Det hände en liten olycka (Bilder)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Det hände en liten olycka (Bilder)

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 12:51

Jag skulle flytta en stol i rummet. Gick förbi den ena högtalaren och av någon korkad, idiotiskt papphammarliknade beteende så stöter jag ett stolsben mot det nedre baselementet på mina Klipsch RF-7... :oops:

Har pratat med Hifi-huset i Örebro och fått kostnaden för ett nytt element..
Runt 3500:-!!!! 8O

För en 12-15 år sedan ägde jag ett par Klipsch Forté II där jag pga av visst trixande och försök till diverse moddning lyckades sabba både diskant och mellanregisterornen..... :oops: Igen...

Då var man mycket generösa från Klipsch sida oc bytte ut elementen utan kostnad för mig.

Eftersom membranet består av något som benämns Cerametallic så kan jag tänka mig att det kan vara rätt skört om jag skulle försöka "räta ut" det själv.. Det påverkar dock inte ljudet vad jag kan höra iaf...

Råd och tips mottages vänligen... Visserligen har jag en allriskförsäkring, men går det att fixa billigare skulle jag bli så glad såå..

Se bild.

Bild
Senast redigerad av Nefilim 2008-05-02 08:27, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-05-01 13:10

Jag gjorde en liknande grej med en domediskant. Då gick det alldeles utmärkt att räta ut materialet med hjälp av lite tejp (se bara till att det inte är en tejp med alltför stor vidhäftningsförmåga). Nu är väl materialet i ditt element förmodligen lite styvare än i mitt fall.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 13:12

Jo detta material är styvt, så jag tror nog inte ditt tips skulle fungera, men jag ska iaf prova.. Tack..

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-05-01 13:15

Dammsigare, en riktig klassiker :)
Sug så att du får undertryck och sedan dra bakåt bara.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-01 13:16

Kan du inte massera ut bucklan från baksidan?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 13:21

Frodrak skrev:Kan du inte massera ut bucklan från baksidan?

Jo den tanken har slagit mig..

Dammsugaren går bort eftersom materialet är hårt..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-01 13:23

Dunderklumpen, för att det skall bli en buckla kan materialet inte vare helt keramiskt. Det skulle spricka. Således finns det en förhoppning om att kunna räta ut det litet. Då måsten man nog göra som Frodrak föreslår. Dock är det så att möjligheten finns att materialet blir sprödare då du ger dig på det igen och just därför kan det då spricka.

Har du bestämt dig för att byta ut det så kan du ju göra ett sista försök för att kanske spara lite slantar.

MvH
PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-01 13:24

är det av utseendeskäl eller ljudliga skäl du vill fixa konen? funktionsmässigt så tror jag inte det lilla jacket gör något såtillvida det inte är ett hål. konen lär ha blivit grymt hårt just i bucklan och hårdare membran kan ju vara bra
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 13:25

Jag skulle inte göra ett skit åt det.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 13:26

celef skrev:är det av utseendeskäl eller ljudliga skäl du vill fixa konen? funktionsmässigt så tror jag inte det lilla jacket gör något såtillvida det inte är ett hål. konen lär ha blivit grymt hårt just i bucklan och hårdare membran kan ju vara bra

Det är främst utseendemässigt. Jag tänker även på andrahandsvärdet om jag skulle avyttra dem i framtiden. Som jag skrev tidigare så påverkar det inget ljudmässigt..

Men det är ju inte enbart det lilla jacket, utan det finns ju även en intryckning straxt till vä om dammkåpan och vid gummiupphängningen..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-01 13:41

Kaffekoppen skrev:Jag skulle inte göra ett skit åt det.

Inte jag heller. Gör ju ingen skillnade heller så bara köra på.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-01 14:03

meanmachine skrev:

Instämmer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-01 14:30

Svante skrev:
meanmachine skrev:

Instämmer.

Visst kan även jag instämma i det, men det estetiska........ :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-01 14:56

Dunderklumpen skrev:
Svante skrev:
meanmachine skrev:

Instämmer.

Visst kan även jag instämma i det, men det estetiska........ :wink:

Aha, ok. Jag tror inte att du kommer att kunna få skadan osynlig. Jag tycker att en halvdant dold skada ser mycket värre ut än en fullt synlig dito. Så jag instämmer fortfarande, men det är ju jag det. :D.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 16:22

Riskerar bara att förfula/förstöra, så jag håller på Svante för Svante håller med mig :)

Om du skall sälja dem sedan får du ju väga för- och nackdelar till att byta elementet då..

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-01 17:53

Du Dunderklumpe'dunse'n, det lilla hacket kan näppeligen ha någon ljudande påverkan, vågar jag mig på att påstå.
Det här handlar ompsykologi, acceptera att världen inte är perfekt, och acceptera att åldern tar ut sin rätt med allehanda skavanker. Se bara till ditt eget yttre. :wink:
Har du inte sett Knut Knutsson och grabbarna, använd dina artefakter du, och acceptera att lite skavanker ger karaktär.
Vid ev. försäljning påpeka denna skavank ärligt, och acceptera ev. skeptisism från enstaka spekulanter. Pruta en aning, så blir säkert alla nöjda.
Skadans art ser definitivt inte ut att vara värd pengarna av vad ett nytt element skulle kosta.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-01 21:28

Upphängningen är ju sne; det borde väl ändå påverka ljudet och vara en risk för skada på talspolen vid stora konutslag, när upphängningen ger ojämn inbromsning. Jag hade försökt räta ut åtminstonde det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 22:12

Skulle också försöka räta ut konen försiktigt vid upphängningen. Jacket lär inte gå att göra något åt och spelar ju heller ingen roll.

Är nog inga problem att rikta konen som sannolikt är i aluminium. Någon hade sparkat in i min bas också så den såg alldeles sne ut och gummiupphängningen drogs in. Kunde räta ut det mesta utan att lossa på elementet. Bara drog i gummit så kom konen. Korrigerade lite till senare när elementet monterats bort.

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-01 22:44

Skulle bara vilja bidra med att se till att jobba i lugn och ro med detta; inte stressa eller så, studera först noga, känn efter lite och tänk igenom innan du gör nåt som inte går att göra ogjort.

(Annars skulle jag nog göra som Nwalmaer och Piotr skriver; försöka försiktigt att räta upp så att det ser bra ut vid upphängningen åtminstone. Skulle kännas skönt rent psykologiskt om inte annat :) )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-01 22:45

ja nu såg jag att konen är mer skadad än det lilla jacket, det ser inte bra ut, kanten ser nästan veckad ut och konen har sjunkit in rejält vid damkåpan, det där åtgärdar man nog inte i en handvändning, kanske kan lokala plåtis rikta

ta ut elementet och ställ det på ett bord, för konen upp och ner och studera hur kanten beter sig och då känner du även hur elastisk konen är - om du vågar ge dig på ett eget försök att rikta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 23:04

celef skrev:det där åtgärdar man nog inte i en handvändning, kanske kan lokala plåtis rikta

Jo det är nog precis vad man gör.. eller vad jag gjorde iaf. De flesta alu-koner är rätt mjuka och lätta att åtgärda. Har bara sett en kon man inte med lätthet riktar med händerna och det var Scan Speaks 23W 9" som bryter upp ovan 6kHz. 8O

Mitt element (en 10") var också skev vid talspolens infästning mot konen men det verkar inte vara något problem. Bara att dra ut så konen ser så rak ut som möjligt. Gummiupphängningen indikerar ju detta hyggligt. Sedan är det bara att hoppas på att talspolen går fritt i gapet vid alla nivåer och frekvenser. Gör den inte det så kan man undersöka vilket håll den pekar snett åt och försöka rikta med lite tuffare tag.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-01 23:05

Byt skiten. Enda sättet att få sinnesfrid.
Det kostar att ligga på topp. Bild

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-05-02 00:52

KarlXII skrev:Byt skiten. Enda sättet att få sinnesfrid.
Det kostar att ligga på topp. Bild

Håller med.

Konen ser rätt illa tilltygad ut, även kantupphängningen (om det inte bara är reflexer från blixten). Fråga om det
finns något omkoningskit till elementet, så kommer du kanske undan lite billigare.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 01:49

Såg inte mer skador än jacket tidigare. Nu är det en sinnesfridsfråga. Byt. Dyrt. Läropengar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-02 02:00

Har du drulletilläg på hemförsäkringen?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Det hände en liten olycka

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-02 07:08

Dunderklumpen skrev:Råd och tips mottages vänligen... Visserligen har jag en allriskförsäkring, men går det att fixa billigare skulle jag bli så glad såå..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-02 08:08

Har plockat ut elementet nu. Fasiken vad tungt det är..

Bild

Bild

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-02 08:09

Konen verkar iaf inte ta emot någonstans...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-02 08:18

Jag lyckades med att smeka skadan jämn från baksidan. Materalet var rätt mjukt och därmed lätt formbart.. Man får anstränga sig för att se några spår av den forna intryckningen.. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-02 09:05

Dunderklumpen skrev:Jag lyckades med att smeka skadan jämn från baksidan. Materalet var rätt mjukt och därmed lätt formbart.. Man får anstränga sig för att se några spår av den forna intryckningen.. :D

Jag sa ju det ju.. :) och ändå kom det två till pessimistiska inlägg efter mitt senaste. :?

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi