Moderator: Redaktörer
AVR4000 skrev:En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.
AVR4000 skrev:En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.
Martin skrev:Det sitter ju en motor som snurrar i jämförbar hastighet som skivan (om inte samma?) och skapar ett pulserande magnetiskt fält som förmodligen är miljontals gånger större än det som skivan eventuellt skapar (nu är ju inte skivan så magnetisk). Sedan ska du ha elektroniska komponenter som är så pass känsliga för magnetiska påverkan och det ska dessutom påverka så att ljudet ändras och det dessutom på hörbara nivåer.
Tengil skrev:Vilken cdr-penna skall man måla kanten för att få maximal ljudkvalitet, jag har experimenterat med svart, grön och brun. Svarta pennan ger otroligt tryck i basen men man förlorar lite stereoperspektiv, grön är bäst på att fixa till dåligt mastrade skivor, men man förlorar lite analogljud. Bruna har för mig varit den bästa kompromissen.
Ursäkt ot, men jag tänke bara fråga om det är någon som testat kombinationen av avmagnetiserade skivor med svarvning av kanten och att man målar kanten, det borde ju bli extremt bra.
Vh Christer
Kaffekoppen skrev:Är det någon som kan höra skillnad om avspelningen sker från en hårddisk eller CD-skiva? Någon som testat ordentligt?
Jag har hört att aluminiumskiktet ger metalliskt ljud. Har nån provat att slipa bort aluminiumskiktet? Gör det nån skillnad?
profbd skrev:Jag har hört att aluminiumskiktet ger metalliskt ljud. Har nån provat att slipa bort aluminiumskiktet? Gör det nån skillnad?
är det då man uppnår en transparent ljudbild???????
Nefilim skrev:Kan man inte jorda CD-skivan i ett värmeelemant så är man väl riktigt säker? Eller fästa ett sådant där antistatband på den kopplad till dito??![]()
Bill50x skrev:AVR4000 skrev:En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.
Det är nog inte den optiska avläsningen som störs utan den kringliggande elektroniken. OM det är något som störs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster