Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Flint skrev:Jag har hittat anledningen till det som får min hörsel att inte gilla vissa förstärkare men jag märker att alla hör det inte på samma sätt. Tekniskt handlar det om motkoppling och stegets egenskaper före motkoppling. Jag är på inget sätt emot motkoppling generellt men anser att det är otroligt lätt att gå bort sig i ivern efter perfekta pappervärden. Allt är som i övrigt i livet en kompromiss som man ständigt försöker maximera till sin egen fördel.
Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Så här skrev Erik Andersson i en tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65140
Piotr skrev:Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Så här skrev Erik Andersson i en tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65140
Den texten ger intryck av en stor brist på förståelse för ämnet.
/Peter
Objektivisten skrev:Piotr skrev:Objektivisten skrev:Sanny_X skrev:Så hur låter motkoppling, enligt dig?
Den texten ger intryck av en stor brist på förståelse för ämnet.
/Peter
Du får väl ta det med Erik
En o annan stärkare har han ju knåpat ihop.
subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Och livet skulle bli bra mycket lättare för alla här om du insåg att alla inte använder sin stereo som murbräcka in mot grannen. Vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som är viktigt vid musikåtergivning. En felaktigt motkopplad förstärkare släpper helt enkelt inte igenom musiken på rätt sätt enligt mig men jag tror att du inte skulle gilla den ljdbild jag gillar eftersom den är anpassad att spela under säg 80dB nivå. Ska vi komma överens om att respektera varandras olika uppfattningar en gång för alla? Vad säger du?
petersteindl skrev:I rörförstärkare och speciellt med trioder så ökar distorsionen med negativ spänningsåterkoppling d v s det man normalt kallar för motkoppling. Det är även teoretiskt så att linjäriteten minskar med applicering av motkoppling då man tittar på slingförstärkning och impedans, transkonduktans och förstärkningstal vad gäller trioder.
Flint skrev:Strmbrg skrev:"Nej tvärtom."
Solly.
Men det var i paritet med "Bilens hastighet minskar när man trycker ner gaspedalen".
celef skrev:det är ett intressant ämne, och det finns massvis av hörbara parametrar som vi inte kan mäta, [...]
Strmbrg skrev:Inte inlägg som enbart säger att det är si eller så, eller som bara säger att någon har fel.
Strmbrg skrev:Det är inte speciellt vanligt med inlägg som antyder tveksamhet eller ödmjukhet i det här forumet.
Rätt eller fel.
Sällan några reflekterande lite ödmjuka funderingar.
Sällsynt med ödmjukhet inför vare sej sin egen kunskap eller andras resonemang.
"Jag har rätt, så här är det!"
"Nej jag har rätt, det är nämligen tvärt om!"
Ganska icke-utvecklande klimat.
Strmbrg skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Det kan den kanske vara.
Själv skiter jag fullständigt i vad som på bästa sätt förstärker signalen mellan min CD och mina högtalare.
Det kan vara ett transistorsteg, ett rörsteg eller ett halvkilo rökt sidfläsk!
Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
Och livet skulle bli bra mycket lättare för alla här om du insåg att alla inte använder sin stereo som murbräcka in mot grannen. Vi har helt enkelt olika uppfattning om vad som är viktigt vid musikåtergivning. En felaktigt motkopplad förstärkare släpper helt enkelt inte igenom musiken på rätt sätt enligt mig men jag tror att du inte skulle gilla den ljdbild jag gillar eftersom den är anpassad att spela under säg 80dB nivå. Ska vi komma överens om att respektera varandras olika uppfattningar en gång för alla? Vad säger du?
FBK skrev:Flint skrev:subjektivisten skrev:Motkopplingsrädslan från vissa rörnördar är lustig.
+100
Användare som besöker denna kategori: Belker och 20 gäster