Moderator: Redaktörer
Robert Harley : It’s been my experience, after running the Stereophile test laboratory for eight years, that it does not. I’d rather have ten minutes in the listening room with an amplifier than ten hours in a sophisticated test lab. You can tell some things from measurements, such as how an amplifier with a high output impedance will react with a loudspeaker load to change the frequency response, but that tells you nothing about how the amplifier communicates the music. You get that from listening
Morello skrev:Sedan kan diskutera vad som säger mest: 10 timmar i labbet eller testlyssning enligt de metoder blaskorna använder![]()
![]()
De subjektiva recensioner som finns i tex. S-philen är i mina ögon inget annat än rent pladder![]()
Förra numret är ett bra exempel, nen katastrofalt kassa rörhäcken från Antique Sound Lab fick gott betyg, trots att 30% THD med all säkerhet introducerar en flagrant färgning, som ingen kan missa i ett kontrollerat test
Morello skrev:Max,
Jag tycker lyssning är utmärkt för att utvärdera apparater, men då måste det ske med ett objektivt förhållningssätt
Precis vad jag menade också. Men tidningarnas lyssningstester är ytterst sällan gjort på ett sådan sätt att man får ett ojektivt resultat. Och jag tror inte dom är intresserade av det heller.
Enligt denna artikeln är själva lyssnadet det viktigast. Mätningar är också viktigast men som sagt själva lyssnadetä är viktigare enligt dessa
Max_Headroom skrev:frauxm:
Max säger: Du kan knappast få en apprat som mäter dåligt att passera prickfritt i ett F/E-test. Jag har aldrig hört talats om något sådant. Varken från LTS eller någon annan.
norman skrev:majjen04: Varför skulle den börja självsvänga? Man testar väl med en last som liknar en den last en högtalare utgör?
(självsvänger den när man gör f/e test och inte när den är inkopplad till högtalare har man gjort lasten fel...)
norman skrev:Hmm låter konstigt... det enda jag kan komma på är att man inte har nån jordreferens på utgången hos en bryggkopplad förstärkare, blir alltså lite problem att koppla vidare lågnivåsignalen och lyssna på den. Men det går ju att lösa.
(enklast kanske med en liten signaltrafo som man f/e testat innan så att man vet att den inte påverkar)
eller missar jag nåt?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Max,
Jag tycker lyssning är utmärkt för att utvärdera apparater, men då måste det ske med ett objektivt förhållningssätt
Precis vad jag menade också. Men tidningarnas lyssningstester är ytterst sällan gjort på ett sådan sätt att man får ett ojektivt resultat. Och jag tror inte dom är intresserade av det heller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster