Moderator: Redaktörer
tvett skrev:MP skrev:Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?
?
realist skrev:meanmachine skrev:tvett skrev:MP skrev:Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?
?
?
?
Richard skrev:Vilken förnuftig människa som skrivit detta!
Jag kan hålla med på varje punkt, förutom att " biwiring" faktiskt försämrar ljudet litetgrann, fast effekten är subtil (svaga stokastiska fasfel).
MP skrev:Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?
Bill50x skrev:Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring.
Martin skrev:Bill50x skrev:Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring.
Att optimera ett högtalarfilter för biwiring är lite som att optimera ett par högtalare för lyssningsavstånd.
Den naturliga följdfrågan blir då, "vilket/vilka lyssningsavstånd"? Eller "vilka biwiringkablar"? Det är väl det som är problemet med biwiring. Det går inte att optimera för det om man inte samtidigt anger vilka längder och tjocklekar på kabel som filtret är optimerat för.
paa skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=251649
Det är lite speciellt med biwiring iom att man flyttar ut "filterkomponenter" utanför högtalaren att låta användaren experimentera med. En enkel kabel till ett par enkla terminaler är mycket enklare att göra okänsligt för olika längder och värden (tex genom att göra impedansen hos högtalaren mer resistiv men även att fasförhållandet mellan elementen i alla lägen hålls lika oberoende av högtalarkablarna). Ska du optimera ett par högtalare för biwiring så behöver du optimera för en viss resistans på kablarna innan de möts. Det blir mer känsligt kan man säga.Bill50x skrev:Martin skrev:Bill50x skrev:Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring.
Att optimera ett högtalarfilter för biwiring är lite som att optimera ett par högtalare för lyssningsavstånd.
Den naturliga följdfrågan blir då, "vilket/vilka lyssningsavstånd"? Eller "vilka biwiringkablar"? Det är väl det som är problemet med biwiring. Det går inte att optimera för det om man inte samtidigt anger vilka längder och tjocklekar på kabel som filtret är optimerat för.
Det går väl överhuvudtaget inte att optimera en högtalare om man inte vet i vilken miljö den ska spela? Vilket avlyssningsavstånd har man? Vilken förstärkare driver denna? Vilken akustik har lokalen?
Varför skulle dubbla EKK ge en sämre återgivning än enkla?
/ B
Martin skrev:Bill50x skrev:Varför skulle dubbla EKK ge en sämre återgivning än enkla?
Det är lite speciellt med biwiring iom att man flyttar ut "filterkomponenter" utanför högtalaren att låta användaren experimentera med. En enkel kabel till ett par enkla terminaler är mycket enklare att göra okänsligt för olika längder och värden (tex genom att göra impedansen hos högtalaren mer resistiv men även att fasförhållandet mellan elementen i alla lägen hålls lika oberoende av högtalarkablarna). Ska du optimera ett par högtalare för biwiring så behöver du optimera för en viss resistans på kablarna innan de möts. Det blir mer känsligt kan man säga.
Bill50x skrev:OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?
/ B
UrSv skrev:Bill50x skrev:OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?
/ B
I fallet Naim vill jag minnas att de inte är stabila utan speciell kabel och att det därför måste vara en viss längd och typ. Annars brinner förstärkaren upp.
Birger skrev:Trots allt så tror jag att dom värsta lögnerna och lögnarna är på väg ut. Dels för att folk blir mer upplysta och kritiska dels för att sk High end är på utdöende. Det är nog inte många 20-25åringar som skulle investera 100lökar på en två kanals stereo. Dessutom börjar många 35-45åringar ändra sitt lyssningsbeteende och bli mer kritiska.
UrSv skrev:Bill50x skrev:OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?
/ B
I fallet Naim vill jag minnas att de inte är stabila utan speciell kabel och att det därför måste vara en viss längd och typ. Annars brinner förstärkaren upp.
Piotr skrev:Kan dom inte höja priset med 45kr och löda in ett motstånd och en spole på utgångarna?![]()
Isaac skrev:Vad tycker ni om Transparent cable? http://hificonsult.se/transparent/index ... 93dca66805
Jag kan inte hjälpa det men tycker det är rena skämtet.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster