Av magnetisera CDn eller inte ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Poppen

Av magnetisera CDn eller inte ?

Inläggav Poppen » 2008-03-12 14:58

Denna fråga är kanske inte ny den heller.Har någon Avmagnetiserad sina CD skivor med Furutechen.

Går det lika bra med en gammal Emag? räcker det med en gång för att avmagnetsiera CD eller ska det göras varje gång.

Det finns ocks avstatiselekriserare på Svalanders hemsida

vad är best.

Undrar en dum människa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-12 15:10

Man är inte dum om man undrar över någonting.

Den allmänna meningen på detta forum är nog att dessa sorters apparater räknas till kategorin "ormolja", dvs betydelselösa och beroende av placebo-effekten för att man ska höra någon skillnad.

Själv har jag presenterat en möjlig teknisk förklaring till varför en elektrostatiskt uppladdad skiva kanske kan påverka ljudet.

OM det är så att man får positiva effekter av att ladda ur skivan innan spelning så ska detta göras varje gång.

Detsamma borde då gälla avmagnetisering, att skivan blir magnetiserad borde kunna ske genom elektrostatisk uppladdning och sådan sker så fort du lyfter ur skivan ur asken.

Vän av ordning frågar sig naturligtvis VAD som är magnetiserat, aluminium är ju ett icke-magnetiskt material. De som hävdar avmagnetiseringens betydelse brukar hänvisa till att aluminiumet inte är helt rent och att tryckfärgen på etikettsidan innehåller magnetiserbara ämnen. Dom kan mycket väl ha rätt men steget till att det sedan skulle kunna påverka ljudet är ganska stort.

Förmodligen är det så att kostnad och arbetsinsats betalar sig bättre genom andra åtgärder än avmagnetisering och antistatbehandling.

/ B

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-12 15:13

Köp en klämbox och sluta undra så kan du sova på nätterna och sluta oroa dig för det perfekta ljudet!

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-12 15:19

Det kan hända att det är ormolja !
men skulle du var obenägen att betala ca 15 kr mer för en CD son ficke förbättringen ett sådant tweak ger ?
En del betalar ju 100 kr mer för USA press. I så fall kanske det är mer orm olja.

Jag ställer bara frågan är det värt pengarna ? Är förbättringen marginell eller stor. Allt annat är ointresant för mig.

De som inte teastat behöver inte ha någon åsikt.
D.v.s. Cyniska kommentarer kan vi lägga åt sidan. sånt slutade man ju på högstadiet med. eller hur !

Det är jag som i slutändan belutar om jag finner tweaket värt pengarna eller inte.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-12 15:20

Jag tror det är ett ickeproblem. Det är inte där det dåliga ljudet kommer ifrån. Känns extremt krystat och totalt orimligt att de skulle göra något hur man än vrider och vänder på det.

Furutech har mycket skumma produkter som man lätt misstänker fungerar endast som placebo.

Är man ändå väldigt orolig för statiska CD-skivor och det förtar upplevelsen så pass så kan man ju spela upp musiken från hårddisken. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-12 15:22

Jag vär inte orolig för statisk elekrisitet. Jag har ju en gammal defluxer men jag har inte testat den än på mina cd skivor.
Jag kanske skulle göra det.
Själv är jag tveksam men jag är ju öppen för att ändra min åsikt om någon av er har erfarenhet av det.

Det är ju därför jag frågar. För att få vettiga svar som bygger på erfarenhet och inte förutfattade meningar om vad jag tror.

Jag är bara allmänt nyfiken vilket jag hoppas att jag fortfarande får vara.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-12 15:28

...eller magnetism. Försök lyfta en CD med en jättestark magnet. Nä, det känns som sagt extremt krystat att försöka förklara det folk upplever som förbättringar med magnetism i detta fallet. Det känns helt klart rimligare att det är en rent psykologisk effekt.

Borde inte magnetiska påverkan (om det nu finns någon sådan som är att räkna med) vara milsvid beroende av hur CD-spelaren ser ut? Hur långt ifrån komponenterna sitter från drivverket osv.

Men det är riktigt att detta bara är förutfattade meningar. Jag har inga eftarenheter av att ha provat att hoppa ut ur mitt fönster här på 5:e våningen heller endast pga förutfattade meningar om utgången.
Senast redigerad av Martin 2008-03-12 15:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-12 15:28

En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-12 15:39

Snälla Martin !
Hoppar du ut från 5 våningen så hoppas jag att du har änglavakt annrs dör du. I bästa fall bryter du bara ncken.
Ok - Jag förstår vad du menar att man kan bygga sina åsikter på logiska erfarnheter. Det argumentet kan jag köpa.

Jag är ju bara nyfiken och vill veta.

Jag får väll gräva fram min gamla defluxer och testa .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-12 15:46

Ja, jag ska inte dra det för långt, men man kan ju faktiskt inte veta att man inte kommer till ett bättre ställe om man gör det, men jag vet inte om jag tror det.

Att testa att magnetisera en CD är kanske inte lika definitivt och insatsen är inte lika hög (lite tid och pengar bara) men skulle man testa allt sånt här så skulle man inte kunna göra annat. Man måste använda sina förutfattade meningar hela tiden, annars skulle man varit död och begraven för länge sedan. Det är alltså inte något entydigt dåligt med förutfattade meningar även om det kan framställas att få en negativ klang.

Precis som trångsynthet osv. Att inte vara "openminded" ses ofta som en negativ egenskap men det är samma grej där. Skulle vi vara openminded så skulle vi inte överleva.

Det finns så mycket annat att testa som inte är så seriekopplat krystat. Är så mycket "om" och "ifall" för att man ska få ihop en förklaring.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-03-12 16:48

AVR4000 skrev:En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.

Hört talas om elektromagnetism? ;-)

...och då i förlängningen att ljus faktiskt är ett elektromagnetiskt fenomen.

Men å andra sidan håller jag nog med dig ändå, att magnetism skulle påverka CD-avläsningen känns långsökt. En störfaktor miljontals gånger mindre än allt annat man lätt kan komma på.
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-12 16:54

man kan även lägga skivan på en slät aluminiumfoliebit i någon minut, detta skall ge liknande effekt, jag trixade lite med det för några årsedan och tyckte mig höra skillnad, är dock tveksam om jag skulle höra det nu efter att ha hängt på faktiskt och så att säga blivit avgagnitiserad från sånt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-12 17:49

AVR4000 skrev:En sak jag reagerar över när det gäller detta är ju det enkla faktum att avläsningen är optisk. Har svårt att se att laserstrålen störs om skivan nu skulle råka vara magnetisk. Detta då en fabrikspressad skiva av ROM-typ inte på något vis arbetar med magnestism inblandat. Till skillnad mot sådana format som t.ex MO, MD och liknande.

Det är nog inte den optiska avläsningen som störs utan den kringliggande elektroniken. OM det är något som störs. Om en skiva är magnetisk (eller elektrostatiskt uppladdad) så kommer det, på grund av skivans rotation, uppstå en pulserande (på)verkan. En CD snurrar väl med ett par hundra varv/minut i genomsnitt vilket alltså kan ge samma frekvens av pulser. Om dessa pulser påverkar något eller inte bör man kunna mäta, och lyssna, sig fram till.

Jag har själv någon gång tänkt att ladda upp resp neutralisera några CD´n för att höra om det blir någon skillnad hos mig, men har på några år inte haft lust att ta tag i det projektet... :-)
Förmodligen är en eventuell påverkan i hög grad avhängig en spelares konstruktion så man måste testa på flera spelare. Och då blir det genast jobbigare...

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-12 18:03

Det sitter ju en motor som snurrar i jämförbar hastighet som skivan (om inte samma?) och skapar ett pulserande magnetiskt fält som förmodligen är miljontals gånger större än det som skivan eventuellt skapar (nu är ju inte skivan så magnetisk). Sedan ska du ha elektroniska komponenter som är så pass känsliga för magnetiska påverkan och det ska dessutom påverka så att ljudet ändras och det dessutom på hörbara nivåer.

Diskussionen blir lätt löjlig känner jag. :)

Det är lite som att leta efter en blå legobit i lådan med gula bitar och du har massor av blå bitar i lådan med blå bitar i precis bredvid.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-12 18:09

glöm inte och kyla skivorna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-12 18:19

Martin skrev:Det sitter ju en motor som snurrar i jämförbar hastighet som skivan (om inte samma?) och skapar ett pulserande magnetiskt fält som förmodligen är miljontals gånger större än det som skivan eventuellt skapar (nu är ju inte skivan så magnetisk). Sedan ska du ha elektroniska komponenter som är så pass känsliga för magnetiska påverkan och det ska dessutom påverka så att ljudet ändras och det dessutom på hörbara nivåer.

Om det är en kompetent konstruktion är förmodligen motorn skärmad och elektroniken klarar dessutom av störningar utifrån. Men nu är det inte alla konstruktioner som är kompetent utförda.

Men visst har du rätt i att påverkan förmodligen är helt försumbar. Å andra sidan sa man det om olika typer av motstånd tidigare, lite historiskt har man väl varit tveksam till nästan allting förutom rena kretstekniska lösningar.

Var det inte Galileo som kastades i fängelse för att han påstod att jorden rörde sig runt solen, och inte tvärtom? Han sade väl något i stil med "och ändå rör hon på sig". I vår diskussion skulle väl det kunna parafreras med "och ändå låter det olika" ;-)

/ B

1947

Inläggav 1947 » 2008-03-12 18:20

I många driverk i CD-spelare sitter det en kraftig permanentmagnet som trycker fast CD-skivans centrum mot en metallskiva så att CD-skivan inte skall slira när den snurrar.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-12 18:36

Vilken cdr-penna skall man måla kanten för att få maximal ljudkvalitet, jag har experimenterat med svart, grön och brun. Svarta pennan ger otroligt tryck i basen men man förlorar lite stereoperspektiv, grön är bäst på att fixa till dåligt mastrade skivor, men man förlorar lite analogljud. Bruna har för mig varit den bästa kompromissen.

Ursäkt ot, men jag tänke bara fråga om det är någon som testat kombinationen av avmagnetiserade skivor med svarvning av kanten och att man målar kanten, det borde ju bli nära nog perfekt, med tanke på de accumelerade vinsterna.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-03-12 19:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-03-12 18:54

Tengil skrev:Vilken cdr-penna skall man måla kanten för att få maximal ljudkvalitet, jag har experimenterat med svart, grön och brun. Svarta pennan ger otroligt tryck i basen men man förlorar lite stereoperspektiv, grön är bäst på att fixa till dåligt mastrade skivor, men man förlorar lite analogljud. Bruna har för mig varit den bästa kompromissen.

Ursäkt ot, men jag tänke bara fråga om det är någon som testat kombinationen av avmagnetiserade skivor med svarvning av kanten och att man målar kanten, det borde ju bli extremt bra.

Vh Christer

Jag har hört att aluminiumskiktet ger metalliskt ljud. Har nån provat att slipa bort aluminiumskiktet? Gör det nån skillnad?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-12 18:59

Precis då borde man komma ifrån magnetiseringen, solklart, jag testar och återkommer.

vh Christer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-12 19:07

Statisk elektricitet... tja....okej....hmm..

Är det någon som kan höra skillnad om avspelningen sker från en hårddisk eller CD-skiva? Någon som testat ordentligt?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-03-12 19:17

Lägger man på en skiva man gillar och oroar sig för om den är statiskt laddad eller inte bör man beställa tid hos tandläkaren...tycker jag

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-12 19:19

Kaffekoppen skrev:Är det någon som kan höra skillnad om avspelningen sker från en hårddisk eller CD-skiva? Någon som testat ordentligt?

Linn-folket på Selleri testar sådant för fullt och anser att avspelning från hårddisk är betydligt bättre, i alla fall med Klimax DS för 140 tusen... Klämboxen är OK den också med tanke på priset, den är väl ungefär lika bra som en äldre billigare CD-spelare från Linn. Säger dom, jag har inte jämfört själv.

Själv upplevde jag en ordentlig förbättring när jag ställde min externa hårddisk på fyra små gröna SD-fötter. Det hörs tydligt till och med i mina datorhögtalare. Betydligt mindre störningar i ljudet - nu när inte hela bordsskivan brummar av vibrationer från hårddisken :-)

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-12 19:20

Kan man inte jorda CD-skivan i ett värmeelemant så är man väl riktigt säker? Eller fästa ett sådant där antistatband på den kopplad till dito?? :?

:wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-12 19:23

Jag har hört att aluminiumskiktet ger metalliskt ljud. Har nån provat att slipa bort aluminiumskiktet? Gör det nån skillnad?

är det då man uppnår en transparent ljudbild???????
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-12 19:56

profbd skrev:

är det då man uppnår en transparent ljudbild???????

Nej, den blir ganska matt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-12 20:32

Min bror genomförde EMC-klassning på M3´s kubikmeterstora cd-press.
Ett gäng skivor hamnade hemma hos mig då det pressades under mätningarna, en del utan aluminumskikt (transparanta och ospelbara) och en del med aluskikt (spelbara efter lackering).

Om man maler ner en längd cd-skivor och låter pulvret passera en elektromagnet så borde eventuellt magnetiskt material visa sig.

Nys enligt mig iaf...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-12 21:14

Nefilim skrev:Kan man inte jorda CD-skivan i ett värmeelemant så är man väl riktigt säker? Eller fästa ett sådant där antistatband på den kopplad till dito?? :?

Två fel, det mest uppenbara:
1) Lite svårt att fästa ett avledande handledsband på något som roterar med flera hundra varv i minuten

och det mindre uppenbara:
2) Plast är ett isolerande material, tex som höljet på en elkabel. Dvs det leder inte ström. Att då koppla ett handledsband till en skiva, till vilken nytta skulle det vara?

Ytterligare ett fel. Det är till jord man ska koppla något som man vill neutralisera. Inte till ett handledsband.

Men nu tycker jag vi slutar skoja om saken och tar Poppens fråga på lite allvar. Han har faktiskt ställt ett par allvarligt menade frågor och borde mötas med lite respekt!

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-12 21:15

Den som orkar kan ju testa det omvända, alltså att magnetisera skivan så mycket det går istället. Billigt tweak ... eller anti-tweak kanske .... ?

Lägg en gammal högtalarmagnet på skivan över natten och spela sedan. Blir det någon skillnad på ljudet?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-12 22:48

Bill50x skrev:

Det är nog inte den optiska avläsningen som störs utan den kringliggande elektroniken. OM det är något som störs.

Bra tänkt! Borde det inte gå att räkna ut hur en störning från en elektriskt uppladdad CD-skiva inne i spelaren "ser ut"? Och sedan inducera sådan stärning på annat sätt (t.ex. en antenn inne i spelaren), kontrollerat så att man kan slå av och på störningen som man vill? Då skulle man ju få veta, i alla fall för just den typen av spelare. Rimligen borde ju (om det ens finns) olika spelare vara olika klänsliga för sådant här beroende på konstruktion.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi