Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist.
subjektivisten skrev:Kanske, men rätt så svårt att hitta. Sen så hade dom rätt så svårt att skilja vinylen från masterbandet med OM-40 så det är rätt så gott betyg. Dom flesta problemet med vinyl lär ingen pickup fixa ändå. Då får man köra laser t ex.
Laila skrev:Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning)
Vad har du föressten för skivspelare o tonarm numera ?
subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist.
Lust skrev:subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist.
Blir lite häpen över det uttalandet från dig...
Var inte alla" avvikelser" just färgningar? Åtminstone gick tongångarna så i en annan aktuell tråd ...
subjektivisten skrev:Laila skrev:Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning)
Möjligt men det påverkar ju inte hur OM-40 beter sig, utan det är ju en separat fråga. Som om ett slutsteg är dåligt så anklagar man ju inte försteget som är kanon
subjektivisten skrev:Laila skrev:Även skivspelare o tonarm lär påverka, så om du inte har samma kombo som när jmf. gjordes, finns ju risk att skillnad föreligger. (= färgning)
Möjligt men det påverkar ju inte hur OM-40 beter sig, utan det är ju en separat fråga. Som om ett slutsteg är dåligt så anklagar man ju inte försteget som är kanon
Lust skrev:subjektivisten skrev:Färgningen är ju inget som jag vill ha iaf. Därför är ju OM-40 kanon, men fortfarande är det problem med brus och en del dist.
Blir lite häpen över det uttalandet från dig...
Var inte alla" avvikelser" just färgningar? Åtminstone gick tongångarna så i en annan aktuell tråd ...
Bill50x skrev:Det är lite lustigt. "Alla" är överens om att färgning innebär alla avvikelser från ursprunget. Men bara i teorin. I praktiken använder nästan alla färgning som en beteckning på klangfärgsavvikelser, dvs linjär dist. Eller frekvensgångsavvikelser om man så vill.
/ B
Bill50x skrev:Hur vet du att försteget är kanon om anläggningen låter illa? Jo, det vet du genom att lyssna på det i andra anläggningar. Eller mäta upp massor av parametrar.
celef skrev:jag tycker cd-skivor är utmärkta, framför allt att inhandla, man kan ju t o m få dem direkt hem i brevlådan, försök det med en lp-skiva
prolinn skrev:En fråga bara till de av er som har åsikten att återgivning via CD är så mycket närmare originalet (mastern) än LP. Vad tror ni det kommer sig att Bob Ludwig har en annan åsikt? Han borde vara en i branschen med rejält på fötterna - kan man tycka!?
prolinn skrev:En fråga bara till de av er som har åsikten att återgivning via CD är så mycket närmare originalet (mastern) än LP. Vad tror ni det kommer sig att Bob Ludwig har en annan åsikt? Han borde vara en i branschen med rejält på fötterna - kan man tycka!?
Bob Ludwig skrev:Early digital devices could sound pretty good (Soundstream digital, 3M 32 track multi-track and 4-track) or pretty bad (average consumer CD player). The explosion of CD caused great research in the digital-to-analog conversion process, but there were only a handful of professional machines actually recording thus less research in the analog-to-digital conversion process.. Finally, in the mid-80’s the quality of the ultra-critical analog-to-digital converters started happening. Designers finally found that digital could be so accurate, the slightest error in the ANALOG part of the design was easily heard! Now, a great converter takes as much care with the analog circuitry as the digital. With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!
Almen skrev:Nu tror jag du har missuppfattat Bob Ludwig. Han har aldrig (vad jag sett) sagt annat än att digitalt är närmare originalet. Skall se om jag kan hitta något citat.
Har du något citat som stärker din tolkning av hans hållning?
DN skrev:Bob Ludwig, som har mastrat inspelningar från Springsteen, Madonna, och Nirvana, säger att det beror på ljudkvaliteten. Vinyl har ett varmare och behagligare ljud och återger den ursprungliga inspelningen bättre än cd:n som kan ha ett för skarpt digitalt ljud.
Almen skrev:Bob Ludwig skrev:.... With high resolution digital, it is almost impossible to pick out the original from the copy, while with vinyl, one can ALWAYS pick out the original vs the vinyl playback!
Magnuz skrev:Så här står det i DN-artikeln som länkas i trådens början.DN skrev:Bob Ludwig, som har mastrat inspelningar från Springsteen, Madonna, och Nirvana, säger att det beror på ljudkvaliteten. Vinyl har ett varmare och behagligare ljud och återger den ursprungliga inspelningen bättre än cd:n som kan ha ett för skarpt digitalt ljud.
Artikeln är dock inte vidare välskriven och jag har svårt att tro att Bob Ludwig blev rätt tolkad av artikelförfattaren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster