SqueezeCenter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

SqueezeCenter

Inläggav TCM » 2008-03-04 18:43

Announcement: SqueezeCenter 7.0

SqueezeCenter

The new SqueezeCenter 7.0 release is now available at:

http://www.slimdevices.com/su_downloads.html

Here are some of the changes:

* Renamed SlimServer to SqueezeCenter
* Updated localizations (EN, DE, ES, FR, IT, NL)
* Added support for WavePack file format
* Added SqueezeCenter support for online music services
o Slacker
o Pandora
o Rhapsody Direct
o MP3tunes
o Last.fm AudioScrobbler is now included
* Preferences integration - preferences for SqueezeCenter and SqueezeNetwork are synchronized
* View and switch players that are connected to SqueezeNetwork from SqueezeCenter
* Syncing of multiple players has been greatly improved - Players are now able to stay in sync with each other even in the face of poor network conditions or while playing long radio streams
* Brand new default skin and UI design

A more complete list is here:

http://www.slimdevices.com/changelog7.html

Thanks for everyone in the community for contributing to this release!

Mike
When routine bites hard

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-04 19:58

Snyggt som attans, nu har jag uppgraderat!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-04 20:14

Har inte hunnit än, men det är kul att se positiva omdömen (jag är feg och ser hur det funkar för andra innan jag uppgraderar... ;))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-04 21:09

Och det är ingen liten uppgradering heller, allt är nytt, en wizard för att konfigurera, bättre stöd för flera klienter, först var jag tvungen att regga en användare (SqueezeNetwork Account) för att starta wizarden...

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-04 22:34

En liten varning bara, mina synpunkter att nya Squeezecenter är snyggare är helt subjektivt! Jag har inte gjort några blindtester eller några statistiskt säkerställda undersökningar typ gallup! Jag får nog höra imorgon från min sambo vad hon tyckter när hon ska byta artist eller låt...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-04 22:40

Det första jag märkte är att det är otäckt mycket snabbare än betan, väldigt trevligt!!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-05 22:35

Riktigt dåligt!

... Bulkig blutware. Den åker ut.

Mitt råd. Köp inte Duetten förrän servermjukvaran är ordentligt patchad. Jag gissar på version 7.2 eller något. Plötsligt så förstår jag varför MS vill köpa Logitech - De gör lika dåliga mjukvaror. Någon Som vet var man hittar 6.4 - eller vad den gamla versionen nu hade för nummer.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-05 23:03

Koffe skrev:Riktigt dåligt!

... Bulkig blutware. Den åker ut.

Mitt råd. Köp inte Duetten förrän servermjukvaran är ordentligt patchad. Jag gissar på version 7.2 eller något. Plötsligt så förstår jag varför MS vill köpa Logitech - De gör lika dåliga mjukvaror. Någon Som vet var man hittar 6.4 - eller vad den gamla versionen nu hade för nummer.

Vad var dåligt? För mig går allt betydligt snabbare, även än 64 & 6.5.
Dock kör jag classic gränssnitt då jag inte gillar det nya.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-05 23:13

Bulkig skit. Massa crap. Installerade i andra kataloger än den jag anvisade. Fungerade inte längre som service på grund av någonting Itunes (... som jag inte använder). Lusade ner andra konton på servern. Crashade under installation. Hittade inte spelaren. Funkade inte med SoftSqueeze. Tar dubbel så mycket arbetsminne. Tog dubbelt som långtid som vanligt att scanna mina bibliotek. Osv osv. Precis lika dåligt som ett MS-program. Nä. Nu är det avinastallerat. SB3:an är urkopplad. Synd. Det brukade vara en bra produkt. Nu är den... bajs.

Foobar rockar!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-05 23:19

Koffe skrev:Bulkig skit. Massa crap. Installerade i andra kataloger än den jag anvisade. Fungerade inte längre som service på grund av någonting Itunes (... som jag inte använder). Lusade ner andra konton på servern. Crashade under installation. Hittade inte spelaren. Funkade inte med SoftSqueeze. Tar dubbel så mycket arbetsminne. Tog dubbelt som långtid som vanligt att scanna mina bibliotek. Osv osv. Precis lika dåligt som ett MS-program. Nä. Nu är det avinastallerat. SB3:an är urkopplad. Synd. Det brukade vara en bra produkt. Nu är den... bajs.

Foobar rockar!

Måste vara något på din dator som förstör. Mitt är precis tvärtom, tar mindre minne och är snabbare.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-05 23:29

"To help improve SqueezeNetwork, we collect statistics on Internet radio and music service listening. This information is collected in aggregate and is protected under our privacy policy." - Med ett default "yes" under installationen... Va säger man! Så JÄVLA DÅLIGT!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-05 23:45

Den slänger fortfarande grejor i katalogen "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\SqueezeCenter\Cache"... I stället för den katalog jag har anvisat... Nu fick jag den att funka som service iaf. Men VARFÖR har de ändrat hur det funkade förut? Det känns som om man tar ett steg 10 år tillbaka i tiden!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-05 23:54

Just nu...

SqueezeCenter 102+90 MB
Scanner 90+82 MB
MySQL 18+18 MB
SqueezeTray 15+10MB

Alltså sammanlagt 425 MB(!!!!) minne! Jag kan inte FÖRSTÅ hur man kan skriva ett så ineffektivt program. En halv gig för att lyssna på lite musik!?! Förmodligen ett av det sämsta program som någonsin skrivits.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-06 00:20

Koffe skrev:Tog dubbelt som långtid som vanligt att scanna mina bibliotek.
Jo tom på min server tyckte jag att det tog lite tid! Annars tycker jag inte att det var några problem med minne eller liknande, å andra sidan så är ju min maskin rätt kraftfull... Jag har inte hunnit utvärdera själva användargränssnittet än, det är ju lite klurigt när allt är omstuvat. Initialt så tycker jag att det ser snyggare ut, i varje fall färggladare!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-06 01:43

Okej. Nu har jag fått igång härket... Efter ca två timmars arbete. Trots att jag stängt av i princip alla pluggar så ta den fortfarande ca 250 MB minne. Det är en bedrövlig produkt. Under all kritik. Jag kommer att betrakta min SB3:a som trasig till dess att att jag fått tag på en 6.5 igen och installerat den.

Eftersom duetten väl kräver 7.0 så kan man bara konstatera att duet är en dålig produkt från början. Trasig direkt i lådan. Nä - bättre att köpa en SB3:a och installera en gammal version av SLIMSERVER. Man kan konstatera att Logitech har tappat bollen. Helt. Dags för ett MBO. Eller så får Sean Adams börja om från början.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-06 01:49

Har dessa sparade om det är någon du vill ha

Bild

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-03-06 02:38

Jag ligger fåfängt kvar på:

SlimServer Version: 6.5.1 - 11206 - Linux - EN - iso-8859-1

Dvs. sista versionen med SlimDevices loggan kvar. Jag har skämts lite över detta snobbiga och mycket, mycket småaktiktiga sätt. Men ni menar att jag inte är helt fel ute?

Jag erfar tillfredställelse. Snobbig och småaktig tillfredställelse. :)

/N

PS. Ok, seriously. Vilka pluggar i vilka versioner måste jag nu skaffa? Min tanke, att de viktiga pluggarna kommer med en oundviklig uppgradering, gäller ju tydligen inte. :) DS

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-06 07:54

Jag kör 6.5.4 och iofs har jag utrymme på min Ubuntu server för att labba med detta - men det känns inte direkt aktuellt. Iofs man skulle ju kunna installaer vmware server och skapa en sandlåda till SC - men varför bry sig. Denna version innehåller uppenbarligen mycket dålig kod (jag håller med Koffe - sådant här som han upplever SKALL INTE existera idagens samhälle - det är crap) och till på köpet ingen direkt ny funktionalitet. Jag vill se en SB5 som hanterar samtliga videoformat - ja som en Tvix 6500H alltså... ;)

Undrar vilken serverprogramvara en Tvix 6500H behöver för att hantera 20000 låtar, och tja 6 TB med rippade DVD filmer...?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-06 10:00

Bamsefar skrev:Undrar vilken serverprogramvara en Tvix 6500H behöver för att hantera 20000 låtar, och tja 6 TB med rippade DVD filmer...?
Funkar fint i dagsläget, men tvixarna är ju kassa på att hantera musik...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-06 10:05

Jag bjuder på middag och någon god whiskey för den som har lust/ork/tid att hjälpa mig med installationen.

Jag har helt enkelt inte tid, men kreverar snart utan musik. Lägenheten börjar arta sig, men det nya jobbet suger musten ur mig just nu...

Jag har aldrig installerat upp det, och måste i steg ett köpa en server som skall hantera det. Tips? Massa internminne känns ju rätt okej, men hur är det med CPU-krav? Känns ju som om det inte borde behövas någon raket?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-06 10:11

Installationen tar kanske 1-2 minuter på sin höjd, sen är det bara att köra.

Processor... vad som helst duger, en del använder ju till och med en slö nas .. köp 2 GB minne för ~ 350:- så kan slimservern få äta 1.5GB om det är så :D

Här finns "gamla" slimservern för windows också om någon ville ha

Slim 6.5.1

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-06 10:33

Koffe skrev:Okej. Nu har jag fått igång härket... Efter ca två timmars arbete. Trots att jag stängt av i princip alla pluggar så ta den fortfarande ca 250 MB minne. Det är en bedrövlig produkt. Under all kritik. Jag kommer att betrakta min SB3:a som trasig till dess att att jag fått tag på en 6.5 igen och installerat den.

Eftersom duetten väl kräver 7.0 så kan man bara konstatera att duet är en dålig produkt från början. Trasig direkt i lådan. Nä - bättre att köpa en SB3:a och installera en gammal version av SLIMSERVER. Man kan konstatera att Logitech har tappat bollen. Helt. Dags för ett MBO. Eller så får Sean Adams börja om från början.
Jag är väl inte helt rudis, men under Linux tog det ca 5 minuter att installera, komma ihåg vilka RPM-flaggor för att avinstallera Slimserver, och sedan installera Squeezecenter. Det som tog lite tid var att regga en användare annars inga problem alls. Jag har knappt hunnit använda den än, uppdateringen av skivarkivet när den läser in allt visar tydligare hur lång den har kommit och vad den gör, den hittar numera alla SR:s kanaler, så dåligt är det väl ändå inte?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-06 10:36

Hehe.. det är juvligt med besök, och sedan vet man att det funkar...

Tack för länken, sparat!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-06 22:18

Efter att ha djävlats med detta ett par timmar till. Det är en RIKTIGT dålig produkt - den är allt jag hatar med MS - MediaPlayer... Fast ännu sämre. Efter att ha suttit och rivit ut pluggins, Html, XML och handedititerat koden och rättigheterna i filsystemet i några timmar fick jag den att att fungera hyfsat. Fast då hade jag inte längre något gränssnitt till serverdelen utan kunde bara köra SB3:an. Ingen av deras produkter som baseras på version 7 kan längre sägas vara bra.

Jag fattar inte hur de kan släppa något så urbota dåligt. Jag är fortfarande osäker på var spywaren sitter så jag har spärrat all access till internet - det får inte finns skuggan av en chans att informationen om vilka tjänster jag använder och inte får hamna i Microsofts händer. . Problemet med hur de har ändrat hanteringen av servern som en service kvarstår. Obs - alltså den snurrar alldeles utmärkt och gör precis de de vill att den skall göra. Det är ett rent designfel från deras sida. De har var att designa den på helt fel sätt. Helt kass. Som sagt - den innehåller alla fel som MediaPlayer gör fast värre.

Hur man kan göra något så korkat som att anpassa den till iTunes kan jag inte fatta. Iden med att välja SB3:an var ju att man skulle slippa iTunes! Nu har de bara en dålig produktsvit. Om de inte drar tillbaka version 7 och ber om ursäkt blir det inga mer produkter från gamla SlimDevices.

Om man nu måste anpassa sig till iTunes - varför inte köpa en
Bild
och en...

Bild

Då får man iaf fördelarna med vad iTunes kan erbjuda... inte bara nackdelarna. Det blir en kombination som känns som om den skulle kunna köra dubbla åttor... baklänges kring duet. Som det ser ut nu.

Jag trodde faktiskt att det skulle ta längre tid för Logitech att göra bort sig totalt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-06 22:26

Måste du köpa en duett då? Eller köra med version 7 av programvaran?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-06 22:33

Koffe skrev:

Hur man kan göra något så korkat som att anpassa den till iTunes kan jag inte fatta. Iden med att välja SB3:an var ju att man skulle slippa iTunes!

MS har säkerligen ett bra ekonomiskt avtal med iTunes, -eller tvärtom. Det är väl hela förklaringen till det hela.. Money rules... Trist men sant...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-06 22:36

Tog för övrigt 1.56 att köra en rescan på bibloteket, med version 6.5.1 tog det minst den dubbla :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-06 23:49

Jag fattar faktiskt inte vad som är dåligt, vad är det för fel med att dom lagt till stöd för iTunes? Min box fungerar precis som vanligt, min server också, jag använder inte iTunes och kommer inte heller att göra det (som det ser ut idag i alla fall)...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-06 23:52

Strauss skrev:Tog för övrigt 1.56 att köra en rescan på bibloteket, med version 6.5.1 tog det minst den dubbla :)

Du har PM! Hur f-n gör jag för att få denna version att funka??? :twisted:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-07 00:21

rqu skrev:Jag fattar faktiskt inte vad som är dåligt, vad är det för fel med att dom lagt till stöd för iTunes? Min box fungerar precis som vanligt, min server också, jag använder inte iTunes och kommer inte heller att göra det (som det ser ut idag i alla fall)...

Du kör linux? I win versionen har de ändrat hur applikationen körs - den är inte längre än service (en anpassning till iTunes) och när man ändrar det så kommer man till ett läge där man måste gå till managemetkonsolen för att starta om servern. Sen har de gjort en dum implementation av pre-chashningen för webbgränssnittet. Och sen är det inte bara iTunes som de anpassar till - de startar pluggar från fan och hans moster! I stället för att som tidigare skicka den "tom" och sen fick man lägga till så får man nu lägga massor med krongeltid på att plocka skräp (som de dessutom har "gömt" i ett mörk hörn av katalogerna). Sen är det FULLSTÄNDIGT oacceptabet att de samlar markandsdata på lyssningsvanor. Den koden som gör det SKALL BORT om applikationen skall vara användningsbar! Med andra ord har de implementerat alla fel i MS MediaPlayer rätt av. Grattis! Nu är jag trött på att försöka hacka till den i perl.

Kör 6.5.1 nu. Den versionen får markera slutet på min relation med det som var SlimDevices. Logitech blev bajs.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi