Ger musiklyssnande livsro?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ger musiklyssnande livsro?

Inläggav Kraniet » 2008-04-18 10:30

Har under 3 år nu bott ur en kappsäck och inte haft en riktig stereoanläggning under lika lång tid. Jag kan sitta flera timmar i sträck och lyssna på musik i mörkret och njuter av det väldigt mycket.
Men sedan jag inte kunnat det känns det som att man saknar nåt i sitt liv.

Så kanske är det ett måste för "friden" att kunna lyssna på bra musik genom en ordentlig anläggning.

Eller?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-18 10:37

SÅKLART SÅKLART!!

:D

/Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-18 11:04

Well, svaret är kanske uppenbart här? Helt klart är det så att musiken är otroligt viktig för mig, men jag är inte så säker på att jag skulle vara tvungen att ha den stora anläggningen för att känna frid och lugn genom musiken. Det skulle garanterat fungera mycket bra med något portabelt och lurar också, om jag var tvungen. Som tur är är jag ju inte det.

Kan fastna i timmar i soffan framför högtalarna. Många timmar, hela dagar. Skiva efter skiva. Det finns inget bättre!
2021 maj på Spotify

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-18 11:07

ja jag har ju varit tvungen ta till lurar under tiden. men jag tycker det är ett värdelöst alternativ. kommer ju inte ens i närheten av upplevelsen som en riktig anläggning ger.
dock föredrar jag ju lurarna före ett mediokert system.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-18 11:07

shifts skrev:Well, svaret är kanske uppenbart här? Helt klart är det så att musiken är otroligt viktig för mig, men jag är inte så säker på att jag skulle vara tvungen att ha den stora anläggningen för att känna frid och lugn genom musiken. Det skulle garanterat fungera mycket bra med något portabelt och lurar också, om jag var tvungen. Som tur är är jag ju inte det.

Kan fastna i timmar i soffan framför högtalarna. Många timmar, hela dagar. Skiva efter skiva. Det finns inget bättre!

Jag också.

OM det låter bra - annars väljer jag bort det. Jag pallar inte med dålig återgivning.

Mitt musikintresse låg i träda i åratal till jag fixade till ljudet - det var helt enkelt inte kul annars.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-04-18 11:48

Var är dom som oroar sig för kablar, om diskanten är tillräckligt välupplöst, går basen tillräckligt djupt, hur är imaging, ljudbildens djup och bredd, transientsvar och det allra värsta: är min anläggning neutral? Allt leder till en karusell av uppgraderingar, kabelhokuspokus och konstiga stenar (och ostar) här och var...
Livsro för dom stackarna? Pyttsan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 12:22

Alltså ursäkta om jag går igång lite här nu va: :)

1. Fy faan vad bortskämda folk är. Lämplig bestraffning vore en United-walkman med tillhörande(!) lurar *the horror!!* och max tre kassettband med dåliga inspelningar av favoritmusiken. I ett halvår. Minst.

2. Livsro!? Den som vill ha livsro kan ju lämpligen se nån såpa på TV; musik skall uppröra, utmana, skaka om, exaltera, vara vägledande, ge insikt, ge styrka, driva bort spöken och ångest, trösta, locka till skratt, ge rysningar. Osv.

3. Zzombie, bra poäng. Förresten - varför inte en gång för alla slå fast att hifi-intresset inte på nåt sätt förutsätter, eller är liktydigt med, ett stort musikintresse.

*kom o plocka bara, jag är kanonförkyld och går på medicin och är allmänt grinig och sur så kom igen!!!* :D ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-18 12:41

Hmpf.

Alltså: Vill ni lyssna på musiken genom en transistorradio eller nåt annat skit, så grattis för att det funkar för er!

Gör det, men börja inte något tjafs med att "det är musiken som är viktigast, och då är återgivningen underordnad" precis om om vi andra endast bryr oss om ljudåtergivningen.
Det är helt enkelt inte sant.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-04-18 12:49

KarlXII skrev:Hmpf.

Alltså: Vill ni lyssna på musiken genom en transistorradio eller nåt annat skit, så grattis för att det funkar för er!

Gör det, men börja inte något tjafs med att "det är musiken som är viktigast, och då är återgivningen underordnad" precis om om vi andra endast bryr oss om ljudåtergivningen.

Den ovan beskrivna åsikten (musiken det viktigaste) kan komma ifrån personer som är mycket musikaliska och vars musikminne triggas igång
av den skraltiga ljud uppspelningen.
Då adderas deras tidigare ljud bilds minnen och de återupplever en musik upplevelse.

Själv är jag inte så musikalisk, jag behöver bra ljud för att njuta av enbart musiken.
Även om jag kan stå ut med ett dansbands anläggning om jag dansar :-).

- B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 13:09

Hur många lyssnar på musik i transitorradio idagens sverige? Vad är "skit"? Är en iPod med lurar "skit"? I så fall är man faktiskt bortskämd med den där enormt jättebraiga återgivningen.

Observera att jag var noga med formuleringen där, naturligtvis säger jag inte att hifi-nissar _enbart_ bryr sig om ljudet. Musikupplevelser och bra återgivning passar bra ihop, det är väl rätt självklart.

Men nu var frågan om man _behöver_ en "ordentlig anläggning" (mycket bättre än ipod-"skit" då alltså) för att kunna njuta ordentligt av musiken.

Svaret är Nej - man "behöver" inte det, problemet är väl helt enkelt att man blir bortskämd med ett bra system - ungefär som med datorer, det är jobbigt att gå ner i prestanda. (Fast för datorer är problemet mer ännu mer konkret och påtagligt kanske) Så den där "friden" består av att slippa en försämring, men har egentligen inte så mycket med innehållet (musiken och musikupplevelsen) att göra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-18 13:10

BAMBAM skrev:

Den ovan beskrivna åsikten (musiken det viktigaste) kan komma ifrån personer som är mycket musikaliska och vars musikminne triggas igång
av den skraltiga ljud uppspelningen.
Då adderas deras tidigare ljud bilds minnen och de återupplever en musik upplevelse.

Själv är jag inte så musikalisk, jag behöver bra ljud för att njuta av enbart musiken.
Även om jag kan stå ut med ett dansbands anläggning om jag dansar :-).

- B

Det kan nog stämma, men den stora bulken av musik man lyssnar på måste ju vara sånt man inte har några referensminnen till?

Nej, jag är inte heller speciellt musikalisk. :D

Alltså, man accepterar väl halvrisigt ljud i de flesta fall, men sitter jag hemma i lugn och ro och ska lyssna, då vill jag att det skall låta bra.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-18 13:16

phloam skrev:Hur många lyssnar på musik i transitorradio idagens sverige? Vad är "skit"? Är en iPod med lurar "skit"? I så fall är man faktiskt bortskämd med den där enormt jättebraiga återgivningen.

Observera att jag var noga med formuleringen där, naturligtvis säger jag inte att hifi-nissar _enbart_ bryr sig om ljudet. Musikupplevelser och bra återgivning passar bra ihop, det är väl rätt självklart.

Men nu var frågan om man _behöver_ en "ordentlig anläggning" (mycket bättre än ipod-"skit" då alltså) för att kunna njuta ordentligt av musiken.

Svaret är Nej - man "behöver" inte det, problemet är väl helt enkelt att man blir bortskämd med ett bra system - ungefär som med datorer, det är jobbigt att gå ner i prestanda. (Fast för datorer är problemet mer ännu mer konkret och påtagligt kanske) Så den där "friden" består av att slippa en försämring, men har egentligen inte så mycket med innehållet (musiken och musikupplevelsen) att göra.

Och varför skulle man nöja sig med skit?
Med skit menar jag, med stooor svepande pensel och ännu grövre generalisering, allt som inte duger. 8)
Innehållet ligger till stor del i upplevelsen, annars skulle man ju kunna nöja sig med att lyssna på låtarna framförda på kam och smörpapper eller mungiga.

Detta går ännu bättre att jämföra med följande:
Varför nöja sig med frysta färdigmiddagar när man kan äta god hemlagad mat? I detta fallet svarar folk från "ditt" läger:
-Det spelar ingen roll - mat är bara bränsle.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 13:26

KarlXII skrev:Och varför skulle man nöja sig med skit?
Med skit menar jag, med stooor svepande pensel och ännu grövre generalisering, allt som inte duger. 8)
Innehållet ligger till stor del i upplevelsen, annars skulle man ju kunna nöja sig med att lyssna på låtarna framförda på kam och smörpapper eller mungiga.

Detta går ännu bättre att jämföra med följande:
Varför nöja sig med frysta färdigmiddagar när man kan äta god hemlagad mat? I detta fallet svarar folk från "ditt" läger:
-Det spelar ingen roll - mat är bara bränsle.

Då tillhör inte jag det "lägret", iaf.

Men, den viktiga frågan - kan nån säga varför en hifi-anläggning inte duger för goda musikupplevelser, jämfört med en "ordentlig" hifi-anläggning - om personen i fråga inte är just "bortskämd" med "ordentlig" hifi?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-18 13:34

Nej, det tror jag inte någon kan säga för det gör den säkert.
För vissa. Och de flesta om man inte hört något annat.
Men i den gruppen finns det ett flertal som får en aha-upplevelse när de väl hört något bättre och sen finns ingen väg tillbaka.
8)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-18 14:04

Rubrik: Ger musiklyssnande livsro?

Ja, för mig är det en viktig del av vardagen. :)
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 15:06

KarlXII skrev:Nej, det tror jag inte någon kan säga för det gör den säkert.
För vissa. Och de flesta om man inte hört något annat.
Men i den gruppen finns det ett flertal som får en aha-upplevelse när de väl hört något bättre och sen finns ingen väg tillbaka.
8)

Ok, men det där med "ingen väg tillbaka" tolkar jag som en mild överdrift eller så :) , för visst finns det väl alltid det. Bara för man ätit på femstjärnig restaurant en gång betyder inte att man aldrig mer kan njuta ordentligt av, eh, en fet kebabtallrik. För att använda matmetaforer :) (varken mat eller hifi lockar just nu, helst vill jag bara slippa denna förbannade förkylning, gah)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-18 17:31

Större delen av den musik jag lyssnat till i mitt liv har varit på kasettband, skraltig LP, intergrerade system, dåliga hörlurar etc. Visst har det gått att njuta ändå. Jag tycker de mesta låter bra nu för tiden.
Mest (i timmar) lyssnar jag nog på last.fm via dator->gammalt headset från Koss på jobbet (som programmerare)

Och när det gäller film har jag mest sett på VHS och 28" tv.

Dock uppskattar jag bra återgivning av både bild och ljud så jag lägger pengar på det. Dock har dett givit mig mer stress än lugn och ro. Är det bra nog etc? Mitt mål är att komma till ett stadie då jag kan skita i prylarna och bara njuta av musiken men det har dock visat sig vara svårare än jag först trodde...

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-04-18 18:17

Har precis kommit hem, slår på slutstegen så KT66:orna får värma upp samtidigt som jag slår i vatten i tekokaren. Sätter mig lite senare i soffan och smakar på nybryggt te med lite honung i samtidigt som de första ackorden från Nils Lofgren börjar ljuda ... mmmmm ... livsro, livslust och välljud i skön förening ... :)
Leif

"man lär så länge man har elever"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-18 18:19

Musiklyssnande ger livsro..

Hifinördslyssning ger inte livsro!

:wink:

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-18 18:30

Musiken är som balsam för själen.

Visst är det märkligt att en bra film kan man se en gång och möjligen ytterligare någon gång med långt intervall.
Med musik är dock helt annorlunda, en bra låt eller platta kan man höra om och om igen utan att tröttna. Jag har plattor som jag avnjutit av och till under många många år. Jag har grunnat på detta fenomen men inte kommit på vad det beror på. Men bevisligen har musiken, åtminsonde för mig en betydligt viktigare roll än filmer.

Just nu avnjuts en gammal skiva med Anni-Frid Lyngstad. Har säkert haft plattan i 10 år men tycker fortfarande att den "levererar"

Bild
MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-18 18:48

Fridas gamla goding levererar.. abselut. Det har den gjort sen man stod i discot på ungdomsgården för 25 år sen och diggade till 'something going on'.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-18 19:15

Denna vinyl har även jag ägt... Mycket bra skiva.. Från -81 - -82?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-04-18 19:50

Musiken är en viktig hörnsten för mig i mitt liv. Märker det extra väl när jag varit utan musik någon vecka - får då så smått abstinens och det blir extra njutbart att sätta sig och lyssna, helst på riktigt hög volym :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 21:33

Även "rätt" anläggning kan vara balsam för själen... :mrgreen:

(och ett litet slag till för att musiklyssnandet inte bara skall stryka medhårs, detta börjar snart låta som nån pensionärsförening eller nåt, wtf :) )

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2008-04-18 21:46

Absolut!!! Jag måste lyssna på musik några gånger i veckan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 23:05

Jag måste.... äh det var inget. 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-19 08:32

jag gillar hörlurar, med dem kan jag spela högre utan att störa någon, med hörlurar blir ljudet renare, högre och direkt, maffigare och häftigare helt enkelt än vad jag lyckas med högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-19 10:20

beror lite på vad jag lyssnar på exempelvis kan Ravel och Chopin ge lifsro men jag skulle ljuga kraftigt om jag sa att Today is the day ger lifsro :lol:

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-04-19 13:02

Just nu avnjuts en gammal skiva med Anni-Frid Lyngstad. Har säkert haft plattan i 10 år men tycker fortfarande att den "levererar"

Bild
MVH[/quote]

Lite OT men (om ni inte redan visste det) kolla vem som producerat den plattan, ganska många blir förvånade.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-04-19 14:17

landa skrev:
Lite OT men (om ni inte redan visste det) kolla vem som producerat den plattan, ganska många blir förvånade.

Han spelar väl också? Åtminsone låter det så på "Someting's..."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi