The Ten Biggest Lies in Audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

The Ten Biggest Lies in Audio

Inläggav -Martin- » 2008-04-21 17:28

Sprang på den här lilla skriften.
Läs och begrunda.
http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
Hälsningar
Martin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-21 17:47

The page cannot be displayed
The page you are looking for is currently unavailable. The Web site might be experiencing technical difficulties, or you may need to adjust your browser settings.

--------------------------------------------------------------------------------

Please try the following:

Click the Refresh button, or try again later.

If you typed the page address in the Address bar, make sure that it is spelled correctly.

To check your connection settings, click the Tools menu, and then click Internet Options. On the Connections tab, click Settings. The settings should match those provided by your local area network (LAN) administrator or Internet service provider (ISP).
See if your Internet connection settings are being detected. You can set Microsoft Windows to examine your network and automatically discover network connection settings (if your network administrator has enabled this setting).
Click the Tools menu, and then click Internet Options.
On the Connections tab, click LAN Settings.
Select Automatically detect settings, and then click OK.
Some sites require 128-bit connection security. Click the Help menu and then click About Internet Explorer to determine what strength security you have installed.
If you are trying to reach a secure site, make sure your Security settings can support it. Click the Tools menu, and then click Internet Options. On the Advanced tab, scroll to the Security section and check settings for SSL 2.0, SSL 3.0, TLS 1.0, PCT 1.0.
Click the Back button to try another link.

Cannot find server or DNS Error
Internet Explorer
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-21 17:48

Ah men asså den där e ju typ lika gammal som trioden ju!! :)

Inget är nytt på OT-meka!

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 17:53

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-04-21 17:58

Kanonartikel!

Now here comes the really bad
part. The self-appointed Golden
Ears—tweako subjective reviewers,
high-end audio-salon salesmen, audioclub
ringleaders, etc.—often use their
falsely assumed superior hearing to intimidate
you. “Can’t you hear that?”
they say when comparing two amplifiers.
You are supposed to hear huge
differences between the two when in
reality there are none—the GE’s can’t
hear it either; they just say they do, relying
on your acceptance of their GE
status. Bad scene.
The best defense against the Golden
Ear lie is of course the double-blind
ABX test (see No. 4 above). That separates
those who claim to hear something
from those who really do. It is amazing
how few, if any, GE’s are left in the
room once the ABX results are tallied.

Word! :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-21 17:59

Vilken förnuftig människa som skrivit detta!
Jag kan hålla med på varje punkt, förutom att " biwiring" faktiskt försämrar ljudet litetgrann, fast effekten är subtil (svaga stokastiska fasfel).
Annars var det ju klockrent med "lågmotkoppling myten" samt analog versus den överlägsna digitaltekniken.

Detta borde finnas som inramad tavla hos varje förnuftig audiofil.
Det kan behövas läsas om och om igen, efter varje genomläsning av de kommersiella hifitidskrifterna, där motsatsen ständigt postuleras....

H. Richard.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-04-21 22:07

Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-21 22:31

MP skrev:Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?

?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-04-21 22:40

tvett skrev:
MP skrev:Vilket dravel! Undrar vad de där pellejönsarna lyssnar på till vardags?

?

?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-04-21 22:54

meanmachine skrev:
tvett skrev:

?

?

?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-04-21 22:56

realist skrev:
meanmachine skrev:
tvett skrev:

?

?

?

wtf?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-21 22:57

Richard skrev:Vilken förnuftig människa som skrivit detta!
Jag kan hålla med på varje punkt, förutom att " biwiring" faktiskt försämrar ljudet litetgrann, fast effekten är subtil (svaga stokastiska fasfel).

Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring. Å tredje sidan gäller detta alla kommentarer som säger typ "en korrekt konstruerad högtalarkabel påverkar inte ljudet".

Myten om "Annars var det ju klockrent med "lågmotkoppling myten" samt analog versus den överlägsna digitaltekniken." behöver ju inte vara en myt. Det hela beror givetvis på hur en apparat är konstruerad. Men den sk myten fick extra näring när extremt motkopplade förstärkare presenterades på 70-talet, förstärkare som uppvisade otroligt låga dist-siffror (im och thd) men som ändå lät kass. Ingenjörerna stod på rad och bugade över de fina siffrorna medan användarna led av det taskiga ljudet. Inte undra på att det kom en motreaktion som försökte minimera motkopplingen och ändå behålla en kvalitativ återgivningskvalitet.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 22:59

Linkwitz Lab Orion++
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-21 23:13

Bill50x skrev:Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring.

Att optimera ett högtalarfilter för biwiring är lite som att optimera ett par högtalare för lyssningsavstånd.

Den naturliga följdfrågan blir då, "vilket/vilka lyssningsavstånd"? Eller "vilka biwiringkablar"? Det är väl det som är problemet med biwiring. Det går inte att optimera för det om man inte samtidigt anger vilka längder och tjocklekar på kabel som filtret är optimerat för.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-21 23:57

Martin skrev:
Bill50x skrev:Jasså. Att använda dubbla kablar är ju inget som blir sämre, givet att högtalaren, i synnerhet filtret i denna, är konstruerat för detta. Å andra sidan kan man fråga sig hur många högtalarfilter som (i praktiken) är optimerade för biwiring.

Att optimera ett högtalarfilter för biwiring är lite som att optimera ett par högtalare för lyssningsavstånd.

Den naturliga följdfrågan blir då, "vilket/vilka lyssningsavstånd"? Eller "vilka biwiringkablar"? Det är väl det som är problemet med biwiring. Det går inte att optimera för det om man inte samtidigt anger vilka längder och tjocklekar på kabel som filtret är optimerat för.

Det går väl överhuvudtaget inte att optimera en högtalare om man inte vet i vilken miljö den ska spela? Vilket avlyssningsavstånd har man? Vilken förstärkare driver denna? Vilken akustik har lokalen?

Varför skulle dubbla EKK ge en sämre återgivning än enkla?

/ B

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2008-04-21 23:59

Jag gillar Peter Aczel och The Audio Critic även om han har en tendens att måla saker lite väl svart/vitt. Förutom tidningens nuvarande bloggform så finns det gamla nummer att läsa ända tillbaka till tidigt 90-tal, och det finns väldigt många artiklar som är läsvärda även idag om än apparattesterna inte är särskilt aktuella.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-04-22 07:05

Gammal skåpmat men samtidigt ständigt aktuellt tyvärr.

Trots allt så tror jag att dom värsta lögnerna och lögnarna är på väg ut. Dels för att folk blir mer upplysta och kritiska dels för att sk High end är på utdöende. Det är nog inte många 20-25åringar som skulle investera 100lökar på en två kanals stereo. Dessutom börjar många 35-45åringar ändra sitt lyssningsbeteende och bli mer kritiska. Så snart får nog dom värsta lurendrejarna i branschen ge sig in i piller-business istället. Där tror jag tyvärr att skojeriet är evigt :(

Tänk er se ökända hifiprofiler på den yttersta bluff och båg hifisidan stå och demonstrera bantningspiller istället för att svamla nonsens på hifimässor 8)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-22 07:37

paa skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=251649

Misstänkte att den skulle komma! :)
Sorry, jag sökte faktiskt först för att kolla om den redan fanns på forumet, men hittade inget. Jag får gå en "sök-kurs" tror jag... :)

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-04-22 07:51

Mycket givande på den siten.

Electronic Signal Paths

Do Not Have a Personality!

http://theaudiocritic.com/blog/index.php?op=ViewArticle&articleId=36&blogId=1

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-04-22 08:20

Ja, titta bara på nr. 21: där testar man NHT 3,3, sentec Diana, en mycket genomgående analys av jitterproblematiken, samt mycket annat.
En LTS tidning på engelska. Här finns läsning för flera veckor....

H. Richard.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-22 11:14

Bill50x skrev:
Martin skrev:

Det går väl överhuvudtaget inte att optimera en högtalare om man inte vet i vilken miljö den ska spela? Vilket avlyssningsavstånd har man? Vilken förstärkare driver denna? Vilken akustik har lokalen?

Varför skulle dubbla EKK ge en sämre återgivning än enkla?

/ B
Det är lite speciellt med biwiring iom att man flyttar ut "filterkomponenter" utanför högtalaren att låta användaren experimentera med. En enkel kabel till ett par enkla terminaler är mycket enklare att göra okänsligt för olika längder och värden (tex genom att göra impedansen hos högtalaren mer resistiv men även att fasförhållandet mellan elementen i alla lägen hålls lika oberoende av högtalarkablarna). Ska du optimera ett par högtalare för biwiring så behöver du optimera för en viss resistans på kablarna innan de möts. Det blir mer känsligt kan man säga.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-22 11:52

Martin skrev:
Bill50x skrev:Varför skulle dubbla EKK ge en sämre återgivning än enkla?

Det är lite speciellt med biwiring iom att man flyttar ut "filterkomponenter" utanför högtalaren att låta användaren experimentera med. En enkel kabel till ett par enkla terminaler är mycket enklare att göra okänsligt för olika längder och värden (tex genom att göra impedansen hos högtalaren mer resistiv men även att fasförhållandet mellan elementen i alla lägen hålls lika oberoende av högtalarkablarna). Ska du optimera ett par högtalare för biwiring så behöver du optimera för en viss resistans på kablarna innan de möts. Det blir mer känsligt kan man säga.

OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-22 11:57

Bill50x skrev:OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?

/ B

I fallet Naim vill jag minnas att de inte är stabila utan speciell kabel och att det därför måste vara en viss längd och typ. Annars brinner förstärkaren upp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-22 12:50

UrSv skrev:
Bill50x skrev:OK, då är jag med. Kanske därför Naim i vissa lägen specar hur långa kablar man ska använda? Och att vissa tycker det låter bättre med längre kablar?

/ B

I fallet Naim vill jag minnas att de inte är stabila utan speciell kabel och att det därför måste vara en viss längd och typ. Annars brinner förstärkaren upp.

Cool :D

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-22 13:20

Birger skrev:Trots allt så tror jag att dom värsta lögnerna och lögnarna är på väg ut. Dels för att folk blir mer upplysta och kritiska dels för att sk High end är på utdöende. Det är nog inte många 20-25åringar som skulle investera 100lökar på en två kanals stereo. Dessutom börjar många 35-45åringar ändra sitt lyssningsbeteende och bli mer kritiska.

Får hoppas det. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-04-22 13:36

hör di ente skillnad på ena denvercdspelare och en densencd så måste di va döve 8)
de sier ma ju på stavninga dumspån
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-22 14:57

UrSv skrev:

/ B

Kan dom inte höja priset med 45kr och löda in ett motstånd och en spole på utgångarna? :?

Märkligt!

/Peter

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-04-22 15:36

Piotr skrev:Kan dom inte höja priset med 45kr och löda in ett motstånd och en spole på utgångarna? :?

När man kan sälja dyra "specialkablar" istället? :wink:

Det är ju likadant med deras nätdelar.
Deras apparater brukar ha undermåliga nätdelar så kunderna ska köpa deras externa nätdelar som "uppgraderingar".

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2008-04-22 16:01

Vad tycker ni om Transparent cable? http://hificonsult.se/transparent/index ... 93dca66805
Jag kan inte hjälpa det men tycker det är rena skämtet.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-22 17:19

Isaac skrev:Vad tycker ni om Transparent cable? http://hificonsult.se/transparent/index ... 93dca66805
Jag kan inte hjälpa det men tycker det är rena skämtet.

tror inte du är direkt ensam om att tycka det här på faktiskt, dom har vait under luppen tidigare har jag för mig
fast det låter ju lockande få tillbaka 70% av vad jag köpte ekkn för tror det blir 7kr/m :P :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi