Bryston VS verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Bryston VS verkligheten

Inläggav philip » 2008-06-04 17:47

Hej alla glada i sommaren,

Är verkligen Bryston så bra? Det känns som att många är intresserade trots kass importör och hutlösa priser. Bara för att en person har valt Bryston den senaste tiden.

På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.

Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.

Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.

Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?

Jag har aldrig lyssnat på ett Brystonsteg själv.

Richard
Inaktiverad

Re: Bryston VS verkligheten

Inläggav Richard » 2008-06-04 17:57

På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.

Jasså. Intressant.

Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.

Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.

Han kan ha fel.

Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.

Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.
Senast redigerad av Richard 2008-06-04 17:58, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 17:57

Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen" :wink:
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-04 18:17

14b SST är väl så bra det kan bli om man vill ha transerent återgivning i och med att den inte gick att detektera i testet LTS gjorde

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-04 18:22

Dags för en F/E lyssning av Hypex i LTS regi kanske?
Jag gissar att dom inte är helt transparenta, men om dom låter trevligt så kan dom ju vara ett alternativ ändå, om man beaktar kompromissen mellan ljudkvalitet, effekt och pris. Det lilla jag hörde på DIY-träffen i Göteborg avskräckte inte helt i alla fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 18:27

Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.

Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....

Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 18:55

subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen" :wink:
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.

Hello, Jag vet att 14b SST klarade sig galant i F/E men startade tråden ändå. Jag är alltså INTE intresserad av att diskutera F/E (eftersom jag inte anser att det är en lämplig metod - det är en HELT annan diskussion)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:00

Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:03

Bamsefar skrev:Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.

Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....

Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.

Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....

hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart :roll: )

känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...

...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap? :wink:

(klart han är)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:07

subjektivisten skrev:Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till. :)

sluta, jag vill inte diskutera F/E. Varför kan du inte respektera min åsikt som trådskapare? (svara inte förstesten, du får gärna hålla dig låååång borta från tråden om du inte har någt vettigt att komma med)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:09

Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".

Användarvisningsbild
philip

Re: Bryston VS verkligheten

Inläggav philip » 2008-06-04 19:17

Richard skrev:

Jasså. Intressant.

Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.

Han kan ha fel.

Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.

Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.

jag tycker inte liknelsen mellan rör och hypex är så lyckad.

vidare så är det ingen kostnadsfråga eftersom många säljer sina bryston till låga priser samtidigt som de använder dessa pengar till hypex, det går på ett ut då liksom.

Kan det vara så enkelt att Bryston för tillfället är "inne" här på faktiskt precis som nad208:an och rotel 1090:an var? varken 208:an eller 1090:an visade ju sig vara så bra.

omvänt samma:

kan det vara så enkelt att hypexstegen är "inne" bland mastringstekniker i USA?

Om jag förstår det hela rätt så mäter hypexstegen mycket bättre än bryston? men det kanske gäller ST serien?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:22

subjektivisten skrev:Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".

bara för att andra anser det så betyder väl inte det att jag anser det? Så vad vill jag ha för svar? Jo, jag vill veta om Bryston är överreklamerat eftersom många lämnar den plattformen.

Någon kanske har lyssnat på Bryston i jämförelse med något annat slutsteg?

Eller så kanske någon anser att delarna i ett bryston är samma som i ett behringer men att loggan och ryktet färgar lyssningen, vad vet jag? det var därför jag frågade.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 19:33

philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart :roll: )

känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...

...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap? :wink:

(klart han är)

Det hela rör sig kring ett filter på utgången som konstruerades för typ 20 år sedan, och sedan aldrig ändrats... Dvs man har kört på i gamla banor och sedan inte kompenserat för det större effektuttaget typ. Sedan var det väl flera saker än enbart den modden, men det är ju den enda modden som Bryston påstår ha genomförts, men i själva verket är det 3 olika som jag minns i alla fall. Så man kan ju också undra om en tillverkare som mörkar sådant....

Ingvar är mycket duktig, inget tu tal om det - Bryston slarvade, och slarvar antagligen fortfarande med tanke på alla problem med deras SP2....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:35

Citat:

Han kan ha fel.

Till skillnad från IÖ. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:37

meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

Idiot!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:40

http://recforums.prosoundweb.com/index. ... 65/0/80/0/

en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 19:40

Fråga där då.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:41

meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

:)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-04 19:41

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:
Citat:

Han kan ha fel.

Idiot!

Vad? Tycker du att IÖ kan ha fel? 8O Det tror jag inte. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 19:42

subjektivisten skrev:Fråga där då.

kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-04 20:10

philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/

en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.

Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.

Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:34

Max_Headroom skrev:
philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/

Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.

Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.

men, hur jag än läser databladen från hypex så kan jag inte få fram någon dist i det hörbara området.

Visa gärna om / att jag har fel, detta är ingen "jag älskar klass-d" tråd utan en fråga om jämförslse med dagens heliga ko här på faktiskt.

jag har provat andra class d som inte lät ok. har dock aldrig provat hypex.

Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?

det jag pratar om är trenden att bryston byts bort. Även den senaste SST serien.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:37

här är databladet jag kollade, vad är inte bra?

http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf
Senast redigerad av philip 2008-06-04 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-04 20:38

philip skrev:
subjektivisten skrev:Fråga där då.

kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.

Ja, jag visar bara luckorna i ditt sk argument. Inte mitt fel att du inte tänkte på det. 8)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:42

jag har inget argument, det är en öppen fråga och jag har inga svar själv. tycker bara det är synd att du måste förstöra tråden.

om du letar luckor så kan du väl hålla dem för dig själv om det inte tillför ämnet något?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-06-04 20:44

philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?

0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.

Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-04 20:47

philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?

Därför att låta bra inte är det samma som låta korrekt.
Distmätningar på klass D-steg görs normal med ett lågpassfilter, så det ser bättre ut på mätningen.

Bryston är kända för att ha låg förvrängning och eftersom hypexarna tydligen låter "radikalt bättre" så påverkar dom ljudet hörbart.

Jag har också sett ABX-test som gjorts och då har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika förstärkare är väldigt liten. Dom stora skilnaderna verkar vara när dom drivs till klippgräns. Lösning: Ha ett steg som inte klipper.

Dessutom går det gärna mode i sånt här. Någon som anses hip och ball skriver upp en produkt och då ska alla ha samma.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-04 20:55

jag tror bryston är jättebra och ofärgade, det vittnar i allafall alla test jag har läst

men som vanligt så följer alla john, även ljudtekniker i usa och ljudfreaks i svedala
Bikinitider

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-04 20:56

Bamsefar skrev:
philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?

0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.

Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!

hmm, sorry Bamsefar men jag fattar inte. Jag läser TDH VS FREQ och då är all dist mellan 20Hz-20kHz under 0.01 vid 10 watt.

Vid TDH VS POWER så är (enligt mig) distortionen låg med dist under 0.03 vid 200 watt (!), eller...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi