Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Borde inte låttitlarna vara felstavade då?
Är filöverföringen streamad (dvs utan omsändningar vid checksummefel) på klämboxarna? Har iaf ingenting med hårddiskförvaring att göra...
TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
rqu skrev:Jag misstänker att buffertminnet är rätt stort, har för mig att den spelar flera sekunder när jag startar om min server...perstromgren skrev:TCM skrev:Från PC för alla, om Squeezebox 2Ljudet ur boxen är riktigt bra även om det i vanlig ordning sker en viss förlust över den trådlösa länken.
Hur reagerar en klämbox för att dataströmmen avbryts en sekund, eller så? Blir det tyst?
Avläning från hårddisk är alltid perfekt. Det gissas aldrig vid hårddiskavläsning.
Det blir inte fel i avläsningen förrän hårddisken går sönder.
TCP/IP är bara ett transportprotokoll för att just övervaka transporten av ettor och nollor.
Protokollet gissar inte. Leveransen är alltid perfekt. Avbrott i kommunikationen leder till .... avbrott i avspelningen.
CD-läsare läser skivan lite skumt, datat lagras ju faktiskt inte alls som man kunde tro.
Avläsning av CD-skivor sker med hjälp av felkorrigeringskretsar som ibland (rätt sällan) hoppar
in och gissar, enligt avancerade algoritmer den troligaste ettan eller nollan. Vissa spelare har än
mer avancerade procedurer men aväsningen är oftast perfekt - även då det gissas - eller omärkbar.
Poängen är iallafall att avläsningen faktiskt kan vara felaktig.
Vid rippning till hårddisk finns ingen tidsnöd. CD-skivan kan fås att läsas om och om igen tills det inte
gissas utan avläsningen faktiskt är korrekt. Det finns finfina program för det. Men precis som med
CD-avläsning går det oftast enkelt. Det vet ni som rippat duktigt många skivor.
CD-skivor går sönder. Har ni backup på era CD-skivor?
Hårddiskar går också sönder. De tar jag iallafall backup på.
Kan ju meddela att jag numera tillhör klämbox-klanen.
Buffer RAM
25Mb (approx. 200 seconds at 128Kbps) compresessed, plus 28Mb (10 seconds at 44.1 samples/sec) uncompressed
Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Nej. Det som kommer är bara det som är lagrat, det varken läggs till eller tas bort något i transporten.Zzombie skrev:Kan ljudskillnader i den analoga delen uppstå om t ex NAS HDD skickar med en massa brus och skit på ledningarna in i t ex DAC:en?
Strauss skrev:Är folk idioter eller vad är det frågan om
Zzombie skrev:Vet inte, har aldrig hört DAB-radio.
Med brus och skit menade jag störningar som följer med och sedan visar sig i den analoga delen som "sämre ljud". Jitter, brus, RF, vad som helst.
Jag tror inte heller digital paketöverföring med kontroll ska påverka det analoga ljudet, men vill bara veta lite mer om vad som trots allt kan spela roll.
Zzombie skrev:Tackar, tackar, det mesta av det där är klart sedan tidigare, tänkte mer på ev. subtiliteter som vissa tycker sig höra.
Användare som besöker denna kategori: doppler, Google [Bot] och 19 gäster