Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Well, svaret är kanske uppenbart här? Helt klart är det så att musiken är otroligt viktig för mig, men jag är inte så säker på att jag skulle vara tvungen att ha den stora anläggningen för att känna frid och lugn genom musiken. Det skulle garanterat fungera mycket bra med något portabelt och lurar också, om jag var tvungen. Som tur är är jag ju inte det.
Kan fastna i timmar i soffan framför högtalarna. Många timmar, hela dagar. Skiva efter skiva. Det finns inget bättre!
KarlXII skrev:Hmpf.
Alltså: Vill ni lyssna på musiken genom en transistorradio eller nåt annat skit, så grattis för att det funkar för er!
Gör det, men börja inte något tjafs med att "det är musiken som är viktigast, och då är återgivningen underordnad" precis om om vi andra endast bryr oss om ljudåtergivningen.
Det är helt enkelt inte sant.
KarlXII skrev:Hmpf.
Alltså: Vill ni lyssna på musiken genom en transistorradio eller nåt annat skit, så grattis för att det funkar för er!
Gör det, men börja inte något tjafs med att "det är musiken som är viktigast, och då är återgivningen underordnad" precis om om vi andra endast bryr oss om ljudåtergivningen.
BAMBAM skrev:KarlXII skrev:Hmpf.
Den ovan beskrivna åsikten (musiken det viktigaste) kan komma ifrån personer som är mycket musikaliska och vars musikminne triggas igång
av den skraltiga ljud uppspelningen.
Då adderas deras tidigare ljud bilds minnen och de återupplever en musik upplevelse.
Själv är jag inte så musikalisk, jag behöver bra ljud för att njuta av enbart musiken.
Även om jag kan stå ut med ett dansbands anläggning om jag dansar.
- B
phloam skrev:Hur många lyssnar på musik i transitorradio idagens sverige? Vad är "skit"? Är en iPod med lurar "skit"? I så fall är man faktiskt bortskämd med den där enormt jättebraiga återgivningen.
Observera att jag var noga med formuleringen där, naturligtvis säger jag inte att hifi-nissar _enbart_ bryr sig om ljudet. Musikupplevelser och bra återgivning passar bra ihop, det är väl rätt självklart.
Men nu var frågan om man _behöver_ en "ordentlig anläggning" (mycket bättre än ipod-"skit" då alltså) för att kunna njuta ordentligt av musiken.
Svaret är Nej - man "behöver" inte det, problemet är väl helt enkelt att man blir bortskämd med ett bra system - ungefär som med datorer, det är jobbigt att gå ner i prestanda. (Fast för datorer är problemet mer ännu mer konkret och påtagligt kanske) Så den där "friden" består av att slippa en försämring, men har egentligen inte så mycket med innehållet (musiken och musikupplevelsen) att göra.
KarlXII skrev:Och varför skulle man nöja sig med skit?
Med skit menar jag, med stooor svepande pensel och ännu grövre generalisering, allt som inte duger.![]()
Innehållet ligger till stor del i upplevelsen, annars skulle man ju kunna nöja sig med att lyssna på låtarna framförda på kam och smörpapper eller mungiga.
Detta går ännu bättre att jämföra med följande:
Varför nöja sig med frysta färdigmiddagar när man kan äta god hemlagad mat? I detta fallet svarar folk från "ditt" läger:
-Det spelar ingen roll - mat är bara bränsle.
KarlXII skrev:Nej, det tror jag inte någon kan säga för det gör den säkert.
För vissa. Och de flesta om man inte hört något annat.
Men i den gruppen finns det ett flertal som får en aha-upplevelse när de väl hört något bättre och sen finns ingen väg tillbaka.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 19 gäster