Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Inläggav m_persson79 » 2008-06-09 20:37

Hej :)

Inspirerad av Ollebolles trevliga tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 517#552517

Ofta står det massa watt, men hur mycket kan man skrämma ur dem med 12 V matning? Disten måste väl bli fruktansvärd?

Denna Blaupunkt ger blygsamma 700W (eller 600W @ 4 ohm) under tusenlappen.
Bild
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1300

Det finns $360-stärkare som ger 4kW.

What gives? :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-09 20:42

Om du löser strömförstörjning kan du med MVG driva på inomhushögtalare på ett bra vis. :) Problemet är just att hitta en 220-12v SOM KAN LEVERERA 60-100a 8O Den blir inte billig.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-09 20:52

meanmachine skrev:Om du löser strömförstörjning kan du med MVG driva på inomhushögtalare på ett bra vis. :) Problemet är just att hitta en 220-12v SOM KAN LEVERERA 60-100a 8O Den blir inte billig.

Vad ska man med så många A till? Låter sjukt mycket.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-09 21:00

Vid 12V och 100A peak handlar det om en rms effekt som ligger under 1000W.

Hade du tänkt att använda ett bilslutsteg hemma?

Isf. skulle jag fundera på ett bilbatteri med billaddare till.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-09 21:22

m_persson79 skrev:
meanmachine skrev:Om du löser strömförstörjning kan du med MVG driva på inomhushögtalare på ett bra vis. :) Problemet är just att hitta en 220-12v SOM KAN LEVERERA 60-100a 8O Den blir inte billig.

Vad ska man med så många A till? Låter sjukt mycket.

Tja för att kunna kräma ur all effekt kanske. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
ollenorell

Re: Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 21:27

m_persson79 skrev:Inspirerad av Ollebolles trevliga tråd:

Hihi! :)

Effekt=Spänningen i kvadrat/resistansen

Resistansen är högtalaren. Bilhögtalare brukar ligga på 4ohm har jag märkt.

Matningsspänningen ifrån ett bilbatteri blir max +6V och -6V
Det ska man ta genom roten ur två: 4.2V plus minus alltså

Eftersom att Effekt är Spänning i kvadrat/resistans blir det:

4.24²/4=4.4W Detta är helt utan förluster :!: Bilslutsteg har förluster :D
Säg att man har 60% verkningsgrad: Det ger 2.7W bara. MAX!

Enda sättet att öka uteffekten på ett bilslutsteg blir att öka matningsspänningen.
Man får växelrikta, transformera upp, och likrikta igen, så man får en högre matningsspänning. Vid tillräcklig matningsspäning kan man få de 700W du skrev!

Detta är som jag har förstått det hela! Rätta mig om jag har fel

:!: :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 22:16

Det som begränsar hur effektstarka bilslutsteg kan bli borde vara hur mycket ström (i 12V) bilbatteriet kan bjuda på.

Det är ju därför bilstereo-snubbarna brukar ha finfina kondensatorbankar på någon Fahrad :!: eller två, som hjälper batteriet vid stora tillfälliga effektuttag. Typ när basen dunkar...

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-06-09 22:57

Ett bilbatteri klarar det lätt ! Däremot så får man ju fixa någon sorts underhållsladdning till detsamma..

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-09 23:05

jannemannen skrev:

Ett bilbatteri klarar det lätt ! Däremot så får man ju fixa någon sorts underhållsladdning till detsamma..

Mvh/Janne

Ja det finns väl bilbatterier som kan ge 800-1000A eller så. Laddaren behöver inte va så kapabel då höga effekter endast tas ut kortvarigt och detta klarar batteriet av.

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 23:06

Den här verkar ju cool! Med en massa laddstyrning säkert :)

Bild

Frågan är varför man ska köra bilslutsteg på 12V hemma? Där det finns 220
Det kan man fråga sig :)

Edit: Jag tror vanlig hifi brukar vara bättre än billjud...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-09 23:12

ollebolle skrev:

Därför att steget har en ingång för 12V och man inte är sugen på att bygga om steget och konstruera en linjär strömförsörjning?

Inte en aning.. möjligt.

Vet en snubbe som tog hem ett ok bilslutsteg och körde på batteri, han kallade det för Krellkiller.. och hade ett Krell hemma.

Nu vet jag inte hur bra/dåligt detta Krellsteg var iofs. men jag tänkte att det kunde vara roligt att berätta. :)

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 23:19

Piotr skrev:
ollebolle skrev:

Därför att steget har en ingång för 12V och man inte är sugen på att bygga om steget och konstruera en linjär strömförsörjning?

Det är klart att 12V steget ska gå på 12V, och inte någon 220 växel inte!

Jag menade typ att bilslutsteg är gjorda för bilar där det bara finns 12V.
Hemma är det ju mycket enklare att använda vanliga grejer som är gjorda för 220V, än att trixa med batterier och laddare...

Kul historia om den stackars Krellen :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-09 23:26

ollebolle skrev:Den här verkar ju cool! Med en massa laddstyrning säkert :)

Bild

Kan man på ett enkelt sätt köra laddning av batteriet samtidigt som man belastar det (under användning ?
Frågar därför att kan man göra det så förenklar det konstruktionen s a s.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 23:29

Jag vet inte svaret själv, men jag citerar Piotr:
Piotr skrev:Ja det finns väl bilbatterier som kan ge 800-1000A eller så. Laddaren behöver inte va så kapabel då höga effekter endast tas ut kortvarigt och detta klarar batteriet av.
/Peter

Min tolkning är att man kan spela och ladda samtidigt :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-09 23:31

ollebolle skrev:Jag vet inte svaret själv, men jag citerar Piotr:
Piotr skrev:Ja det finns väl bilbatterier som kan ge 800-1000A eller så. Laddaren behöver inte va så kapabel då höga effekter endast tas ut kortvarigt och detta klarar batteriet av.
/Peter

Det låter intressant. Inte bara för 12volts-användning utan också för att göra ett kapabelt UPS-självbygge.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-09 23:45

Jo, ups:er tror jag brukar ha batterier... De är väl tunga som sjutton tror jag... Kan det vara blybatterier i dom??
UPS:självbygge låter coolt :) Men ska det vara ups till datorer? En dator går ju på 230V, och då måste du ju omvandla 12Vdc till 230Vac

Växelriktare tror jag dom heter, och finns lite överallt. Utspänningen på de billigare är inte jättefin har jag hört :o

Eller hade du någan annan cool idé? En dator går ju egentligen på DC :D :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-09 23:49

Ctek-laddarna är byggda så att man kan underhållsladda direkt på som jag förstått det. Jag köpte en Zafir 90 på Classe när jag inte hittade min 99 kr från Lidl-laddare. Tänkte att det var lika bra att skaffa en som är riktigt bra. Ctek laddaren kan man välja vilket läge som den skall vara i, underhållsladdning eller urladdning+uppladdning.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-06-09 23:57

i skrev:
/Peter

Det låter intressant. Inte bara för 12volts-användning utan också för att göra ett kapabelt UPS-självbygge.

Jag kan inget om det här :D, men jag stötte på det här för ett tag sedan och det borde väl vara något i det hållet

The DIY (or, if you must, "Ghetto") UPS

Upgrade your UPS!
When routine bites hard

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-10 00:11

ollebolle skrev:Jo, ups:er tror jag brukar ha batterier... De är väl tunga som sjutton tror jag... Kan det vara blybatterier i dom??
UPS:självbygge låter coolt :) Men ska det vara ups till datorer? En dator går ju på 230V, och då måste du ju omvandla 12Vdc till 230Vac

Växelriktare tror jag dom heter, och finns lite överallt. Utspänningen på de billigare är inte jättefin har jag hört :o

Eller hade du någan annan cool idé? En dator går ju egentligen på DC :D :D

Jag hade just tänkt koppla in en växelriktare för att få 230v. De billigare har mycket rikigt en "ful" vågform ut, vet inte exakt vad - sågtand ? Fyrkantvåg ? Kan man inte "smootha" ut den med h a kondingar ung som i apparater med likriktare ?

Sen undrar jag om man kan "parallelkoppla" växelriktare till en och samma 12v-källa ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-10 00:13

Såvitt jag vett är blyackumulatorer (som är det egentliga korrekta namnet på "bilbatterier") det vanligaste för UPS.

Å visst kan man ladda och spela på en blyack samtidigt. Det gör man ju i bilen när man kör så generatorn går och laddar samtidigt som man lyssnar på bilstereon. :)

Laddaren bör dock ha strömbegränsning (vanligt) så den inte överbelastas om man spelar starkt med lågimpediv belastning.

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-10 00:13

TCM skrev:
i skrev:
/Peter

Jag kan inget om det här :D, men jag stötte på det här för ett tag sedan och det borde väl vara något i det hållet

The DIY (or, if you must, "Ghetto") UPS

Upgrade your UPS!

Tack för länkarna ! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hur många Watt kan man kränga ur en bilslutsteg med 12V?

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 00:51

ollebolle skrev:
m_persson79 skrev:Inspirerad av Ollebolles trevliga tråd:

Hihi! :)

Effekt=Spänningen i kvadrat/resistansen

Resistansen är högtalaren. Bilhögtalare brukar ligga på 4ohm har jag märkt.

ollebolle skrev:Matningsspänningen ifrån ett bilbatteri blir max +6V och -6V
Det ska man ta genom roten ur två: 4.2V plus minus alltså

Här kommer mig första anmärkning: Ett bilbatteri som förses med en lagom laddström ligger snarare på 13,6 volt. I japanska bilar ligger ofta laddspänningen ännu högre, vilket signifikant kortar av batteriernas livslängd. Spännngen bör nämligen inte ligga över 13.6 volt om batteriet inte skall göra sig av med diväteoxid en mass. (Av för mig okänd anledning är det inte ovanligt att förstärkartillverkare för bilstereoindustrin anger uteffekterna vid en batterispänning om 14,4 volt, eller till och med ännu högre. Det är heller inte ovanligt att man anger uteffekten vid extremt hög distorsion, läs svårartad klippning. Det kan faktiskt finnas en poäng i att göra det för att få jämförbara siffor, men man skall inte tro att det då är oklippt effekt som redovisas.)

ollebolle skrev:Eftersom att Effekt är Spänning i kvadrat/resistans blir det:

4.24²/4=4.4W Detta är helt utan förluster :!: Bilslutsteg har förluster :D
Säg att man har 60% verkningsgrad: Det ger 2.7W bara. MAX!

Här kommer anmärkning nummer två: Verkningsgraden har ingen direkt relation till klippspänningen, även om det är en parmeter som kan påvarka klippspänningen. Men det är klippspänningen ensam som avgör vilken uteffekt steget ger. Om det är en "rail-to-rail-konstruktion" av PP-typ så förlorar man ibland så lite som 0,45 volt rel railen, vilket ger ett sving om 12,7 volt, eller +/-6,35 V, eller 4,49 V RMS = 5,04 W. Är samma förstärkare bryggad blir det alltså runt 20 W i 4 ohm.

Att verkningsgraden ligger under 100%, säg att den ligger på den 60% du nämner, gör inte att man får ut mindre effekt, det gör bara att förstärkaren förbrukar mera effekt än det som går ut till högtalarna. Är den på 5 W så drar den 5/0,6 = 8,333... W från batteriet.

ollebolle skrev:Enda sättet att öka uteffekten på ett bilslutsteg blir att öka matningsspänningen.

Nja. Innan man gör det kan man som nämnt brygga, och ta sig från 5 W till cirka 20 W (eftersom få förstärkare är av rail-to-rail-typ blir effekterna ofta mindre. 4 respektive 16 W är inte ovanligt).

Men sen är det som du skriver. Behöver man mer än 16 W och inte vill gå ned i belastningsimpedans behöver man...

ollebolle skrev:Man får växelrikta, transformera upp, och likrikta igen, så man får en högre matningsspänning. Vid tillräcklig matningsspäning kan man få de 700W du skrev!

Japp! Och då gäller det att ha tjocka matningsspänningskablar... Kablarna till högtalare är inte alls lika viktiga dock med avseende på effektförluster. Det är inte ovanligt att det går 75 ampere i matningsledningen, när det går så lite som 12 ampere i högtalarsladden.

ollebolle skrev:Detta är som jag har förstått det hela! Rätta mig om jag har fel

Det mesta var ju rätt, men jag hoppas att mina små rättningar var okej. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-10 01:02

Dina rättningar var jättebra! :) Nu fick vi veta sanningen :D

Man lär sig så länge man surfar på faktiskt 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-10 07:48

sen kan de väl ge ur sig mer också när man använder kondensatorpaket? de värsta stegen har man ju 10 farad eller mer i kondensator(er) för att kunna leverera "peakeffekter" utan att bilen/batteriet kroknar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-10 11:39

Förrsten :!:

Jag har en passiv baslåda... Den behövde drivning, och jag hade inget vettigt, så jag tog ett bilslutsteg som jag hade liggandes, och ett mascot spänningsaggregat som jag fyndat någonstans...
Företag slänger ibland finfina grejer :)

Bild

De står alltså ovanpå baslådan... Kanske skulle det bli bättre med batteridrift, jag har ju ett 12V batteri... Aggregatet lämnar 5A
Blybatterier klarar ju högre momentana effekttuttag...

Men det duger... Jag kör subben till datorn...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 12:09

Kraniet skrev:sen kan de väl ge ur sig mer också när man använder kondensatorpaket?

Nej, mer än uträkningarna kan de inte leverera, oavsett extra kondensatorbankar. Beräkningarna var gjorda med oändlig styvhet som utgångspukt, vilket är en ganska bra approximation för ett bilbatteri som belastas med sådana här fjutteffekter. De kan ju driva en startmotor på i förekommande fall flera hästkrafter (varje hästkraft är 736 W). Småbilars startmotorer är dock ofta på bara runt en hästkraft*, medan t ex de till större dieslar kan vara mycket kralligare.

Kraniet skrev:de värsta stegen har man ju 10 farad eller mer i kondensator(er) för att kunna leverera "peakeffekter" utan att bilen/batteriet kroknar.

Det kan nämnas att bilbatterier ofta är mycket mera förmögna att leverera ström än kondensatorerna. De sistnämndas största fördel rent tekniskt är att de sitter närmare förstärkaren. Dock hade det ofta varit förnufigare att sätta ett extra battei där istället. Ett bilbatteri kan typiskt leverera många hundra A, och då skall kan minnas att ett steg på 1000 W bara dra i runda tal 75 A.

Det främsta orsaken till kondensatorernas popularitet kan jag bara spekulera i, men de är ju bara styvare än batteriet på ms-bas, så jag måste gissa att huvudskälet är dera dlashiga yttre med i förekommande fall en massa lysdioder och annat bjäft. De verkar gilla sådant bilbyggarna.

Vh, iö

- - - - -

*Viket inte är en kraft, utan en kraft * sträcka / tid. Hästeffekt borde det ha hetat. På engelska heter det det korrektare horse poxer. Power kan förvisso betyda makt, men i den fysikaliska världen så betyder det effekt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-10 12:20

Startströmen i en bil är inte direkt försumbar... Särskilt inte på dieselbilar :D 8)
De är tynge att dra igång än bensinmotorer har jag lärt mig!

Intessant att ett extra bilbatteri skulle göra jobbet bättre än kondingar på flera F.
Batteriet vinner alltså även om kondensatorn har lysdioder... :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-10 12:20

IngOheman skrev:steg på 1000 W bara dra i runda tal 75 A.

Räknat på 4ohm jag men de flesta idag lastar ner stegen till 0,5 eller tom rent 0,25 ohm och det kräver ju betydligt mer då. De gör ju precis som du påtalar att använda extra batteri för att klara peakarna i försörjningen men i många fall flera st Optima 800st

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 08:36

IngOehman skrev:Det främsta orsaken till kondensatorernas popularitet kan jag bara spekulera i, men de är ju bara styvare än batteriet på ms-bas, så jag måste gissa att huvudskälet är dera dlashiga yttre med i förekommande fall en massa lysdioder och annat bjäft. De verkar gilla sådant bilbyggarna. .

Enligt vad jag har hört ryktesvägen, (från Japanska fanatiker med en arsenal av bilbatterier under vardagsrumsgolvet), lär kondingarna "dämpa" ackumulatorernas urladdningsbrus... Har dock ej företagit några egna tester för att utröna om det ligger något i detta.

Reservation för att det gällt ett stort antal ackar, kopplade i serie för att få tillräcklig anodspänning! :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-11 08:58

Fast det gäller nog inte vid applikation i bilstereosammanhang utan som du säger i andra sammanhang dvs batteridrivning av hemmaprylar på japansk Ultra-fi och liknande.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi