ollebolle skrev:m_persson79 skrev:Inspirerad av Ollebolles trevliga tråd:
Hihi!

Effekt=Spänningen i kvadrat/resistansen
Resistansen är högtalaren. Bilhögtalare brukar ligga på 4ohm har jag märkt.
ollebolle skrev:Matningsspänningen ifrån ett bilbatteri blir max +6V och -6V
Det ska man ta genom roten ur två: 4.2V plus minus alltså
Här kommer mig första anmärkning: Ett bilbatteri som förses med en lagom laddström ligger snarare på 13,6 volt. I japanska bilar ligger ofta laddspänningen ännu högre, vilket signifikant kortar av batteriernas livslängd. Spännngen bör nämligen inte ligga över 13.6 volt om batteriet inte skall göra sig av med diväteoxid en mass. (Av för mig okänd anledning är det inte ovanligt att förstärkartillverkare för bilstereoindustrin anger uteffekterna vid en batterispänning om 14,4 volt, eller till och med ännu högre. Det är heller inte ovanligt att man anger uteffekten vid extremt hög distorsion, läs svårartad klippning. Det kan faktiskt finnas en poäng i att göra det för att få jämförbara siffor, men man skall inte tro att det då är oklippt effekt som redovisas.)
ollebolle skrev:Eftersom att Effekt är Spänning i kvadrat/resistans blir det:
4.24²/4=4.4W Detta är helt utan förluster

Bilslutsteg har förluster
Säg att man har 60% verkningsgrad: Det ger 2.7W bara. MAX!
Här kommer anmärkning nummer två: Verkningsgraden har ingen direkt relation till klippspänningen, även om det är en parmeter som kan påvarka klippspänningen. Men det är klippspänningen ensam som avgör vilken uteffekt steget ger. Om det är en "rail-to-rail-konstruktion" av PP-typ så förlorar man ibland så lite som 0,45 volt rel railen, vilket ger ett sving om 12,7 volt, eller +/-6,35 V, eller 4,49 V RMS = 5,04 W. Är samma förstärkare bryggad blir det alltså runt 20 W i 4 ohm.
Att verkningsgraden ligger under 100%, säg att den ligger på den 60% du nämner, gör inte att man får ut mindre effekt, det gör bara att förstärkaren förbrukar mera effekt än det som går ut till högtalarna. Är den på 5 W så drar den 5/0,6 = 8,333... W från batteriet.
ollebolle skrev:Enda sättet att öka uteffekten på ett bilslutsteg blir att öka matningsspänningen.
Nja. Innan man gör det kan man som nämnt brygga, och ta sig från 5 W till cirka 20 W (eftersom få förstärkare är av rail-to-rail-typ blir effekterna ofta mindre. 4 respektive 16 W är inte ovanligt).
Men sen är det som du skriver. Behöver man mer än 16 W och inte vill gå ned i belastningsimpedans behöver man...
ollebolle skrev:Man får växelrikta, transformera upp, och likrikta igen, så man får en högre matningsspänning. Vid tillräcklig matningsspäning kan man få de 700W du skrev!
Japp! Och då gäller det att ha tjocka matningsspänningskablar... Kablarna till högtalare är inte alls lika viktiga dock med avseende på effektförluster. Det är inte ovanligt att det går 75 ampere i matningsledningen, när det går så lite som 12 ampere i högtalarsladden.
ollebolle skrev:Detta är som jag har förstått det hela! Rätta mig om jag har fel
Det mesta var ju rätt, men jag hoppas att mina små rättningar var okej.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).