Jag gillar att tänka i grafer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Jag gillar att tänka i grafer

Inläggav Svante » 2008-06-27 12:57

Är det någon som förstår vad jag menar med den här:

Bild

?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-27 13:08

Ohörbart bra, såna grejor vill vi ha!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-27 13:10

Solklart sickan! :D

Nej men om jag får gissa lite snabbt; området som är skuggat på metodkänslighet ("LTS F/E") är större än motsvarande på "braighet" och att det liksom är poängen..? Förutom att den ligger en bit ovanför "normala förhållanden".

Edit: Alltså ju högre känslighet desto mindre praktisk relevans, kan man kanske säga. Eller hörbara skillnaden närmar sig noll. Långt ner på axlarna är det 1:1 s.a.s.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-27 13:13

tror du vi är tankeläsare eller? :lol:

ritar du grafer när du oxå exempelvis kör bil, hur ser den ut för typ "om jag kör om den där polskreggade dieselopeln i kurvan här å över helstreckad linje där så är mina chanser att överleva och behålla körkortet så här och så där beroende på om jag kör 100 eller 200 knyck och ingen borde hinna se vad jag gjorde men sannolikheten att fartkameran där borta är ur funktion är sådär och jag borde ju inte ha ätit den där korven på syltan för nu vill den ut och jag måste stanna!"?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-27 13:15

celef skrev:tror du vi är tankeläsare eller? :lol:

ritar du grafer när du oxå exempelvis kör bil, hur ser den ut för typ "om jag kör om den där polskreggade dieselopeln i kurvan här å över helstreckad linje där så är mina chanser att överleva och behålla körkortet så här och så där beroende på om jag kör 100 eller 200 knyck och ingen borde hinna se vad jag gjorde men sannolikheten att fartkameran där borta är ur funktion är sådär och jag borde ju inte ha ätit den där korven på syltan för nu vill den ut och jag måste stanna!"?

Nja Svante är ju programmerare så jag tror det blir "IF "polskreg" AND "200 knyck" THEN "crash & burn!" typ :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Jag gillar att tänka i grafer

Inläggav Nattlorden » 2008-06-27 13:53

Svante skrev:Är det någon som förstår vad jag menar med den här:

Solklart Sickan!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-06-27 14:42

Jag hittar nog ett par förbättringsområden m.a.p. din grafs "braighet" :D :

1. Invån "Ohörbart " på Braighetsaxeln indikerar ju den faktiska gränsen för vad man kan urskilja med känsligast möjliga metod. Jag skulle nog vilja att "LTS F/E"-området på känslighetsaxeln utökas något åt höger för vilken annan nu känd metod är känsligare (dvs gör att man kan detektera en apparats "ohörbarhet" bättre? "Ohörbart f.ö. måste ju relatera till vad vi med dagens utrustning och dagens ljudmaterial kan detektera?

2. Vidare skulle jag nog vilja utöka "LTS F/E"-området hela vägen ner till nollpunkten, för visst kan väl F/E-lyssning deterketa riktigt dåliga apparater också?

3. Likaså ska väl området för "normala förhållanden" gå hela vägen ner till riktigt usla apparater?

I din graf finns ju ett glapp mellan "Normala" och "LTS F/E" både m.a.p. Känslighet och detektionsgräns för braighet, vilket väl inte överensstämmer med verkligheten?

Annars var den bra och upplysande :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-06-27 14:55

Conan skrev:2. Vidare skulle jag nog vilja utöka "LTS F/E"-området hela vägen ner till nollpunkten, för visst kan väl F/E-lyssning deterketa riktigt dåliga apparater också?

Håller med. Men sedan skulle jag gärna vilja se att Svante ger en tolkning av arean under kurvan. :P

Man skulle dessutom kunna bryta isär B(raighet) i olika dimensioner beroende på vad som ger upphov till icke-braighet. Men det är väl för mycket begärt: ingenjörer brukar ju inte kunna visualisera mer än tre dimensioner i taget. :wink:

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 16:15

Hehe, ja visst är grafer stimulerande? :D

Grafen är tänkt att visa hur bra en apparat måste vara för att undgå detektion i ett lyssningstest. Ytan delas in i två halvor av den böjda kurvan. En tillräckligt bra apparat undgår detektion och hur bra den måste vara är en funktion av testmetodens känslighet. Det finns ju massor av olika sorters lyssningstest och de är olika bra på att möjliggöra detektion.

I en given vanlig lyssningssituation hemma i stereon kan man tex höra om en förstärkare distar, eller om någon har vridit ner diskantkontrollen. Men det behövs ändå relativt stora fel för att man ska reagera på dem. Förstärkaren måste vara ganska mycket sämre än gränsen till det ohörbara.

F/E-lyssning, så som LTS gör den, är känsligare. Det beror inte nödvändigtvis på att prylarna man spelar på är bättre än vad gemene man har hemma, utan framför allt på möjligheten till direkt jämförelse och (faktiskt) blindheten.

Som synes når inte LTS F/E ända fram till det ohörbaras gräns, en apparat som inte detekteras i en LTS F/E-lyssning kan tänkas detekteras med någon annan metod (vilket kan vara något så enkelt som samma metod med en annan skiva).

Men om man inte detekterar den så är det ändå troligt att man inte heller skulle lyckas i normal hemmiljö, utan möjlighet till direkt jämförelse.

Det sista illustrerar jag med ett glapp mellan '"Normala" förhållanden' och 'LTS F/E'.

Bild

...och till sist så ska jag väl förtydliga att kurvan på intet sätt är uppmätt eller ens representerar en sanning. Den illustrerar, med någon grad av framgång hur jag ser på LTS F/E jämfört med vanlig lyssning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 16:25

Conan skrev:Jag hittar nog ett par förbättringsområden m.a.p. din grafs "braighet" :D :

1. Invån "Ohörbart " på Braighetsaxeln indikerar ju den faktiska gränsen för vad man kan urskilja med känsligast möjliga metod. Jag skulle nog vilja att "LTS F/E"-området på känslighetsaxeln utökas något åt höger för vilken annan nu känd metod är känsligare (dvs gör att man kan detektera en apparats "ohörbarhet" bättre? "Ohörbart f.ö. måste ju relatera till vad vi med dagens utrustning och dagens ljudmaterial kan detektera?

Nja, det finns ju lite plats kvar. Jag menar att LTS F/E kommer väldigt nära gränsen för hörbarhet, men att man naturligtvis aldrig kommer ända fram. Sen är ju axlarna ograderade, eller har iaf inga absoluta mätetal så man får nöja sig med att tänka i termer "nära" eller "långt bort".

Conan skrev:2. Vidare skulle jag nog vilja utöka "LTS F/E"-området hela vägen ner till nollpunkten, för visst kan väl F/E-lyssning deterketa riktigt dåliga apparater också?

Nja, om du tar en riktigt dålig apparat och drar ett streck åt höger till området ovanför 'LTS F/E' så ser du att man hamnar i fältet där detektion uppstår, under kurvan. Kurvan illustrerar alltså gränsen mellan detektion och icke-detektion. En given apparat kan förstås liga på endera sidan om den gränsen.

Conan skrev:
3. Likaså ska väl området för "normala förhållanden" gå hela vägen ner till riktigt usla apparater?

I din graf finns ju ett glapp mellan "Normala" och "LTS F/E" både m.a.p. Känslighet och detektionsgräns för braighet, vilket väl inte överensstämmer med verkligheten?

Annars var den bra och upplysande :lol:

Glappet illustrerar bara att LTS F/E är känsligare än alla normala uppställningar. Riktigt usla apparater (dvs nästan ända nere vid x-axeln) hamnar även de under kurvan under normala förhållanden, dvs de detekteras även i hemutrustningen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-27 16:26

Bra graf som ger en god överblick över läget. Sånt gillar en ingenjör!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 16:32

Dahlqvist skrev:

Håller med. Men sedan skulle jag gärna vilja se att Svante ger en tolkning av arean under kurvan. :P

Man skulle dessutom kunna bryta isär B(raighet) i olika dimensioner beroende på vad som ger upphov till icke-braighet. Men det är väl för mycket begärt: ingenjörer brukar ju inte kunna visualisera mer än tre dimensioner i taget. :wink:

/D

Nä, vem kan det?

Visst kan man bygga vidare på figuren och konkretisera den. Man skulle tex kunna koncentrera sig på en mätbar aspekt av braighet, tonkurveavvikelse vid 10 kHz och säga att 0,5 dB är gränsen till ohörbart. Kanske, exakt var den ligger är ju okänt eftersom vi inte har testat alla människor och eftersom vi inte har testet alla metoder som mänskligheten har och kommer att uppfinna. Men nånstans ligger gränsen, det kan man nog vara ganska säker på. Man skulle kanske kunna hitta på nåt sätt att mäta metodens känslighet också, vad vet jag.

Hursomhelst, för varje sådant par av mätetal kan man göra en sån här graf. Så jag kan rita två stycken om det gör dig gladare. :D

Du får ändra på axlarna själv. :wink:

Bild

Bild

Edit: men menar du att arean under kurvan skulle ha en tolkning? Det får du gärna utveckla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 16:38

phloam skrev:Nej men om jag får gissa lite snabbt; området som är skuggat på metodkänslighet ("LTS F/E") är större än motsvarande på "braighet" och att det liksom är poängen..? Förutom att den ligger en bit ovanför "normala förhållanden".

Nja, nu jämför du äpplen och päron.

Jag kan sträcka på grafen i y-led utan att betydelsen ändras det minsta, ändå blir området på y-axeln då större relativt området på x-axeln.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 16:41

celef skrev:tror du vi är tankeläsare eller? :lol:

Oja. Det har kommit många grafer i mitt huvud medan jag har kört bil.

Menar du att det är onormalt? :lol:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-06-27 22:47

Ganska bra, blir ju nära som man tänker för att kunna förstå :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-27 23:17

Tycker den är bra. Den skulle du kunna posta i MHB tråden med en bra förklaring vad du menar med den. Tror många skulle förstå bättre då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-27 23:21

subjektivisten skrev:Tycker den är bra. Den skulle du kunna posta i MHB tråden med en bra förklaring vad du menar med den. Tror många skulle förstå bättre då.

Den verkade låst eller nåt sist jag tittade. Eller flyttad, vad det nu innebär.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-06-27 23:22

En bild säger mer än tusen ord.

Du är en sann pedagog.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-27 23:25

Svante skrev:
subjektivisten skrev:Tycker den är bra. Den skulle du kunna posta i MHB tråden med en bra förklaring vad du menar med den. Tror många skulle förstå bättre då.

Den verkade låst eller nåt sist jag tittade. Eller flyttad, vad det nu innebär.

Den är flyttad hit
Den bilden och en bra förklaring så lär nog polletten falla ner för dom flesta :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-28 12:21

Tråkigt att första inlägget på mhb som kommenterar bilden är det korta och intetsägande "En ren fabrikation, med andra ord". Är det någon mer som får känslan av uppdykande "tempelvakter" som inte är intresserade av att frågan disukteras vettigt? Trådskaparen tycks dessutom ha tappat intresset fullständigt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-28 21:28

Har man inget att komma med så blir det sådana inlägg. Pinsamt av den personen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-28 21:29

Är det bara jag som för trasiga bilder?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-28 21:53

Koffe skrev:Är det bara jag som för trasiga bilder?

Nepp. Många bilder är samma för mig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-28 21:55

Koffe skrev:Är det bara jag som för trasiga bilder?

nä Svante för också trasiga bilder :wink: :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-28 22:01

För Svante har kanske en trasig server också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 22:15

Bild

?

Jag har lite svårt att tyda, men det fyrkantiga gråa betyder säker nåt viktigt. Rent grafiskt är det i alla fall fyrkantigt 8)

MvH
PS

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-28 22:24

Är det någon som har hört en bra låt idag? Eh, kanske? Ingen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-28 22:27

Jodå! Även om man räknar bort mina&polarnas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-28 22:53

Jag tänker aldrig i grafer, utan går hellre in i fysiken (eller vad det nu är
som man kan ilustrera med en graf) direkt, liksom mentalt. Utan att
passera graferna. Det går ju mycket snabbare, och ekvationerna sitter
då automatiskt ihop med "bilden", eller vad man skall kalla det jag har
i huvudet av det skeendet.

Men när man skall visa något är grafer ofta bra.

Inte minst eftersom sådana får plats på ett platt papper! ;)
(Till skillnad från de mycket mångadimensionellare sakerna som jag har
i huvudet. De är ju inte bilder i vanlig bemärkelse, utan mera... känslor
av alla krafter och flöden. Eller något helt annat det kan handla om.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-28 23:15

petersteindl skrev:

Bild

?

Jag har lite svårt att tyda, men det fyrkantiga gråa betyder säker nåt viktigt. Rent grafiskt är det i alla fall fyrkantigt 8)

MvH
PS

Nu syns grafen :D Fast det står att det har varit problem med bildvisningen. Nåväl, det verkar åskådligt. Jag gillar grafer och bilder men oftast tänker jag i siffror och mängder. Sen är det en annan sak att förmedla siffror och mängder på ett effektivt sätt. Jag har sett en liten animering på en 500 kronors högtalare. Den hette nåt med gadgets. Hur högtalaren låter vet jag inte men animeringen på 30 sekunder visar hur den skall sättas upp och ställas in. Tippar att det går åt 5 st A4 sidor att i text förklara samma sak och att det tar minst 25 gånger längre tid att läsa texten än att se animationssnutten. Den gav mig en inblick i att en kort och enkel animering är ett effektivt sätt att förklara vissa saker på.

Väl mött
PS

Nästa

Återgå till Generellt om hifi