Moderator: Redaktörer
celef skrev:vad gör en högtalare bra/bättre/bäst?
är det storleken? är det tonomfånget? är det basen? är det diskanten? är det dynamikomfånget? är det renheten? är det rumsanpassningen? är det priset? är det materialet? är det utseendet? är det hipp-faktorn?
Kaffekoppen skrev:Gör den inte mig lyssningstrött så är den bra för mig.
Det brukar bl a innebära att den saknar imponatorbas, men basen finns där när den skall.
Håller med här, tyker det är ganska ointressant med högtalare så länge mitt rum "låter" som det gör. Men för er med bra lyssningsförhållanden förstår jag att det är spännande.Floyd skrev:celef skrev:vad gör en högtalare bra/bättre/bäst?
är det storleken? är det tonomfånget? är det basen? är det diskanten? är det dynamikomfånget? är det renheten? är det rumsanpassningen? är det priset? är det materialet? är det utseendet? är det hipp-faktorn?
Rumsanpassningen (eller snarare akustikbehandling av rummet) är enligt mig den enskilt överlägset största faktorn för att välljud ska nå öronen.
_Fredrik_ skrev:Men med ett bra rum tycker jag att det är ganska kul med rätt analytiska högtalare, som snarare tar fram detaljer och rum än helhet. Kanske finns burkar som gör båda?
Knappast kompressor, diskantlyft skall inte heller behövas. Kan för lite för at säga vad som gör en "analytisk högtalare" men jag upplever våra Genelec-högtalare på jobbet som bra i det sammanhanget.Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Men med ett bra rum tycker jag att det är ganska kul med rätt analytiska högtalare, som snarare tar fram detaljer och rum än helhet. Kanske finns burkar som gör båda?
Kompressor + diskantlyft?
phloam skrev: Jag tror m.a.o. att högtalarens närvaro påverkar saker som placeboverkan och liknande, på det subjektiva planet.
Max_Headroom skrev:celef skrev:vad gör en högtalare bra/bättre/bäst?
Att den uppfyller dom krav man från början satt upp.
Rydberg skrev:Att den kan återge klang, dynamik och perspektiv på ett korrekt sätt
phloam skrev:WAF
subjektivisten skrev:phloam skrev:WAF
Ointressant
Bra skrivetmats skrev:Kaffekoppen skrev:Gör den inte mig lyssningstrött så är den bra för mig.
Det brukar bl a innebära att den saknar imponatorbas, men basen finns där när den skall.
Bra sagtDen skall inte visa attt här är jag mr högtalare utan den skall "försvinna" och förmedla soundet. Samma sak ungefär som Kaffekoppen skrev
Bra skrivetGör den inte mig lyssningstrött så är den bra för mig.
Bra sagtDen skall inte visa attt här är jag mr högtalare utan den skall "försvinna" och förmedla soundet. Samma sak ungefär som Kaffekoppen skrev
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster