Moderator: Redaktörer
manger skrev:Squeezebox går tyvärr ut då M$ är inblandad
TCM skrev:manger skrev:Squeezebox går tyvärr ut då M$ är inblandad
På vilket sätt? (ointressant kanske eftersom Squeezeboxen är bara musik)
manger skrev:Hur svårt är det att installer/hantera Ubuntu? Är lite tveksam till att ge på något som kommer att ta tid att lära sig å få att funka...
apt-get install mt-daapdmanger skrev:TCM skrev:manger skrev:Squeezebox går tyvärr ut då M$ är inblandad
På vilket sätt? (ointressant kanske eftersom Squeezeboxen är bara musik)
Är det inte M$ som äger Logitech som numera äger Slim Devices eller har jag fel för mig?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... slimserver
Harryup skrev:Tvix kanske ?
mvh/Harry
bomellberg skrev:Harryup skrev:Tvix kanske ?
mvh/Harry
Jag har precis köpt en Popcorn Hour och den stödjer också uPnP, så det går fint att installera FireFly på den. Det finns ju lite positiva bieffekter med att ha en hd-kapabel burk som musikutdelare.
TCM skrev:Hur funkar det med Popcorn egentligen? I senaste M3 skrev dom något i stil med att den inte kändes riktigt mogen och hoppades på framtida fw-uppgraderingar skulle lösa problemen. Några kommentarer?
bomellberg skrev:TCM skrev:Hur funkar det med Popcorn egentligen? I senaste M3 skrev dom något i stil med att den inte kändes riktigt mogen och hoppades på framtida fw-uppgraderingar skulle lösa problemen. Några kommentarer?
Tja, jag har bara precis kommit igång. Det första jag gjorde var att uppdatera till senaste firmware (14-mars) och jag har inte haft några problem alls. Jag har provkört HD-material såväl som alla barn-DVD:er jag har rippat och alla har fungerat klanderfritt.
Jag kommer att använda den mestadels till barnfilm på vanlig tjock-TV, så jag är väl egentligen inte den rätte att fråga om hur den lirar 1920x1080p på fetaste projektorn, men hittills har det som sagt fungerat bra.
Ett strul i början var att få ut signalen genom rätt port (HDMI) men det var sk SBS och inte PH:s fel.
manger skrev:Fjonkalicious; En Airport Extreme? Intressant... I'll check!
TCM skrev:JAg är så nöjd med min Squeezebox så jag tänkte försöka lösa filmuppspelningen på ett liknande sätt och då ser PH ut som ett intressant alternativ.
Bamsefar skrev:(med TV-tunern i så fall - någon som vet något om den tv mottagaren ? klarar den analoga ComHem utbudet eller är det bara gratis-Boxer som den fixar ?)
Bamsefar skrev:TCM skrev:JAg är så nöjd med min Squeezebox så jag tänkte försöka lösa filmuppspelningen på ett liknande sätt och då ser PH ut som ett intressant alternativ.
Vari ligger vinsten med båda maskinera ? PH kommer ju att klara av allt SBen klara också - känns som dubbeljobb ?
TCM skrev:Måste du inte ha en TV/bildskärm igång för att kunna navigera bland låtarna?
Bamsefar skrev:Så vad vi behöver är alltså en musik/video uppspelare som klarar av alla ljud och video format, och har minst ett web-gränssnitt för styrning av musiklyssnandet ? Finns det verkligen ingen annan med web-gränssnitt än SlimServer ? Låter ju helt otroligt ?
bomellberg skrev:Vad menar du med web-gränssnitt? Vill du styra mediaspelaren med exempelvis en laptop, eller iPod Touch? Det vore kul...
manger skrev:Fjonkalicious
Om jag kompletterar min iMac med en AirPort Extreme alt. TimeMachine (med möjlighet till extra HD) så får jag en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket MEN hur får jag det därifrån till TV/HiFianläggningen? (Säg inte SqueezeBox!) Borde väl finnas något mindre och enklare än en Apple TV?
AirPort Extreme 1695 kr
TimeCapsule 2895 kr
Apple TV 40GB 2740 kr
Apple TV 160GB 3695 kr
(AirPort Extreme + Apple TV 40GB = 6130 kr)
Kribban;
Om jag kompletterar min iMac med en Mac Mini (med möjlighet till extra HD) så har jag även där en säker förvaring av media, kan nå den med dator oavsett plats inom det trådlösa nätverket och kan spela musiken på Hifianläggningen och se filmer på TV:n bara mac Mini:n står i närheten. Om jag sen skaffa en iPod Touch med Remote Buddy så kan jag kanske ersätta alla fjärrkontroller också?
Mac Mini 80GB 5495 kr
Mac Mini 120GB 7295 kr
iPod Touch 8GB 2695 kr
Remote Buddy €20
Hmmm... Det skulle ju vara nimt med en Mac Mini framme i TV-bänken, ett Apple Wireless Keyboard och en Apple Wireless Mighty Mouse på soffbordet. Oavsett vilket åker jag ändå på en ny LCD-TV. Ha! Då kan ju sitta i soffan å lyssna på musik, byta till en film för att sen kolla lite på Faktiskt.se utan att lyfta på ändan en enda gång...
Användare som besöker denna kategori: doppler och 20 gäster