Dynamikbegränsning av klassisk musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Dynamikbegränsning av klassisk musik

Inläggav IngOehman » 2008-04-13 22:42

Hej alla!

Jag fick nyss ett PM från Mats, som jag uppfattade som en fråga som nog kunde vara av intresse för flera, så jag svarar här istället. Den allra första frasen i hans text förstår jag inte riktigt vad den betyder, men jag tror jag förstår quintessensen i helheten av det han skriver, och svarar efter bästa fårmåga! :)

mats skrev:Hej

Såg att skrev att det var myt att dynamikbegränsa klassisk musik.

Du såg att VEM skrev vad för något? Att dynamikbegränsa klassisk musik kan inte vara en myt, men väl ett otyg, rent språkligt alltså.

Kort sagt: Jag är inte helt säker på att jag förstår vad det är du menar.

Är det du säger att någon har sagt att det är en myt att klassisk musik BRUKAR dynamikbegränsas (på inspelningar)? Isåfall kan jag berätta att det tyvärr inte är en myt. Alltför mycket inspelad klassisk musik är dynamikbegränsad. :(

mats skrev:Det har jag trott har varit sanningen. För jag trodde det skulle vara svårt för vanliga högtalare att klara av den dynamiken som det utspelas i ett konserthus, den kraften.

Hur kan högtalarna klara av det? Nyfiken i en strut. Typ jag trodde att de flesta högtalare skulle sprängas av den kraft som en stororkester spelar på en konserthall osv

Dynamik används för att beskriva skillnaden mellan de starka och de svaga delarna av musiken. Jag tror du kanske blandar ihop det med ljudtryck. Men stor dynamik är inte samma sak som stort ljudtryck.

Om du ställer volymen så att du tycker att det blir lagom starkt i de starkaste delarna av musiken (eller helt enkelt ställer volymen samma när du spelar en komprimerad och en okomprimerad inspelning) så kommer skillnaden mellan en komprimerad och en okomprimerad (=fulldynamisk) inspelning faktiskt vara att den som är fulldynamisk låter mycket svagare i snitt. Inte tvärtom.

Ljudnivån när en stor symfoniorkester spelar FFF är på publikplats förvisso rätt påtaglig, men det kanske ändå inte är så stark som du tror?

En fullspelande symfoniorkester genererar ungefär 20 watt akustisk effekt, och detta i ett jättestort konsterhus. Det blir inte ens en bråkdel av en watt i akustisk effekt för en liten del av konsertsalen som motsvaras av ett vardagsrums storlek. Hur mycket det blir beror på avståndet till ljudkällan när det gäller direktljudet, men i praktiken så sitter nästan alla lyssnare så långt bort från orkestern att det de lyssnar på är dominerande reflekterat ljud, och därför är inte skillnaden så stor ljudtrycksmässigt mellan olika platser i ett konserthus. Det finns dock fall där vissa delar har så stor lokal absorption, att det inte råder helt diffusa frutsättningar, och då kan det bli lite svagare där.

Å andra sidan är det de största transientlljudtrycken som kräver mest effekt att återge, och de finns ju i direktljudet, så trots allt är det mera krävande att återge ett orkesternära lyssningsperspektiv.

Men igen: Det handlar ändå om en bråkdel, av en bråkdel, av en watt som passerar varje kvadratmeter där någon sitter och lyssnar.

Å andra sidan så har inte högtalare så väldigt stor verkningsgrad i regel, så det behövs ändå förstärkare på en del watt för att återskapa de ljudtryck som förelåg i konsertsalen.

Om man mätte upp en ljudtrycksnivå om 100 dB i konserthuset (vilket inte är ovanligt, det betyder ungefär 0,01 W per m^2 i ljudeffektnivå) och tänker sig att man i vardagsrummet behöver alstra ett ljud vars effekt passerar tvärsnittet av rummet där lyssnaren sitter (säg 2,5 * 6 meter = 15 m^2) så behöver högtalarna ge ifrån sig 0,15 W. Om de har en verkningsgrad om 1/3% så behöver de matas av t ex 45 W = 2 * 22,5 W. Det är ju inte så farligt mycket. Mer än så kan de flesta HiFi-anläggningar skapa, även om långt ifrån alla gör det med en sådan kvalitet att man vill spela så starkt.

Kan avsluta med att nämna att den bild jag skissade där "ljudeffekten från högtalarna får hjälp av rummet nära dem att ta sig framåt och såsmåningom passera ett tvärsnitt av rummet där lyssnarna sitter, för att till sists absorberas bakom lyssnaren" - är en förenkling. Den är långt ifrån sann, men ändå ger den en förhållandevis korrekt bild av effektnivån på lyssningsplats samt vilken förstärkareffekt som behövs med högtalare av normal verkningsgrad.

Det som har störst toleranser i skissen, är angivelsen av ljudeffektnivån i konserthuset (som i vissa fall kan vara i varje fall 5 ggr högre än 0,01 W/m^2, och det finns specialfall då den är ännu högre) samt hur mycket av effekten som verkligen når lyssnaren i hemmamiljön. Problemet med det sistnämnda är att de flesta riktigt välägnade (enligt min subjektiva uppfattning) lyssningsrum medger lika mycket mera exakt återgivning som de är mindre effektiva (de stjäl mera effekt från högtalarna) och därför behöver man ofta större förstärkare än de skissade 22,5 W per kanal om man på realistisk nivå vill kunna återge en symfoniorkester spelandes FFF.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-14 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-13 23:06

ha ha så tokigt jag skrev. Jag menade förstås att jag inte trodde det var en myt att klassisk musik skulle skada högtalarna. Att det verkligen behövdes dynamik nedsättning, med andra ord jag trodde inte det var en myt det du Ingvar säger är en myt.

Usch brukar klaga att de skriver så konstigt på katalogkorten så gör jag det själv med en konstig mening :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 00:15

Helt okej, jag förstod nog vad du menade med avseende på att du trodde att allt var komprimerat (och att det behövdes eftersom klassisk musik skulle skada högtalarna).

Det jag inte förstod var för det första VEM det var som skulle ha skrivit att det (något) var en myt? Skulle jag ha skrivit något om det menade du?

Det andra jag inte begrep riktigt var det betydde var att det skulle vara en myt "att dynamikbegränsa".:?

Hade du skrivit "...att man alltid dynamikbegänsar" eller "att det är nödvändigt att dynamikbegränsa" eller något liknande, något som blivit en komplett rationell mening, så hade jag kanske begipit bättre. :)

Att dynamikbegränsa är ju ett faktum när det görs och inte ett faktum när det inte görs, men själva dynamikbegränsningen är ingen myt i någondera fallet. Ett otyg kan det vara dock. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-14 01:33

OK, här kommer en fråga till på ämnet (svaret kanske redan finns, men i så fall inte så tydligt att jag begriper det):

Kan det vara lämpligt med en viss dynmaikbegränsing av en inspelning av symfonisk musik i konsertsal, för uppelning hemma, i ett "normalt" lyssningsrum? Vi utgår i från att producenten tänker sig lyssnaren som en relativt vanligt musikkonsumet, dvs en som har steroen i vardagsrummet. Specialfall med folk med speciellt inredda lyssningrum ignoreras. Alltså: Producenten vill ha så realistisk återgivning som möjligt i ett vanligt vardagsrum. Hur göra, när det gäller dynamikbegränsingen? Ska man höja svaga partier lite?

Spelar storleksskillnaden på inspelningslokalen (typisk konstersal) jämfört med lyssningrummet någon roll?

Och om man dynamikbegränsar symfonsik musik som spelas i en konsertsal, låter inte efterklangen i inspelningslokalen väldigt märklig då? Dämpas vid transienter för att sedan öka i nivå när transienten klingar ut och ljudnivån väldigt snabbt avtar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 02:46

Mitt svar på dina frågor är:

1. Nej, det (addera kompression för "vanliga lyssningsrum") ser jag inget
skäl att göra.

2. Nej, skillnaden i rumsstorlekar har ingen rimlig bäring alls på hur stor
dynamik som "får plats" i dem. Dynamik är ingen rumsdimension.

3. En additiv kompressionsprocess låter i regel mycket mindre illa än andra
processer men... Inga dynamikförändrande insatser är bra för den som vill
bevara rumsligheten oförstörd. Efterklangsförlopp kommer att drabbas.

Det enda argument jag tycker har viss bäring är att man kanske inte vill
störa sina grannar. Tycker dock att kompressorn isåfall bara har en rimlig
plats i kedjan - i avspelningsapparaturen. I bilen finns ofta det omvända
problemet - att man inte hör svaga passager på grund av störmiljön.
En vettig åtgärd heter fortfarande: Ha en kompressor i bilen. En sådan
kan dessutom optimera sin insats efter variationerna i störnivån.

Generellt kan jag dock säga att jag inte tycker är det minsta störande
att höra akustisk musik en massa dB svagare än den var live. Så vad
skall man ha den där kompressorn till alls? Det är väl bättre att dra
ned om man inte vill att det skall bli för starkt.

Bara återgivningen är högklassigt tydlig, och man har en låg störnivå
i lyssningsrummet, så är det fascinerande vad bra det kan låta även
när man lyssnar på akustisk musik vid nivåer 20 dB under livenivå!

Och omvänt: Bara återgivningen är högklassigt ren och dynamisk, kan
man brassa på rätt bra i bilen utan att det gör ont i öronen. Det är
snarare komprimerat material som man kan känna blir för starkt, och
därför efterfråga en kompressor...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-15 01:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-14 06:56

så tumregeln är låter det för högt så dra ner på ljudet.

Oj nu sa jag det där hemska ordet, tumregel :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-04-14 08:38

Njea...ska det bli en riktig tumregel av det hela måste det vara nåt i stil med:

"Om det gör ont i öronen så vrid motsols på den största blankaste ratten på den största apparaten i stereon"

Att sänka ljudet om det låter för högt är en vettig åtgärd och ingen tumregel.

:D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-14 08:59

Mm, här kommer ett skäl att dynamikbegränsa, som är självupplevt.

I stort sett varje gång jag sätter mig och lyssnar på "Bolero" och bestämmer mig för att inte röra volymkontrollen och det dessutom pågår andra aktiviteter i huset än mina, så kommer det någon in under fortet i slutet och säger "KAN DU DRA NER???".

Det stör musikupplevelsen. Det är rätt irriterande när man har "följt med" i det dryga tio minuter långa stycket att slutet blir avbrutet på det sättet.

Det är klart att jag kan vrida på volymkontrollen, men även det stör.

Jag tror att vi hifinördar konsumerar musik på ett aningen annorlunda sätt än folk gör mest. Jag tror många skulle uppskatta en kompression av "Bolero" om de lyssnar på den när det finns folk runtikring. 40 dB nivåskillnad, som det är i min inspelning, är mycket. Vill man höra början med någon sorts realism blir det ruskigt starkt på slutet.

Nu säger jag inte att kompression skulle ge den mest realistiska återgivningen, men det skulle ge minst osämja i familjen :D . Där är valet, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-04-14 09:53

Svante skrev:Nu säger jag inte att kompression skulle ge den mest realistiska återgivningen, men det skulle ge minst osämja i familjen :D . Där är valet, liksom.

Köp en egen kompressor då, så du själv kan koppla in den och dynamikbegränsa när du själv vill använda den :lol:
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 10:04

Svante skrev:I stort sett varje gång jag sätter mig och lyssnar på "Bolero" och bestämmer mig för att inte röra volymkontrollen och det dessutom pågår andra aktiviteter i huset än mina, så kommer det någon in under fortet i slutet och säger "KAN DU DRA NER???".

Då får du höja så du inte hör någon som kommer in och skriker! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-14 11:00

Det är inte bara kopmrision som är irriterande.

Olika bolag tycks ha olika filosofier för hur det ska låta.
Ta ex Mahlers 2:a . Jämför den med Simon Rattle på EMI och Michael Tilson Thomas på SFS media.
Rattles inspelining låter som mickarna är längst bak i salen.
Mycket akustik och låter mycket komprimerat. ljudbilden låter som musikerna spelar på en och samma rad.
MTT inspelning har däremot en stor tredimensionell ljudbild. Där alla instrument hörs tydligt.
Vad man föredrar är nog individuellt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-04-14 11:10

Svante skrev:I stort sett varje gång jag sätter mig och lyssnar på "Bolero" och bestämmer mig för att inte röra volymkontrollen och det dessutom pågår andra aktiviteter i huset än mina, så kommer det någon in under fortet i slutet och säger "KAN DU DRA NER???".

Det stör musikupplevelsen. Det är rätt irriterande när man har "följt med" i det dryga tio minuter långa stycket att slutet blir avbrutet på det sättet.

Så det är bättre att allt är nedraget på skivan? Så man slipper välja (sorry, kunde inte låta bli) :) .

Som jag ser det är det skillnad på komprimering, dynamikbegränsning och volymjustering. Den senare är över längre tid och skadar inte dynamiken (som är kortvariga).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-14 12:02

nl1970 skrev:
Svante skrev:Nu säger jag inte att kompression skulle ge den mest realistiska återgivningen, men det skulle ge minst osämja i familjen :D . Där är valet, liksom.

Köp en egen kompressor då, så du själv kan koppla in den och dynamikbegränsa när du själv vill använda den :lol:

Exakt. Detta borde vara standardutrustning i alla apparater, framför allt i mp3-pinnar, köksradior, etc. Alltid fullt sving på fonogrammen och så komprimerar/limiterar man efter behov.

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-14 12:04

Poppen skrev:Det är inte bara kopmrision som är irriterande.

Olika bolag tycks ha olika filosofier för hur det ska låta.
Ta ex Mahlers 2:a . Jämför den med Simon Rattle på EMI och Michael Tilson Thomas på SFS media.
Rattles inspelining låter som mickarna är längst bak i salen.
Mycket akustik och låter mycket komprimerat. ljudbilden låter som musikerna spelar på en och samma rad.
MTT inspelning har däremot en stor tredimensionell ljudbild. Där alla instrument hörs tydligt.
Vad man föredrar är nog individuellt.

det är precis det som gör det spännande och ha flera upplagor, dvs det och givetvis olika orkestrar/dirigenters tolkningar
för övrigt håller jag med om att dynamik i vissa fall kan vara av ondo ex man har precis lyckats somna och BANG :!: är man vaken igen :o fast givetvis vill man ju inte ofra dynamiken på skivorna för det, inbyggd kompressor/limiter ( i stereon då) skulle kunna vara användbart i vissa situationer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-14 12:23

Hej poppen

Du nämner Mahlers andra symfoni; Ressurection :) . Jag rekommenderar alla att skaffa inspelningen med Budapest Festival Orchestra. Dirigent är Ivan Fischer. Channel Classics CCS SA 23506.

Jag har ett otal Mahler tvåor och denna är nog den mest häpnadsväckande. SACD, multikananl fast också med CD spår d v s hybrid. Har bara hört CD-spåret.

Ställ nivån tills du tycker att det svaga partiet låter realistiskt och autentiskt. Låt sen bli volymknappen och kör hela. :mrgreen:

Väl mött
PS :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-14 12:24

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 13:08

Bill50x skrev:
nl1970 skrev:

Exakt. Detta borde vara standardutrustning i alla apparater, framför allt i mp3-pinnar, köksradior, etc. Alltid fullt sving på fonogrammen och så komprimerar/limiterar man efter behov.

/ B

Word!

Sen tror jag (vet jag) att det inte är ovanligt att många "lider" av de stycken som har nyanseringstecknet f (forte), ff (fortissimo) eller fff (forte fortissimo) på grund av att de spelar med volymen uppdragen alldeles för högt - vilket de i sin tur gör på grund av att de inte vet hur svagt ppp (piano pianissimo) är, och skall vara. :?

En människa uppväxt under de senaste "kompressionsskadade årtiondena" tror ofta att allting SKALL vara lika starkt, och fläskar på under ppp så att det blir mp (mezzo piano) eller till och med mf (mezzo-forte). Då blir ett FFF VÄLDIGT starkt...

Hade rätt nivå valts (vilket ju kräver att man vet hur finstilt ett ppp är i verkligheten) så hade kanske inget problem uppstått.

Fast då talar jag förstås inte om Svante (som är omdömesgillare än så), och nog heller inte om just Bolero, som ju verkligen är väldigt högljudd på slutet. :)

Men i många andra fall har jag hört folk klaga på dynamik, när felet bara är att de spelar akustiskt musik på mycket högre volym än det är live. Det som verkar saknas är referenser. Går inte folk och lyssnar på symfonisk musik live?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 13:20

IngOehman skrev:Det som verkar saknas är referenser. Går inte folk och lyssnar på symfonisk musik live?

Opera, operett, musikaler... vanliga pop-koncerter... ja.

symfonisk musik - nej. Varför? Tycker mig kunna för lite och vill kanske helst höra något jag "kan" sedan innan... och så är det väl en tröskel att kliva över... vad är det för klientel som går? kommer jag att sticka ut som en inflammerad finne? etc.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 13:53

Det är nog ungefär samma personer som går på Operan som gör till Konserthuset skulle jag tro.

Den gemensamma nämnaren är väl att de tycker om musik får jag förmoda?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-14 13:55

Nattlorden skrev:Opera, operett, musikaler... vanliga pop-koncerter... ja.

symfonisk musik - nej. Varför? Tycker mig kunna för lite och vill kanske helst höra något jag "kan" sedan innan... och så är det väl en tröskel att kliva över... vad är det för klientel som går? kommer jag att sticka ut som en inflammerad finne? etc.

Ingen risk. Möjligen är publiken något mer städad på en klassisk koncert än på motsvarande pop/rock-dito. De gånger jag har bevistat klassiska konserter (senast Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" - rekommenderas!) har i alla fall jag inte sett några kastade ölburkar...

Men annars så verkar "alla" gå på sådana evenemang.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 13:56

IngOehman skrev:Det är nog ungefär samma personer som går på Operan som gör till Konserthuset skulle jag tro.

I Stockholm är det kanske det... inte så säker på att detsamma gäller i Malmö...

Den gemensamma nämnaren är väl att de tycker om musik får jag förmoda?

Ja, det får man hoppas på i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 13:57

Bill50x skrev:Men annars så verkar "alla" gå på sådana evenemang.

Så man behöver inte frack då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-14 14:05

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men annars så verkar "alla" gå på sådana evenemang.

Så man behöver inte frack då?

Nix. Det är på likadant som på alla andra tillställningar, de äldre har hela kläder och de yngre trasiga.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 14:07

Bill50x skrev:Nix. Det är på likadant som på alla andra tillställningar, de äldre har hela kläder och de yngre trasiga.

Okej... på Malmöoperan är det till stor del långklänning och kostym som gäller. Någon enstaka i frack... antog att det var ett snäpp proprare som källde på konserthuset.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-14 14:41

Nej, snarare tvärtom. I varje fall i Stockholm.

Folk klär upp sig mera när de går på Operan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-14 14:43

Du måste ha en kostym av Brioni med Escorial sigillet på om du ska gå på konserthus. Kostar bara 40000..................... Euro 8O

PS :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 14:44

petersteindl skrev:Du måste ha en kostym av Brioni med Escorial sigillet på om du ska gå på konserthus. Kostar bara 40000..................... Euro 8O

Men det är ju lugnt... det var ju frack jag var orolig för. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-14 15:00

Frack kör musikerna med. Ska du spela i orkestern? :)

PS

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-14 15:02

petersteindl skrev:Frack kör musikerna med. Ska du spela i orkestern? :)

Brukar där finnas partier för felspelad elgitarr?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-14 15:10

Hmmm, :idea: man kanske skulle skriva nåt stycke som passar. :)

PS

Nästa

Återgå till Generellt om hifi