Har du seriöst utvärderat dyrkablage hemma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja
50
39%
Nej
79
61%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 11:09

Har du någon gång den senaste tiden seriöst lyssnat på s.k dyr-kablage hemma i anläggningen (ström, signal eller högtalarkabel)?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-05-21 11:18

Hur lyssnar man seriöst? :oops:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-05-21 11:26

Innan jag röstar....
Har signalkabel för dryga 3000:-, högtalarkablar för samma pengar och nätkabel för 800:-. Är det dyrkablar?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 12:02

3000:- för en signalkabel. Jepp. Det skulle jag klassa som dyrkabel. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 12:04

Poängen med tråden ÄR att lite se hur många som egentligen verkligen lyssnat på lite 'finare' kablar hemma.

Det uttallas ju mycket, men hur mycket egentlig erfarenhet ligger det bakom uttallanden? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-05-21 12:29

Jag har inte testat dyrkablage i min egen anläggning, men heller inte gjort några utalanden om dem, annat än att jag hört anlägningar låta otroligt bra med mycket billiga kablar.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-05-21 13:24

om 3000:- för singal kabel, då har ja dyr kabel me!, fast 3000 kanske inte var totaltsumman?

min väldigt långa komponentkabel+svideo kostade endel med 8 kontakter bara för en kabel! bissart :)

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-05-21 14:02

har också ett gäng s.k "dyrkablar"
runt 6k för en coax
5k för ett par XLR ,runt 5k för en strömkabel o.s.v

Har testat ett antal i spannet 2-3kr till 6-7k/st, kan väl säga att skillnaden i ljudet är som mest på signalkablarna (analoga) jag testat.

När vi kommer in på coax (digitala) har inte skillnaden varit särskillt stor om vi pratar -10k innom "coax-famlijen"där jag har testat.

Skillnaden mellan Toslink och coax var dock väldigt stor hemma hos mig, där klarheten i ljudet blev mycket bättre med coax.

Har i dagarna bytt ut en del "dyrkablar" till kablar från marcuscables som håller en enorm byggkvalitet samt levererar ett klart och fylligt ljud.
Så vill ni köra med rikigt bra kabel till en billig peng så rekomenderar jag er att tesa marcuscables.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-05-21 14:08

kan lägga till om de strömkablar jag testat så det ända jag märkte var att lite brus som jag hade med orginalkabeln från nätet försvann mao ingen annan ljudförbättring med den kabeln för 5k som den för 900kr.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-05-21 14:33

Jag har inte testat dyrkablage i min egen anläggning, men heller inte gjort några utalanden om dem, annat än att jag hört anlägningar låta otroligt bra med mycket billiga kablar.

Jag har hört anlägningar låta otroligt bra med mycket dyra kablar! :twisted:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 15:46

Jag har en digitalkabel för cirka 5000 kr i anläggningen, vilket beror på att min vanliga är glappis 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 15:55

Ni som röstar 'ja'. Vilka kablar har Ni provat? Bättre/sämre, m.m. Jag har själv lyssnat en del på Siltechs sortiment (signalkablar) sista veckorna, och min uppfattning är: 'habegär!'. Givetvis är den dyrare classic-88 FÖR dyr, men helt ärligt, den är bra! Den mindre classic-28 lyckades förändra en LP12a med Linto på ett mycket övertygande sätt. Ungefär som att byta skivspelare. Där satt en billigare Harmonic-T innan. Har även jämfört lite mot Supra och Clou. Hade jag haft råd, är det inte alls omöjligt att jag köpt Siltechen.

Så, nu är det en hel djungel av kablar 'där ute', och jag har inte lyssnat på 'jättemycket' dyrkablar, så min fråga är. Hur bra står sig Siltech mot t.ex Nordost eller Transparents dyrare? någon som jämfört? Subjektiva intryck är det som jag vill ha, inte några 'tekniska gissningar' eller fåniga kommentarer. Jag är medveten om att rätt matchning också är viktigt.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-21 16:15

Jag kör med lakritsremmar från onoff som kostar 20 spänn, bättre high end kabel finns inte :wink: Taralabs, nordost och transparent, släng er i väggen :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-05-21 16:53

Jag är medveten om att rätt matchning också är viktigt

Ja, där har du ju liksom grundproblemet med att bedöma kablar: Kabel X kan ju låta jättebra i konfiguration Y, men mediokert i konfiguration Z. Svårt att generalisera alltså, oavsett vilken kabel man pratar om - tycker jag. :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-05-21 17:00

Har inte provat i mitt hem, däremot i affärer och hos kompisar.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 17:15

Har testat följande i mitt eget system:

Transarent Super Power Link
Transparent Music Link
Transparent Music Link Plus
Transparent The link
Transparent The Link 100
Transparent Premium Digital Link RCA och XLR
Kimber "Hero" (Ultra-skräp!)
Supra Ply 3.4
Supra EFF-1
Supra DAC
MIT diverse signal.

Har även jämfört Transparent på den tiden (2000) dyraste(cirka 100kkr) högtalarkabel mot något för en tusing eller två från MIT.

Har naturligtvis INTE köpt någon av Transparent-snokarna. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 17:40

Morello: Så Transparent faller inte dig i smaken rent lyssningsmässigt eller? Vad är det isåfall som gör att du inte gillar dem? Jag har själv inte hört dem, men med tanke på vad man har läst, så skulle jag nog givit dem en chans om jag fått tillfälle. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 17:53

Transparent-kablarna fungerar naturligtvis bra. Inget suspekt i konstruktionen, men varför betala tusentals kronor för något man kan köpa för hundralappen? 8) Transparent har bra kontakter som är fint lödda, men fina kontakter kan köpas på Elfa och jag anser mig kunna löda lika fint som herrarna Transparent :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2004-05-21 18:13

Det som gått igenom/sitter i min anläggning i år är

Analog
TaraLabs Axion XLR
marcuscables black silver xlr/rca
Silk xlr/ra
Harmonic Tech Truth-Link XLR
Purist Audio Design Elementa Rev. A XLR

Digital
TaraLabs Air Digital75 (coax)
TaraLabs Digital 75 (coax)
Monster "något" (toslink)

Ström
JPC2.5
Transparent Power Link Super

Högtalarkabel
TaraLabs Prime 1000

På ingång
TaraLabs Air3 XLR (analog)
Xindak FS-2 (högtalarkabel)

sen tillkommer det en massa som man hört i andra anläggningar.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-05-21 18:51

Jag har testat "det mesta" från Transparent, NordOst, AudioQuest, Supra.....samt lite HMS

Mycket har låtit bra, mycket har inte funkat i min anläggning...mycket har jag inte haft råd med 8O ...osv..osv.

Systemmatchning har dock varit a&o då ett par kablar inte passat hemma hos mig men låter kanon i någons annan uppställning.

Ta hem och prova lite "dyrkablar" ( Ta hem några som är utanför din budget bara för att ha något att jämföra med) och bilda dig en egen uppfattning då det är svårt för oss att riktigt sätta fingret på dina lyssningsideal 8)

.....och JA det är skillnad om du vandrar upp liiite i prisklasserna :!:

:roll: :roll:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 19:43

Sanoj: Mitt kabelideal... Jag vet faktiskt inte riktigt, men det finns en del kvaliteter som jag verkligen värderar högt. Bl.a timing/musikalitet tillsammans med bra dynamik med bibehållen detaljrikedom (transientattacker). :) Just musikaliteten ÄR viktig för mig. PS-audio strömkablarna är ett utmärkt exempel på detta. Siltech signalisarna oxo. Jag har förmånen att prova kablar med (var jag anser som) väldigt känsliga högtalare. En Supra Lorad strömkabel t.ex fungerar helt enkelt inte i det systemet. Det 'dödar' systemet. Nåja... :)

Fortfarande ingen som blivit Siltech biten? :) 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 19:46

Kan vara värt att tänka på att strömmen genom en nätkabel som driver en typisk apparat, utgörs av strömspikar med konstant periodicitet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

matson

Inläggav matson » 2004-05-21 19:46

MIT, Synergistic Research, Nordost, Transparent, Kimber, Audioquest, Van Den Hul och Supra har jag haft hemma. Det har varit lite blandade modeller men oftast har priserna legat runt 5 papp för 2x3 meter men även en del dyrare har passerat lyssningsrummet.

Skall man vara efterklok så är kablar nog det mest meningslösa jag har hållit på och laborera med(en kombo av öppna och blinda tester).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-05-21 22:07

Jag har och har haft sådana som folk här inne betecknar som hutlöst dyra kablar. Och jo, de gör skillnad dem mellan.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2004-05-24 10:20

Jag har bara jämfört Purist audio mot finare VdH kablage, både högtalarkablar och signal kablar.
Jag personligen tyckte att det var en ganska stor förbättring med purist kablar. Jag kan inte påstå att jag upplevde nån skillnad alls med VdH kablaget, jämfört med billig sladd.
Såhär i efterhand när jag laborerar med kablarna så tycker jag nog att det endast är högtalarkablarna som igentligen ger nån förbättring, Purist då allså.
Jag har, vad jag kan minnas, endast hört en påtaglig skillnad på signalkablar en gång. Det var en försämring 8O jag fick när jag satte en Puristkabel mellan dac:en och transportern, här var alltså den medföljande "billiga" kabeln bättre.

/B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-24 10:22

Detta med att det finns "klassiska" kombon är ngt jag allt mer blir övertygad om. Jag har tidigare haft den skrala studentekonomin som en ursäkt till att jag använt endast Biltemas Rosa som signalsnören (med undantag från svarvens egna specialsnören). Dessa har låtit ganska illa i en kombination med H/K-cd och en Rotel 1090, inte mkt bättre i ett Vincent-system, men till min gamla H/K PM640 där hemma är de suveräna i jämförelse med priset. Så där kommer de tydligen till sin rätt, där passar de. Så nu vet jag inte om jag vill byta längre... Har visserligen inte testat så många snören, men hittils har det inte blivit aktuellt med ett byte.

Vidare byggde jag ju mina Obelix, en 6-flätad cat5-historia som högtalarkabel och detta blev verkligen ett lyft. Tidigare hade jag sämsta möjliga alternativ: Clas Ohlsson NoName-snören! Intrycket blev mkt lugn och musikalitet, jämfört med den förra. Inget spretigt. Frågan är ju nu om man kan skilja sig från dessa? Nu har man ju den lilla stoltheten som trots allt finns i att man byggt själv, de är ju faktiskt snygga. Men då måste det bli rejält mkt bättre snören för att jag skall byta, det är inte bara den nuvarande kabelns ljudkvalitéer den framtida måste övervinna, utan också den inbyggda slöjdarstoltheten. :? 8) :lol:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-24 10:39

Hotspur skrev:Ja, där har du ju liksom grundproblemet med att bedöma kablar: Kabel X kan ju låta jättebra i konfiguration Y, men mediokert i konfiguration Z. Svårt att generalisera alltså, oavsett vilken kabel man pratar om - tycker jag. :roll:

Hmm. På samma sätt pratar en del om att högtalare X spelar musikstilen Y väldigt bra men Z uruselt. Det skulle jag kalla en dålig konstruktion. Borde inte samma sak gälla kablar, att en korrekt gjord kabel borde vara användbar till de flesta enheterna också?

Tycker jag iaf :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-05-24 19:11

Jag har testat en del smådyrt, alla kablar har testats i mitt system under längre tid:

Högtalarkablar
Nordost SPM 2*3 meter ca 42000
Cardas Golden Reference 2*2.5 meter ca 25500
Audioquest Caldera 2*3meter ca 12000

Signalkablar:
Audioquest Python rca ca 5000
Audioquest Anaconda XLR ca 10000
Acoustic Zen Silver Reference mkII XLR ca 15000
Cardas Golden Reference 1,5 meter XLR ca 15600
Nordost Quattro Fil XLR ca 16000
Wireworld Gold Eclipse III+ XLR ca 21000

Det går inte att säga nått generellt, vissa dyra kablar kan verkligen låta dåligt i vissa system som t.ex. AZ-kabeln i mitt. SPM ht-kablarna som jag har nu fungerar förträffligt men i vissa system passar de inte alls.

Den kabel som låtit bra i ALLA anläggningar jag testat den i är Nordost Quattro Fil, en otroligt bra kabel. Man undra hur en lite bit kabel kan göra en sådan skillnad (till det bättre) för ljudet när det finnna sååå många andra ledningsbanor i signalvägen. Konstigt är det men jag kan bara konstatera fakta.... :)

Även Wireworld kabeln var väldigt bra, lika detaljerad som Quattron men med ett varmare ljud och något fetare, kan rekommenderas! Se bara till att "spela in" den först, ty helt ny lät den inte så bra.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2004-05-24 22:18

Har inte provat så många kablar men jag har upplevt skillnad på lite "billigare" sortiment ( signalkabel ).

Lånade hem en nordost blue heaven och en Silk förut. Min anläggning var nog inte så bra ( manger i öppen baffel, silver night och holfispelare om jag inte minns fel ) men väldigt avslöjande när det handlade om nyanser.

Silk vann då jag fann den trevligast till den variation av musik jag spelade. Nordosten lät bara bra med vissa skivor. I övrigt tyckte jag den var tunn och skrikig. Antar att det handlar om systemanpassning.

mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-25 10:23

Rydberg: Har du nån bild från när du testade Wireworld kablen? Den är väl ganska 'nice' om jag förstått det hela rätt? :) För övrigt är det en ganska imponerande samling fin-kablage du testat. :) Hur upplever du Cardas?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi