Moderator: Redaktörer
På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.
Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.
Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?
subjektivisten skrev:Skulle gissa att dom inte F/E lyssnat till sig den "färgningen"![]()
Dock så kanske andra eller äldre Bryston inte är så bra som den man testa i MOLT, den möjligheten finns ju med.
Bamsefar skrev:Bryston slutsteg tillverkade efter det att man moddat det på fabrik (dvs efter det att Ingvar Öhman lagt fram förslagen på vad osm behövde återgärdas - vilket man i praktiken aldrig gett honom cred för som jag förstår det hela, skitföretag rent utsagt...), vilket gäller samtliga slutsteg som Bryston tillverkar, är troligen vettiga om det inte vore för tokpriser och idiotimportören i norge.
Sedan må man ju fråga sig vad t.ex. en 14B SST ger utöver vad en NAD208 eller Rotel RB-1090 ger, dvs mervärde att gå från dessa två beggade till t.ex. 14B SST. Jag personligen föredrar NAD208. Men jag äger idag något helt annat....
Garantin som Bryston sedan har ändrat på till det sämre är en annan historia. Nu är det noterbart svårare att åberopa garantin, never mind omkostnaderna för att utnyttja garantin är monumentalt för stora pga importörens geografiska placering.
Trots garantin så skulle jag be t.ex. Morello att fixa slutsteget eftersom det både är noterbart billigare (grovt antagande) och snabbare (förvisso också ett antagande). Dvs i mina ögon är garantin inte värt pappret det är skrivet på såvida man inte bränner HELA slutsteget....
subjektivisten skrev:Jaså? Så du anser att vanliga "hifi-lyssna" är bättre metod. Ja, då kan precis vilket slutsteg som helst vara färgad eller ofärgad, så lycka till.
Richard skrev:På andra sidan atlanten verkar det vara tvärt om nämligen, i princip ALLA mastringstekniker säljer av sina Bryston och köper Hypex. Läs på vilket mix/master forum som helst.
Jasså. Intressant.Och alla är rörande överens om att Hypexstegen är SÅ mycket bättre.
Liksom en del anser att lågmotkopplade rörförstärkare är SÅ mycket bättre.
Hypex är klass-d. Fungerar inte lika bra som en kompetent traditionell design. Det är nog en kostnadsfråga- hypex är tio gånger billigare än bryston.Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Han kan ha fel.Vad är dealen? Är Bryston överreklamerat?
Ingen aning. Det beror ju på vad man vill ha- och betala för, livstidsgaranti och påstått transparent ljud erbjuds ju.
Om alla brystonsteg är hyfsat transparenta vet jag inget om.
subjektivisten skrev:Men vad vill du ha för svar? Jag har läst folk som säger att Lamm 2.1, ett SET rörslutsteg på 18 watt och en THD på 3% vid 10 watt (och över 1% vid ca 1 watt) låter transparent och mer korrekt än alla Krell, Levinson mm. Så du kan få precis vad som helst som svar när vi snackar om vanlig "hifi-lyssning".
philip skrev:hmm. jag trodde IÖs mod bara var intressant om man bryggkopplade vissa bryston modeller (inte med varandra såklart)
känns inte så betryggande heller med slutstegstillverkare (och i princip BARA slutstegstillverkare) som inte kan konstruera ett slutsteg...
...eller är IÖ ett geni beyond Brystons sammlade kunskap?![]()
(klart han är)
Citat:
Även "superstar"-tekniker som Jim Williams dissar (och har alltid dissat) Bryston pga färgningar.
Han kan ha fel.
meanmachine skrev:Citat:
Han kan ha fel.
Till skillnad från IÖ.
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Citat:
Han kan ha fel.
Till skillnad från IÖ.
Idiot!
philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/
en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.
Max_Headroom skrev:philip skrev:http://recforums.prosoundweb.com/index.php/mv/msg/21965/0/80/0/
en av trådarna, i princip bara subjektivt tyckande. men ändå, trenden är tydlig.
Inget kosntigt alls. Hypexstegen kostar en spottstyver och har massor av kraft. Visst, dom distar en del, men det brukar ju folk tycka om.
Räkna med att hypex och likande produkter blir allt mer populära. Lågdistande grejjor kommer i framtiden att vara förbehållet DIY-nissar.
philip skrev:subjektivisten skrev:Fråga där då.
kan du inte bara hålla dig borta från tråden? sluta bete dig som ett uppmärksamhetstörstande småbarn.
philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf
philip skrev:Varför skulle dessa personer som är vana vid bra ljud (bryston) tycka det är bättre med ljud som är dåligt?
Bamsefar skrev:philip skrev:här är databladet jag kollade, vad är inte bra?
http://www.hypex.nl/docs/UcD400HG_datasheet.pdf
0.01% - dvs 40Hz till 6KHz.
Men som sagt, du har helt rätt i att den ligger under flertalet andra undermåliga konstruktioner - men det är inte i närheten av de bästa analoga. Fast precis som du skriver: bang-for-the-buck är det ju helt klart bättre - ett Bryston (hur fel det nu än kan vara...) kostar med lätthet 10 ggr pengarna - är den 10 ggr bättre ? Nix!
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster