Hörseln är det viktigaste!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Hörseln är det viktigaste!

Inläggav matså » 2004-03-19 17:12

Enligt denna artikeln är själva lyssnadet det viktigast. Mätningar är också viktigast men som sagt själva lyssnadetä är viktigare enligt dessa

http://www.theabsolutesound.com/newsletter/147/tubes_vs_trans.html

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-03-19 17:21

Vikt - viktigare - viktigast - mest viktigt - överviktig :D :D

är själva lyssnadet det viktigast

Mätningar är också viktigast

lyssnadetä är viktigare
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-03-19 17:22

Det var ju roligt. Att du kan roa din herre.
Senast redigerad av matså 2004-03-19 17:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-03-19 17:34

Ibland är man mer lättroad än vanligt :wink:

Jag antar att det är det sista stycket i artikeln som du hänvisar till

Robert Harley : It’s been my experience, after running the Stereophile test laboratory for eight years, that it does not. I’d rather have ten minutes in the listening room with an amplifier than ten hours in a sophisticated test lab. You can tell some things from measurements, such as how an amplifier with a high output impedance will react with a loudspeaker load to change the frequency response, but that tells you nothing about how the amplifier communicates the music. You get that from listening

källa : http://www.theabsolutesound.com/newslet ... trans.html

Känns som den uppfattningen inte är så särskilt kontroversiell.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-03-19 17:38

Men det är trots allt själva lyssnadet som avgör vilken ex högtalare vi köper. Ja förutom plånboken förstås :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-03-19 17:43

Mats!

Varför skriver du att lyssnandet är det viktigaste? Det är ju en självklarhet som antagligen alla håller med om. Eller?

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-03-19 17:49

Men Mats, är det någon som påstår något annat? Eller tänker du lägger in nya trådar på alla möjliga självklara teman?

Tips på nya trådar som du kan skapa:
Utan högtalare låter det för lite
Idag är det fredag
Jorden är rund

I all välmening,
Gr.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-03-19 20:22

Kanske det, men eftersom de skrev så, då verkar det som att många har tagit mätnigarna viktigare än lyssnadet. Nu menar jag inte här.

Ja, där fick du vara lite lustig, Gromit. Det bjuder jag på :lol:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-19 20:29

Har hittills inte träffat eller pratat med en enda person som påstått att mätningar är viktigare än att lyssna. Innan jag gjort det ser jag det som ett rent påhitt från subjektivisternas sida. Till och med när LTS genom lyssningstest kommit fram till att NAD 208 skulle vara en ofärgande förstärkare har jag sett det kommenteras med att "LTS tydligen gillar NAD 208 för att den _mäter_ bäst". Tycker det liknar rena farsen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-19 20:34

Men iffe - är inte alla kopplingar som är annorlunda än den för normal lyssning en mätkoppling? *skämtsam blinkning*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-19 20:45

Sedan kan diskutera vad som säger mest: 10 timmar i labbet eller testlyssning enligt de metoder blaskorna använder :?: 8O

De subjektiva recensioner som finns i tex. S-philen är i mina ögon inget annat än rent pladder 8O

Förra numret är ett bra exempel, nen katastrofalt kassa rörhäcken från Antique Sound Lab fick gott betyg, trots att 30% THD med all säkerhet introducerar en flagrant färgning, som ingen kan missa i ett kontrollerat test 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-19 21:06

Morello skrev:Sedan kan diskutera vad som säger mest: 10 timmar i labbet eller testlyssning enligt de metoder blaskorna använder :?: 8O

De subjektiva recensioner som finns i tex. S-philen är i mina ögon inget annat än rent pladder 8O

Förra numret är ett bra exempel, nen katastrofalt kassa rörhäcken från Antique Sound Lab fick gott betyg, trots att 30% THD med all säkerhet introducerar en flagrant färgning, som ingen kan missa i ett kontrollerat test 8)

Max säger: Blaskornas tester verkar fortfarande vara rent nonsens, genomgående. Lyssningstesterna är ett skämt. Kul att lyssna, visst. Bra sätt att utvärdera en produkt? Nej!

Anledningen till att rör-häcken fick bra betyg var nog just färgningen, som man tyckte lät trevligt, inte för att det återgav det som fanns på skivorna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-19 21:19

Max,

Jag tycker lyssning är utmärkt för att utvärdera apparater, men då måste det ske med ett objektivt förhållningssätt 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-03-19 22:04

Ja vi får vara glada att tidningarna tycker det är viktigare att lyssna än mätningar tar överhanden.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-19 22:12

Morello skrev:Max,

Jag tycker lyssning är utmärkt för att utvärdera apparater, men då måste det ske med ett objektivt förhållningssätt 8)

Precis vad jag menade också. Men tidningarnas lyssningstester är ytterst sällan gjort på ett sådan sätt att man får ett ojektivt resultat. Och jag tror inte dom är intresserade av det heller.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2004-03-19 22:17

Hörseln är viktigast betyder mycket riktigt att man inte ska titta......
Även kallat blindtest!!!!! Synd att få (absolut inte guldöron) testar på detta sättet då kanske det skulle finnas lite bättre prylar på marknaden.

Ganska roligt att dem som säger sig lita mest på sin hörsel inte ens vågar praktisera det dem förespråkar för då blir det för svårt..... :roll:

Det är verkligen en otrolig värld man lever i. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-03-19 22:55

Mr Headan skrev

Precis vad jag menade också. Men tidningarnas lyssningstester är ytterst sällan gjort på ett sådan sätt att man får ett ojektivt resultat. Och jag tror inte dom är intresserade av det heller.

Varför inte det? Det är ju rätt skrämmande, om det är så.

Lars R, jag tycker att blindtest är helt ok, bara det görs under kontrollerade former så att inte den ena parten eller den andra skyller ifrån sig att. Ja det var inte konstigt att ljudet blev bättre där eller sämre. Kylskåpet hade ju för högt grandantal

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-03-19 23:05

Jag tror många tidningars skribenter är hårt redigerade utav chefredaktörerna...

Skulle vara jäkligt snopet om högtalarmärke A som köpt annonsplatser för X antal 10 tusen kronor i en tidningen på sidan brevid blir totalsågade utav en skribent...

Nästa gång det är dags att trycka tidningen så är förmodligen högtalarmärke A inte längre intresserade utav att köpa annonsplatser i den tidningen...
Inga anknytningar

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-03-20 01:21

Enligt denna artikeln är själva lyssnadet det viktigast. Mätningar är också viktigast men som sagt själva lyssnadetä är viktigare enligt dessa

Jag tar bladet ut Mats mun och frågar: kan man få ett bra lyssningsresultat utan att mätningarna är bra? Och då menar jag den typ av lyssningsresultat som Lts eftersträvar.
"Om än ditt hem är vid Helvetets port så längtar du till din födelseort" Nikanor Teratologen

frauxm

Inläggav frauxm » 2004-03-20 01:26

Tillägg - tar man bladet "ur" eller "från"någons mun, eller tar man det bara ur ens egen mun???
"Om än ditt hem är vid Helvetets port så längtar du till din födelseort" Nikanor Teratologen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-20 11:20

frauxm:

Max säger: Du kan knappast få en apprat som mäter dåligt att passera prickfritt i ett F/E-test. Jag har aldrig hört talats om något sådant. Varken från LTS eller någon annan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-20 12:13

Jag tycker det är viktigtast att kolla på hur högt priset på en apparat är i affären för att veta hur bra den är. Lyssningstester säger inte så mycket eftersom man lätt kan luras, då är det mycket säkrare att kolla på prislappen för den ljuger aldrig om en apparats prestanda. Förstår inte folk som kan sitta i dagar och lyssna på apparater, det är ju helt meningslöst, förstår ju vem som helst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-03-20 14:09

:lol:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-03-20 17:52

Max_Headroom skrev:frauxm:

Max säger: Du kan knappast få en apprat som mäter dåligt att passera prickfritt i ett F/E-test. Jag har aldrig hört talats om något sådant. Varken från LTS eller någon annan.

Hej Max_Headroom!

Tyvärr så kan man ej testa alla apparater med t ex F/E tester! 8O
Nyare Krell förstärkare, är bryggkopplade och saknar skyddskretsar, dvs om du testar t ex en Kav 400XI förstärkare så kommer den att börja självsvänga samt bränna slutstegen, effekttransistorierna, samt en del motstånd.
Du kan väl själv räkna ut följande exempel, vad blir strömstyrkan som går rakt ut i högtalarna om du bränner 1 st effekttransistorier 2SC4886, 1 st effekttransistorier 2SA1860, 4 st motsånd 1 ohm/5 w 2 st motstånd 5,6 ohm/5w.
Detta gäller de flesta nyare bryggkopplade förstärkare på marknaden, dvs F/E tester är ej lösningen på allt!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-03-20 18:00

Kan mycket väl tänka mig blindtester som varandes det bästa sättet, men inte en F/E test. Om jag har förstått det rätt så belastas inte båda förstärkarna i test med högtalarlast. Vill hellre se en nivåjusterad anpassningsbox där man kan skifta mellan stegen direkt med högtalaren som enda belastning. Då det intresssanta för mig är hur låter det med min högtalare som last. Eller har jag missuppfattat testuppställningen?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-20 18:01

majjen04: Varför skulle den börja självsvänga? Man testar väl med en last som liknar en den last en högtalare utgör?

(självsvänger den när man gör f/e test och inte när den är inkopplad till högtalare har man gjort lasten fel...)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-03-20 18:08

norman skrev:majjen04: Varför skulle den börja självsvänga? Man testar väl med en last som liknar en den last en högtalare utgör?

(självsvänger den när man gör f/e test och inte när den är inkopplad till högtalare har man gjort lasten fel...)

Hej Norman!

Därför att du kortsluter förstärkaren vid själva uppkopplingen, jag vet har själv varit med om detta!
Du skickar ju in en "ren Sinus" signal för att t ex testa bandbredden.
LTS kommer troligen ej att testa bryggkopplade förstärkare, typ Krell med F/E testerna.
Knoppen kan säkert förklara alla tekniska fenomen bättre än mig!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-20 18:31

Hmm låter konstigt... det enda jag kan komma på är att man inte har nån jordreferens på utgången hos en bryggkopplad förstärkare, blir alltså lite problem att koppla vidare lågnivåsignalen och lyssna på den. Men det går ju att lösa.
(enklast kanske med en liten signaltrafo som man f/e testat innan så att man vet att den inte påverkar)

eller missar jag nåt?

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-03-20 18:48

norman skrev:Hmm låter konstigt... det enda jag kan komma på är att man inte har nån jordreferens på utgången hos en bryggkopplad förstärkare, blir alltså lite problem att koppla vidare lågnivåsignalen och lyssna på den. Men det går ju att lösa.
(enklast kanske med en liten signaltrafo som man f/e testat innan så att man vet att den inte påverkar)

eller missar jag nåt?

Hej Norman!

Du är på rätt väg!
Ioch med att du inte har någon jordreferens så måste du ,
vidarekoppla förstärkaren med t ex en signaltrafo.
Tyvärr så kommer dessa alltid att påverka signalen oavsett hur bra de är och därmed faller vitsen med en F/E test eller hur!
Du kommer alldrig att få veta hur bra/dåligt förstärkaren mäter/låter egentligen eller hur!
Och utan mellanled så kommer det garanterat att lukta "kabelbrand" samt ryka en del!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-20 19:06

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:Max,

Jag förstod att du menade det :wink: Jag skrev raderna för att ingen ska tro att jag inte lyssnar 8) Å nu ska jag lyssna på Janne Johansson :P En helt enastående pianst 8O
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi