Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Först måste man ju reda ut vad de som säger så egentligen menar, såvida man inte vill göra det lätt för sig och tolkar det bokstavligen?
Richard skrev:phloam skrev:Först måste man ju reda ut vad de som säger så egentligen menar, såvida man inte vill göra det lätt för sig och tolkar det bokstavligen?
" det blir lättare att följa med i musiken, det låter mera stämt, mindre falskt" - citat: handlare.
Richard skrev:" det blir lättare att följa med i musiken, det låter mera stämt, mindre falskt" - citat: handlare.
phloam skrev:Ja precis, det "låter" mera stämt, inte att det ÄR mera stämt
Sanny_X skrev:Cd-spelare med pitch (hastighetsreglering) låter ostämt, ganska naturligt.
avr7000 skrev:Jag köpte för några år sedan några billiga DVD spelare till barnens rum och dessa måste naturligtvis "hårdtestas" som CD spelare![]()
![]()
Vi var flera som uppfattade samma sak... en Samsung lät så illa vid CD uppspelning att... att... ja det lät som om instrumenten var ostämda![]()
.
Stefan
IngOehman skrev:CD-spelare kan surra (på grund av att saker snurrar), och eftersom de även kan brumma (nätfrekvens med multiplar) så är det självklart att de kan låta ostämt. De spektrala komponeterna är ju inte på något sätt låsta till varandra utan kan bilda riktigt rejäla dissonanser. Rotationshastigheten är ju inte en konstant utan de varierar, så beroende på var man är under asprlningen av en CD bildas olika harmonier eller disharminier mellan det mekaniska nätdelsbrummet och rotationssurret.
När man drar upp volymkontrollen på anläggningen brukar dock dessa effekter vara svåra att höra eftersom de överröstas av musiken som kommer från högtalarna då.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan bekräfta att både tonkurveskillnader och distorison kan påverka upplevd pitch, speciellt i mellanbasregistret, det vill säga mellan sisådär 100 Hz och 350 Hz.
CD-spelare som har sådana fel med så märkbara nivåer att det i sin tur ger märkbara relativa pitchförändringar - bör man nog slänga på skroten utan dröjsmål. Det är inte svårt att göra en CD-spelare i varje fall tusen gånger bättre än så.
"Nej, cd-avspelningen kan inte påverka upplevelsen av stämda instrument "
avr7000 skrev:Jag köpte för några år sedan några billiga DVD spelare till barnens rum och dessa måste naturligtvis "hårdtestas" som CD spelare![]()
![]()
Vi var flera som uppfattade samma sak... en Samsung lät så illa vid CD uppspelning att... att... ja det lät som om instrumenten var ostämda![]()
.
Stefan
Richard skrev:
Richard:
Sant. Mig veterligen har denna försäljningsteknik aldrig verifierats via kontrollerat blindtest. Således kan placebo inverka negativt. Placebo kanske är vad det hela handlar om.
Kanske något för LTS styrelse att prova- kan man skilja olika cd-spelare med avseende på upplevd eventuell falskhet i instrumenten, om man lyssnar blint ?
Richard skrev:Vid lyssning i bilstereon kan jag uppleva att låtarna ibland går i fel tonart, speciellt om musiken spelas för lågt, och vägbruset är för högt.
Det kan också uppfattas ( av mig ) som att t.e.x. akustiska gitarrer kan vara svåra att uppfatta exakt stämda, senast då jag lyssnade på "here comes the sun" med the Beatles. Upplevelsen kanske beror på den kraftiga distortion som störoljuden i bilen skapar, men säker är jag inte.
Skivan lät förövrigt stämd på stereon hemmavid ( PS 3 som signalkälla, dac från Denon 1507 ).
Finns det fler som uppfattat lyssning i bil, som ibland instrument med ostämda karaktärer ?
Vee-Eight skrev:Som gammal DJ så kan jag berätta att det på de flesta dyrare cd-spelare för dj-bruk går att individuellt ändra tonhöjd och hastighet, dvs man kan ändra hastigheten utan att det låter kalle-anka och vice versa. Ergo finns det rent tekniskt en möjlighet att en cd-spelare kan låta falskt, oavsett surr eller inte från motor och dyl.
Vee-Eight skrev:En vän tillika dj-kollega hade en nödspelare, en denon dj-spelare av äldre modell där om man ändrade pitchen från nollan så började den svaja. Vid läge noll var den hyggligt låst.
Richard skrev:avr7000 skrev:Jag köpte för några år sedan några billiga DVD spelare till barnens rum och dessa måste naturligtvis "hårdtestas" som CD spelare![]()
![]()
.
Stefan
Intressant.
Vid lyssning i bilstereon kan jag uppleva att låtarna ibland går i fel tonart, speciellt om musiken spelas för lågt, och vägbruset är för högt.
Det kan också uppfattas ( av mig ) som att t.e.x. akustiska gitarrer kan vara svåra att uppfatta exakt stämda, senast då jag lyssnade på "here comes the sun" med the Beatles. Upplevelsen kanske beror på den kraftiga distortion som störoljuden i bilen skapar, men säker är jag inte.
Skivan lät förövrigt stämd på stereon hemmavid ( PS 3 som signalkälla, dac från Denon 1507 ).
Finns det fler som uppfattat lyssning i bil, som ibland instrument med ostämda karaktärer ?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Som gammal DJ så kan jag berätta att det på de flesta dyrare cd-spelare för dj-bruk går att individuellt ändra tonhöjd och hastighet, dvs man kan ändra hastigheten utan att det låter kalle-anka och vice versa. Ergo finns det rent tekniskt en möjlighet att en cd-spelare kan låta falskt, oavsett surr eller inte från motor och dyl.
Jag har svårt att se hur ditt resonemang kan påstås leda det i bevis. Falsk betyder ju normalt att intervall påverkas. Det gör de inte av de funktionaliteter som du beskriver.Vee-Eight skrev:En vän tillika dj-kollega hade en nödspelare, en denon dj-spelare av äldre modell där om man ändrade pitchen från nollan så började den svaja. Vid läge noll var den hyggligt låst.
Svaj är ju en sorts falskhet "i tiden", men inte riktigt samma sak som intervallpåverkan, men självklart är svaj ett tonhöjdspåverkande fel.
Det som händer är antagligen (jag gissar) att man i låst läge använder en kristall för tidshållningen, medan man när man pitchar den där äldre apparaten helt enkelt byter till en enklare oscillator med lägre intrinsiskt Q och därför sämre stabilitet i tiden.
Men är svaj = falskt?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: nasse och 22 gäster