så torde anläggningen väl ha liknande fysikaliska uppbyggnad och egenskaper som den man hörde genom på konserten!??
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-02-18 21:52

avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum. :)

Har trummor själv i källaren, spelar i band (inte trummor), känner en duktig trummis och brukar övertala honom att slå en truddilutt när tillfälle ges... -och vill därmed påstå att jag har en ganska god uppfattning om hur det brukar låta.

Mvh

Stefan

Kan bara hålla med. En del har tydligen förutfattade meningar och tror sig veta hur det låter hemma hos andra 8O .
Vi lever tydligen i en liten värld här 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-18 21:59

då måste man väl gratulera dom som naturtroget kan reproducera trummor hemma :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-18 22:44

tackar 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-18 22:49

Har hört Sperrling dema ett riktigt trumset, spelat in det och sedan spelat upp det på sina horn. Det lät mycket övertygande.
Fast det var ingen F/E-lyssning förstås men väl en A/B test fram och åter.
Kanske runt 1975 på Upplandsgatan.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-18 22:49

En bastrumma är förvisso stor (typiskt 20"-24"), men slagskinnets förskjutning är ganska begränsad då den är noll vid sargen och växer mot mitten av skinnet. Skulle gissa att medelförskjutningen av skinnet är högst 2-5 mm.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-18 22:51

Jag har en 24" Fane Colossus bas jag kan ta till då om ni inte tror mig :D :D :D :D :wink: 8)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-18 23:07

Harryup skrev:Har hört Sperrling dema ett riktigt trumset, spelat in det och sedan spelat upp det på sina horn. Det lät mycket övertygande.
Fast det var ingen F/E-lyssning förstås men väl en A/B test fram och åter.
Kanske runt 1975 på Upplandsgatan.

mvh/Harry

Jag har också hört sperrling lira övertygande ljudtrycks (tinitus) mässigt på sina horn i Horn. Men hans högtalare hade en tendens att låta överhårda och överhissade i diskanten... även med Pa och livemusik mått mätt(tyckte jag). Men det skulle vara kul att återigen få testa ett par av hans konstruktioner hemma eller hos nån. Tex. nåt ur DP serien.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-18 23:12

celef skrev:
XL-fidelity, som för övrigt är en fullrangehögtalare!

ok ok ok, xl-fidelity har nämnts några ggr dom senaste dagarna - är dessa schyssta grunkor?

Ja, men jag vet inte om dom tillverkas längre. Marknaden för seriösa ljudgrejjor är ju tämligen begränad.

18" bas, 8" mellan register och en 1" domediskant. Känslighet: 101dB/W/m.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 23:15

Jag tror inte att det är baskaggen som sätter maxnivån. Välstämda pukor känns som att de ger mer tryck i magen, och både virvel och cymbaler gör mer ont i öronen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-18 23:17

24" ger en SD på ~2919cm2.

Så om man räknar bara konarea så är det
>8st 10"are eller >6st 12"are
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-02-18 23:24

Jag håller på att bygga ett par "dynamikhögtalare" just för att få till det där sista när ens "hårdrockarkompisar" kommer på besök :D

4 st såna här i varje låda...

http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... 5MP60N.pdf

Bild
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/get_img.php?id=67

och en diskant...

http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pd ... =CP21F.pdf

Bild
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/get_img.php?id=45

Stefan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 23:57

Morello skrev:En bastrumma är förvisso stor (typiskt 20"-24"), men slagskinnets förskjutning är ganska begränsad då den är noll vid sargen och växer mot mitten av skinnet. Skulle gissa att medelförskjutningen av skinnet är högst 2-5 mm.

Hmm, ja, fast nu funderar jag på om högtalarmembranets rörelse verkligen ska efterlikna bastrummemembranets rörelse. Det är väl så att det blir en hel del energi under 20 Hz i trumskinnets rörelse. Om man tar bort den, blir inte utslaget ännu mindre då?

Jag vet inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:58

avr7000 skrev:Jag skall sticka ut hakan och påstå att mitt system i alla fall nära på kan reproducera ett trumset i mitt vardagsrum. :)

Mvh

Stefan

Hur mycket effekt kör du till dina OA51 då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Återproducera trumsett, vad behövs?

Inläggav IngOehman » 2008-02-19 03:23

Alexi skrev:Dynamiktråden inspirerade mig till denna tråd, jag tror mig ställt samma fråga någon gång i forumets begynnelse, men hittade inte den tråden. Så jag ställer den igen:

Vad krävs för att man realistiskt ska kunna återskapa ett trumset?
Ja alltså hur mycket luft behövs flyttas osv hur stora ellement behöver man och i vilka register?
Vad pratar vi om för ljudtryck som behövs kunna skapas?

1. Huruvida det är lätt eller svårt att återge ett trumset beror till stor del på hur nära det skall återges vara. I live sammanhang (akustiska sådana) sitter man kanske 5-10 meter ifrån trummorna, och dessutom inte ovanför dem.

Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.

2, Det som är svårt är att återge är de transientaste ljuden, och bland dem sorterar inte bastrumman. Med transientaste menar jag de som når de högsta ljudtrycken. Nummer ett därvidlag brukar vara virveltrumman. I synnerhet om man är nära och ovanför den. Där kan man mäta upp "peak-RMS"-ljudtryck om >>120 dB.*

Vh, iö

- - - - -

*Det betyder att man för att återge ljudtrycket på lyssningsplats säg 3,16 m ifrån högtalarna behöver få dem att spela >>130 - 3 = 127 dB från en av dem, en meter framför den.

Om de har en känslighet om 84-87 dB (vilket är medelvärdesintervallet av högtalare som funnits på marknaden de senaste 15 åren, liksom det sista) så behöver förstärkaren leverera 40 - 43 dB mer än en watt. Alltså mer än 10 000 - 20 000 W. Det är rätt ovanligt med så stora förstärkare.

Hade frekvensen varit lägre än så skulle man ha kunnat tillgodoräkna sig det faktum att låga frekvenser medger att kanalerna summeras i fas. Det blir 3 dB mer än vid random addition, som är en rimlig approximation för vad som gäller i högre register, där virveltrummor ger en massa ljud. Men även 5 000 - 10 000 W är rätt stort.

Men:

1. Högtalare kan ha högre känslighet än så. Med 92 dB behövs t ex "bara" 4 500 W. Det börjar i varje fall bli i närheten av vad köpbara burkar kan leverera. Ligger känsligheten på 101 dB behövs bara 400 W. Löjligt lite alltså.

2. Det är inte nyttigt att spela trummor utan hörselskydd. Nästan alla trummisar får hörselskador. Kanske är det inte viktigt att kunna återge saker som man inte vill bli utsatt för?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-19 09:52

Det finns gott om anläggningar som kan rimligt väl kan återge ett trumset på "spisaravstånd". Det är betydligt ovanligare med fonogram där de är rimligt oskadat inspelade.

Kan bara hålla med.

I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 10:02

Morello skrev:I pop/rock-produktioner är ju dessutom balansen mellan setets delar så rubbad att vissa delar ligger sisådär 10-20 dB för starkt/svagt.
Jag tror det blir synnerligen svårt att hitta ett korrekt inspelat trumset faktiskt. :)

Dessutom att ofta är panoreringen helt sjuk: hi-hat, crash och lilla pukan i höger högtalare, baskagge och virvel i mitten, stora pukan och ride i vänster hgt. Man blir åksjuk...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-19 10:03

Å var hamnar "chamberlin-pukan" :?: :wink:
-Innehar F-skattsedel-

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-19 10:17

Bredvid Churchill-kaggen... :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 10:19

Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan" :?: :wink:

:D

Lord Jimmy gör allting rätt. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-19 11:29

Almen skrev:
Morello skrev:Å var hamnar "chamberlin-pukan" :?: :wink:

:D

Lord Jimmy gör allting rätt. 8)

Frågan är om hans producent gör det. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 12:04

En av mina hifi aha-upplevelser var lyssnandes till trumsolot på 'live is life' på Arken för tio år sen eller så. Det var i det lilla rummet där Bo Medin och Peter Bremens/Steindl pryttlar demades.

Inte att förväxla med ett riktigt trumsett men det närmsta jag hade hört då i reproducerad väg.

Det spelades på fyra 100W steg med en TC sounds 10" (har några till salu) i sluten 30lit låda EQ'ad till 10-20Hz och en German Physics popcornstrut på det.

Blev så tagen detta samt fler spår via denna uppsättning så jag köpte ett par German Physics element av Bosse. Det var kul ett tag med blev för mycket sameness till slut pga. den rikliga mängden reflekterat ljud.

Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-19 12:24

Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.

/Peter

Det ska till rörmick för ändamålet. :lol:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-19 12:31

Ragnwald skrev:
Piotr skrev:Trumspåret ovan tror jag Gert Palmcrantz spelat in med ett par Didrik mikrofoner.. ingen närmickning alltså utan en uppmickning som åtminstone har en liten chans att fånga naturligheten i ett trumset.

/Peter

Det ska till rörmick för ändamålet. :lol:

Javisst vi är rörande :D överens med majoriteten av de som försöker göra högkvalitativa inspelningar... rör och stormembran.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-19 13:09

Piotr skrev:Trumspåret ovan...

Vilket?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 14:58

Magnuz skrev:
Piotr skrev:Trumspåret ovan...

Vilket?

'Live is life'.. Proprius, inspelat live i... Uppsala tror jag med Domnerus och vänner.

För övrigt tror jag det skulle gå utmärkt med en trissemick modell mellanstor kapsel. 8)

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi