Hallå besserwissrar: låter NAS HDD olika?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Hallå besserwissrar: låter NAS HDD olika?

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 12:33

Förekommer en del diskussioner om huruvida digitala nätverkskomponenter påverkar analogt ljud, t ex vid lagring av media på olika NAS HDD e dyl.
Är det någon som har erfarenheter på området?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-07 13:26

Vilken logisk förklaring har de till det?

Ingen av dem är särskillt duktiga nätverkstekniker va?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 13:29

Vet ej, personer med åsikter är allt jag vet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-07 13:31

:lol: :lol: :lol: :lol: Sicka stollar.

Snabbt svar: Om filerna skulle ändras på väg till disk, på disk eller på väg från disk skulle man inte kunna exekvera ett enda program.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 13:33

Dom säger att dom hör skillnad. Vad den beror på vet man inte, bara att det låter olika om olika NAS. (Dyrare = bättre)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-07 13:34

Det stämmer vissa hårddiskar knattrar mer, vissa har tom. fläkt som viner!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-07 13:41

rqu skrev:Det stämmer vissa hårddiskar knattrar mer, vissa har tom. fläkt som viner!
:lol:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-05-07 13:45

Från PC för alla, om Squeezebox 2

Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-05-07 13:46

Borde inte låttitlarna vara felstavade då? :lol:

Är filöverföringen streamad (dvs utan omsändningar vid checksummefel) på klämboxarna? Har iaf ingenting med hårddiskförvaring att göra...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-05-07 14:06

tvett skrev:Borde inte låttitlarna vara felstavade då? :lol:

Är filöverföringen streamad (dvs utan omsändningar vid checksummefel) på klämboxarna? Har iaf ingenting med hårddiskförvaring att göra...

Det var väl egentligen OT, men det var mest en kommentar som berörde svårigheter att ta till sig nya tekniker -> i detta fall datorbaserad musikuppspelning.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 14:07

TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2

Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.

Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-07 14:09

perstromgren skrev:

Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-07 14:20

PÅverkar analogt ljud? Det är väl en D/A i slutändan som gör det. Jag vet fortfarande inte så mycket om NAS, men att överföringen skulle kunna påverka ljudet tror jag inte mycket på. Hur sker det? Nedskalning? Transkodning? Så mycket dataförluster brukar det inte bli. Jag kan streama 15 Mbit/s utan problem. (1080p). Om överföringen i sig skulle orsaka mycket bitfel så skulle det inte vara så kul att titta vet jag eftersom det blir fel ibland och det ser risigt ut.

Jag förstod nog inte frågeställningen iofs. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 14:23

rqu skrev:
perstromgren skrev:

Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...

Ja, då blir det ju rätt svårt att få det att låta dåligt (dvs tyst då och då) utan en helt usel trådlös överföring. Jag kan tänka mig att någon megabit per sekund bör räcka för att hålla bufferten full hela tiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-07 14:38

Jag blir riktigt sne när jag läser sånt här, är folk idioter eller vad är det frågan om :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-07 15:15

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4895

Citerar mig själv:

Avläning från hårddisk är alltid perfekt. Det gissas aldrig vid hårddiskavläsning.
Det blir inte fel i avläsningen förrän hårddisken går sönder.

TCP/IP är bara ett transportprotokoll för att just övervaka transporten av ettor och nollor.
Protokollet gissar inte. Leveransen är alltid perfekt. Avbrott i kommunikationen leder till .... avbrott i avspelningen.

CD-läsare läser skivan lite skumt, datat lagras ju faktiskt inte alls som man kunde tro.
Avläsning av CD-skivor sker med hjälp av felkorrigeringskretsar som ibland (rätt sällan) hoppar
in och gissar, enligt avancerade algoritmer den troligaste ettan eller nollan. Vissa spelare har än
mer avancerade procedurer men aväsningen är oftast perfekt - även då det gissas - eller omärkbar.
Poängen är iallafall att avläsningen faktiskt kan vara felaktig.

Vid rippning till hårddisk finns ingen tidsnöd. CD-skivan kan fås att läsas om och om igen tills det inte
gissas utan avläsningen faktiskt är korrekt. Det finns finfina program för det. Men precis som med
CD-avläsning går det oftast enkelt. Det vet ni som rippat duktigt många skivor.

CD-skivor går sönder. Har ni backup på era CD-skivor?

Hårddiskar går också sönder. De tar jag iallafall backup på.

Kan ju meddela att jag numera tillhör klämbox-klanen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-05-07 15:21

Jag är definitivt inte någon expert på det här, men man måste väl ändå skilja på dålig ljudkvalitet och dålig nätverksöverföring. Med ett dåligt trådlöst nätverk så kan det säkert hacka en del, men som rqu skriver så nog buffertminnet ganska stort (och det hacket tycker inte jag har med ljudkvaliteten att göra). Ur SlimDevices wiki (för SB 3):

Buffer RAM

25Mb (approx. 200 seconds at 128Kbps) compresessed, plus 28Mb (10 seconds at 44.1 samples/sec) uncompressed
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 15:22

Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 15:37

Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?

"Brus och skit" i den digitala överföringen, finns ju liksom inte. Om DAC:en låser, så gör den.

Eller hur tänkte du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-07 15:49

Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?

Svar nej!
Brus uppstår överhuvudtaget inte i den digitala domänen. Där är det jitter. Om det är jitter du menar skulle orsaka brus efter D/A omvandlingen så är svaret... nej! Teoretisk, med en dåligt konstruerad dac och utan buffert så ja, men det finns knappast något nytt idag som har så svårt jitter att det inte kan nära på elimineras i buffertminnet.

Jämför gärna med DAB radio, tycker du att du upplever en massa "brus och skit" där?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-07 16:13

Nej. Det som kommer är bara det som är lagrat, det varken läggs till eller tas bort något i transporten.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 16:23

Vet inte, har aldrig hört DAB-radio.
Med brus och skit menade jag störningar som följer med och sedan visar sig i den analoga delen som "sämre ljud". Jitter, brus, RF, vad som helst.
Jag tror inte heller digital paketöverföring med kontroll ska påverka det analoga ljudet, men vill bara veta lite mer om vad som trots allt kan spela roll.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-05-07 16:31

SB låter asbra med en sjysst DAC. Enligt någon tråd så låter den ännu bättre om man låter servern packa upp och skicka WAV-filer så SB:n slipper jobbet att avkoda FLAC. Om man nu tror eller tycker så kryssa i rätt ruta i konfigen på servern och lyssna sedan lugnt och njut av plattorna i stället för att fundera...

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 16:33

Bra tips, låter trovärdigt...

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-05-07 17:17

Strauss skrev:Är folk idioter eller vad är det frågan om :?

Ja :wink:

Det skulle inte förvåna mig om det snart kommer guldpläterade antenner eller Hifi-routrar till WLAN,
eller varför inte hårddiskar med guldpläterade SATA/IDE-kontakter. Finns det bara en marknad så
behövs inget sunt förnuft.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-07 17:24

Alltså, om någon har en mediaburk stående bredvid sin stereo och väljer att stoppa in en 15krpm SCSI eller SAS disk i den så förstår jag om de tycker att den låter.... :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-07 19:08

Zzombie skrev:Vet inte, har aldrig hört DAB-radio.
Med brus och skit menade jag störningar som följer med och sedan visar sig i den analoga delen som "sämre ljud". Jitter, brus, RF, vad som helst.
Jag tror inte heller digital paketöverföring med kontroll ska påverka det analoga ljudet, men vill bara veta lite mer om vad som trots allt kan spela roll.

DAB radio är digital radio, alltså digitala signaler som sänds över mycket större avstånd och med mycket fler potentiella störkällor än vad du har i ditt hemmanätverk. Och det brusar inte utan låter klockrent :)

Alltså det som skickas ut från en hårddisk via ett nätverksgränssnitt är ett bitmönster av ettor och nollor. Nätverksprotokollet håller reda på att exakt rätt kombination av ettor och nollor kommer fram till destinationen. Om det skulle bli fel så skickas de ettor och nollor som blev fel igen. Vid destinationen så lander de först i en buffert i nätverkkortet och sedan i en buffert i spelaren. När de sedan läses ur spelarens buffert så är de EXAKTA samma ettor och nollor, och i EXAKT samma ordning som det var på hårddisken.

Det eventuella jitter som fanns hos sändaren tex i form av "smutsig" nätdel eller små inexaktheter i hårddiskens servomotor är eliminerade flera gånger om eftersom bitmönstret passerat minst 4 buffertar på vägen (hårddiskens buffert, nätverkskortets buffert i sändarmaskinen, nätverksbufferten i mottagarmaskinen och slutligen spelarens buffert innan dac:en).
När informationen läses ur den sista bufferten innan dac:en så finns det inte längre något jitter kvar. Det kan dock uppstå nytt jitter OM spelarens klocka (den som styr när läsning ska ske ur bufferten) är väldigt inexakt. Detta är dock inte så sannolikt med en modern spelare som tex squeezebox. Dess klocka är tillräckligt exakt.

Konklusionen är alltså att kvaliteten på den analoga signalen inte har att göra med varken hårddisken eller nätverket utan med hur exakt klocka samt hur bra dac som spelaren har, och sedan anturligtvis spelarens egna analoga del.

Hoppas att förklaringen hjälpte dig något :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 19:41

Tackar, tackar, det mesta av det där är klart sedan tidigare, tänkte mer på ev. subtiliteter som vissa tycker sig höra.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-07 19:49

Zzombie skrev:Tackar, tackar, det mesta av det där är klart sedan tidigare, tänkte mer på ev. subtiliteter som vissa tycker sig höra.

Om de tycker sig höra någon skillnad så har det i alla fall inget med ovanstående att göra. Det finns inget subtilt över ettor och nollor :wink:

Vet du om dessa skillnader har upplevts vid öppen lyssning?
Har de som tycker sig höra skillnader haft två (eller flera) NAS:ar kopplade till samma spelare och växlat mellan NAS:arna?
Det känns som om man behöver veta lite mer för att kunna ge en vettig förklaring.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2008-05-07 19:54

Jag känner inte till några detaljer, fångade upp diskussionen på ett inofficellt märkesforum, eftersom jag kollar lite på grejer att lagra alla mina CD på hårddisk etc. Kan ju vara bra att köpa rätt grejer redan fårn början.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi