Bästa rippern - näst efter EAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Bästa rippern - näst efter EAC?

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 09:59

...eftersom jag inte får EAC att funka hemma.
Jag har beställt en Squeezebox duet och tänkte börja så smått att rippa mina CD:ar till FLAC, jag kan använda JetAudio men undrar om någon sett om dess "rippning" är väsentligt sämre än EAC's.

Så något annat förslag på en bra "ripper" vore bra.

mitt problem med EAC är exakt samma som snubben i denna länk har:

http://www.digital-inn.de/exact-audio-copy-english/34317-eac-incorrectly-says-no-audio-cd-drive.html

..eller om någon istället har en lösning på hur man kan fixa problemet så vore jag tacksam eftersom EAC verkar riktigt bra.

// T
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-04-10 10:35

Har inte läst länken, men fick liknande fel när jag inte var inloggad som administratör på datorn. Är du det?

/en john i all hast

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-10 10:37

Vad har du för problem med EAC?

Jag tycker EAC är för krångligt för vanligt folk med alla inställningar (under förutsättning att det inte ändrats på senare tid) så jag kör Easy CD-DA Extractor vilken var "en av två" rippare man alltid pratade om när det där med att rippa CD var nytt (ja, åtminstone i mitt sällskap och minne(). Jag tror faktiskt det var en av de första som fick stor spridning och jag har använt den i snart tio år.

Den mest uppenbara fördelen är att man installerar programmet och sen är det bara att köra. Inga inställningar behöver normalt ändras eller codec nedladdas eftersom de bundlas och för varje uppdatering man får kommer det med nyare version av FLAC, LAME eller vad man nu använder. Format som stöds är:

3G2, 3GP, MP1, MP2, MP3, Windows Media Audio (WMA), Ogg Vorbis (OGG), MP4, M4A (AAC och Apple Lossless), AAC, aacPlus (HE-AAC, AAC+, HE-AAC+PS, eAAC+), FLAC, Musepack (MPC), WavPack (WV), WAV, AIFF, Monkey's Audio (APE), CUE och M3U.

http://www.poikosoft.com/

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 11:23

..se länken i första inlägget, men i stort är det att EAC vägrar se att det sitter en Audio CD i spelaren, trots att windows gör det.

tack för tipset annars om Easy CD-DA ska kolla in det.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 11:24

enJohn skrev:Har inte läst länken, men fick liknande fel när jag inte var inloggad som administratör på datorn. Är du det?

/en john i all hast

..yepp, kör Vista home pro

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-10 11:35

Tompa_39 skrev:

..se länken i första inlägget, men i stort är det att EAC vägrar se att det sitter en Audio CD i spelaren, trots att windows gör det.

tack för tipset annars om Easy CD-DA ska kolla in det.

Det stod visst klart och tydligt så det var nog därför jag inte fattade det.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-04-10 12:21

Har du kollat här?
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300
Jag följde den slaviskt och då blir EAC snabb o smidig.
/Peter

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 12:33

...nope, tack petern, ska göra det när jag kommer hem..... :D

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2008-04-10 12:46

Eftersom du kör Vista måste du se till att du kör EAC i elevated mode, dvs som Administratör. Men det kanske du redan har koll på eftersom du skrev att du har exakt samma problem som killen i länken du gav, och han har XP och EAC ser CD-enheterna men inte skivorna.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-10 13:13

När jag började rippa för ett antal år sedan använde jag CDex. Utvecklingen stod stilla ganska länge men den verkar att ha kommit igång igen. Vet ej hur bra den är nu för tiden.

Ett verktyg som också är bra och populärt (och som har "secure ripping") är dBpoweramp. Den får du dock betala lite för om du ska ha alla funktionerna.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-10 13:16

petern skrev:Har du kollat här?
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300
Jag följde den slaviskt och då blir EAC snabb o smidig.
/Peter

Kul att så många följer min guide :D
Då var det värt alla de timmar den tog att skriva :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-10 13:28

dBpoerAMP rekommenderas. Superenkelt gränssnitt, man är igång på några sekunder utan att ställa in något alls mer än till vilket format man vill konvertera. Programmet är gratis om man struntar i möjligheten att konvertera till mp3.

dBpowerAMP rippar i två steg (om du vill vara npggrann) och läser om sådant som inte stämmer. Sedan får du dessutom en logg som bekräftelse.

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-10 13:33

Även jag tycker att EAC kan vara liite knepig. Jetaudio har jag, samt även dBPoweramp, vilken jag föredrar... EAC är väl ok om det är något "fel" på CD-skivorna..

Så jag håller nog med dig Bill50X!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-10 13:40

Bill50x skrev:dBpoerAMP rekommenderas. Superenkelt gränssnitt, man är igång på några sekunder utan att ställa in något alls mer än till vilket format man vill konvertera. Programmet är gratis om man struntar i möjligheten att konvertera till mp3.

dBpowerAMP rippar i två steg (om du vill vara npggrann) och läser om sådant som inte stämmer. Sedan får du dessutom en logg som bekräftelse.

/ B

Det är väl så att om du vill ha extra säker ripping (rippning? :)) så måste du hosta upp några dollar? Se min länk ovan för en jämförelse av de olika modellerna. Det är ju för den här extra säkerheten som de flesta väljer EAC.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-10 16:21

TCM skrev:
Bill50x skrev:dBpoerAMP rekommenderas. Superenkelt gränssnitt, man är igång på några sekunder utan att ställa in något alls mer än till vilket format man vill konvertera. Programmet är gratis om man struntar i möjligheten att konvertera till mp3.

/ B

Det är väl så att om du vill ha extra säker ripping (rippning? :)) så måste du hosta upp några dollar? Se min länk ovan för en jämförelse av de olika modellerna. Det är ju för den här extra säkerheten som de flesta väljer EAC.

Tidigare var EAC säkrare men enligt min uppfattning är det inte så längre. Dessutom är tvåstegsrippen gratis (om inte det är ändrat alldeles nyligen), det är Fraunhofer som vill ha en slant för sin mp3. Nu har jag iofs köpt det kompletta dBpowerAMP, kostnaden är ju försumbar i sammanhanget.

Däremot så kan det skilja mellan EAC och dBpowerAMP vilken som klarar en "svår" skiva, men det är inte givet vilket program som vinner. Likaså kan det skilja mellan olika läsare, jag har två olika (dvd-brännare) och ibland konstrar den ena, ibland den andra. Men med fyra olika varianter tillgängliga brukar jag lösa de flesta rippar!

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-10 17:27

Jag använder själv dBpoweramp ibland, men jag var under uppfattningen att om man ville ha en säker rip (gratis) så var det EAC som gällde - så är kanske inte fallet då? Vet du om det finns någon möjlighet att gå runt mp3-"problemet"? Det går inte att lägga in lame i katalogen?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-10 17:47

TCM skrev:Jag använder själv dBpoweramp ibland, men jag var under uppfattningen att om man ville ha en säker rip (gratis) så var det EAC som gällde - så är kanske inte fallet då? Vet du om det finns någon möjlighet att gå runt mp3-"problemet"? Det går inte att lägga in lame i katalogen?

Ingen aning, men jag tror att dB hanterar codecs på ett annat sätt än bara lägger dom i en katalog som vissa andra program gör. Men om du vill testa lite, PMa mig...

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-10 19:02

dBPowerAmp - all the way.

dBPowerAmp använder checksumma för att verifiera mot en internet databas om rippningen lyckats till 100% - den säger till om man inte får en identisk kopia. Det finns en plugin som heter AccuRip i EAC som ger samma sak, som är skriven av samma folk som skrivit dBPowerAmp - dvs same same but different.

Således finns inga som helst vettiga skäl att hålla på med stenåldersprogramvaran EAC.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 20:46

Således finns inga som helst vettiga skäl att hålla på med stenåldersprogramvaran EAC.

Tack för dom orden!, testar dBPowerAmp just nu, verkar riktigt bra.

EAC vill INTE funka alls, när jag kör external ASPI hittas skivan, men det bara "knäpper" när man spelar ett spår, FLAC:en blir 109k :(

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-10 20:52

hmm, nåt skumt upptäckte jag nu med dbpoweramp, det blir fel på varannat spår, dvs, om jag väljer udda spår först (1,3,5...) och rippar dom och sen laddar CD:n igen och väljer jämna (2,4,6...) då funkar det, om jag däremot väljer alla spår så blir det error på alla jämna :?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-11 06:57

Tompa_39 skrev:hmm, nåt skumt upptäckte jag nu med dbpoweramp, det blir fel på varannat spår, dvs, om jag väljer udda spår först (1,3,5...) och rippar dom och sen laddar CD:n igen och väljer jämna (2,4,6...) då funkar det, om jag däremot väljer alla spår så blir det error på alla jämna :?

Oj då! Detta har jag aldrig upplevt med dBPoweramp..

Är skivan kopieringsskyddad? Om den är det brukar detta program få problem...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 08:34

Dunderklumpen skrev:
Tompa_39 skrev:hmm, nåt skumt upptäckte jag nu med dbpoweramp, det blir fel på varannat spår, dvs, om jag väljer udda spår först (1,3,5...) och rippar dom och sen laddar CD:n igen och väljer jämna (2,4,6...) då funkar det, om jag däremot väljer alla spår så blir det error på alla jämna :?

Jag har aldrig haft några problem med dB med undantag av hembrända skivor med några år på nacken. Men där har ofta EAC också gått bet.

/ B

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-11 09:48

Dunderklumpen skrev:

Nej, men skivan har varit lite "besvärlig", å andra sidan blev det likadant med en "lätt" skiva, nåja, vi får se hur det går. programmet verkar iallafall klockrent. kanske dags att byta DVD-brännare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-11 10:04

Tompa_39 skrev:
Dunderklumpen skrev:

Nej, men skivan har varit lite "besvärlig", å andra sidan blev det likadant med en "lätt" skiva, nåja, vi får se hur det går. programmet verkar iallafall klockrent. kanske dags att byta DVD-brännare.

"Varannanproblemet" verkar skumt. Jag skulle nog avinstallera programmet, starta om datorn och hämta hem senaste version av dB och installera denna. Om du rippar en eller två låtar i taget, vad händer då?

Det kan givetvis vara något knas med dvd-brännaren, men felet är ändå lite märkligt. Å andra sidan kostar en 20x dvd-brännare 200:- + moms idag så man blir ju inte direkt konkursmässig av en investering...

/ B

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2008-04-14 13:05

Tänkte bara meddela att jag kör nu version 12.3 av dBpowerAMP och det funkar hur bra som helst, känns mycket enklare och stabilare än EAC (på min PC iallafall), och det där "varannanproblemet" syns inte alls, det var med v12.4 förresten.

Tack alla för tipsen, rippandet går för högtryck hemma just nu.

För info kan meddelas att jag f.n. rippar till flac eller ogg Q8 beroende på vad jag tycker mig behöva beroende på källmaterial.

// Tompa

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-14 16:41

Tjena..

Bra ämne detta :)..Har dragit mig för att beställa squeeze boxen pga detta (eller jag är väl för lat igentligen :)..

Hur lång tid tar det att rippa en CD till FLAC på ett ungefär?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-14 18:24

snooker skrev:Hur lång tid tar det att rippa en CD till FLAC på ett ungefär?

Mellan 5-20 minuter beroende på kvalitetskrav och program. Kör du läsning 2 ggr och noggrann konvertering (och det finns ingen anledning till lägre kvalitet) så ryker nog ca 10 minuter i alla fall. Men det beror lite på använd läsare och hur lättläst skivan är. Ja, och naturligtvis hur lång skivan är. Jag testade en skiva med 9 spår och 45 minuters speltid, det tog 5 min 16 sekunder fast loggen påstår 6 min....

/ B

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2008-04-15 08:38

Ok tack Bill :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-15 09:22

Finns dBpowerAMP för Linux, jag orkar inte kolla... Är det någon som testat den i så fall?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-15 09:30

rqu skrev:Finns dBpowerAMP för Linux, jag orkar inte kolla... Är det någon som testat den i så fall?

"Linux is catered for with Wine. Fully Unicode compatible."

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi