Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Inläggav matså » 2004-05-21 19:03

Ja för att kabeln skall låta bra? Eller tycker ni att det är bluff och båg att man måste "bränna" in en kabel? Låter den inte bra från början så är den inte bra :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-05-21 19:10

En del människor tycker att det låter bättre om "kabeln" bränns in.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-21 19:20

Det tycker dom inte, dom bara säger så för att luras.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-05-21 19:25

Förstår inte vitsen med att starta trådar när man redan vet svaren. Om ni vill kan jag simulera utfallet redan nu så slipper tråden fortsätta.

Fast vid närmare eftertanke borde man nog oftare leva efter devisen "don't feed the trolls". Tack för mig.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 19:27

Ni som svarat/svarar i tråden, håll Er till ämnet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-05-21 19:45

Ämnet har avhandlats på ett annat forum. Det är trådinitiatorens (o)vana att underblåsa animositet mellan diverse fora, under mantel av nyfikenhet, med korspostning osv som är anledningen till denna tråd (imho of course).
Tråden i HF har varit bra såtillvida att alla (?) åsikter har kommit till tals. Heder åt debattörer och admins!
Det känns måhända kul att i ett visst läge posta ett "gäääääsp" i tråden.
Håller med dig Iffe.
Dimitri

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 19:48

dimitri: Det är ett helt annat forum. Om Mats vill ha faktiskt.se medlemmarnas åsikter har han rätt att få det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 19:50

Det är en myt som börjat få ordentligt fotfäste i hifi-branschen 8)
Nästa grej kanske blir att man bör "bränna in" fonogrammen också 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-05-21 19:53

Om du själv lyckas höra en förbättring, GRATTIS,
men det kommer inte att ske någon fysisk förändring.

(tjohooo nu är vi igång) :twisted: :lol: :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-21 19:54

Morello skrev:Nästa grej kanske blir att man bör "bränna in" fonogrammen också 8O

Men det stämmer ju, en del skivor blir ju bara bättre och bättre om man lyssnar många gånger på dom. :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-05-21 19:56

Jens:
dimitri: Det är ett helt annat forum. Om Mats vill ha faktiskt.se medlemmarnas åsikter har han rätt att få det.

Helt rätt. Han har fått min åsikt
Dimitri

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-21 20:04

norman skrev:
Morello skrev:Nästa grej kanske blir att man bör "bränna in" fonogrammen också 8O

Men det stämmer ju, en del skivor blir ju bara bättre och bättre om man lyssnar många gånger på dom. :wink:

Medans andra blir sämre. Javisst! Vad säger det om det mänskliga psyket? Ännu har ingen (vad jag hört) menat att det beror på annat än man vant sig vid / lärt sig skivan. Att det ska vara så omöjligt att förstå att det är helt naturligt och mänskligt att det drabbar även åsikter om kablar! Man är inte dum för att man tycker att kabeln låter bättre/sämre efter ett tag, man är mänsklig. Men kabeln är densamma. Ska man ha en chans att skilja på de här två fenomenen måste man blindtesta. Det kan jag heller inte förstå att det finns en sådan ovilja emot.

Dags att huka sig igen. :roll: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-05-21 20:14

Kom på en grej ang. detta med inbränning av kablar, de som påstår

att det fungerar borde prova att vända en "inbränd" kabel d.v.s.

koppla signal på ledaren som ej var signal förut o.s.v.

Prova och se vad som händer.

Med förhoppning om många sköna blindtest. :mrgreen:

OT som vanligt,sorry /Magnus

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 20:16

Jag tycker inbränning spelar roll. Rätt stor roll oxo faktiskt. Första timmarna händer det mest, tycker jag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-05-21 20:18

Ännu en meningslös tråd. Varför inte inse att det finns folk som tycker inbränning är vansinne (och ofta anför kvasi-vetenskapliga argument för sin syn på saken) såväl som att det finns många som tycker sig höra att inbränning lönar sig... :evil:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 20:21

Nu är ni snart på ruta ett - det finns inget utrymme för att tro. Kablarnas verkningssätt beskrivs inte av dogmer, utan av fysikens lagar. 8)

Även om kablarnas fysikaliska egenskaper skulle förändras en tiopotens (vilket de naturligtvis aldrig gör) skulle detta i många fall vara helt ohörbart, eftersom vi ytterst sällan befinner oss på randen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-21 20:23

Ranefjord skrev:Jag tycker inbränning spelar roll. Rätt stor roll oxo faktiskt. Första timmarna händer det mest, tycker jag.

Vad är det som får dig att tro att det är kabeln som ändrats och inte du? Eller tror du det? Frågan är allvarligt ställd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 20:23

När teorierna om de fysiska lagarna ändrats, finns fortfarande den subjektiva upplevelsen kvar! ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-21 20:29

Ranefjord skrev:När teorierna om de fysiska lagarna ändrats, finns fortfarande den subjektiva upplevelsen kvar! ;)

OK, så här då, tror du att det är möjligt att den subjektiva upplevelsen inte bara kommer från ljudet som kabeln ger?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-21 20:30

Svante: Jag upplever skillnaden som 'tillräckligt' stor helt enkelt. Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt. Sen är det säkert inte alla apparater som kräver det, men många verkar göra det. Bl.a Quad och Audio analogue har inbränningsfenomenet med i sina manualer.

Ang blindtester som efterfrågas. Det kommer. Jag är mycket sugen på att prova nämligen. Först ut blir antagligen strömkablar. Det kommer inte att handla om inbränning dock, utan enbart att plocka ut en specifik kabel av två. Blir A/B blindtest.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-21 20:38

Ranefjord skrev:Svante: Jag upplever skillnaden som 'tillräckligt' stor helt enkelt. Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt.

OK, då har du större tilltro till dig själv än vad jag har (till mig själv förstås :wink: )

Ang blindtester som efterfrågas. Det kommer. Jag är mycket sugen på att prova nämligen. Först ut blir antagligen strömkablar. Det kommer inte att handla om inbränning dock, utan enbart att plocka ut en specifik kabel av två. Blir A/B blindtest.

Kul, det ser vi fram emot! Om du vill skulle det vara bra för testets trovärdighet att diskutera upplägg etc här på forumet innan. Bra också att en som menar att skillnader finns initierar det!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 20:41

Detta börjar likna en debatt av samma låga dignitet som en debatt om tex:

"Denna utsaga är falsk"

eller

"En löpare kommer aldrig i mål, ty när han sprungit halva sträckan återstår halva osv...."

Detta kan sammafattas: Semantik!

8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-21 21:42

VA sjutton är detta för trams man får emot sig? Jag var bara nyfiken vad ni tyckte i frågan och var inte alls ute efter något bråk.

Förlåt mina höguppsatta herrar som tror ni är något. Hade det inte varit för vissa personer som är mycket trevliga och kunniga. Personer som inte är dum mot en så hade jag sagt upp medlemskapet på detta forum omedelbart.

Jag vet att frågan finns på hififorum, men som Ranefjord sa att det är ett helt annat forum. Jag ville veta era åsikter.

Själv har jag inte hört någon skilllnad när min Supra ply 3.4 hade nägra hundra timmar. Den lät lika bra som innan. Men det är jag det.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-21 21:56

Mats,

Dina observationer ang. Supran är helt i samklang med verkligheten :D
-Innehar F-skattsedel-

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-05-21 21:56

Inbränning av kablar är för mig en stor myt ! Det tror jag inte ett smack på ärligt talat. Jag tror däremot att man "vänjer sig" vid nytt ljud efter några dagar.. Då kanske man kan "tro" att kablarna har blivit inspelade...

Att högtalarelement blir inspelade ! Det vet jag !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-21 22:07

Morello: Ja det är en fantastiskt bra kabel. Skönt att det finns kablar som är bra och inte måste kosta en halv förmögenhet.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-05-22 00:23

Ranefjord skrev:Svante: Jag upplever skillnaden som 'tillräckligt' stor helt enkelt. Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt.

Den här filmen har varit upp innan på faktiskt.se, men det skadar inte att visa den igen.
http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html

Lyssna ett par gånger på den. Både med att titta på filmen och titta bort/blunda.

Tror du fortfarande att ditt psyke inte kan lura dig??

Sen är det säkert inte alla apparater som kräver det, men många verkar göra det. Bl.a Quad och Audio analogue har inbränningsfenomenet med i sina manualer.

Fast det är inte riktigt samma sak. I apparater finns det komponenter vars egenskaper förändras på rikigt av "inbränning". T ex elektrolyt kondensatorer.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-05-22 02:23

Vad klassas som att "bränna in" egentligen? Köra för mycket ström genom sladden för att den på något vis ska smältas ihop? Köra normalt med ström för att den magiskt ska leda bättre kanske? Har fortfarande inte riktigt fattat vad som skulle hända när man gör endera.

Hur hör man skilnad? blir det en "aha!" effekt helt plötsligt eller hur skiljer man på ljudet? Det är kanske som att titta på färg som torkar?

:?: :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-22 02:41

Det finns ju ingen fysisk förklaring till "fenomenet" som jag känner till, även om Supra pratar något om detta.

Det kan likaväl vara så att när man köper något nytt så lyssnar man kanske till en något högre volym och mer intensivt för att utvärdera kabeln. Ljudet kanske "känns" hårdare och efter att nyhetens behag har lagt sig så lyssnar man "som vanligt" igen och den "låter" som den ska. Myten om inbränning har startat.

När det gäller elektriska apparater kan det väl hända att det blir en del förändringar hos vissa komponenter under tidens gång.

Det är mina 2 cent.

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-22 09:09

ah, de senaste inläggen har varit mycket intressanta. Det var sådant jag ville ha fram. Inte något bråk! Tack för det. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi