Klassiskt eller designat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Klassiskt eller designat

Traditionellt
20
51%
Designat, äger redan
12
31%
Designat, skulle vilja ha
7
18%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
Vovven

Klassiskt eller designat

Inläggav Vovven » 2008-06-18 19:12

Utbudet för designade högtalare verkar öka, jag tänker på färgglada traditionella högtalare men framför allt på varianter som Vivid Audio, Everythig But The Box, Gamut och liknande. Hur traditionella är vi som konsumenter när det gäller högtalare eller elektronik när det estetiska blir en faktor?. Jag utgår från att det kvalitativa och enheternas tonala egenskaper är vägledande men hur öppna är vi för det som "sticker ut"? Kan en HiFi-anläggning vara en inredningsdetalj?`
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-18 20:21

allt är ju i och för sig designat för inget är ju ickedesignat, även den till synes fulaste sak har ju någon bestämt hur den ska se ut, dvs designat eller formgivit den

tyvärr är design idag ett lika slitet ord som referens eller studio eller signatur i hifivärlden
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-06-18 20:34

celef skrev:allt är ju i och för sig designat för inget är ju ickedesignat, även den till synes fulaste sak har ju någon bestämt hur den ska se ut, dvs designat eller formgivit den

tyvärr är design idag ett lika slitet ord som referens eller studio eller signatur i hifivärlden

Du har naturligtvis rätt Calef, allt är ju rimligen designat på ett eller annat sätt. Jag beklagar missförståndet.
IMPROVED XPO

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-18 20:52

men det är kanske lite skillnad på mer extrem design och klassiska rektangulära lådor med element på framsidan? var det kanske det som herr trådskapare menade?

mvh

Falkis

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-18 21:08

Ska vi börja diskutera skillnaden på formgivning och design?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-06-18 21:16

Om man jämför t ex Vivid Audio´s högtalare med en traditionell så förstår Ni vad jag menar.
IMPROVED XPO

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-18 21:44

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har ju hellre en snygg högtalare som låter bra än en ful högtalare som låter [s]dåligt[/s]bra. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-18 21:51

tvett skrev:Ska vi börja diskutera skillnaden på formgivning och design?

det ska vi gör för i formgivningen finns väl design (även uppe i bergen) :wink: :) :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-18 22:22

Som sagt; allt är ju formgivet. Bakom finns en spec (även för vad formen skall uppfylla) som styr produkten. Personligen har jag svårt för form som saknar funktion, utan att för den del hamna i ett funkis-fack, särskilt om det handlar om en teknisk manick som en högtalare. Form skall följa funktion, annars får man en Alessi citruspress som visserligen är snygg, men inte fyller den funktion arketypen föreslår. Finns ett samlingsnamn för sådana produkter, som primärt är en form framför dess egentliga funktion. Minns dock inte vad det var.

Inom arkitekturen kan detta ta sig rätt så absurda former. Här ser sig arkitekterna inte som formgivare av hus, utan uppfinnare av människors liv, vardag och miljö. Det ingår i koncepten hur man skall leva, hur man skall bete sig etc. Här har ju funktionens styrning av formen tagit sig såna aspekter att den styr alltsammans.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-18 22:43

KarlXII skrev:Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har ju hellre en snygg högtalare som låter bra än en ful högtalare som låter [s]dåligt[/s]bra. :D

Jag väljer hellre en okej eller t o m ful högtalare som låter underbart än en som ser bra ut men som låter okej.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 23:02

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har ju hellre en snygg högtalare som låter bra än en ful högtalare som låter [s]dåligt[/s]bra. :D

Jag väljer hellre en okej eller t o m ful högtalare som låter underbart än en som ser bra ut men som låter okej.

Själv så tycker jag att en högtalare som låter bra är snygg ;-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Klassiskt eller designat

Inläggav phloam » 2008-06-18 23:02

Vovven skrev:Kan en HiFi-anläggning vara en inredningsdetalj?`

För en audiofil borde den för fasen vara central i det rum där man lyssnar på musik, långt mer än en detalj :) Så i den mån den inte redan är det, så borde den få vara det - en självklar del av inredningen, en representant för vad man gör i rummet, för vem man är, hur man lyssnar...

Sen kan detta omfatta väldigt mycket; allt från tung 70tals-Marantz och Revoxmaskiner via funkis/minimalism till B&O eller high end-bling (osv).

Det måste väl vara fler än jag som föredrar att påbörja inredningen av ett rum med "hmmm stereon ska stå iaf här..." :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Klassiskt eller designat

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 23:05

phloam skrev:Det måste väl vara fler än jag som föredrar att påbörja inredningen av ett rum med "hmmm stereon ska stå iaf här..." :D

Självklart. Det första jag gör när jag ska möblera rummet som "stereon" ska stå i är att titta efter lämplig placering av högtalarna och därefter var elektroniken ska stå. Den senare ska stå handhavandemässigt OK och man ska helst slippa kablar etc över tröskellösa rumsentréer osv.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-18 23:10

Bill50x skrev:Själv så tycker jag att en högtalare som låter bra är snygg ;-)

/ B

Precis :P
Jag kan faktiskt inte förstå all negativ kritik som piP och pi60 får hela tiden, när dom högtalarna man ofta jämför mot har sunkljud och framförallt ser billigt "dyra" ut. Det är väl det värsta av allt när det ska se dyrt ut och man märker hur billigt det är gjort. Fy fan. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-19 00:00

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Själv så tycker jag att en högtalare som låter bra är snygg ;-)

/ B

Precis :P
Jag kan faktiskt inte förstå all negativ kritik som piP och pi60 får hela tiden, när dom högtalarna man ofta jämför mot har sunkljud och framförallt ser billigt "dyra" ut. Det är väl det värsta av allt när det ska se dyrt ut och man märker hur billigt det är gjort. Fy fan. :wink:

Håller med. Men av praktiska skäl (katter och barn tex) så borde det finnas frontskydd till högtalarna. Grejorna ska ju inte bara låta bra, de ska fungera i det praktiska livet också.

/ B

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-06-19 00:09

Eftersom jag kör OA51 (och även Larsen 6) så svarade jag "designat, äger redan".
:P :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-19 00:54

Det finns ju tillverkare som har utseende som en ingående del i målsättnigen vid utvecklingen av sina högtalare och som får dom att både låta bra och se bra ut (B&W).

Själv gillar jag stora högtalare och elektronik i 19" racklådor. Det är snyggt det!
B&W 801or och elektronik typ äldre Mark Levinson med feta kylflänsar och grejjor. Och så en techikks 1200. Yeah!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-19 09:47

avr7000 skrev:Eftersom jag kör OA51 (och även Larsen 6) så svarade jag "designat, äger redan".
:P :D

De är ju så teknokratiskt formgivna som man kan komma, men som bill50x skrev; högtalare som låter bra är snygga. Iof jag har vissa undantag; pi60. Låter jättebra, men de finns inte med på snyggolistan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-06-19 10:16

Utseendedesign eller funktionsdesign?
Alla högtalare bör väl vara designade?
Skrev "designat, äger redan" eftersom mina högtalare (Dali) har fomgetts både med tanke på utseende och möblering (enligt Dali) dock utan att sticka ut.

/Marc

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 11:31

Vovven skrev:
celef skrev:allt är ju i och för sig designat för inget är ju ickedesignat, även den till synes fulaste sak har ju någon bestämt hur den ska se ut, dvs designat eller formgivit den

Du har naturligtvis rätt Calef, allt är ju rimligen designat på ett eller annat sätt. Jag beklagar missförståndet.

Jag tycker egentligen inte om att behöva tolka, men för att kunna rösta
denna gång så tolkade jag det första förslaget som man kunde rösta
på (Traditionellt), som "funktionalistisk design" - alltså att formen styrts
av funktionen.

Detta till skillnad från former som givits bara för att någon tycker de ser
tjusiga eller moderna ut, men som inte finns till för funktionen (vilket inte
alltid behöver betyda att de stör funktionen, men för det mesta).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-19 11:37

Tyvärr kan man konstatera att funktionen ofta är helt underordnad formen idag. Exempel på detta är cirkulära bostadshus; varje normalbegåvad människa inser att tårtbitsformade lägeneher blir extremt svåra att möblera. Jag kikade i "Svea torn" - vilket fiasko. Riv skiten är mitt råd. Huset är helt befängt och 70 kvm motsvarar kanske 30 välplanerade kvm.

TV-apparater har silvirg och reflekterande ram - fungerar icke speciellt bra.

Till och med handfat av dagens form är undermåliga då en del modeller är helt plana i botten. Vad är det för puckon som hittar på alla dessa dumheter?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-19 12:30

Ja och runda diskhoar, det hade man ju för man måste innan man kunde pressa rostfritt till rektangulära hoar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-19 12:55

Bill50x skrev:Håller med. Men av praktiska skäl (katter och barn tex) så borde det finnas frontskydd till högtalarna. Grejorna ska ju inte bara låta bra, de ska fungera i det praktiska livet också.

Frontskydd finns att köpa på t.ex. Babyland:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 13:10

Alla seriösa audiofiler väljer ju såklart bort barn och katter. 8) :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-19 13:14

paa skrev:Ja och runda diskhoar, det hade man ju för man måste innan man kunde pressa rostfritt till rektangulära hoar!

En rund diskho har man väl för att tallrikarna är runda?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-19 13:15

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Håller med. Men av praktiska skäl (katter och barn tex) så borde det finnas frontskydd till högtalarna. Grejorna ska ju inte bara låta bra, de ska fungera i det praktiska livet också.

Frontskydd finns att köpa på t.ex. Babyland:
[bild]

Ja, det blir snyggt med ett par piP samt ett sådant galler runt varje högtalare 8)

/ B

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-06-19 14:05

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-24 17:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-19 14:22

Bill50x skrev:
paa skrev:Ja och runda diskhoar, det hade man ju för man måste innan man kunde pressa rostfritt till rektangulära hoar!

En rund diskho har man väl för att tallrikarna är runda?

/ B

Lasagneformen då, är den rund?
Och köksknivarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-19 18:40

[quote="subjektivisten"]Alla seriösa audiofiler väljer ju såklart bort barn och katter. 8) :P[/quote
precis hund skall det va :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Design, naturligtvis!

Inläggav lennartj » 2008-06-19 21:04

Som man frågar får man svar.
Jag håller med AVR7000.
Skulle inte Lallerstedts design från tidigt 1980-tal vara design (Carlsson OA52)?
Mitt svar är - har redan.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi