Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Ett blindtest betyder inte att man nödvändigtvis sitter med ögonbindlar, men det viktiga är att man inte vet vad man lyssnar på. Det är ju litet problematiskt när det är de akustiska förutsättningarna i rummet som ändrats kapitalt.
Å andra sidan är just det, enligt min erfarenhet, den förändring som ger den enskilt största påverkan av ljudet. Så behovet av blindtest för att detektera huruvida det är någon skillnad kanske inte är så stort.
lazpete skrev:Med den nya erfarenheten jag fått med "Akustikregleringen från Jysk",:) är jag beredd att hålla med.
En sak som förbryllar, är att det är betydligt "lägre" volym i rummet nu. Måste trycka upp volymen rejält för att nå samma "ljudtryck" som jag upplevde tidigare.
Mindre reflexer?
Jag har inte mätt, men känslan är definitivt så.
Men det gör ju inget, för fy fasiken vad bra det låter nu!
tvett skrev:F/E alltså Före och Efter handlar inte om bantningspillrernas före och efter en förändring, tex en ommöblering.
När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Men som paa påpekar är det ju fullt möjligt att F/E-lyssna en komplett anläggning medelst inspelning.tvett skrev:När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Nattlorden skrev:lazpete skrev:Med den nya erfarenheten jag fått med "Akustikregleringen från Jysk",:) är jag beredd att hålla med.
En sak som förbryllar, är att det är betydligt "lägre" volym i rummet nu. Måste trycka upp volymen rejält för att nå samma "ljudtryck" som jag upplevde tidigare.
Mindre reflexer?
Jag har inte mätt, men känslan är definitivt så.
Men det gör ju inget, för fy fasiken vad bra det låter nu!
Inte alls underligt... extremfallen mellan ett ljuddött rum och ett ljudhårt (typ kaklat golv, väggar & tak) är verkligen extremt. I ett ljudhårt rum blir promenad i ett par trätofflor snudd på öronbedövande...
Så att du upplever en lägre volym i rummet efter att ha infört någon form av dämpning är inte alls förvånande, utan förväntat.
Almen skrev:Men som paa påpekar är det ju fullt möjligt att F/E-lyssna en komplett anläggning medelst inspelning.tvett skrev:När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Jomen det var det jag menade, alltså. Om man skall F/E-testa en akustisk förändring så... äh. Vi menar samma sak.paa skrev:Almen skrev:Men som paa påpekar är det ju fullt möjligt att F/E-lyssna en komplett anläggning medelst inspelning.tvett skrev:När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Nja, det var ju inte det jag beskrev, utan en blind A/B-test av olika möblering.
F/E-test av matta kan man förstås göra med sådan inspelning.
Almen skrev:Jomen det var det jag menade, alltså. Om man skall F/E-testa en akustisk förändring så... äh. Vi menar samma sak.paa skrev:Almen skrev:Men som paa påpekar är det ju fullt möjligt att F/E-lyssna en komplett anläggning medelst inspelning.tvett skrev:När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Nja, det var ju inte det jag beskrev, utan en blind A/B-test av olika möblering.
F/E-test av matta kan man förstås göra med sådan inspelning.
Man kan ju F/E-jämföra kompletta anläggningar med den metoden också.
paa skrev:Almen skrev:Man kan ju F/E-jämföra kompletta anläggningar med den metoden också.
Med F/E undersöker man ljudet från en produkt genom att lägga till och ta bort den i kedjan, och se om det blev någon skillnad.
Det kan man inte göra med hela anläggningar, då måste det bli jämförelser mellan anläggningarna A/B.
F.ö. menar vi säkert samma sak, men det kan ju vara bra om definitionerna är tydliga.
Almen skrev:Men om du har F=lågnivå ut från valfri källa och E=anläggning inspelad med konsthuvud i rummet och sedan lyssnar med hörlursförstärkare+hörlurar?
Jao, det blir väl intressant först när du jämför med andra rum. Man måste nog skaffa en del erfarenhet av vad som är vanliga färgningar och vad som påverkar vad.paa skrev:Almen skrev:Men om du har F=lågnivå ut från valfri källa och E=anläggning inspelad med konsthuvud i rummet och sedan lyssnar med hörlursförstärkare+hörlurar?
Jo, men det blir ju liksom ointressant, vad kan man dra för slutsatser av en sådan jämförelse?
lazpete skrev:tvett skrev:F/E alltså Före och Efter handlar inte om bantningspillrernas före och efter en förändring, tex en ommöblering.
När man pratar om blinda/öppna F/E-test handlar det om signalen före och efter en länk i återgivningskedjan.
Ok, då förstår jag.
shifts skrev:Inget av alternativen blir egentligen något vidare bra alternativ.
shifts skrev:Det låter bra och det gör mig gla!
---
Fan vad kul det är att lyssna på musik.
Almen skrev:Ja, jag håller med phloam: så jädra allvarligt behöver man ju inte ta själva musiklyssnandet! Diskussioner på forum, däremot...shifts skrev:Det låter bra och det gör mig gla!
---
Fan vad kul det är att lyssna på musik.
Det räcker väl?
shifts skrev:Men sen tänker jag ju definitivt mycket på det bakomliggande till varför det gör mig så glad när jag lyssnar, särskilt då jag hänger mycket på detta forum. Man försöker ta ställning och tänka logiskt, hur vill jag ha det om jag kunde dra min utrustning till sin spets? Och där någonstans får jag huvudvärk.
Ja, det verkar ju som en matta och placering av burkar för 300:- är en både billig och fungerande uppgradering!paa skrev:I vilket fall är det mycket större skillnad på bra och dålig akustik än på en transparent förstärkare och en förstärkare som bara låter allmännt bra.
paa skrev:I vilket fall är det mycket större skillnad på bra och dålig akustik än på en transparent förstärkare och en förstärkare som bara låter allmännt bra.
Det är sådana här kunskaper som får mig att må lite dåligt, det kryper lite av rastlöshet i mig. Hur ska en normal (nästan, jag ser till mig själv som nästan normal) konsumet som inte vill förlita sig på tyckanden eller chansningar, utan gärna ser sig skaffa en så pass transparant kedja som möjligt, överhuvudtaget kunna införskaffa nya apparater? En seriös F/E-testning kommer jag aldrig kunna uppbringa, det står ju klart.
phon skrev:Det behöver man inte, alla någorlunda vettiga apparater är bättre än vilket dåligt rum som helst.
En Siba 1995:- fungerar bättre i ett perfekt rum än en Krell 250.000:- gör i ett skitkasst rum.
Bill50x skrev: Man kan ju alltid dra ut allt till sin extrem. / B
Bill50x skrev: Jag själv hävdar att det är större skillnad mellan ett bra respektive dåligt fonogram än mellan ett par högtalare. / B
Bill50x skrev:
Så i slutänden så är det inspelningen (fonogrammet) och rummet som är det viktiga. Den förmedlande länken däremellan har ingen betydelse.
/ B
Bill50x skrev:
........ rummet som är det viktiga.
/ B
Bill50x skrev:phon skrev:Det behöver man inte, alla någorlunda vettiga apparater är bättre än vilket dåligt rum som helst.
En Siba 1995:- fungerar bättre i ett perfekt rum än en Krell 250.000:- gör i ett skitkasst rum.
Man kan ju alltid dra ut allt till sin extrem. Jag själv hävdar att det är större skillnad mellan ett bra respektive dåligt fonogram än mellan ett par högtalare.
Så i slutänden så är det inspelningen (fonogrammet) och rummet som är det viktiga. Den förmedlande länken däremellan har ingen betydelse.
Så bygg om vardags-/lyssningsrummet till en ljudstudio, köp en "Siba 1995" och lev lycklig i all framtid![]()
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster